۲۹ رمضان ۱۴۱۶ قمری – ۳۰ بهمن ۱۳۷۴ شمسی – صفت‌ حميدة‌ جود و سخاوت‌

 صفت‌ حميدة‌ جود و سخاوت‌

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمد لله‌ رب‌ العالمين‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ اشرف‌ الانبياء و المرسلين‌. سيدنا و نبينا ابو القاسم‌ محمد. (اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌) و علي‌ آله‌ الطيبين‌ الطاهرين‌ لا سیما علي‌ سيدنا و مولانا حجت‌ ابن‌ الحسن‌ روحي‌ و ارواحنا العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفدا. و اللعنة‌ الدائمة علي‌ اعدائهم‌ اجمعين‌ من‌ الآن‌ الي‌ قيام‌ يوم‌ الدين‌.

 تطرهم‌ و تزكيهم‌ بها و صل‌ عليهم‌ و ان‌ الصلاتك‌ سكن‌ امي‌ لهم‌.

 شب‌ گذشته‌ دربارة‌ اين‌ آية‌ شريفه‌ يك‌ چند كلمه‌اي‌ صحبت‌ كردم‌ به‌ طور كلي‌ يكي‌ از صفات‌ حميدة‌ انسان‌ كه‌ يكي‌ از صفات‌ خاصة‌ انسان‌ هم‌ هست‌ صفت‌ جود و سخاوته‌. هر چه‌ انسان‌ در اين‌ صفت‌ كمال‌ بيشتري‌ پيدا كند از نظر انسانيت‌ مقامش‌ بالاتره‌. حيوانات‌ جود و سخاوت‌ ندارند. انسانه‌ كه‌ جود و سخاوت‌ داره‌. هر صفتي‌ كه‌ در حيوانات‌ وجود نداشته‌ باشد و در انسان‌  وجود داشته‌ باشد اين‌ از صفات‌ خاصة‌ انسانه‌. حيوانات‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ سخاوت‌ ندارند يعني‌ اگر يك‌ حيواني‌ از گرسنگي‌ بميرد كي‌ حيوان‌ ديگه‌ هم‌ يك‌ طعمة‌ قابل‌ توجهي‌ داشته‌ باشد خيلي‌ هم‌ زيادتر از خودش‌ حاضر نيست‌ به‌ او از اين‌ طعمه‌اش‌ بدهد. انسان‌ اينطور نيست‌. سه‌ مرحله‌، براي‌ جود و سخاوت‌ انسان‌ بيان‌ كرده‌اند. يكي‌ مرحلة‌ انفاق‌، انسان‌ از مازاد زندگيش‌ انفاق‌ مي‌كنه‌. فرض‌ كنيد اونچه‌ مورد نيازشه‌ برداشته‌، اونچه‌ كه‌ براي‌ زندگي‌ زن‌ و فرزندش‌ لازم‌ است‌ تهيه‌ كرده‌. يك‌ چيزهايي‌ هم‌ اضافه‌ آورده‌ آدم‌ فهيم‌ و منفق‌ اون‌ كسي‌ است‌ كه‌ از اونچه‌ اضافه‌ دارد به‌ مردم‌ به‌ ديگران‌ بدهد. اين‌ حالت‌ در حيوانات‌ نيست‌. گاهي‌ يك‌ تعبيراتي‌ توي‌ روايات‌ هست‌ كه‌ اين‌ تعبيرات‌ شده‌ مثلا سخاوت‌ را از خروس‌ ياد بگيريد مثلا يك‌ دانه‌اي‌ پيدا مي‌كنه‌ به‌ اصطلاح‌ نوك‌ به‌ زمين‌ مي‌زنه‌ كه‌ مرغ‌ بيا بخور. اين‌ البته‌ به‌ خروس‌ ديگه‌ نمي‌ده‌. اين‌ ديگري‌ كه‌ مرغش‌ را صدا مي‌زنه‌ بيا بخور والا يكي‌ ديگه‌ اونجا ايستاده‌ باشه‌ حقه‌ نگاه‌ كردن‌ به‌ اين‌ لانه‌ را نداره‌. اين‌ جنبة‌ جنسي‌ در واقع‌ مي‌شه‌ گفت‌ كه‌ هست‌. يك‌ وقت‌ به‌ جوجه‌اش‌ مي‌ده‌ اين‌ هم‌ بخاطر سخاوتش‌ نيست‌ اگر يك‌ جوجه‌اي‌ يك‌ مرغ‌ ديگه‌اي‌ عوضي‌ آمده‌ باشه‌ توي‌ لونة‌ اين‌ مرغ‌ اين‌ را مي‌زنه‌ بيرونش‌ مي‌كنه‌ از گرسنگي‌ هم‌ مرد، مرد. اين‌ را مي‌گيم‌ جنبة‌ به‌ اصطلاح‌ مادر و فرزندي‌، تربيت‌ فرزنده‌، اين‌ يك‌ جنبه‌هاي‌ غريضي‌ است‌. سخاوت‌ اوني‌ است‌ كه‌ انسان‌ عقلش‌ را بكار بياندازه‌. ترحم‌ نسبت‌ به‌ هم‌ نوعش‌ پيدا بكنه‌. و از اونچه‌ خدا به‌ او داده‌ او هم‌ به‌ ديگران‌ بده‌. اين‌ را مي‌گن‌ سخاوت‌. اون‌ شبه‌ سخاوته‌. اونچه‌ كه‌ در مرغ‌ يا خروس‌ هست‌ اون‌ شبه‌ سخاوته‌. يا مثلا در سگ‌ مي‌گن‌ عاطفه‌ هست‌. اون‌ هم‌ شبه‌ عاطفه‌ است‌. يعين‌ سگ‌ درسته‌ در مقابل‌ صاحبش‌ عاطفه‌ به‌ خرج‌ مي‌ده‌ اما اگر از فردا كه‌ اون‌ كه‌ مي‌نشونه‌ عوض‌ شد. صاحبش‌ مي‌شه‌ اون‌. ديگه‌ دو روزه‌ اون‌ را فراموش‌ مي‌كنه‌. اينها شبه‌ عاطفه‌ است‌.

