۷ جمادی الاول ۱۴۱۶ – ۱۱ مهر ۱۳۷۴ – نيازمندي انسانها به خداوند
نيازمندي انسانها به خداوند 11 مهر 1374
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله و السلام و الصلاة علي رسول الله و علي آله آل الله. لا سیما علي بقية الله روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفدا. و اللعنة الدائمة علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. يا ايها الناس انتم الفقرا الي لله و الله هو الغني الحميد انيشع يذهبكم به خلق جديد.
خداوند انشاء لله رحمت كند مرحوم حاج آقاي مرشد را كه امشب شب سالشونه و سال قبل ما در خدمتشون در مكه مشرف بوديم و بعد كه تشريف آوردند از مكه براي معالجه در خارج از دنيا رفتند و امشب هم شب سالشونه تقريبا و شما هم طلب مغفرت براي ايشان كرديد و خدا رحمت كند آقاي حاج علي آقاي كاشاني را و پدر بزرگوار جناب آقاي كاظم آقاي كاشاني كه از فضلا از علما اهل تهذيب نفس، و روح هر دو انشالله آزاد و از اين مجلس بهرهمند باشند چون بهترين و بالاترين چيزي كه بعد از مرگ انسان و بعد از لباس عوض كردن يا لباس بيرون آوردن براي انسان مفيده فرزند خوب داشتنه.
كوشش كنيد فرزندانتون را خوب تربيت كنيد بخاطر اينكه حتي يك روايتي من ديدم كه شخصي از دار دنيا رفت و اهل گناه و معصيت بود خدا هم او را عذاب ميكرد در عالم برزخ. فرزند او را فرستادند به مكتب معلم گفت بگو بسم لله الرحمن الرحيم، اين بچه گفت بسم الله الرحمن الرحيم خداي تعالي عذاب را از اون پدر برداشت سوال كردند ملائكه كه چرا اين شخص را از عذاب نجات دادي؟ خداي تعالي فرمود من چطور ميتونم كسي را كه فرزندش من را به رحمانيت و رحيميت ياد كرده او را عذاب كنم. حالا اگر كسي فرزندي داشته باشد كه تمام كارهاش براي خدا باشد، به ياد خدا باشد در مسير خدايي حركت كند كه بحمدلله اين دو روح و اين دو مردي كه امشب ياد شدند بحمد لله فرزندانشون در راه كمالات و در راه سير الي لله موفق به الحمدلله رسيدن به مقام عبوديت و بندگي ذات مقدس پروردگار. آياتي كه امشب تلاوت شد در ضمن اين آيات اين آيه خيلي جلب توجه ميكرد و مناسب با ماست انشالله اگر بيدار باشيم و از خواب غفلت برخاسته باشيم خداي تعالي ميفرمايد يا ايها الناس خطاب به تمام مردمه، مردم روي كره زمين همه انتم الفقرا الي الله همتون فقيريد محتاج خدا هستيد هيچ كس نميتونه اظهار نياز بكنه فقر تنها در مال نيست در همه چيز ما فقيريم فقر در جنبههاي روحي، معنوي در زندگي توي دنيا در تمام چيزها نميشه شمرد اينها را شما نميتوانيد مالك يك سلول بدنتون باشيد، مالك يك موي سرتون باشيد نميتونيد مالك فكرتون باشيد مالك حافظتون باشيد همه چيز دست خداست و شما فقيريد يعني نيازمنيد يعني محتاجيد غرور نگيردتون با داشتن يك مقدار ثروت يك مقدار مكنت يك پست يك مقدار پول هر چي كه شما تصور كنيد يك سلامتي كه خدا بهتون داده اينها ماية غرور شما نشه، اينها دوام نداره. اينها دوامش بلكه بستگي به ارادة الهي داره. سلامتي شما متكي به اراده خداست ثروت شما متكي به اراده خداست فكر شما براي اينكه درست كار بكنه متكي خداست همه چيزتون متكي به خاصه خداست انتم الفقرا فقر مطلق نياز مطلق، بيچارگي مطلق همتون محتاجيد، تنها يك موجود، شما فكر نكنيد اين را خداي تعالي به شما ميگه خطاب به پيغمبر هم هست خطاب به امام عصر ارواحنا فدا هم هست، هر چه مخلوق خداست، خود كلمة مخلوق معناش محتاجه، معناش فقيره وقتي كه ذات مقدس پروردگار در قران به پيغمبر اكرم ميفرمايد فوجدك ذال فهدا و وجدك آئل فاغنا تو اگر چون مخلوقي، مخلوق لازمهاش گمراه بودنه، لازمة مخلوق اين است كه راه را بلد نباشد اگر دستش را خدا نميگرفت اگر خداي تعالي در اون اول خلقت كه روح مقدس پيغمبر اكرم و ائمه اطهار را در قبل از همة اشيا خلق كرد اگر اون روز خداي تعالي همة علوم را به او تعليم نميداد او محتاج بود، يعني گمراه بود اين تعبيرات البته از ناحيه ما بي ادبي است نسبت به پيغمبر اكرم ولي از ناحية پروردگاره رسول اكرم بي ادبي نيست كه بماند اظهار لطف هم هست كه و وجدك ذال فهدا اي پيغمبر وقتي كه خلقت كرد به ذاتي تو گمراه بودي شما اگر بزرگترين شخصيت قدرتمند و ثروتمند و عزيزترين افراد را بياريد توي يك جايي كه اين آدرسي نداره آشنايي نداره اگر يك راهنما نداشته باشد اين راه را بلد نيست خدا هدايت كرده خدا راهنمايي كرده وقتي كه به پيغمبر اين خطاب بشه اين كلمة ايها الناس انتم الفقرا همتون فقيريد جايي كه عقاب پر بريزد از پشة لاغري چه خيزد ماديگه معلومه وضعمون، در چه حالي هستيم هممون محتاجيم يك وقت نگيد كه ما نه احتياجي به خداي تعالي يا مثلا به ائمه اطهار عليه الصلاة و السلام نداريم يك عده مغرور نادان نافهم در گوشه و كنار اين عالم هستند كه ميگن ما احتياجي به ائمه اطهار عليه الصلاة والسلام اينها وسيله ما نيستند اينها، با آقايوني كه به اصطلاح اهل سير و سلوك هم هستند و استاد و مرشدي هم در يكي از شهرها داشتند يكي از مريدهاي اون آقا به من زياد اصرار ميكرد كه شما بياييد مريد اين مرشد ما باشيد اين شخص آمد مشهد ما رفتيم من رفتم باهاش صحبت كردم، چشم و گوش انسان بايد باز باشه به هر داد و فريادي و صدايي ندوه، قران ميفرمايد كه الذين يستمعون القول فيتبعون الاحسن اولئك هداهم الله اولي الاباب، صاحبان لپ و مغز اونهايي هستند كه حرف را گوش ميدن و بهترينش را انتخاب ميكنند و مواظبند كه حرف نادرست بهشون تحميل نشه.
روايت هم ميگه انظر ماقال و لا تنظرالي من قال نگاه نكن به كسي كه حرف ميزنه نگاه كن كه حرف چيه؟ تو سخن را نگر كه حالش چيست، بر گزارنده سخن منگر متاسفانه ما اكثرا همينطور هستيم كه بيشتر به شخصيت نگاه ميكنيم اينطوري بگم بهتره، به شخص نگاه ميكنيم نه به شخصيت علمي به فكر مطلب نيستيم به فكر شخصيت طرف و شخصي كه داراي چه اسمي و چه عنواني هست هستيم. ايشان به من گفتند، آمد مشهد يك فرد، البته نه اينكه من ميگم مرشد يكي از علما بود با هاش صحبت كردم ببينم ايشان نظرش درباره اون هدف نهايي كه همه ما ميخواهيم به اون هدف نهايي برسيم چيه؟ آخر متاسفانه اكثر ما مردم هدف نهايي را منظور نميكنيم يكي دوست داره اهل حال باشه شبها كه پا ميشه حالي داشته باشه عبادت كنه. گاهي به من ميگم از وقتي كه شما به ماداديد شبها حال خوبي داريم حال توسل خوبي داريم حال مناجات خوبي داريم حال توسل خوبي داريم حال مناجات خوبي داريم اينها خوبه اما حال مقصد نيست اونهايي مقصدشون حاله كه اگر به هر صورتي كه شده بايد حالي به وجود بيارن توي مجلسشون يا با گريه يا با به هر حال به وسيلة يك آهنگي لااقل وقتي كه به وسيلة روضه خوندن و آهنگ و خدمت شما عرض شود مثنوي خواندن و شعر حافظ خواندن و كم كم موسيقي زدن حال پيدا نشد ميگن بهتر اينكه از ساز و چنگي استفاده بشه از مواد مخدره استفاده بشه و بالاخره چون مقصد حاله بايد به هر قيمتي هست انسان به اون حال برسه. خوب بله مقصد حاله ولي مقصد اصلي حال نيست مقصد اصلي خواب هم نيست شما از امشب هر شب يكي از ائمه را خواب ببينيد اين مقصده نه. در هيچ جاي قران و روايات هم نگفتن. مقصد اصلي باز اينكه شما شب تا صبح مشغول عبادت باشيد و روزها هم روزه بگيريد و تمام سال هم به فكر رفتن حج و اينها باشيد اينه مقصد؟ نه. مقصد ترك محرمات و انجام واجباته؟ خدا چه احتياجي به ترك محرمات و شما و انجام واجبات شما داره اين هم مقصد نيست؟ اينها همه وسيله است همة اينها وسيله است عبادت اگر صحيح انجام بشه و درست انجام بشه و به مورد خودش انجام بشه تازه براي شما يك وسيله است براي رسيدن به مقصد. اگر در صراط مستقيم باشه تازه يك وسيله است براي رسيدن به مقصد. مقصد چيه؟ مقصد هماني است كه خداي تعالي در قران تعيين كرده در قران بيان فرموده شما تمام قرآن را تحقيق كنيد اگر شما براتون زحمته من تحقيق كردم، كردم دو جمله دربارة هدف نهايي و مقصد اصلي خداي تعالي بيان كرده يكي و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون يكي هم اينكه خداي تعالي فرموده است كه من ميخوام اني جائل في الارض خليفه و باز اين هم معلوم باشه كه عبادت وسيلهاي است براي رسيدن به مرحلة خليفة للهي و مقام خيلفة للهي است، چرا؟ به جهت اينكه عبدي اطعني حتي اجعلك مثلي اطاعت من را بكن نتيجهاش چيه؟ اينكه مثل من بشي هممون مقصدمون، اين را بهتون عرض كنم اگر يكي از آقايون توي مجلس ما مقصدش اين باشه كه به يك جايي برسه كه تا گفت خدا خدا بگه كه لبيك گفت كه خدايا آسمان را بيار زمين، زمين را ببر آسمان خدا هم بگه چشم اگر مقصدتون اين باشه شما بنده نيستيد، قدم اول، براي اينكه در حقيقت ميخواهيد شما فرمانده باشيد خدا هم گوش به حرفتون بده جاتون را با خدا عوض كرديد خدا بگه چشم بندة من دستتون را بزاريد روي سر هر مريضي فورا شفا پيدا كنه اينهايي كه هر چه مريض مييان صف ميكشن و واقعا هم دست ميكشند و شفا پيدا ميكنند و از اين حرفها اين معلوم نيست كه هدف اصلي باشه يعني مسلما هدف اصلي اين نيست ائمة 7 اين كارهارا نميكردند شما مراجعه كنيد روايات ما را برسي كنيد ائمه 6 مستجاب الدعوه بودند يا نه ائمه عليهم السلام خاك قبر سيد الشهدا نه قبرش بلكه خاك كربلاي سيد الشهدا شفاست پس دست ابي عبدالله الحسين شفاي بيشتري بوده اما اين برنامهها نبوده كه مريضها صف بكشند بييان خوب حضرت دستي سر همشون بگذاره و همشون شفا پيدا كنند. گاهي ميآمدند خدمت امام و مثلا سختي ميناليده مريض حضرت ميفرموده برو فلان دارو را بخور فلان غذا را بخور فلان چيز را ترك كن تا خوب بشي راهنماييش ميكردن خوب چرا يك دفعه، مستجاب الدعوه است امام چرامعالجهاش نميكردن؟ بخاطر اينكه بنده خدا بودن خوب خدا خودش مرض را از او رفع كنه اگر مصلحت است خداي تعالي خودش اين كار را ميكنه. اين براي يك شخصي كمال نيست كه رسيده باشد البته خوب من نميخوام منكر اين بشم كه اگر كسي مستجاب الدعوه بود بده در يك مرحلهاي خوب اما كمال نيست براي انسان كمال وقتي است براي انسان قدرت ماسوي الله در اختيارش باشه مثل مولا امير المومنين علي عليه السلام بدون اذن پروردگار حتي دستش را حركت نده.