 سخاوت‌ واقعي‌ اين‌ است‌ كه‌ انسان‌ فكر بكنه‌، اختيار هم‌ داشته‌ باشه‌ و هم‌ نوعش‌ هيچ‌ ارتباطي‌ و نسبتي‌ هم‌ به‌ هم‌ ندارند يا حتي‌ هم‌ نوعش‌ هم‌ نيست‌ يك‌ حيواني‌ است‌ اونجا گرسنه‌ است‌ به‌ او بذل‌ و بخشش‌ مي‌كنه‌ اين‌ را مي‌گن‌ سخاوت‌. اين‌ مرحلة‌ اول‌ سخاوته‌ كه‌ از مازاد مخارج‌ خودش‌ زندگي‌ خودش‌، حالا چه‌ به‌ عنوان‌ زكات‌، چه‌ به‌ عنوان‌ خمس‌ چه‌ به‌ عنوان‌ انفاق‌ مستحبه‌ و صدقة‌ مستحبه‌ به‌ ديگران‌ بده‌. اين‌ مرحلة‌ اول‌ سخاوته‌. يك‌ قدري‌ اين‌ رشد مي‌كنه‌ انسان‌ كمالش‌ بيشتر مي‌شه‌. بهتر مي‌شه‌. به‌ خدا نزديكتر مي‌شه‌. مساوات‌ داره‌ با مردم‌. مساوات‌ يعني‌ تو يكي‌ ما يكي‌. هر چي‌ هم‌ داريم‌ هم‌ تو از اون‌ استفاده‌ كني‌ هم‌ من‌. كه‌ اين‌ خيلي‌ در بين‌ مردم‌ مسلمان‌ بايد رايج‌ باشه‌. خونة‌ من‌ مال‌ توست‌، زندگي‌ من‌ مال‌ توست‌. با هم‌ بياييم‌ زندگي‌ بكنيم‌. تو ده‌ تا اطاق‌ داري‌ اين‌ آقاي‌ جوان‌ مي‌خواد داماد بشه‌ اطاق‌ نداره‌ خوب‌ مساوات‌ اينه‌ كه‌ پنج‌ تاش‌ را بدي‌ به‌ اين‌، پنج‌ تاش‌ مال‌ تو. زندگيت‌ اينطوري‌ باشه‌، اين‌ را مي‌گن‌ مساوات‌. مساوي‌ قرار دادن‌ ديگري‌ را با خودش‌ انسان‌. مساوات‌ يك‌ مرحلة‌ بالاتر از سخاوته‌. يعني‌ از انفاق‌ بالاتره‌. و گاهي‌ بهتر از اين‌ هم‌ هست‌. همين‌ مرحله‌ حتي‌ كه‌ انسان‌ از اونچه‌ كه‌ بيشتر دوست‌ داره‌ انفاق‌ مي‌كنه‌. حتي‌ تنطق‌ من‌ ما تحبون‌، هر چي‌ را دوست‌ داريد. پس‌ بده‌ به‌ همسايه‌ ات‌. اين‌ غذا را كه‌ ديگه‌ ما نمي‌خوريم‌، پس‌ بده‌ به‌ همسايه‌. اين‌ لباس‌ مثلا ديگه‌ پاره‌ شده‌ ديگه‌ ما كه‌ نمي‌پوشيم‌ اين‌ نه‌، اين‌ لباس‌ تازه‌ تهيه‌ كردي‌ خيلي‌ هم‌ از رنگش‌، از شكلش‌ خوشت‌ مي‌ياد اينجا اين‌ را اگر دادي‌ هديه‌ اين‌ به‌ اون‌ بر نيكي‌ مي‌رسي‌ و مشمول‌ اين‌ آيه‌ نيستي‌ كه‌ من‌ بره‌ حتي‌ تنفقوا تحبون‌. فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها در شب‌ زفاف‌ اون‌ پيرهن‌ عروسيش‌ را داد به‌ فقير. اين‌ را، در عين‌ حال‌ مساواته‌ هنوز، يعني‌ مرحلة‌ دوم‌ انفاق‌ و به‌ اصلاح‌ سخاوته‌.

 مرحلة‌ سومش‌ يك‌ مواساته‌ اسمش‌. مواسات‌. يعني‌ من‌ نداشته‌ باشم‌ تو داشته‌ باش‌. اين‌ خيلي‌ مهمه‌. كه‌ خاندان‌ عصمت‌ عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ اينطور بودند. و يعسرون‌ علي‌ انفسهم‌ ولو كان‌ بهم‌ خساسه‌. زياد ايثار مي‌كردند. زياد اتفاق‌ افتاده‌ كه‌ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ هر چه‌ داشتند مي‌دادند به‌ يك‌ كسي‌ كه‌ نيازمند بوده‌. خودشون‌ هيچي‌ نگه‌ نميداشتند. حتي‌ گاهي‌ ميشده‌ كه‌ گرسنگي‌ مي‌كشيدند. همين‌ جريان‌ سورة‌ هل‌ اتي‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ اين‌ سوره‌ را نازل‌ فرمود، خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد كه‌ و يطعمون‌ الطعام‌ علي‌ حبه‌ مسيكنا و يتيما و اسيرا انما يطعمكم‌ لوجه‌ الله‌ لا نريد منكم‌ جزائا و لا شكورا. كه‌ در روايات‌ دارد كه‌ حضرت‌ امير المؤمنين‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ و حضرت‌ فاطمة‌ زهرا و امام‌ حسن‌ و امام‌ حسين‌ و فضه‌ سلام‌ الله‌ اجمعين‌، اينها در موقع‌ افطار صداي‌ يك‌ مسكين‌ را شنيدند. هر چي‌ داشتند دادند. خودشون‌ هيچي‌. با آب‌ افطار كردند. يك‌ نون‌ را ما نصفش‌ را ميدهيم‌ به‌ او نصفش‌ را هم‌ خودمون‌ ميخوريم‌. اين‌ ميشه‌ مساوات‌، مواسات‌ نميشد. ولي‌ همه‌ را كه‌ دادند، ميشه‌ مواسات‌. يعسرون‌ علي‌ انفسهم‌ و لو كان‌ بهم‌ خساسه‌. و حتي‌ اينطوري‌ نبود كه‌ حضرت‌ امير مال‌ فاطمة‌ زهرا را بگيره‌ بده‌ به‌ فقير. نه‌. حضرت‌ امير صلواة‌ الله‌ عليه‌ فرمود كه‌ من‌ مال‌ خودم‌ را ميدهم‌ به‌ فقير. چون‌ اينها همه‌اشون‌ روزه‌ بودند ديگه‌. حتي‌ فضه‌ هم‌ در اينجا آمده‌، در اين‌ صفت‌ انساني‌ با اين‌ چهار معصوم‌، اصحاب‌ كساء، قاطي‌ شده‌. خيلي‌ مقامه‌. كه‌ اونهم‌ داد، فاطمة‌ زهرا هم‌ داد. شما نمي‌تونيد در منزلتون‌ بگيد كه‌ امشب‌ خانم‌ شام‌ نخور، بده‌ به‌ فقير. حضرت‌ علي‌ ابن‌ ابيطالب‌ اين‌ كار را نكرد. چون‌ واجب‌ النفقه‌ واجب‌ است‌ كه‌ در مرحلة‌ اول‌ انسان‌ آنهايي‌ كه‌ نانخور او هستند، به‌ آنها توسعه‌ بده‌. آنها را اداره‌اشون‌ بكنه‌. اين‌ ايثارگري‌ در صورتي‌ صحيحه‌ كه‌ انسان‌ خودش‌ باشه‌. خودت‌. من‌ آقا امشب‌ ميخواهم‌ غذا نخورم‌. مسكين‌، يتيم‌، اسير. اسير معمولا اينطوري‌ بوده‌ و الاّ هر كسي‌ را كه‌ اسير نمي‌كنند. يك‌ كافر. يك‌ كافر اسير مسلمانها، آمده‌ در خانة‌ علي‌ ابن‌ ابيطالب‌. علي‌ نان‌ نخورده‌ داده‌ به‌ او. اينطوري‌ بايد بود. و يعسرون‌ علي‌ انفسهم‌ علي‌ بهم‌ خساسه‌. اينها را ميگويند انفاق‌ و سخاوت‌ و اين‌ از صفات‌  حميدة‌ انسانه‌. اين‌ را شما بدونيد هرچي‌ در اين‌ صفت‌ پيش‌ برويد صفات‌ بيشتري‌ در انسانيت‌ داريد.