خيلي عجيبه من مكرر گفتم شما فكر ميكنيد حضرت سيد الشهدا روز عاشورا نميتوانست از خدا بخواهد كه همة اين سي هزار لشكري كه آمدهاند همه همون جا سكته كنند و بميرند چرا؟ حضرت ابوالفضل سيدالشهدا ميتونست اين كار را بكنه، حضرت قاسم بن الحسن هم ميتونست اين كار را بكنه شما بعد از هزار و چند صد سال كه از وفاتشون گذشته ميريد ازشون يك همين طور تقاضاهايي داريد. پس چرا روز عاشورا نكردند؟ بندهاند خدا نخواست بندگان واقعي خدا هيچ وقت به فكر اينكه مثلا فرض كنيد من برسم به جايي كه من، داراي يك چنين نيرويي بشم كه هر چي ميخوام ايجاد بشه بنده خدا هيچ وقت اين كار را نميكنه، بايد شما راه بندگي را اونچنان بپيماييد كه خودتون را فقير در خانه خدا بدانيد بده تا بديم بگو تا بگيم، اجازه بده تا عمل كنيم اينجوري باشد و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون، بنده خدا بشيد تا قدرتي را خدا در اختيارتون بگذاره قدرت هم نه به خاطر اينكه شما از قدرت استفاده بكنيد نه خير، از قدرت انسان استفاده نميتونه بكنه بدون اذن پروردگار. حضرت عيسي ميگه من مرده را زنده ميكنم اما باذن ربي اين قدرت را خدا به من داده مثل همان پليسي كه هفت تير را اسلحه را به كمرش بسته ميگه اين اسلحه سالم من ميتونم باهاش جمعي را بكشم اما، يك نفر به من ميگفت كه چهل ساله اين اسلحه را به كمرم بستم اما تا حالا يك دونه تير در نكردم چرا؟ بخاطر اينكه بنده است، شما همين قدر يك بويي بريد كه دعاتون مستحابه ببينيد چه برنامهاي راه مياندازيد.
يك جايي تصادفا، كه خدا اگر نخواسته باشه تصادف هم نميگذاره بشه تصادفا يك نفري ميخواسته خوب بشه شما هم رسيديد يك دعايي خونديد ميريد به همه ميگيد من رفتم بالاي سر فلاني هفت تا حمد خواندم آقا فورا بلند شد نشست اينها بندگي نيستها، علي بن ابي طالب اون ساعتي كه همسرش را زدند و پهلوش را شكستند قدرتش با اون وقتي كه در خيبر را كند هيچ فرقي نكرد، هيچ فرقي نكرده بود، اونجا گفتند در را بكن كند، كند، اونجا گفتند ساكت باش صبر كن بنده بايد شد، هر چه هم از بندگي دور بشيد همان مقدار از انسانيت دوريد هر چه از بندگي دور بشيد همان مقدار از خدا دور شديد هر چه كه طابع دلتون باشيد انسان يا بايد بندة خدا باشه، يك كسي ميگفت من ميخوام آزاد باشم گفتم يك راه داره فقط ديوانه بشي چون فقط ديونهها آزادند، آزاد مطلق كه بتونه لباسش را هم دربياره تو خيابان راه بره، اگر خواست هر كاري ميخواست بكنه بتونه، والا يا تو اسير اجتماعتي يا اسير شيطاني يا اسير نفسي يا اسير خدا و يا به بيان ديگر بنده يكي از اينها هستي، حالا بهتر اين نيست كه انسان بندة خدا باشد. شما بالاخره يا ميگيد كه مردم نميپسندند و يا ميفرماييد كه مثلا دلم نميخواد، يا ميگيد كه يا خدا نميخواد ديگه از اينها كه خارج نيست حالا چه بهتر كه انسان بنده خدا باشي پس يكي بنده خدا بودن كه خود اين وسيله است و يكي هم خليفه لله كه اون مقصده. شما وقتي كه رفتيد در فرض كنيد در يك ترمينالي از شما ميپرسند كه كجا ميخواييد بريد؟ شما ميگيد كه من ميخوام برم فلان شهر همان ماشين را در اختيارتون ميگذارند، شما مقصدتون را بايد روشن بكنيد اگر اين كار را نكرديد اين قران ميفرمايد انتم الفقرا الي الله ولله هو الغني الحميد انيشع يذهبكم اگر بخواد همتون را ميريزه دور خيال نكنيد كه خدا قول داده حتما شماها بايد حتما سرباز امام زمان باشيد شماها بايد اصحاب امام زمان باشيد، كوتاهي كنيد جدي نباشيد همة كارهاتون را ترجيح بر اين كار بديد خداي تعالي انيشع يذهبكم ميبره شما را، ميبره. ميبره كجا ميبره؟ ميريزه دور شما در يك كارخانهاي بيان ببينن، صاحب كارخانه ببينه يك پيچي هرز شده چكارش ميكنه؟ پيچ را باز ميكنه و يك پيچ درستي ميپيچه جاش براي اينكه اين پيچ هرزه كار مختل ميشه پيچ هرز نباشيد توي كارخانه بندگي پروردگار.