 كسي‌ آمد خدمت‌ حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ و عرض‌ كرد يا رسول‌ الله‌، من‌ وقتي‌ يك‌ شخصي‌ نيازمندي‌ بطرف‌ من‌ مي‌آيد، مثل‌ اينكه‌ يك‌ آتشي‌ بطرف‌ من‌ مي‌آيد، اينطور ناراحت‌ ميشوم‌ كه‌ از من‌ چيزي‌ نخواسته‌ باشه‌، نيازي‌ به‌ من‌ نداشته‌ باشه‌. حضرت‌ فرمود از پيش‌ من‌ بلند شو برو كه‌ ميترسم‌ آتشي‌ بر تو نازل‌ بشه‌ مرا هم‌ بسوزونه‌. تا اين‌ حد بده‌ انسان‌ بخيل‌ باشه‌. بخل‌ يكي‌ از صفات‌ بسيار بد انسانه‌. تو داري‌ خوب‌ بگذار مردم‌ از آنچه‌ تو داري‌ استفاده‌ بكنند. الذي‌ جمع‌ مال‌ و عدده‌ بعضيها اينطورند، از شمردن‌ پول‌ خوششون‌ مي‌آيد. پول‌ شمردن‌، پولها را دسته‌ بندي‌ مي‌كنند، هزار تومانيها را يكطرف‌ مي‌چينند، خدمت‌ شما عرض‌ شود، پانصد تومانيها را يكطرف‌، دويست‌ تومانيها را يكطرف‌، صد توماني‌ يكطرف‌، پاره‌هايش‌ را يكطرف‌. كلي‌ زحمت‌ مي‌كشند. در حقيقت‌ اين‌ خوشش‌ مي‌آيد از پول‌ شمردن‌. الذي‌ جمع‌ مال‌ و عدده‌. اينجوريه‌. يحسب‌ ان‌ مالا اخلده‌. گمان‌ ميكنه‌ كه‌ مالش‌ اين‌ را هميشه‌ توي‌ دنيا نگه‌ ميداره‌. پول‌ داشته‌ باشيم‌ همه‌ چيز داريم‌. دكتر داريم‌، دوا داريم‌، فلان‌ داريم‌، همه‌ چي‌ داريم‌. تا اينكه‌ يك‌ جاهايي‌ مي‌آيد كه‌ انسان‌ در يك‌ بن‌بست‌هايي‌ گير ميكنه‌ كه‌ اگر ميليونها پول‌ داشته‌ باشه‌، هيچكاري‌ برايش‌ انجام‌ نميده‌. اينجور نيست‌. خداست‌ كه‌ همة‌ كارها را انجام‌ ميده‌.

 پس‌ اگر مي‌خواهيد در صفتي‌ از صفات‌ انساني‌ خوب‌ رشد بكنيد، اين‌ مسئلة‌ سخاوت‌ و گذشت‌ نسبت‌ به‌ يكديگر را اهميت‌ بدهيد. يك‌ سخاوت‌ در ماله‌، اين‌ يك‌ بخششه‌. بخش‌ دوم‌ سخاوت‌ در كاره‌. انسان‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ بكنه‌. تو ازت‌ بر مي‌آيد سر اين‌ صندوق‌ را بگيري‌، ازت‌ بر مي‌آيد مثلا فرض‌ كنيد تو رفتي‌ روي‌ پشت‌ بام‌، حالا پشت‌بامها نياز به‌ برف‌ روبي‌ نداره‌، پشت‌ بام‌ همسايه‌ به‌ پشت‌ بام‌ تو پهلوي‌ همه‌. تو هم‌ پارو دستته‌. هر دو را بينداز. چطور ميشه‌؟ همچين‌ خط‌ ميكشه‌ كه‌ از اينجا به‌ اينطرف‌ مال‌ ماست‌ بايد بيندازيم‌. از اينجا به‌ آنطرف‌ مربوط‌ به‌ خودشونه‌. اينجوري‌. كاري‌ ازت‌ برمي‌ آيد بكن‌ براي‌ مردم‌. اصلا به‌ فكر مزد و اينها نباش‌. بعضي‌ها سخاوت‌ دارند اما دلشون‌ مي‌خواهد طرف‌ يك‌ تشكري‌ ازشون‌ بكنه‌. اي‌ بي‌ چشم‌ و رو! اي‌… پذيرائيش‌ كردم‌ حالا اصلا ما را فراموش‌ كرده‌. حضرت‌ امير صلواة‌ الله‌ عليه‌ وقتي‌ كه‌ به‌ مسكين‌ و يتيم‌ و اسير غذا داد بعد خودش‌ مي‌فرمايد، خود خدا مي‌فرمايد كه‌ ما نريد منكم‌ جزائا و لا شكورا. ما نه‌ جزا مي‌خواهيم‌ از تو. حالا مثلا فرض‌ كنيد كه‌ آقاي‌ اسير، بيا باغچة‌ ما را بيل‌ بزن‌. آقاي‌ يتيم‌، بگو متشكرم‌. آقاي‌ مسكين‌ بيا بگو كه‌.. اينها نيست‌. لا نريد منكم‌ جزائا، حتي‌ متشكرم‌ هم‌ لازم‌ نيست‌ بگي‌. و لا شكورا. انما نطعمكم‌ لوجه‌ الله‌. خدا هم‌ جزاء اين‌ را ميده‌ هم‌ تشكر ميكنه‌. خدا شكوره‌. اينجور بايد انسان‌ باشه‌. اگر يك‌ محبتي‌ نسبت‌ به‌ كسي‌ كرديد اگر مي‌خواهيد صددرصد اجرت‌ را پروردگار بده‌، كوشش‌ بكنيد خودت‌ اجر را تقاضا نكني‌. به‌ فكرش‌ هم‌ نباش‌. تو نيكي‌ ميكن‌ و در دجله‌ اندازد كه‌ ايزد در بيابانت‌ دهد باز. لا نريد منكم‌ جزائا و لا شكورا. اين‌ از صفات‌ انسانيه‌. يعني‌ اگر انسان‌ انسان‌ باشه‌ اينجوريه‌. و كار هم‌ كرديد، هم‌ براي‌ مردم‌ انفاق‌ كن‌ در قدرتتون‌. خداي‌ تعالي‌ قدرت‌ بهت‌ داده‌، بدن‌ سالم‌ بهت‌ داده‌، به‌ نفع‌ مردم‌ كار بكنيد. خدمت‌ بكنيد. به‌ يكديگر محبت‌ بكنيد. با يكديگر گرم‌ باشيد، صفا داشته‌ باشيد. ما هنوز به‌ آنجا نرسيديم‌ كه‌ آن‌ مؤمني‌ باشيم‌ كه‌ در مقابل‌ يكديگر چيزي‌ نداشته‌ باشيم‌. انشاء الله‌ بايد اگر مراحل‌ تزكية‌ نفس‌ را پيموديد و به‌ كمال‌ انشاء الله‌ رسيديد؛ بايد مواسات‌ و مساوات‌ و صداقت‌ و همه‌ چي‌ در مقابل‌ هم‌ داشته‌ باشيد. يعني‌ يكي‌ باشيد. (صحبتهاي‌ متفرقه‌ راجع‌ به‌ رؤيت‌ هلال‌) صلوات‌ ختم‌ كنيد. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌. چون‌ مسئلة‌ رؤيت‌ هلال‌ در عيد فطر كه‌ خداي‌ تعالي‌ روز اول‌ شوال‌ را حرام‌ كرده‌ روزه‌ گرفتنش‌ را. بين‌ واجب‌ و حرام‌. اينجور سخت‌ گرفته‌ خداي‌ تعالي‌ براي‌ اينكه‌ ميگه‌ تكليف‌ را روشن‌ كنيد. به‌ مسامحه‌ نگذرونيد. ميگه‌ فردا يا واجبه‌ روزه‌ بگيريد يا حرام‌. و لذا از شئون‌ مقام‌ رحمانيه‌ كه‌ او اعلام‌ بكنه‌. يعني‌ به‌ مجرد اينكه‌ ايشان‌ اعلام‌ كردند و در بيت‌ مقام‌ رهبري‌ مسلم‌ شد، اين‌ را بدونيد در اسلام‌ اينطور بوده‌، به‌ مجرد اينكه‌ ثابت‌ شد، چه‌ حالا تو باورت‌ بيايد چه‌ باورت‌ نيايد، چه‌ دليل‌ داشته‌ باشي‌ كه‌ الان‌ اول‌ ماه‌ هست‌ فردا اول‌ ماه‌ نيست‌، بايد تبعيت‌ كني‌. واجبه‌، اين‌ از احكامي‌ است‌ كه‌ مربوط‌ به‌ باصطلاح‌ حكومته‌ و حكومت‌ را هم‌ بايد حتما از رهبر، دستورات‌ و احكامش‌ را گرفت‌ و لذا ثابت‌ همينقدر بشه‌ كه‌ ايشان‌، مقام‌ رهبري‌، بيت‌ ايشان‌، تصويب‌ بكنند كه‌ فردا عيده‌، عيده‌. و انشاء الله‌ مباركه‌ و انشاء الله‌ صبح‌ مقيد باشيد نماز عيدتون‌ را بخونيد. و من‌ منتظر همين‌ بودم‌ و ديگه‌ هم‌ زياد صحبت‌ نميكنم‌. بخاطر اينكه‌ برويد زودتر بخوابيد كه‌ صبح‌ بنا نباشه‌ مثلا بعد از نماز صبح‌ بخوانيد بعد براي‌ نماز عيد انشاء الله‌ برويد. ما براي‌ اينكه‌ اگر خواسته‌ باشيم‌ نماز عيد مفصلي‌ خونده‌ بشه‌، طبعا جائي‌ كه‌ داريم‌ كانونه‌. كانون‌ هم‌ يك‌ مسجده‌. توي‌ مسجد هم‌ نماز عيد مي‌خونند. دو تا نماز عيد پهلوي‌ هم‌ خوندن‌، من‌ اخلاقا صحيح‌ نميدونم‌. بنابراين‌ نماز عيد را فردا ما نمي‌خونيم‌. يا اگر هم‌ بخونيم‌ با همة‌ شماها نميشه‌ خوند. جا نداريم‌. بعد از نماز عيد انشاء الله‌ اينجا دوستان‌ يك‌ خورده‌ خرمائي‌، چيزي‌، چون‌ مستحبه‌ انسان‌ افطار بكنه‌، يك‌ خورده‌ خرمائي‌، شيريني‌ تهيه‌ مي‌كنند و حرفهايمون‌ را هم‌ انشاء الله‌ خواهيم‌ زد.