تمام موجودات عالم خلقت مثل يك كارخونه همه تحت فرمان يك فرمانده، و اون ذات مقدس پروردگار همه دارن كار ميكنند و اين بشره كه لنگ ميزنه و گاهي هرزه گاهي خوب كار نميكنه گاهي طبق دستور عمل نميكنه اون بشره كه اينطوره اينجور نباشيد لااقل ما هماهنگ با خلقت باشيم خلقت باشيم ببينيد خورشيد چند ميليون ساله كه برنامهاش همينه، كره زمين همينطور موجودات عالم هستي همينجور، حيوانات همينطور، اشيا همينطور، هر كس در هر مرحلهاي و مقامي كه خداي تعالي گذاشتتش در همان جا داره كار ميكنه. شما اگر ده تا درخت داشتيد همش يك جوري بود كه به درد نميخورد جا را گرفته بود ميوه نميداد ساية خوبي نداشت پشه زده بود چكارش ميكنيد اين درخت را؟ ميكنيدش يك درخت ديگه جاش ميگذاريد. اين كار طبيعي است انيشع يذهبكم آقايون حواستون جمع باشه اين خطاب يك وقت به شماها نياد بگن شما خوب تو راه تزكيه نفس قدم برنداشتيد شما درست حركت نكرديد شما همه چيزتون را بر تزكيه نفستون ترجيح داديد آقا فلان ساعت چرا فلان عمل را انجام ندادي فلان كار را نكردي من اون ساعت كلاس دارم اون ساعت نميدونم كار دارم اون ساعت نميدونم چي ميخوام من گاهي به بعضي از دوستانم واقعا ميشينم تعجب ميكنم بهشون نگاه ميكنم و از اين حرفها تعجب ميكنم آقا چرا نيامدي؟ ميگه كه من نميدونم يك مهمون برامون آمده بود، عجب. چرا تو جلسه دير رسيدي؟ تو راه يك رفيقي من را معطل كرده بود با من صحبت ميكرد حالا يك وقت هست كه انسان تعهدي داره در مقابل يك فردي اجير كسيه، يك معلمي را فرض كنيد از فلان ساعت تا فلان ساعت اجيرش كردند كه بچهها را درس بده خوب اينجا اختيار دست او نيست و اگر خلاف بكنه شايد خلاف خاصتة الهي بوده اين يك مسئلهاي است. اما اين كارهاي بي ارزش اختيارش دست طرف اينها ما شرمنده ميشيم در مقابل بعضي از دوستان ما الان دوستاني داريم كه از اصفهان پا شدن اومدن اينجا شبي هم برمي گردن دوستاني داريم از قم از كاشان پا شدن آمدن اينجا از رشت پا شدن آمدن اينجا شبي هم ممكنه كه برگردن ولي تو تهران بعضيها ميگن كه خيال ميكنن من خوشم ميياد اينجا جمعيت باشد، ما اگر ميخواستيم خوشمون ميآمد كه اينجا جمعيت باشه اعلام ميكرديم خيلي بيشتر از اينها جمعيت ميآمد انشالله از شب يك شنبه منزل حاج آقا نعيمي مييان يك عدهاي ولي من روي شماها حساب ميكنيد شما ميگيد چه حسابي روي ما باز ميكنيد هيچ فايدهاي كه اين جلسه نداشته باشه شماها را منظم ميكنه سر وقت بياييد سر وقت بريد و انشا لله، انشا لله مثل حمامي باشه كه شماها را شستشو بده و اونهايي كه متوجهاند همين تذكرات كه خداي تعالي ميفرمايد تذكر ان الذكر تفع المومنين من نميگم چيزي را كه ميگم شماها نميدونيند همتون ميدونيد.