 نسئلك‌ الله‌ و ندعوك‌ باعظم‌ اسمائك‌ بمولانا صاحب‌ الزمان‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌… پروردگارا به‌ آبروي‌ آقامون‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ اين‌ عيد را بر ما مبارك‌ قرار بده‌. خدايا فرج‌ امام‌ زمان‌ ما را برسان‌. پروردگارا اعمال‌ ما را در ماه‌ رمضان‌ قبول‌ بفرما. خدايا روزه‌هاي‌ ناقص‌ ما را قبول‌ بفرما. عبادتهاي‌ ناقص‌ و ناقابلمون‌ را قبول‌ بفرما. خدايا خدماتي‌ اگر دوستان‌ دارند نسبت‌ به‌ يكديگر پروردگارا همه‌اش‌ را قبول‌ بفرما. همة‌ ما را از ياران‌ خوب‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ قرار بده‌. خدايا ما فقط‌ آرزو داريم‌ كه‌ زير ساية‌ امام‌ عصر به‌ تمام‌ خوبيها و كمالات‌ برسيم‌. پرودگارا ما را به‌ آرزويمون‌ برسان‌. خدايا اين‌ ماه‌ رمضان‌ را ماه‌ رمضان‌ آخر عمر ما قرار نده‌. خدايا به‌ آبروي‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ خدمتگزاران‌ به‌ دين‌، خدمتگزاران‌ به‌ اين‌ مملكت‌، مقام‌ رهبري‌، پروردگارا زير ساية‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ حفظ‌ بفرما. علما، بزرگان‌، مراجع‌ تقليد، اساتيدمون‌، آنهايي‌ كه‌ از دار دنيا رفته‌اند، خدايا قبول‌ رحمتشون‌ بفرما. امام‌ راحلمون‌ قبول‌ رحمت‌ بفرما. اساتيدمون‌، علمايي‌ كه‌ در قيد حياتند، به‌ آبروي‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ در پناه‌ امام‌ زمان‌ حفظ‌ بفرما. خدايا به‌ آبروي‌ امام‌ عصر ما را به‌ وظايفمون‌ آشنا بفرما. آقايون‌ انشاء الله‌ همانطوري‌ كه‌ ديشب‌ گفتم‌، از واجبات‌ يكي‌ اين‌ است‌ كه‌ فطريه‌اتون‌ را تا قبل‌ از نماز عيد انشاء الله‌ كنار بگذاريد و يا بپردازيد. اگر مستحقي‌ پيدا نمي‌كنيد كه‌ تا قبل‌ از نماز عيد، لااقل‌ حساب‌ بكنيد و نفري‌ صد و پنجاه‌ تومان‌ انشاء الله‌ كنار بگذاريد تا انشاء الله‌ به‌ مستحقش‌ كه‌ رسيديد بپردازيد. و البته‌ اينجا هم‌ من‌ به‌ آقاي‌ سيدي‌ عرض‌ ميكنم‌ يك‌ كيسه‌اي‌ درست‌ بكنند يكي‌ براي‌ سادات‌ باشه‌، يكي‌ براي‌ غير سادات‌. به‌ شرط‌ اينكه‌ كسي‌ صد و پنجاه‌ تومان‌ كمتر نده‌. بيشتر هم‌ احتياطا نديد. چون‌ بعدا ما سرگردان‌ ميشويم‌. بيشتر هم‌ ندهند، كمتر هم‌ ندهند. خدايا عاقبتمون‌ را ختم‌ به‌ خير بفرما. و عجل‌ في‌ فرج‌ مولانا صاحب‌ الزمان‌.

 (ادامة‌ قسمت‌ اول‌ نوار، ذكر توسل‌ به‌ حضرت‌ رضا عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌)

 ذكر توسلي‌ به‌ حضرت‌ علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌. السلام‌ علي‌ الامام‌ الرئوف‌ الذي‌ هيچ‌ احزان‌ يوم‌ الطفوف‌. يك‌ عرض‌ ارادتي‌ به‌ پيشگاه‌ مقدس‌ علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا، ما با اينكه‌ خيلي‌ مرهون‌ نعمتها و محبتهاي‌ حضرت‌ علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا هستيم‌، متأسفانه‌ كمتر به‌ ياد آن‌ حضرت‌ و در مجالسمون‌ كمتر نام‌ آن‌ حضرت‌ برده‌ ميشه‌. واقعا علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا غريب‌ الغرباء است‌. بعيد علي‌ الاوطان‌ في‌ غاية‌ البعد. اگر مردم‌ شيعه‌ نبودند و دور قبر مطهرش‌ نمي‌آمدند زندگي‌ كنند، حضرت‌ رضا در يك‌ محيطي‌ قرار گرفته‌ بود كه‌ از وطن‌ دور، از تمام‌ ائمة‌ اطهار از نظر مكاني‌ دور. بعيد عن‌ الاوطان‌ في‌ غاية‌ البعد. حالا چراغها را خاموش‌ كنيد امشب‌ انشاء الله‌ به‌ ياد آن‌ حضرت‌. اباصلت‌ ميگه‌ حضرت‌ رضا به‌ من‌ فرمود اباصلت‌ فردا مأمون‌ مرا دعوت‌ كرده‌. من‌ به‌ قصر او ميروم‌. طبعا اباصلت‌ ديگه‌ نبايد وارد بشه‌. وقتي‌ كه‌ از ميان‌ خانة‌ مأمون‌ بيرون‌ آمدم‌ يك‌ وقت‌ هست‌ عبا روي‌ دوشمه‌. با من‌ حرف‌ بزن‌ صحبت‌ بكن‌ مسئله‌اي‌ نيست‌. اما اگر عبا را روي‌ سرم‌ انداخته‌ بودم‌، ديگه‌ با من‌ حرف‌ نزن‌. بدان‌ كه‌ مأمون‌ كار خودش‌ را كرده‌. علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ در همين‌ شهر طوس‌، در همين‌ اراضي‌ كنار مقبرة‌ فردوسي‌، همين‌ نزديك‌ راه‌، وارد خانة‌ مأمون‌ شد. مأمون‌ يك‌ مقدار انگور در مقابل‌ گذاشته‌. خودش‌ با دست‌ نحسش‌ به‌ وسيلة‌ سوزن‌ سم‌ وارد دانه‌هاي‌ انگور كرده‌. به‌ حضرت‌ اصرار كرد كه‌ بايد از اين‌ انگورها بخوري‌. حضرت‌ ابا كردند. شمشير كشيد. حضرت‌ چند دانه‌ انگور ميل‌ فرمودند. از جا برخاستند. گفت‌ پسر عم‌ كجا ميروي‌؟ فرمود همانجايي‌ كه‌ مرا فرستادي‌. عبا را به‌ سر كشيد از ميان‌ خانة‌ مأمون‌ بيرون‌ آمد. اباصلت‌ ميگه‌ من‌ فهميدم‌ كه‌ ديگه‌ بي‌ آقا شدم‌، بي‌ مولا شدم‌. پشت‌ سر آقا آمدم‌ وارد خانه‌ شدم‌. فرمود درهاي‌ خانه‌ را ببند، در حجره‌ را ببند. دوست‌ ندارم‌ كسي‌ به‌ ديدن‌ من‌ بيايد. ميگه‌ اين‌ كارها را انجام‌ دادم‌. ولي‌ خدمه‌ در ميان‌ خانه‌ حال‌ علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا را مي‌ديدند. يتململ‌ تململ‌ السرير. مانند مارگزيده‌ به‌ خود مي‌پيچد. ظهر شد. آقا نماز ظهر را خوندند. فرمودند آيا خدمه‌ غذا خورده‌اند؟ عرض‌ كردم‌ آقا شما با آن‌ حال‌، چطور اينها مي‌توانند غذا بخورند! علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا كه‌ جانمون‌ به‌ قربانش‌، نشستند خودشون‌ را كنترل‌ كردند. با غلامان‌ غذا خوردند. ولي‌ ميگه‌ بعد نگاه‌ كردم‌ باز در ميان‌ حجره‌ افتاده‌. گاهي‌ با خدا مناجات‌ ميكند، گاهي‌ فرزندش‌ را طلب‌ ميكند. من‌ هم‌ در ميان‌ منزل‌ ايستاده‌ام‌. متحيرم‌ چه‌ بايد بكنم‌ كه‌ يك‌ وقت‌ ديدم‌ جواني‌ شبيه‌ترين‌ مردم‌ به‌ علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا وارد خانه‌ شد. آقا! منكه‌ درها را بسته‌ بودم‌. شما از كجا وارد شديد؟ فرمود آن‌ خدايي‌ كه‌ از مدينه‌ به‌ طول‌ به‌ يك‌ چشم‌ بهم‌ زدن‌ آورده‌، ميتواند از در بسته‌ هم‌ وارد كند. دانستم‌ امام‌ جواد است‌. وارد حجره‌ شد. ديدم‌ علي‌ ابن‌ موسي‌ الرضا از جا برخاست‌ فرزندش‌ را در آغوش‌ گرفت‌. و جعلي‌ علي‌ يبكيان‌. اين‌ پدر و فرزند اشك‌ مي‌ريزند، سرشون‌ را روي‌ شانة‌ يكديگر گذاشته‌اند. يك‌ وقت‌ هم‌ امام‌ جواد از ميان‌ حجره‌ بيرون‌ آمد. اباصلت‌ منهم‌ يتيم‌ شدم‌، پدرم‌ از دار دنيا رفت‌. لا حول‌ و لا قوة‌ الا بالله‌ العلي‌ العظيم‌.