تذكر همين متوجه كردن همين صحبت كردن اين مفيده براي شما هست. اگر سستي كنيد اگر همه چيزتون را فداي راهتون نكنيد اگر قدمهاتون را بلند و استوار بر نداريد، اين آيه امشب تلاوت شد ميگه به شما كه خدا وقتي كه سستي شما را ديد يذهبكم يعني ميبره شما را مثل اون پيچه ميكنه شما را از اونجا برتون ميداره خيلي ما دوستاني داشتيم كه اينها توفيق اينكه اين راه را حركت بكنند اينها نداشتند و يعت بخلق جديد يك خلق جديدي يك جمع جديدي اينها را ميياره چون امام عصر ارواحنا فدا، ممكنه شما فكر كنيد كه ما يك وقتي ميديديم كه يك عده ميرن توي بيابانهاي مشهد ميرن تير و كمان يك عده شمشير زدن ياد ميگيرن ما از ايشان سوال كرديم كه شما اينها را چرا ياد ميگيريد؟ البته اينها عوامانه بود، ميگفتن كه ما اين طور شنيديم كه امام زمان باتير و كمان و شمشير و اسب بايد بجنگه گفتيم كه نه اينها مسئلهاي نيست شما بنده بايد باشيد بنده بشيد هر چه كه امام عصر فرمود اون را انجام بديد شما اين را بدايند اگر ميخواييد موفق به محضر حجة بن الحسن كه آرزوي همتون هست بشيد بايد يك كار را حتما بكنيد و اون اينكه كه شما در زمان غيبت يعني در اين زمان كاري كه بعد از زمان غيبت امام عصر ارواحنا فدا ممكنه كه به شما بگه شما الان انجام بديد. شما ميگيد كه آخه خدا لعنت كنه دشمنان دين را دشمنان امام زمان را دشمنان حضرت ولي عصر ارواحنا فدا دو دسته بودند يك دسته تبليغات سو كردند يك عده هم مثل بهاييها عليه حضرت نفي كردند حضرت را. تبليغات سويي كه عليه امام شده اينكه كه خيال ميكنيم امام زمان الان ظهور كرده خوب از فردا بايد زنمون را خودمون بايد به دست خودمون بكشيم بچمون را به دست خودمون بكشيم. يك قضيهاي نقل ميكنند كه من گفتم اين قضيه را اصلا قبول ندارم شما شايد براتون تعجب باشه ولي نه تعجب نكنيد ميگن يك نفر ميگفت كه خدايا يك جمعي ميگفتن كه امام زمان را برسون و حالا من چون حفظ نكردم كه براتون نقل كنم و خوشم هم نميياد از قضيه زياد شايد دقيق عرض نكنم اونچه كه يادم عرض ميكنم خلاصهاش را عرض ميكنم، خلاصه حضرت آمدند به يك نفر گفتند يك قصاب ميبري بالاي پشت بام چهار تا هم گوسفند يا بز ميبرن اون بالا به مردم هم خبر ميدي كه امام زمان ميخواد بياد بعضيها را انتخاب ميكنه كه باهاش ملاقت كنند اينها رفتند روي پشت بام گوسفندها هم اون بالا. حضرت هم تشريف آوردند اونجا و فرمودند كه خوب بگو فلاني بياد يكي را از خوبان انتخاب كردند يك گوسفند اون لب اون ناودان سر بريدن و خونش ريخت پايين، مردم ديدند كه اولين نفر آدم به اين خوبي كه رفت بالا اين خونش ريخت پايين يك قدري صبر كردند دومي را خواست حضرت، نستجيب بالله سومي را خواست يكي يكي هم اينها را گوسفندها را با اين حقه بازي و تقلب كشتند و ريختند اينها را تو كتاب نوشتن، اينها را روي منبر ميگن يقينا شايد جمعي از شما شنيده باشيد اين قضيه را، و فرار كردند مردم ميخوان چي بگن؟ ميخوان بگن كه امام زمان اگر بياد يكي دو نفر را بكشه همه فرار ميكنند، لازم نيست اين حرف امام زمان من قول ميدم به شما كه احدي را نكشه جز معاندين تا جايي كه بشه، اونها هم جمعشون زياده ولي تاجايي كه ممكن باشه يك همچين تبليغاتي كه تا زانوي حضرت خون ميايسته كجا؟ لابد يك گودالي چيزي يك چند نفري اونجا كشته ميشن پاي اسب حضرت رفته تا اونجا و الا اگر بنا باشه كه سر تا سر كره زمين اونقدر خون ريخته شده باشه كه تا زانوي اسب حضرت اون قدر بره تو خون كه جمعيت اون قدر نداريم خوب ببينيد حرف را اصلا رسيدگي نميكنند امام زمان عليه الصلاة و السلام مظهر رحم و عطوفته، مظهر محبته، اگر ميخواست همه مردم را بكشه خوب الان بياد پانصد سال قبل ميآمد، اينكه در غيبت صبر كرده براي اينكه مردم يك قدري روبه راه بشن كمتر هدر برن ، امام زمان عليه الصلاة و السلام مظهر و مظهر صفات الهي است كه چند هفتة قبل در همين جا گفتم كه محبت خدا به بندگانش اونقدر سطحش بالاست كه خدا به موسي و هارون ميگه اذهبا الي فرعون انه تقا و قولا له قولا لينا بريد طرف فرعون، فرعون طغيان كرده و باهاش با محبت صحبت كنيد و با تندي صحبت نكنيد لالّه يتذكر اولي يخشي شايد اون هم برگرده بياد جز بندگان ما بشه خدا از او نميگذره اما در عين حال الرحم الراحمين في موضع العفو الرحمه دعاي افتتاح را خوانديد كه الرحم الراحمن في موضع العفو الرحمه و اشدالمعانقين في موضع النكال و النقمه اون هم حواستون جمع باشه اگر ما كاري كرديم كه خدا را به غضب آورديم خداي تعالي ديد كه ما به درد جامعمون نميخوريم به درد خودمون هم نميخوريم ارزش وجودي نداريم يذهبكم شما را مثل اون پيچ باز ميكنه، از كارخونه يذهبكم، شما ميريد توي كارخونه ميگيد كه آقا اين پيچهاي نو را از كجا آورديد ميگن اون پيچها هرز شده بود كهنه شده بود پوسيده شده بود و يعطي الخلق الجديد حواستون، بر خدا اين مشكل هم نيست بر خدا ليس باجير مشكل نيست، سخت نيست پس بنابر اين حواستون جمع باشه حالا كه خدا راهتون داده حالا كه تو اين راه قرارتون داده، كه خداي تعالي بزرگترين لطف را بهتون كرده اقل چيزي كه شماها داريد اينكه واجباتتون را انجام ميديد محرماتتون را ترك ميكنيد و عادل معناش اينه عادليد به اصطلاح اين را قدر بدونيد جدي بگيريد و كوشش بكنيد انشالله كارهايي كه خلاف شان يك بندة خداست انجام نديد امام صادق به يك نفر از يارانشون فرمودند كه كار بد از همه بده اما از تو بدتره. تو كار بد اگر كردي از تو من نميتونم بپذيرم من در شبانه روز شايد به صد تا فاسق و فاجر و بي حجاب و ريش تراشيده برخورد ميكنم هيچ احساساتي نميشوم برخورد ميكنم از اونها توقعي ندارم، اما يك دوست اهل جلسمون اگر ببينم يك گناه كوچك ميكنه محاسنش را كوتاه كرده به اندازهاي كه عرفا شان او نيست خدا ميدونه اصلا اعصابم در هم ميشكنه حضرت صادق فرمود كه من از تو اين توقع را ندارم كوشش كنيد كه انشا لله دوستانمون، من دوست خودم نميدونم دوست امام زمان نميدونم، دوست خدا نميدونم اون كسي را كه خداي نكرده كوچكتري گناه را بكنه، براي اينكه همان قدم اولش را درست برنداشته توبهاي نكرده بايد برگرده به مرحلة يعضه و بيدار شدن و بايد بفهمه كه اين وضعش غير از وضع سابقه كارهاي خودت را كردي، هر كاري، من يك شب در مشهد اونجا جمعيتمون شايد بيشتر از اين هم باشه گفتيم كي چايي معتاد شده به چايي خوردن كه اگر نخوره سرش درد ميگيره يك چند نفر بلند شدند خيال كردند ميخواهيم به هر كدام يك بسته چايي بديم كه يك عده پا شدن گفتن ما اون يكي گفت ما من با دليل گفتم كه شما بايد تا يك هفته نبايد چايي بخوري. گفتند چرا؟ گفتم براي اينكه شما فردا امام زمان آمد صبح چايي نخوردي سرت درد گرفته نميتوني همراه حضرت بقيه لله بري اينها را شوخي نگيريد آقايون بايد اينطوري باشه به يك نفر پنجاه سال بود سيگار ميكشيد من بهش گفتم كه اگر حضرت احتمال ميدي كه بوي دهانت را بدش بياد گفت بله، چون مردم عادي بدشون ميياد اونهايي كه سيگار كش نيستند گفتم ديگه اگر سيگار بكشي جز ياران امام زمان لااقل جز نزديكان نباشي، ترك كرد، ما حساب اين نيست كه من اينجا بنشينم من براي شما منبر برم شما بنشينيد وقتتون را بگذرانيد هي هم هر شب يكي دست نه صداي خوبي من دارم نه سخن گويي خوبي هستم اين را شما بدونيد من خودم اقرار دارم به اين جهت نه صدام خوبه ميخواييد آواز بخونم ببينيد صدام خوب نيست نه سخن گوي خوبي هستم نه عالم خوبي هستم واقعا از علما هستند من خيلي از كارهام را اشتباه ميكنم توي آيات قرآن را بخونيد من اصلا معناش را اگر مطالعه قبلي نداشته باشم ندونم هيچي اينها نيست. اين جلسه جلسة عمله نه جلسة حرف، ميتونيد عمل كنيد بياييد نميتونيد نياييد ميتونيد جدي باشيد بياييد نميتونيد نياييد من از اينجا كه با خودم فكر ميكنم كه شما متعهد به عمل هستيد وظيفهام ميدونم بيام الان يك آقايي كه از اقوامم هم هستند آمدند به من گفتند كه فلان جا يك جايي هم از نظر اسم مهم بود گفتند بيا شما سخن راني كن اينها خيلي مشتاقند گفتم آقا من سخنران نيستم شما ديد من يك جايي صحبت كنم، (قطع نوار) جدي باشيد خوب جدا من الان وقتي كه به مجلس نگاه ميكنم ميبينم از راههاي دور دوستان پاميشن مييان اگر من اين حال را نداشته باشم و اونها اين حال را نداشته باشند بايد هر دومون را بگيم كه ديوانهايم و الا يعني چي؟ حالي هم كه تو مجلس نيست من كوشش ميكنم كه شماها را براي حال وادار نكنم من دوستاني دارم در شهرستانها و در مشهد و در همين جا كه اينها كراماتي دارن كه من يك وقتي گفتم اگر من كرامات اينها را بنويسم ده تا كتاب تذكرة الاوليا عطار ميشه شما ميگيد كه آخه روزهايي است كه از شيخ عطار داره تجليل ميشه متاسفانه شيخ عطار ميگه ابو حنيفه اعلم از امام صادقه اعلم اهل زمان خودشه برداشته كراماتي از بعضي از اوليا خدا مثل جنيد بغدادي و رابعة فلان نقل كرده كراماتي من الان بگم پاشن يك نفر از اين رفقا اونچه كه بهشون الهام ميشه اونچه كه به اصطلاح كراماتي كه دارند تشرفاتي كه دارن ما زياد داريم بعضيها را من جلوشون را گرفتم گفتم اينها را مطرح نكنيد رفقا خيال ميكنند كه مقصد اينه، مقصد اين است كه ما هر روز خدمت حضرت ولي عصر صلوات الله عليه برسيم مقصد اينه؟ اين هم نه. اگر معرفت به مقام مقدس حضرت نداشته باشيم ابوسفيان هر روز خدمت پيغمبر ميرسيد پيغمبر بالاتر از حضرت ولي عصر صلوات الله عليه بود. ولي با معرفت رشد كنيد روحتون ترقي كنه بنده خدا بشيد عبوديت را در خودتون ايجاد كنيد حضرت صادق عليه الصلاة و السلام به عنوان بصري فرمود فتلوا في نفسك حقيقتا العبوديه حقيقت بندگي را در خودتون ايجاد كنيد بنده واقعي خدا باشيد، اگر بنده واقعي خدا نشديد خداي تعالي مثل همان پيچ و مهرهاي كه در كارخونه است يذهبكم و يعت بخلق جديد و ما كان علي الله بابي بر خدا اين كار خيلي مشكل نيست پس بياييد خودمون را حفظ كنيم در موقعيتي كه خدا ما را در اون موقعيت قرار داده. اميد وارم همتون موفق باشيد آقايون يك جملهاي را من نميدونم در هفته گذشته بود عرض كردم يا هفته قبلش كه شما با اين دفتر نوشتنتون و با اين برنامه گرفتنتون متعهد ميشيد كه هر چي من ميگم عمل كنيد و خود اين تعهد كار مستحب را واجب ميكنه شما الان اگر نذر كنيد يا عهد كنيد يا قسم بخوريد كه نماز شب بخونيد پيش خودتون يا پيش كس ديگه وقتي كه اين كار را كرديد نماز شب مستحب واجب ميشه، اگر ترك كرديد كفاره بايد بديد اين را متوجه باشيد هر كس از رفقا يك دفتري را يا خودش يا رفيقش دفتر ورمي داره ميياره من بنويسم خوب من نميتونم بنوسيم براي اينكه اين آقا متهد نيست و اگر متهد شد، شما متهد شديد كه، كه من اول دفتر مينويسم كه بهيچ وجه گناه نكنيد، يك گناه كرديد خدا روز قيامت دو تا عذابتون ميكنه و اين را هم خودتون را براي خودتون فراهم كرديد يكي بخاطر گناهي كه خود گناه عذاب داره و يكي هم براي خاطر اينكه خلاف عهد عمل كرديد.
اينقدر مهمه مسئله چه مرضي است كه انسان خودش را باصطلاح در، مگر اينكه بنده خدا باشه جدي باشه. عهدتون را، افو بالعهد فراموش نكنيد ان العهد كان مسولا روز قيامت ديگه سريعتر از اين نميشه روز قيامت خداي تعالي سوال ميكنه از عهدتون تو تعهد كردي با فلاني كه واجباتت را عمل كني محرمات را ترك كني اين چه كاري بود كردي؟ اين يك جا، يك جا هم ميگه، با خودم عهد كردي الم عهد كم يا بني آدم ان الا تعبد الشيطان انه لكم عدو مبين و انعبدوني هذا صراط مستقيم بندگي خدا. اميدواريم انشالله همانطوري كه امامانمون كه ما شيعة اونها اسممون را گذاشتيم. جمعي آمدند در خانه حضرت علي بن موسي الرضا در مدينه گفتند به غلام حضرت كه به حضرت بگو كه جمعي از شيعيان آمدند براي ديدنشون حضرت به غلامشون فرمود بگو ملاقات نميشه فردا آمدند نشد، پس فردا آمدند نشد، از راه به اين دوري آمدند ملاقات ميخوان حضرت بشون ملاقات نميده بعد مستاصل شدند آقا ما ميخواهيم بريم ما برگرديم چي بگيم؟ حضرت راهشون داد فرمود كه ميدانيد چرا راهتون نميدادم؟ امام رئوف حضرت رضا عليه الصلاة و السلام براي اينكه دروغ گفتند شيعه شما نيستيد كسي كه گناه ميكنه معصيت ميكنه غيبت ميكنه، كسي كه نه خونهاش به خونه علي شباهت داره نه قيافهاش به قيافة علي شباهت داره نه زن و فرزندش به زن و فرزند علي شباهت داره اين چطور ميتونه بگه كه من شيعه هستم چي بگيم آقا پس؟ بگيد ما محب هستيم دوستتون هستيماين راسته . شيعه باشيد فرزندانتون را مثل امام حسن و امام حسين تربيت كنيد خانوادتون مثل فاطمة زهرا باشه نميگم خود فاطمة زهرا مثلي، بعضيها يك مطلبي را هم اينجا براتون عرض كنم يك چيزي يك نكتهاي است توجه داشته باشيد آقايون بعضيها ميخوان انسان را از راه بياندازند البته نظري ندارن ولي طبعا اين كار انجام ميشه ميگن ما مثل فاطمه زهرا زنمون نميتونه باشه مثل علي بن ابي طالب ما نميتونيم بشيم شايد اكثرتون هم الان بگيد مگر ميشه؟ ما مثل امام حسن و امام حسين نميتونيم بشيم. اونچه كه از علي و از امام حسن و امام حسين و فاطمة زهرا به ما رسيده از حالاتشون از اخلاقیاتشون از كارهاشون مثل اونها ميتونيم بشيم اونچه كه نرسيده ما لياقتش را هم نداشتيم و اون را كه نرسيد ما نميتونيم مثل او باشيم اون هم كه نرسيده. اوني كه به ما گفتند علي چه گذشتي داشت شما هم ميتونيد بشيد علي چه اخلاقی داشت شما هم ميتونيد باشيد علي چه عبادتي داشت شما هم ميتونيد بشد فاطمة زهرا چي ميگفت، چجور كار ميكرد چجور حركت ميكرد شماها هم ميتونيد بشيد والا نميگفتن به ما در اون قضيه حاج ملاي پشندي ميگه حضرت يك دعايي خوند من ديدم يك دعاي خوبي است ميخواستم ياد داشت كنم حضرت فرمود اين دعا مخصوص امامه تو نميتوني تو ذهنت بسپاري يك مقاماتي داشتند اونها يك خصوصياتي داشتند كه خدا ميدونه و خود اونها همانطوري كه به عمر پيغمبر اكرم فرمود عمر يك روز ميخواست وارد خانه رسول اكرم بشه ابيذر بيرون ميآمد به ابيذر گفت كه كي بود پيش پيغمبر؟ گفت يك مردي بود نشناختمش وارد شد ديد علي بن ابي طالبه به پيغمبر گفت كه شما ميگيد كه ابيذر راست گو است علي را كه ميشناسه، الان به من دروغ گفت كه من يك كسي را ديدم در خدمت پيغمبر كه نشناختمش حضرت فرمود راست گفته ابيذر علي را نشناخت، جز من و خدا، خدا را نشناخت جز من و علي، و من را نشناخت جز علي و خدا، اون شناخت اون كارها اون مقامات اونها را ما نميشناسيم فقط پيغمبر ميشناسه اما اونچه كه به ما رسيده ما ميتويم گفتند كه ما اينجوري باشيم گفتن كه ما اون نحوه باشيم اونجور عبادت كنيم، همش جنبه تعليماتي داشته و بايد اونجور باشيم اگر يك كسي به شما گفت كه ما نميتونيم اون، مثل فاطمة زهرا باشيم يا مثل علي بن ابي طالب باشيم اين را بدونيد يا البته حمل بر صحيحش اين است كه نميفهمه، والا ميخواد سد عن سبيل لله باشد چرا؟ همه ميتونن والا الگو نميشدن اينها و لكم في رسول لله اسوة حسنه نبود كه خدا در قران ميفرمايد بايد هعم كوشش بكنيد همتون شيعه بشيد، شيعه يعني پيرو يعني پاتون را بگذاريد جاي پاي علي در عمل، جاي پاي علي در عقايد، جاي پاي علي عليه الصلاة والسلام در افكار و در علم و در همه چيز اميدوارم كه انشالله كه به تعهدتون پا برجا باشيد مستقر باشيد، كوشش بكنيد كه متعهد بشيد والا در راه تزكيه نفس خيليها امدند و رفتندو خداي تعالي هم به اينها اجازه نداد كه يك قدم بردارند و حتي مطرودشون هم كرد و يعطي بخلق جديد خدا رحمت كنه مرحوم حاج ملا آقا جان را من در دوران عمرم چند تا شيعه واقعي ديدم يك وقتي يادم كه شرح حالات ملا آقاجان را و مرحوم آيت لله كوهستاني را براي مرجع بزرگ آيت لله ميلاني در مشهد من نقل ميكردم ايشان به من فرمودند اينهايي كه تو ميگي حالات انبيا است، لذا روايت داره كه علما امتي علما كه ميگن منظور منه عمامه بسر نيستمها اون كسي كه بفهمه دين يعني چه؟ راه يعني چه؟ خدا يعني چه؟ و عقب سر دين و خدا و حقيقت حركت كنه. علما امتي كانبياء بني اسرائيل مانند انبيا بني اسرائيل حالات ايشان را كه من نقل ميكردم اينجوري ميفرمود و واقعا هم انسان اينجور ميشه.
خداي تعالي ما را به اونجا برسونه كه اين مطالب را واقعا وجدان كنيم درك كنيم ما را خداي تعالي براي خوردن و خوابيدن و كار كردن و نميدونم مدرك گرفتن و پشت ميز نشستن و اينها خلق نكرده اينها لوازمي است از زندگي كه خوب ضمنا بايد باشه خداي تعالي ما را خلق كرده كه انشالله به مقام عبوديت برسيم، بنده واقعي خدا باشيم حضرت امير المومنين علي بن ابي طالب كه جانمون به قربانش الگوي همه چيز (قطع نوار) انشالله اونجا عزاداري ميكنيم براي بي بي مظلومه فاطمة شهيده كه كشتند فاطمة زهرا را جنازه فاطمه اطهر را وقتي علي عليه الصلاة والسلام وارد قبر ميكرد گفت لقد السترجع الوديعه يا رسول لله اين امانتي كه به من داده بودي من به تو بر ميگردانم، بعد يك جملاتي داره كه معلوم است كه حضرت امير المومنين از پيغمبر اكرم خجالت ميكشه ميگه استغفر هل الحال خودت ازش بپرس او نميگه به تعبير ما تا امشب من نميدونستم كه بازوي فاطمه اينطور شكسته، او به من نگفت من خودم يك خوابي يك وقتي ديدم، ديدم وارد حرم رسول اكرم شدم يك جايي من خودم فكرم اينه كه قبر فاطمه زهرا اونجاست، ديدم در اون حرم خودش ايستاده فاطمه زهرا ولي دستش را روي صورتش نگه داشته من در خواب متوجه اين معنا نشدم ولي وقتي كه بيدار شدم اونقدر گريه كردم چون فاطمة زهرا از وقتي سيلي خورد ديگه صورتش را به علي بن ابي طالب نميخواست نشون بده. اسغفر هل حال يا رسول لله خودت بپرس جريان را اين كارهايي كه نسبت به فاطمه اطهر شده در سن هيجده سالگي از دار دنيا رفته اين هجوم امتت اين كار را كرده اين هجوم امت يعني وقتي كه علي بن ابي طالب را به طرف مسجد ميكشيدند و فاطمه نميخواست بگذارد علي به طرف مسجد برود رو كرد اون دومي ملعون به مردم و مخصوصا به قمفوز كه دست فاطمه زهرا را كوتاه كنيد جمعي ريختند به سر فاطمه زهرا و او را زدند كه امام مجتبي به مغيره ميگه كه تو هم مادر ما را كتك زدي امشب چون زير سقف هستيم و زير آسمان نيستيم براي آقايون ميسره و بهتر هم هست كه زيارت آل ياسين را بخوانيم نه زيارت سلام الله عليه.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.