 نسئلك‌ و ندعوك‌ بمحمد و علي‌ و فاطمه‌ و الحسن‌ و الحسين‌ و الائمة‌ المعصومين‌ من‌ ولد الحسين‌. و بامامننا و صاحبنا حجة‌ ابن‌ الحسن‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌… يا اله‌ العاليمن‌، يا غياث‌ المستغيثين‌، اي‌ خدا، بيست‌ و نه‌ شبه‌ كه‌ اين‌ جمعيت‌ در اين‌ خانة‌ امام‌ زمان‌ اينها با فرياد صداي‌ يا اللهشون‌ بلنده‌. شبهاي‌ قدر، شبهاي‌ احياء، شب‌ قدر اينها بقدري‌ يا الله‌ گفتند كه‌ بعضي‌ صدايشون‌ گرفت‌. اي‌ خدا، اي‌ ارحم‌ الراحمين‌، اي‌ خداي‌ رئوف‌، اتسلط‌ النار علي‌ وجوه‌ خرت‌ لعظمتك‌ ساجده‌. آيا بر اين‌ صورتهايي‌ كه‌ در مقابل‌ تو خاضع‌ شده‌، خاشع‌ شده‌، سجده‌ كرده‌، آتش‌ بدبختي‌ و امراض‌ روحي‌ و آتش‌ جهنم‌ مسلط‌ ميشه‌؟ هيهات‌ هيهات‌ ما ذلك‌ الظن‌ به‌. خدايا ما را با اين‌ اميد در دنيا و آخرت‌ زير ساية‌ امام‌ زمان‌ حفظ‌ كن‌. الهي‌ آمين‌. خدايا فرق‌ آقا و مولاي‌ ما حجة‌ ابن‌ الحسن‌ را برسان‌. الهي‌ آمين‌. قلب‌ مقدسش‌ را از ما راضي‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا همة‌ ما را مزد، اگر مزدي‌ داريم‌، تو فرمودي‌ ان‌ الله‌ لا يضيع‌ عمل‌ عامل‌ منكم‌. هيچوقت‌ خدا مزد كسي‌ را ضايع‌ نميكنه‌. بهرحال‌ ما هم‌ روزه‌ گرفتيم‌ و ما هم‌ يك‌ عباداتي‌ انجام‌ داديم‌ در اين‌ ماه‌ خودت‌. خدايا مزد همة‌ ما را به‌ آبروي‌ امام‌ زمان‌ اين‌ قرار بده‌ كه‌ ما همه‌امون‌ از ياران‌ خوب‌ امام‌ زمان‌ باشيم‌. الهي‌ آمين‌. پروردگارا موانع‌ راه‌ كمالاتمون‌ را برطرف‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. تمام‌ دوستانمون‌، خويشانمون‌، وابستگانمون‌ را در راه‌ كمالات‌ روحي‌ قرار بده‌. الهي‌ آمين‌. توفيق‌ تزكية‌ نفس‌ به‌ همه‌ عنايت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. همه‌ را از خواب‌ غفلت‌ بيدار بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا جانمون‌، مالمون‌ را در راه‌ تزكية‌ نفس‌ و كمالات‌ روحمون‌ قرار بده‌. الهي‌ آمين‌. پروردگارا به‌ آبروي‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ قسمت‌ مي‌دهيم‌ امراض‌ روحي‌ را از ما برطرف‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. مريضهاي‌ اسلام‌، مريضهاي‌ منظور شفاي‌ كامل‌ مرحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. امواتمون‌، شهدامون‌، غريق‌ رحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا خدمتگزاران‌ به‌ اسلام‌، خدمتگزاران‌ به‌ دين‌، خدمتگزاران‌ به‌ اين‌ مملكت‌ شيعه‌ نشين‌، مسئولين‌ صديق‌، رهبر عزيز در پناه‌ امام‌ زمان‌ حفظ‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا امام‌ راحلمون‌ غريق‌ رحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. عباداتمون‌ در اين‌ ماه‌ مبارك‌ قبول‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا عيد فطر را نصيبمون‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. پروردگارا توفيق‌ اعمال‌ شب‌ عيد و روز عيد فطر را نصيب‌ همه‌امون‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا به‌ آبروي‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ قسمت‌ مي‌دهيم‌، زمان‌ ما را با زمان‌ ظهور امام‌ عصر قرين‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا پدر و مادرمون‌، ذوي‌ الحقوقمون‌، اساتيدمون‌، غريق‌ رحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا آنهايي‌ كه‌ به‌ ما حق‌ دارند، به‌ آبروي‌ وليعصر قسمت‌ ميدهيم‌، حقوق‌ آنها را خودت‌ بهشون‌ مرحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا دلهاي‌ ما را از هرگونه‌ كينه‌ و عداوت‌ نسبت‌ به‌ بندگانت‌ خالي‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. پروردگارا عاقبت‌ امرمون‌ ختم‌ به‌ خير بفرما. الهي‌ آمين‌. و عجل‌ في‌ فرج‌ مولانا.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *