۲۸ جمادی الاول ۱۴۱۶ – اهميت‌ نماز مقام‌ حضرت‌ زهرا (سلام الله علیها)

 اهميت‌ نماز مقام‌ حضرت‌ زهرا (س‌) 28 ج‌ 1 1416

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمد لله‌ رب‌ العالمين‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ اشرف‌ الانبياء و المرسلين‌. سيدنا و نبينا ابو القاسم‌ محمد. (اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌). و علي‌ آله‌ الطيبين‌ الطاهرين‌ لا سیما علي‌ سيدنا و مولانا حجة‌ ابن‌ الحسن‌ روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفداء. و اللعنة‌ الدائمة علي‌ اعدائهم‌ اجمعين‌ من‌ الآن‌ الي‌ قيام‌ يوم‌ الدين‌.

 بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌. انا اعطيناك‌ الكوثر. فصل‌ لربك‌ و انحر. ان‌ شانئك‌ هو الابتر.

 يكي‌ از جملات‌ اين‌ سورة‌ مباركه‌ كلمة‌ صلاته‌. در اينجا چون‌ خطاب‌ به‌ پيغمبر اكرم‌ است‌ و صلوات‌ براي‌ خداست‌ طبعا منظور نمازه‌. نماز از چيزهايي‌ است‌ كه‌ در زندگي‌ انسان‌ نقش‌ فوق‌ العاده‌ عجيبي‌ دارد. در رواياتي‌ هست‌ كه‌ شخصي‌ كه‌ يك‌ ركعت‌ نمازش‌ را عمدا ترك‌ كند، كافر است‌. در روايتي‌ نماز را پاية‌ دين‌ و اساس‌ دين‌ فرموده‌اند كه‌ الصلاة‌ عمود الدين‌. در رواياتي‌ هست‌ كه‌ نماز ماية‌ عروج‌ مؤمنه‌. الصلاة‌ معراج‌ المؤمن‌. روايت‌ ديگري‌ هست‌ كه‌ نماز انسان‌ را اگر اهل‌ تقوا باشد، به‌ خدا نزديك‌ ميكنه‌. در رواياتي‌ هست‌ كه‌ هر چه‌ مي‌توانيد نماز بخوانيد. الصلاة‌ خير موضوع‌ فمن‌ شاء استكثر فمن‌ شاء استقر. بهترين‌ چيزهاست‌ نماز. البته‌ نماز واقعي‌. نماز درست‌. به‌ پيغمبر اكرم‌ به‌ خاطر اينكه‌ خداي‌ متعال‌ فاطمه‌ را بهش‌ عنايت‌ كرده‌. فرموده‌ است‌ كه‌ فصل‌ لربك‌. براي‌ پروردگارت‌ نماز بخوان‌. نماز شكر. حتي‌ يك‌ روزي‌ سلمان‌ مبتلا به‌ دل‌ دردي‌ شده‌ بود كه‌ ميگن‌ از جاهايي‌ كه‌ پيغمبر اكرم‌ فارسي‌ صحبت‌ كردند، يكي‌ اين‌ مورد بوده‌ كه‌ بهش‌ به‌ فارسي‌ گفتند شكمت‌ درد ميكنه‌؟ گفت‌ بله‌. فرمودند برخيز نماز بخوان‌. نماز بسيار فضيلت‌ دارد كه‌ من‌ اگر بخوام‌ رواياتي‌ را كه‌ در حافظه‌ام‌ هست‌ و يا آياتي‌ كه‌ در حافظه‌ام‌ هست‌ براي‌ اهميت‌ نماز بايد تا آخر مجلس‌ راجع‌ به‌ همانها صحبت‌ كنم‌. قرآن‌ مجيد مي‌فرمايد ان‌ الصلاة‌ تنهي‌ عن‌ الفحشاء و المنكر. نماز انسان‌ را از فحشاء و منكر باز ميداره‌. نماز ذكر الله‌ اكبره‌. آن‌ بزرگترين‌ ياد خداست‌. و بالاخره‌ بوسيلة‌ نماز انسان‌ براي‌ آن‌ چيزي‌ كه‌ خلق‌ شده‌ كه‌ ارتباط‌ با خداست‌ با آن‌ چيز ميرسه‌.

 يك‌ جمله‌اي‌ را در اين‌ وسط‌ عرض‌ كنم‌ ما اكثرا اشتباهمون‌ و مهمترين‌ اشتباهمون‌ كه‌ در زندگي‌ به‌ جائي‌ بخاطر اين‌ اشتباه‌ نمي‌رسيم‌ اين‌ است‌ كه‌ فكر مي‌كنيم‌ انسان‌ براي‌ همين‌ اموري‌ كه‌ انجام‌ ميديم‌ خلق‌ شده‌. و حال‌ اينكه‌ انسان‌ براي‌ ارتباط‌ با خدا خلق‌ شده‌. و هر چيزي‌ كه‌ براي‌ چيزي‌ خلق‌ شده‌ بود اگر در غير آن‌ چيز استفاده‌ بشود و استعمال‌ بشود بسيار بي‌ ارزش‌ و بي‌ فايده‌ است‌. اگر اين‌ فرشي‌ را كه‌ براي‌ اطاق‌ پذيرائي‌ ساخته‌اند، اين‌ را شما بيندازيد وسط‌ حياط‌ منزل‌ و باد و باران‌ بخوره‌، شما اشتباه‌ كرديد. چون‌ اين‌ فرش‌ براي‌ اطاقه‌ و اين‌ فرش‌ را ضايع‌ كرديد. اگر انسان‌ فكر بكند كه‌ من‌ را خدا خلق‌ كرده‌، در زمان‌ ما انسان‌ يك‌ تحصيلاتي‌ داشته‌ باشد، يك‌ مدركي‌ بگيرد كه‌ در يك‌ اداره‌اي‌ راهش‌ بدهند، يك‌ حقوقي‌ بهش‌ بدهند، يك‌ زندگي‌ مرفه‌ خوبي‌ داشته‌ باشه‌؛ اگر يك‌ چنين‌ فكري‌ كرده‌ باشد اين‌ اشتباه‌ كرده‌. خودش‌ را ضايع‌ كرده‌. خودش‌ را در رديف‌ حيوانات‌ قرار داده‌. چرا؟ بخاطر اينكه‌ حيوانات‌ هم‌ همين‌ همت‌ را دارند كه‌ تلاش‌ كنند. مورچه‌ كه‌ از توي‌ لانه‌اش‌ بيرون‌ مي‌آد همة‌ تلاشش‌ اينه‌ كه‌ يك‌ طعمه‌اي‌ در بيارد و يك‌ اندوخته‌اي‌ هم‌ براي‌ زمستانش‌ داشته‌ باشد. بخورد و بخوابد و زاد و ولد كند و راحت‌ باشه‌. يك‌ لونه‌اي‌ هم‌ داشته‌ باشه‌. خداي‌ تعالي‌ انسان‌ را براي‌ خودش‌ خلق‌ كرده‌. خلقت‌ الاشياء لاجلك‌ و خلقتك‌ لاجلي‌. همة‌ موجودات‌ را براي‌ تو خلق‌ كردم‌ و تو را براي‌ خودم‌. خدا ما را مي‌خواد چه‌ كنه‌؟ ما را خداي‌ تعالي‌ مي‌خواد كه‌ رشدمون‌ بده‌، خليفة‌ الله‌ تربيت‌ كنه‌. موجودي‌ باشيم‌ كه‌ هر وقت‌ كسي‌ خواست‌ خدا را ببينه‌، به‌ بشر تكامل‌ يافته‌ نگاه‌ كنه‌. اگر خواست‌ بفهمد كه‌ خدا چگونه‌ داراي‌ اينهمه‌ صفات‌ حميده‌ است‌ به‌ انسان‌ نگاه‌ بكنه‌. از حضرت‌ عيسي‌ حواريين‌ سؤال‌ كردند من‌ يجالس‌. با كي‌ بنشينيم‌؟با كي‌ معاشرت‌ بكنيم‌ نشست‌ و برخاستمون‌ با چگونه‌ افرادي‌ باشد، فرمود كسي‌ كه‌ شما را به‌ طرف‌ خدا رهبري‌ كنه‌. من‌ يذكركم‌ الله‌ رؤيته‌. نگاه‌ كردن‌ به‌ او به‌ ياد خدا بيفتيد. كسي‌ كه‌ شما را به‌ طرف‌ خدا دعوت‌ ميكنه‌ از نظر اسلام‌ ارزش‌ داره‌. قرآن‌ مي‌فرمايد و من‌ احسنه‌ قولا ممن‌ دعا الي‌ الله‌. كي‌ بهتره‌ از آن‌ كسي‌ كه‌ مردم‌ را به‌ سوي‌ خدا دعوت‌ ميكنه‌ از نظر سخن‌ گفتن‌. ما تمام‌ همتمون‌ در دنيا بايد اين‌ باشد كه‌ به‌ خدا برسيم‌. خدا را بشناسيم‌. اعتقادمون‌ به‌ خدا زياد باشه‌ و راه‌ رسيدن‌ به‌ خدا، نمازه‌. در هر كاري‌ بايد متوجه‌ باشيم‌ كه‌ نمازه‌ كه‌ ما را بالا ميبره‌. لا يزال‌ يتقرب‌ الي‌ عبدي‌ بالنوافل‌. دائما انسان‌ مقرب‌ ميشه‌ به‌ خدا بوسيلة‌ نمازهاي‌ مستحبي‌. نه‌ نماز واجب‌. نماز واجب‌ كه‌ واجب‌ است‌ و شكر نعمتهاي‌ الهي‌ است‌. كسي‌ كه‌ نماز نمي‌خوانه‌ يك‌ حيواني‌ است‌ به‌ قيافة‌ يك‌ انسان‌. به‌ جهت‌ اينكه‌ خدائي‌ كه‌ آنهمه‌ به‌ او نعمت‌ عنايت‌ كرده‌، اين‌ مقدار انسانيت‌ نداره‌ كه‌ در شبانه‌ روز چند دقيقه‌ سرش‌ را در مقابل‌ اين‌ خدا به‌ سجده‌ بگذارد و بگويد سبحان‌ ربي‌ الاعلي‌ و بحمده‌. يعني‌ منزه‌ است‌ خداي‌ اعلي‌، خداي‌ بزرگ‌، خدايي‌ كه‌ عاليترين‌ موجوداته‌ عالم‌ هستي‌ است‌ با حمد او. حمد مي‌كنم‌. در ركوع‌ هم‌ كلمة‌ حمد گفته‌ ميشه‌ و به‌ طور كلي‌ نماز در اكثر جاهاش‌ تسبيح‌ و حمد وجود داره‌. حالا اين‌ نماز آيا همين‌ نمازي‌ است‌ كه‌ ما مي‌خوانيم‌؟ اين‌ نماز نماز قربان‌ كل‌ تقي‌ نيست‌. معراج‌ المؤمن‌ نيست‌. تنهي‌ عن‌ الفحشاء و المنكر نيست‌. چرا؟ براي‌ اينكه‌ قبل‌ از نماز و بعد از نماز ما فرقي‌ نمي‌كنيم‌. انساني‌ كه‌ معراج‌ ميره‌ بايد وقتي‌ كه‌ برميگرده‌ از معراج‌ خيلي‌ فرق‌ كرده‌ باشه‌ تا قبل‌ از اينكه‌ به‌ معراج‌ رفته‌ باشه‌ فرق‌ داشته‌ باشه‌. نماز كجاش‌ به‌ ما ميگه‌ كه‌ منكرات‌ را انجام‌ نده‌. كارهاي‌ بد را انجام‌ نده‌؟ هيچ‌ جاش‌. ما كه‌ نمي‌فهميم‌. ما كه‌ اصلا معناي‌ نمازمون‌ را نمي‌فهميم‌. اما يك‌ عده‌ هستند كه‌ نه‌ به‌ مجرد اينكه‌ مي‌گن‌ اياك‌ نعبد خدايا تنها تو را عبادت‌ مي‌كنيم‌، اين‌ را مي‌فهمند كه‌ ديگه‌ نبايد شيطان‌ را اطاعت‌ كنند بندة‌ شيطان‌ نباشند. حتي‌ اگر در تمام‌ عمر يك‌ مرتبه‌ بندگي‌ شيطان‌ را انسان‌ بكنه‌، از دائرة‌ بندگي‌ خدا خارجه‌. مگر اينكه‌ توبه‌ كند، استغفار كند و تصميم‌ بگيرد كه‌ ديگه‌ بندگي‌ شيطان‌ را نكنه‌ اين‌ هم‌ تازه‌ توبه‌اش‌ هم‌ كه‌ قبول‌ مي‌شه‌ لطف‌ الهي‌ است‌ من‌ يك‌ وقت‌ مثل‌ زدم‌ گفتم‌ اگر اين‌ ارتشي‌ كه‌ در مثلا جبهة‌ جنگ‌ بين‌ ايران‌ و عراق‌ بود و ارتش‌ اسلام‌ بود ويا مثلا سپاه‌ اسلام‌، اگر يك‌ دفعه‌ بره‌ براي‌ صدام‌ كار كنه‌. يك‌ روز. ما تمام‌ عمر در خدمت‌ مملكت‌ ايران‌ بوديم‌. حالا يك‌ روز مي‌خواهيم‌ بريم‌ براي‌ صدام‌ ببينيم‌ ايشان‌ چي‌ مي‌گه‌ كار كنيم‌ ببينيم‌ اين‌ را وقتي‌ بيارندش‌ چيكارش‌ ميكنند. اگر برگرده‌ بياد. يقينا، حدسا من‌ عرض‌ مي‌كنم‌، اعدامش‌ ميكنند.يك‌ دفعه‌ من‌ بيشتر به‌ حرف‌ دشمن‌ گوش‌ ندادم‌. چه‌ شده‌ كه‌ اينقدر ما را تحت‌ فشار قرار ميديد؟ ميگن‌ تو ديگه‌ به‌ درد ما نميخوري‌. خداي‌ تعالي‌ در قرآن‌ مي‌فرمايد كه‌ ان‌ الشيطان‌ لكم‌ عدو. شيطان‌ دشمنه‌. هم‌ دشمن‌ منه‌ هم‌ دشمن‌ شما. روزي‌ چند دفعه‌ گوش‌ به‌ حرف‌ شيطان‌ ميديم‌. فكر مي‌كنم‌ اگر يك‌ كسي‌ اهل‌ حساب‌ باشه‌، در شبانه‌ روز بيشتر انسان‌ گوش‌ به‌ فرمان‌ شيطانه‌ تا گوش‌ به‌ فرمان‌ پروردگار. اگر يكي‌ دو تا كار هم‌ براي‌ خدا بكنه‌ خودش‌ قضاوت‌ ميكنه‌ كه‌ اين‌ كار ارزش‌ نداشت‌. اين‌ نمازي‌ كه‌ ما مي‌خونيم‌، آن‌ ارزشي‌ كه‌ بايد داشته‌ باشه‌ نداره‌. خداي‌ تعالي‌ صرفنظر ميكنه‌. خدا خيلي‌ مهربانه‌. و الا براي‌ يك‌ فرمانبرداريمون‌ از شيطان‌ مي‌خواست‌ اصلا از ما صرفنظر كنه‌. ما ديگه‌ به‌ درد سرباز امام‌ زمان‌ شدن‌ و بودن‌ نمي‌خوريم‌. بنابراين‌ نماز را بايد خيلي‌ اهميت‌ داد. چون‌ نماز يك‌ جمله‌ تويش‌ هست‌ كه‌ اين‌ جمله‌ انسان‌ را از فحشا و منكرات‌ باز ميداره‌ و آن‌ اياك‌ نعبده‌. يعني‌ فقط‌ تو را عبادت‌ مي‌كنيم‌. يك‌ جملة‌ ديگرش‌ اين‌ است‌ كه‌ اياك‌ نستعين‌. به‌ هيچ‌ چيز اتكا نمي‌كنم‌. من‌ يك‌ انسانم‌. من‌ يك‌ انساني‌ هستم‌ كه‌ خودم‌ شخصيت‌ دارم‌، مستقلم‌، اعتماد به‌ نفس‌ دارم‌. نه‌ به‌ حقوقم‌ اتكا كردم‌، نه‌ به‌ اداره‌ام‌ اتكا كردم‌، نه‌ به‌ مغازه‌ام‌ اتكا كردم‌، نه‌ به‌ دوستانم‌، نه‌ به‌ اقوام‌ و خويشاوندان‌ خلاصه‌ پول‌ و زندگي‌. من‌ داراي‌ شخصيت‌ هستم‌ اينهايي‌ كه‌ به‌ چيزهاي‌ مختلف‌ تكيه‌ مي‌زنند و متكي‌ به‌ آنها هستند، خودشون‌ شخصيت‌ ندارند. بايد انسان‌ داراي‌ شخصيت‌ باشه‌. اياك‌ نستعين‌. فقط‌ به‌ تو اتكا مي‌كنم‌. علي‌ بذكر الله‌ تطمئن‌ القلوب‌. حالا براي‌ اينكه‌ فاطمة‌ زهرا را خدا به‌ پيغمبر اكرم‌ عنايت‌ كرده‌ و اين‌ خير كثير را از اين‌ ناحيه‌ به‌ پيغمبر اكرم‌ مرحمت‌ فرموده‌، فصلي‌، نماز بخوان‌. نماز بخوان‌ كه‌ همه‌ چيز در نمازه‌. فصل‌ لربك‌. نماز بخوان‌ براي‌ پرودگارت‌ و نماز اين‌ را بهتون‌ بگم‌، آنچه‌ كه‌ درش‌ بيشتر از همه‌ چيز اهميت‌ داره‌، يعني‌ از استنباطي‌ كه‌ ممكنه‌ شايد من‌ در كتابها نديدم‌، الان‌ با شما مسئله‌ را مطرح‌ مي‌كنيم‌. عرض‌ كردم‌ اين‌ مجلس‌، انشاء الله‌ مجلس‌ تحصيل‌ علم‌ و دانش‌ آنهم‌ در بعد ولايت‌ و محبت‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ بايد باشه‌. نماز از خصوصياتش‌ اينه‌ كه‌ در اذان‌ و اقامه‌ ميگيم‌ حي‌ علي‌ خير العمل‌. آنهائي‌ كه‌ درك‌ نمي‌كنند نماز يعني‌ چه‌ خيال‌ مي‌كنند كه‌ نماز بهترين‌ اعمال‌ نيست‌. مانع‌ شد دومي‌ كه‌ حي‌ علي‌ خير العمل‌ را در اذان‌ و اقامه‌ گفته‌ بشه‌. ازش‌ پرسيدند چرا اين‌ را مانع‌ ميشي‌؟ گفت‌ مردم‌ از جهاد باز مي‌مانند. خير العمل‌ جهاده‌. نماز نيست‌. و حال‌ اينكه‌ نماز جهاد را بوجود مي‌آره‌. در شعارهايي‌ كه‌ در زمان‌ پيغمبر اكرم‌ بوده‌ وقتي‌ كه‌ مي‌خواستند مردم‌ را به‌ جهاد بسيج‌ كنند، ميگفتند الصلاة‌ جامعه‌. همه‌اتون‌ بيائيد مسجد، الصلاة‌، يا اذان‌ مي‌گفتند و حي‌ علي‌ خير العمل‌ را مي‌گفتند. منتهي‌ درك‌ وقتي‌ نيست‌ مثل‌ بعضي‌ از افراد مقدسي‌ كه‌ اينها حقيقت‌ نماز را ازش‌ استفاده‌ نميكنند. اما پوستة‌ نماز، شبي‌ مثلا شايد صدها ركعت‌ نماز بخوانند ولي‌ در زمان‌ امير المؤمنين‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ بودند يك‌ چنين‌ افرادي‌. بعنوان‌ زهاد، زهاد ثمانيه‌. بعضي‌ هايشون‌ اينطوري‌ بودند مثل‌ حسن‌ بصري‌. به‌ علي‌ بن‌ ابي‌ طالب‌ مي‌گفت‌ كه‌ خون‌ مردم‌ را مي‌ريزيد. آخه‌ علي‌ عليه‌ السلام‌ فرمود بهش‌ كه‌ اينهمه‌ آب‌ را نريز. اسراف‌ نكن‌ در وضو. مثل‌ وسواسيها كه‌ آب‌ زياد مي‌ريزند و وضوي‌ شادابي‌ باصطلاح‌ خودشون‌ مي‌خوان‌ بگير، حضرت‌ فرمود آب‌ را اسراف‌ نكن‌. گفت‌ تو خون‌ مردم‌ را ديروز ريختي‌ ما نگفتيم‌ كه‌ اسراف‌ نكن‌. حالا براي‌ يك‌ مقدار آب‌ كه‌ ما مي‌ريزيم‌ تو به‌ ما اعتراض‌ داري‌؟ مشغول‌ نماز بودند. پيشانيها پينه‌ بسته‌، بسيار نمازخون‌. اما معناي‌ نماز را نمي‌فهميدند. يك‌ ركعت‌ اگر نماز را صحيح‌ مي‌خوندند، مي‌فهميدند كه‌ مغز نماز ولايته‌.

 در تفسير حي‌ علي‌ خير العمل‌ در كتاب‌ توحيد صدوق‌ رواياتي‌ هست‌ كه‌ معناي‌ حي‌ علي‌ خير العمل‌ اين‌ است‌ كه‌ بشتابيد بسوي‌ ولايت‌. كجاي‌ نماز ولايته‌؟ تمام‌ و جميع‌ نماز را بايد بگيم‌ كه‌ دور ميزنه‌ روي‌ ولايت‌. دقت‌ كنيد. روايات‌ داريم‌ و از نظر عقلي‌ هم‌ همينطوره‌ كه‌ دعا مغز عبادته‌. نه‌ اينكه‌ همة‌ ما براي‌ انس‌ با پروردگار خلق‌ شديم‌، خلقت‌ الاشياء لاجلك‌ و خلقتك‌ لاجلي‌. اني‌ جاعل‌ في‌ الارض‌ خليفه‌. خدا ميخواد خليفة‌ خودش‌ را در روي‌ زمين‌ بوجود بياره‌. اني‌ جاعل‌ في‌ الارض‌ خليفه‌. و اين‌ هدف‌ نهائي‌ خلقت‌ بشره‌. نه‌ اينكه‌ اينطوره‌. پس‌ دعا يعني‌ ارتباط‌ با خدا و دعا كردن‌ مغز عبادته‌. فرموده‌ ادعوني‌ استجب‌ لكم‌. هر چه‌ مي‌خوايد از من‌ بخوايد. هر چه‌ انسان‌ حال‌ دعاش‌ بيشتر باشه‌، ارتباطش‌ با خدا بيشتره‌. درسته‌ خدا از همة‌ اعماق‌ قلب‌ ما اطلاع‌ داره‌. اما انسان‌ وقتي‌ به‌ دوستش‌ ميرسه‌، ميخواد با او حرف‌ بزنه‌ محبت‌ ايجاب‌ ميكنه‌ كه‌ با دوستش‌ بيشتر حرف‌ بزنه‌. چه‌ بهتر از اينكه‌ نيازمنديهايش‌ را به‌ دوستش‌ بگه‌ و او هم‌ استغنائش‌ را اعمال‌ بكنه‌ و نيازمنديهاي‌ اين‌ را رفع‌ بكنه‌.

 حضرت‌ موسي‌ وقتي‌ كه‌ در كوه‌ طور به‌ محضر پروردگار و با خدا همصحبت‌ شد، خوب‌ خدا ميدانه‌ كه‌ در دست‌ حضرت‌ موسي‌ چيه‌؟ بهش‌ فرمود ما تلك‌ بيمينك‌ يا موسي‌؟ اين‌ سؤال‌ را از حضرت‌ موسي‌ كرد. محبت‌ ايجاب‌ ميكنه‌ كه‌ حضرت‌ موسي‌ كه‌ حالا زمينة‌ حرف‌ زدن‌ را پيدا كرده‌، با خدا بيشتر حرف‌ بزنه‌. اگر بي‌ ادبي‌ نبود بيشتر از اينها ميگفت‌. گفت‌ هي‌ عصايك‌. بايد حرف‌ تمام‌ بشه‌. اين‌ عصاي‌ منه‌. اتوك‌ عليه‌. و احش‌ بها علي‌ غنمي‌ و هي‌ فيها مأرب‌ اخري‌. هي‌ حرف‌ زدن‌ را طولش‌ داد. چون‌ انسان‌ وقتي‌ با محبوبش‌ برخورد ميكنه‌ بايد زياد حرف‌ بزنه‌. انس‌ داشته‌ باشه‌. لذا دعا مغز عبادته‌. روايت‌ هم‌ داره‌. الدعا مخ‌ العباده‌. و يك‌ بررسي‌ كاملي‌ شد. ببينيد در نماز دعاي‌ واجبي‌ كه‌ به‌ قصد دعائي‌ انسان‌ مي‌خوانه‌، فقط‌ و فقط‌ صلواته‌. خوب‌ دقت‌ كنيد. از اول‌ نماز تا آخر نماز، تسبيح‌ هست‌، تكبير هست‌، سورة‌ حمد كه‌ هست‌ كه‌ به‌ قصد قرآني‌ بايد خونه‌ بشه‌، يعني‌ خدا داره‌ با ما حرف‌ ميزنه‌ منتهي‌ از زبان‌ ما. قل‌ هو الله‌ مثلا يا سورة‌ ديگري‌ هست‌، در سورة‌ حمد دعا هست‌. ولي‌ خدا داره‌ به‌ ما تعليم‌ ميده‌. ميگه‌ اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. يعني‌ اين‌ را يادت‌ باشه‌ كه‌ بايد در دعاهات‌ اين‌ را بگي‌ كه‌ خدايا من‌ را هدايت‌ كن‌ به‌ راه‌ راست‌. در ركوع‌ اگر شما صلوات‌ فرستاديد، صلواتش‌ مستحبه‌. در قنوت‌ اگر دعا خونديد اصل‌ خود قنوت‌ مستحبه‌. اما تنها چيزي‌ كه‌ در نماز واجبه‌ و دعاست‌، صلوات‌ در تشهده‌. خيلي‌ عجيبه‌. كه‌ تقاضاي‌ رحمت‌ خاصه‌ است‌ از ذات‌ مقدس‌ پروردگار براي‌ پيغمبر و آل‌ پيغمبر. مغز نماز پس‌ صلواته‌. و چيزي‌ كه‌ مغز نداشته‌ باشه‌، وجود نداره‌. و همة‌ وجود يك‌ چيزي‌ به‌ مغزشه‌. به‌ آن‌ وسطشه‌، به‌ آن‌ اصلشه‌.

 بنابراين‌ اگر گفتند حي‌ علي‌ خير العمل‌ منظور ولايته‌ يعني‌ بشتاب‌ به‌ ولايت‌. بقول‌ يكي‌ از اساتيد و بزرگان‌ اهل‌ معنا مي‌گفت‌ كه‌ صلوات‌ بهترين‌ اذكاره‌. اين‌ را بهتون‌ بگم‌ و شما هم‌ مي‌تونيد به‌ اين‌ مسئله‌ توجه‌ كنيد. بهترين‌ اذكار در مثلا لا اله‌ الا الله‌، بهترش‌ صلواته‌. لا اله‌ الا انت‌ اني‌ كنت‌ من‌ الظالمين‌. اگر بخواهيم‌ مقايسه‌ كنيم‌ بهترش‌ صلواته‌. چرا؟ براي‌ اينكه‌ در صلوات‌ هم‌ ياد خدا هست‌، هم‌ ولايت‌ هست‌، همه‌ چي‌ هست‌. يك‌ معجون‌ بسيار پر ارزشي‌ است‌. لذا خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد ان‌ الله‌ و ملائكته‌ يصلون‌ علي‌ النبي‌. اي‌ مردم‌ بدانيد خدا و ملائكه‌اش‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر صلوات‌ مي‌فرستند. يا ايها الذين‌ آمنوا در روايت‌ دارد اوني‌ كه‌ در تعقيب‌ نماز روايت‌ داره‌ و رسيده‌ اين‌ است‌ كه‌ وقتي‌ اين‌ آيه‌ خونده‌ ميشه‌ بعدش‌ هم‌ انسان‌ بگه‌ اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و ذريته‌. اين‌ روايت‌ داره‌. ايني‌ كه‌ مكبر اين‌ آيه‌ را مي‌خونه‌ و مردم‌ سه‌ تا صلوات‌ مي‌فرستند من‌ در روايات‌ نديدم‌. لذا به‌ دوستان‌ گفتم‌ كه‌ اگر مي‌خوايد در صراط‌ مستقيم‌ باشيد، اينجوري‌ صلوات‌ را، اين‌ آيه‌ را بخونيد كه‌ وارد شده‌. وارد شده‌ كه‌ وقتي‌ نمازتون‌ تمام‌ شد بگيد ان‌ الله‌ و ملائكته‌ يصلون‌ علي‌ النبي‌. يا ايها الذين‌ آمنوا سلوا عليه‌ و سلموا تسليما. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و ذريته‌. اينجوري‌ بگيد. لذا اين‌ را هم‌ در نمازها، البته‌ جائي‌ كه‌ صلوات‌ مي‌فرستند اشكالي‌ نداره‌. ولي‌ اينجوري‌ بعنوان‌ تعقيب‌ نماز، مخصوصا نماز مغرب‌، وارد شده‌. حالا خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد يا ايها الذين‌ آمنوا اي‌ كساني‌ كه‌ ايمان‌ آورديد. صلوا عليه‌. بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر صلوات‌ بفرستيد و سلموا تسليما. سلام‌ هم‌ بديد. در مقابلش‌ تسليم‌ هم‌ باشيد كه‌ سني‌ و شيعه‌ روايت‌ نقل‌ مي‌كنند كه‌ صلوات‌ بر پيغمبر اگر خواستيد بفرستيد حتما آل‌ را ذكر كنيد. از نظر سني‌ و شيعه‌ صلوات‌ بدون‌ ياد آل‌، يعني‌ انسان‌ بگه‌ مثلا صلي‌ الله‌ عليه‌. فقط‌ همينجا صبر بكنه‌، يا مثلا اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد بگه‌ و ديگه‌ آل‌ محمد نگه‌، اين‌ يا حرامه‌ يا مكروه‌. اين‌ فكر نكنيد اين‌ فتواي‌ شيعه‌ است‌. نه‌ خود اهل‌ سنت‌ هم‌ اين‌ را فتوا دادند و از عجايب‌ اينه‌ يك‌ كتابي‌ من‌ در كتابخانة‌ آستانه‌ در ابتدا ديدم‌ بعد هم‌ ديدم‌ اين‌ كتاب‌ هست‌. يك‌ نفر عالم‌ سني‌ بنام‌ سعادة‌ الدارين‌ علي‌ سعادة‌ سيد الكونين‌ كتاب‌ نوشته‌ و اين‌ كتاب‌ فقط‌ دربارة‌ اين‌ موضوعه‌. شايد حدود پانصد صفحه‌ داشته‌ باشه‌. اين‌ فقط‌ دربارة‌ اين‌ موضوعه‌ كه‌ اگر كسي‌ صلوات‌ فرستاد بايد آل‌ را حتما ضميمه‌ كنه‌ و اين‌ چه‌ بگم‌، بيچاره‌، هر جا اسم‌ پيغمبر را توي‌ همين‌ كتاب‌ مي‌نويسه‌، مي‌نويسه‌ كه‌ صلي‌ الله‌ عليه‌ و سلم‌. من‌ به‌ يك‌ نفر نشون‌ دادم‌، گفت‌ اين‌ روي‌ عادت‌ بوده‌ و الا دليل‌ ديگري‌ نمي‌تونسته‌ داشته‌ باشه‌.

 يك‌ وقتي‌ من‌ در شام‌ در مسجد اموي‌، روز جمعه‌اي‌ بود، حلقة‌ ذكري‌ يك‌ عده‌ از اهل‌ سنت‌ داشتند. دور هم‌ نشسته‌ بودند و با ذكر صلوات‌ مجلسي‌ را برقرار كرده‌ بودند و تويش‌ هم‌ حرف‌ نمي‌زدند. ما هم‌ نشستيم‌. ديديم‌ اينها ميگن‌ اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و سلم‌. اينطوري‌ تقريبا. من‌ كنار نشسته‌ بودم‌. برداشتم‌ يك‌ نامه‌اي‌ نوشتم‌ كه‌ روايات‌ زيادي‌ از پيغمبر اكرم‌ وارد شده‌ كه‌ پيغمبر اكرم‌ فرمود لا تصلوا علي‌ صلاة‌ مبتوره‌ يا بترا. جملات‌ مختلفه‌. از همين‌ ابتر مي‌آيد. يعني‌ صلواة‌ كوتاه‌ بر من‌ نفرستيد. سؤال‌ كردند از پيغمبر اكرم‌ كه‌ صلوات‌ كوتاه‌ چيه‌؟ فرمود اينكه‌ بر من‌ صلوات‌ بفرستيد ولي‌ بر آلم‌ نفرستيد و آنها را از من‌ جدا كنيد. اين‌ را وقتي‌ من‌ نوشتم‌ چون‌ بنا بود حرف‌ نزنم‌، هيچ‌ كس‌ هم‌ حرف‌ نمي‌زد و مشغول‌ ذكر هم‌ بودند، وقتي‌ كه‌ من‌ دادم‌ دست‌ اين‌ مرشد، چون‌ اينها صوفي‌ بودند، به‌ مرشدشون‌ دادم‌، متوقف‌ كرد ذكر را و گفت‌ حق‌ با ايشانه‌. و آل‌ را ضميمه‌ كرد. من‌ در كتاب‌ فكر مي‌كنم‌ شبهاي‌ مكه‌ اين‌ قضيه‌ را نوشتم‌.

 بهرحال‌ همة‌ مسلمانهاي‌ عالم‌ معتقدند كه‌ در نماز بايد صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر فرستاد و حتي‌ امام‌ شافعي‌، شما مي‌دونيد كه‌ اهل‌ سنت‌ چهار مرجع‌ تقليد دارند. اينهم‌ در زمان‌ مثلا در ده‌ يازده‌ دوازده‌ قرن‌ قبل‌ بودند اين‌ مراجع‌ تقليد. اين‌ مراجع‌ تقليدشون‌ عبارتند از ابو حنيفه‌ و محمد بن‌ ادريس‌ شافعي‌ و احمد بن‌ حنبل‌ و مالك‌ بن‌ انس‌. انس‌ بن‌ مالك‌. بعله‌. گفتم‌. ما را به‌ اشتباه‌ نيندازيد. ما اينجا زود به‌ اشتباه‌ مي‌افتم‌. اين‌ چهار تا مرجع‌ تقليدشونه‌ امام‌ شافعي‌ كه‌ اشعاري‌ هم‌ داره‌. يك‌ شاعره‌، يك‌ ديواني‌ داره‌، من‌ ديوانش‌ را فكر مي‌كنم‌ توي‌ كتابخانه‌ام‌ داشته‌ باشم‌. ايشان‌ در اشعارش‌ ميگه‌ كه‌اي‌ آل‌ پيغمبر، خطاب‌ به‌ آل‌ پيغمبره‌ كفايت‌ مي‌كند در عظيم‌ شأن‌ شما اينكه‌ من‌ لم‌ يصل‌ عليكم‌ لا صلاة‌ له‌. اگر كسي‌ صلواة‌ بر شما نفرسته‌، نمازش‌ باطله‌. خيلي‌ عجيبه‌. و تمامشون‌ البته‌ در تشهد صلوات‌ مي‌فرستند. شما هيچ‌ سني‌ پيدا نميكنيد كه‌ صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر نفرستند. در آن‌ تشهدشون‌. البته‌ آنها نميگن‌ تشهد ميگن‌ التحيات‌. در التحياتشون‌ حتما اين‌ را بيان‌ مي‌كنند. تمام‌ مسلمانها به‌ اين‌ مسئله‌ معترفند.

 بنابراين‌ مغز نماز چون‌ دعاست‌ و چون‌ دعا براي‌ اظهار محبت‌ به‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارته‌، اين‌ ولايته‌ و اظهار محبت‌ به‌ اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارته‌. و خداي‌ تعالي‌ در خصوص‌ صلوات‌ روايات‌ عجيبي‌ از ناحية‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌، پروردگار متعال‌ مقرر فرموده‌. اول‌ اينكه‌ صلوات‌ دعايي‌ است‌ مستحاب‌. يعني‌ هر كس‌ كافر باشه‌، مسلمان‌ باشه‌، شيعه‌ باشه‌، تارك‌ الصلاة‌ هم‌ حتي‌ باشه‌، صلوات‌ بفرسته‌ اين‌ يكي‌ دعاش‌ مستجابه‌. اگر هيچ‌ دعايش‌ مستجاب‌ نباشه‌، اين‌ يكي‌ دعا مستجابه‌. و اگر كسي‌ صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمر فرستاد، خدا ده‌ برابر آن‌ صلوات‌ را به‌ خودش‌ بر ميگردانه‌. يعني‌ آن‌ رحمت‌ را ده‌ برابر به‌ خودش‌ خواهد داد. و يك‌ روايتي‌ براتون‌ بخونم‌ كه‌ ياد بگيريد انشاء الله‌ طرز دعا كردن‌ را. روايت‌ داره‌ كه‌ كسي‌ كه‌ اول‌ يك‌ صلوات‌ بفرسته‌، بعد حاجتش‌ را بخواد، بعد هم‌ صلوات‌ بفرسته‌، نه‌ اينكه‌ اول‌ و آخر مستجابه‌، روايت‌ داره‌ كه‌ خدا، اين‌ تعبير روايته‌، ان‌ الله‌ يستحيي‌، خدا حيا ميكنه‌ كه‌ اينور دعاي‌ تو را مستجاب‌ كنه‌، اونورش‌ را مستجاب‌ كنه‌، وسطيش‌ را مستجاب‌ نكنه‌. و لذا اول‌ و آخر دعاهاتون‌ صلوات‌ داشته‌ باشيد و صلوات‌ را بدونيد مال‌ پيغمبر هم‌ تنها نيست‌. بلكه‌ براي‌ شماها هم‌ اين‌ صلوات‌ هست‌. هو الذي‌ يصلي‌ عليكم‌ و ملائكته‌ ديگه‌ از اين‌ بهتر نميشه‌، خدا آن‌ كسي‌ است‌ كه‌ صلوات‌ بر شما مي‌فرسته‌، رحمت‌ خاصه‌اش‌ را بر شما نازل‌ ميكنه‌، ملائكه‌اش‌ هم‌ اين‌ كار را ميكنند. ليخرجكم‌ من‌ الظلمات‌ الي‌ النور. براي‌ اينكه‌ شما را خارج‌ بكنند از اين‌ ظلمتي‌ كه‌ الان‌ داريد.

 ديشب‌ عرض‌ كردم‌، ما در بعد ملكي‌ در توي‌ سلولي‌ واقع‌ شديم‌ كه‌ صدها ديوار پشت‌ اين‌ ديوار گذاشته‌اند. يك‌ تاريكي‌ محض‌. اگر مي‌خواهيد از اين‌ تاريكي‌ نجات‌ پيدا كنيد، يك‌ كاري‌ بكنيد خدا برتون‌ صلوات‌ بفرسته‌. و خدا هم‌ اينكار را ميكنه‌ منتهي‌ گاهي‌ انسان‌ خودش‌ نميخواد. هو الذي‌ يصلي‌ عليكم‌ و ملائكته‌ ليخركم‌ من‌ الظلمات‌ الي‌ النور. در يك‌ روايت‌ مفصلي‌ هست‌. يك‌ جريان‌ جالبي‌ هم‌ داشته‌ اين‌ آيه‌ كه‌ من‌ در كتاب‌ سير الي‌ الله‌ نوشتم‌. اگر اين‌ كتاب‌ سير الي‌ الله‌ را مطالعه‌ كنيد، در بخش‌ توبه‌ است‌ ظاهرا، كه‌ نمي‌خوام‌ قضيه‌ را اينجا نقل‌ كنم‌. ولي‌ اين‌ آيه‌ را عرض‌ مي‌كنم‌.

 قضية‌ اصلش‌ اين‌ بوده‌ كه‌ ابو لبابه‌ يك‌ مردي‌ است‌ در زمان‌ پيغمبر. يهوديها ازش‌ سؤال‌ كردند كه‌ ما اگر بيائيم‌ مسلمان‌ بشيم‌ چطوره‌ به‌ نظر تو؟ خودش‌ مسلمان‌ بود. بعضي‌ها فضولند، بعضي‌ها يك‌ اخلاق‌ بدي‌ دارند. حالا شايد در بين‌ ماها هم‌ پيدا بشه‌. گفت‌ كه‌ اگر بيائيد مسلمان‌ بشيد، پيغمبر خيلي‌ تحميل‌ به‌ شما ميكنه‌. ميگه‌ نماز بخون‌، چه‌ بكن‌ چه‌ بكن‌. خلاصه‌ صلاح‌ ندونست‌ اينها مسلمون‌ بشن‌. اما بعد پشيمان‌ شد. چه‌ كاري‌ من‌ كردم‌؟ يك‌ عده‌ را از هدايت‌ باز داشتم‌. آمد خودش‌ را به‌ يك‌ ستون‌ مسجد در مسجد النبي‌، الان‌ هم‌ آن‌ ستون‌ هست‌، ستون‌ توبه‌ ميگن‌. با ريسمان‌ خودش‌ را محكم‌ بست‌ و گره‌اش‌ هم‌ زد. گفت‌ كس‌ ديگه‌اي‌ بزنه‌ از يك‌ جايي‌ كه‌ من‌ دستم‌ نرسه‌. گفت‌ تا پيغمبر نياد، و من‌ را نبخشه‌ من‌ از اينجا باز نميشم‌. پيغمبر اكرم‌ و اين‌ تصميم‌ را هم‌ گرفت‌ كه‌ اگر پيغمبر اكرم‌ مرا ببخشه‌ تمام‌ ثروتم‌ را در راه‌ خدا خواهم‌ داد. ثروتمند هم‌ بود. پيغمبر آمد. فرمود كه‌ آيه‌ نازل‌ شده‌. آيه‌ اينه‌ كه‌ خض‌ من‌ اموالهم‌ صدقه‌. تطهرهم‌ و تزكيهم‌ بها. اين‌ راه‌ رسيدن‌ به‌ صلوات‌ خدا و پيغمبره‌ها. از اموال‌ اينها صدقه‌ بگير. صدقه‌ را براتون‌ معنا كنم‌. ماها صدقه‌ را فكر مي‌كنيم‌ كه‌ پولي‌ را بگذاريم‌ زير سرمون‌ هر چي‌ هم‌ خورده‌تر باشه‌ و كمتر باشه‌، بهتر. الان‌ خورده‌ترين‌ پولها شايد يك‌ توماني‌، پيدا ميشه‌؟ يك‌ سكة‌ خيلي‌ كحمي‌. اين‌ را بگذاريم‌ زير سرمون‌. بعد تمام‌ درد و مرض‌ ما ميره‌ توي‌ آن‌ سكه‌ و ميره‌ ميخوره‌ به‌ جون‌ آن‌ بيچاره‌ فقيري‌ كه‌ اين‌ پول‌ را ميگره‌ و مصرف‌ ميكنه‌. اينجوري‌ فكر مي‌كنيم‌ ديگه‌. نه‌. صدقه‌ معناش‌ اين‌ نيست‌. صدقه‌ هر كار خيري‌ كه‌ شما نسبت‌ به‌ ديگري‌ بكنيد اين‌ صدقه‌ است‌. اگر مسجد ساختيد صدقه‌ است‌. اگر اطعام‌ كرديد صدقه‌ است‌. اگر هر كار خيري‌ نسبت‌ به‌ ديگري‌ كرديد چه‌ طرف‌ ثروتمند باشه‌، چه‌ طرف‌ حتي‌ محتاج‌ باشه‌ يا محتاج‌ نباشه‌ اسمش‌ در اسلام‌ صدقه‌ است‌. حضرت‌ فرمود يك‌ ثلث‌ مالت‌ را مي‌گيرم‌ بخاطر اين‌ گناهي‌ كه‌ كردي‌. تمامش‌ را لازم‌ نيست‌. آن‌ دو ثلث‌ ديگرش‌ مال‌ خودت‌. تطهرهم‌ پاكشون‌ كن‌. از گناه‌ پاك‌ ميشه‌ انسان‌ وقتي‌ كه‌ انسان‌ صدقه‌ داد. عرض‌ كردم‌ صدقه‌ آن‌ معنايي‌ كه‌ توي‌ ذهنتون‌ هست‌ آن‌ نيست‌. صدقه‌ معناش‌ اين‌ است‌ كه‌ يك‌ كار خيري‌ براي‌ كسي‌ بكنه‌. يك‌ چيزي‌ بده‌. تطهرهم‌ و تزكيهم‌ بها. و تزكيه‌ اشون‌ كن‌ بوسيلة‌ اين‌ پولي‌ كه‌ دادند. چون‌ انسان‌ تزكيه‌ ميشه‌ وقتي‌ كه‌ پيغمبر اراده‌ بكنه‌ اينطوري‌ ميشه‌. و تزكيهم‌ بها بعد مي‌فرمايد و صل‌ عليهم‌. صل‌ عليهم‌ صلوات‌ بر اينها بفرست‌. ان‌ الصلاتك‌ سكنن‌ لهم‌. صلاة‌ تو آرامش‌ به‌ اينها ميده‌.

 ببينيد پس‌ بنابراين‌ اگر مي‌خواهيد آرامش‌ پيدا كنيد، اگر مي‌خوايد آرام‌ بشيد، ايمانتون‌ ايمان‌ مستقري‌ بشه‌، پاك‌ بشيد، تزكية‌ نفستون‌ با موفقيت‌ پيش‌ بره‌. چيكار بكنيد؟ صدقه‌ بدهيد. يك‌ كار خيري‌ بكنيد. مجاني‌ كه‌ نميشه‌ انسان‌ به‌ همة‌ خوبيها برسه‌. البته‌ اگر اين‌ كار خوب‌ را براي‌ افرادي‌ كه‌ نيازمندترند شما انجام‌ داديد، بهتره‌. هر چه‌ طرف‌ نيازمندتر باشه‌ بهتره‌. يا يك‌ كار اجتماعي‌ كه‌ همة‌ مردم‌ ازش‌ بهره‌مند بشوند مثل‌ كارهاي‌ اجتماعي‌ خيراتهاي‌ اجتماعي‌ كه‌ زياد هم‌ هست‌ توي‌ جامعه‌ اينها سبب‌ ميشه‌ كه‌ خدا شما را پاكتون‌ ميكنه‌ تطهرهم‌ و تزكيهم‌ بها و صلي‌ عليهم‌. پيغمبر بر شما صلوات‌ ميفرسته‌ و آرامش‌ پيدا ميكنيد. ان‌ الصلاتك‌ سكنن‌ لها. آرامش‌ پيدا ميكنيد. اين‌ راهي‌ است‌ كه‌ قرآن‌ تعيين‌ كرده‌. آخه‌ بعضي‌ از اذكار و بعضي‌ از دستورات‌ را خدا داده‌. و خيلي‌ ديگه‌ انسان‌ آرامش‌ داره‌ نسبت‌ به‌ اين‌ اذكار و دستورات‌. خدا گفته‌. مثلا اين‌ لا اله‌ الا انت‌ سبحانك‌ اني‌ كنت‌ من‌ الظالمين‌. اين‌ براي‌ رفع‌ هم‌ و غم‌، خدا دستور داده‌. و يا مثلا فرض‌ كنيد كه‌ اذكار ديگه‌ يكيش‌ همين‌ صلوات‌ بر پيغمبر و بر آل‌ پيغمبر كه‌ يك‌ صلوات‌ بلندي‌ بفرستيد. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌. دستور اين‌ است‌ كه‌ اگر صلوات‌ را در جمع‌ هستيد بلند و همه‌ با هم‌ چون‌ جنبة‌ شعار داره‌. كه‌ روايت‌ داره‌ كه‌ ارفعوا (قطع‌ صداي‌ نوار)

 ارفعوا اصواتكم‌. بلند كنيد صدايتون‌ را بر صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر فانها تذهب‌ بالنفاق‌. نفاق‌ را از بين‌ شما برميداره‌. اگر يك‌ دستة‌ مثلا يك‌ جمعي‌ توي‌ كوچه‌ دارند راه‌ مي‌روند شعار ميدن‌، دو سه‌ نفر جلو بلند شعار ميدن‌، دو سه‌ نفر هم‌ آهسته‌، دو سه‌ نفر هم‌ اصلا نميگن‌ شعار را. ميدونه‌ انسان‌ كه‌ اينها همچين‌ استحكامي‌ ندارند. سر چند قدمي‌ مثلا اگر خداي‌ نكرده‌ ضد دولت‌ باشه‌، يك‌ پليس‌ را ببينند همه‌اشون‌ متفرق‌ ميشن‌. ولي‌ اگر همه‌ قرص‌، با هم‌، يكصدا با صداي‌ بلند آنهم‌ همه‌ با هم‌ همدل‌ نيستند كه‌ صلوات‌ را بلند بفرستند. توي‌ مجالس‌ كوشش‌ بكنيد. من‌ زياد اصرار ندارم‌ كه‌ صلوات‌ بفرستيد بخاطر اينكه‌ همين‌ بحثمون‌ صلوات‌ زيادي‌ داره‌. ولي‌ در عين‌ حال‌ صلوات‌ كه‌ خواستيد بفرستيد همه‌اتون‌ با هم‌ باشيد كه‌ تذهب‌ بالنفاق‌. نفاق‌ را از بين‌ ميبره‌. اين‌ دستور صلوات‌. صلوات‌ حالا خود صلاة‌ و صلوات‌ چي‌ هست‌؟ اين‌ يك‌ رحمت‌ خاصي‌ است‌ كه‌ از ناحية‌ خدا براي‌ مؤمنين‌ خيلي‌ خصوصي‌، يك‌ رحمتي‌ است‌ كه‌ براي‌ دوستان‌ خيلي‌ خوب‌ خدا آماده‌ شده‌. اول‌ مال‌ پيغمبر اكرم‌. دوم‌ مال‌ آل‌ پيغمبره‌. سوم‌ مال‌ كساني‌ است‌ كه‌ راه‌ تزكية‌ نفس‌ را پيمودند و جزء صابرين‌ هستند. كه‌ و لنبلونكم‌ بالشي‌ء من‌ الخوف‌ و الجوع‌ و النقص‌ من‌ الاموال‌ و الانفس‌ من‌ الثمرات‌ و بشر الصابرين‌ الذين‌ اذا اصابتهم‌ مصيبه‌ قالوا انا لله‌ و انا اليه‌ راجعون‌. اولئك‌ عليهم‌ صلوات‌ من‌ ربهم‌ و رحمه‌. صلوات‌ بر اينهاست‌. ببينيد كساني‌ كه‌ اين‌ روايت‌ مخصوصا مربوط‌ به‌ عالم‌ قبل‌ از ظهور حجة‌ ابن‌ الحسنه‌. و مؤمنين‌ در وضع‌ اينطوري‌ هستند. خداي‌ تعالي‌ شما را آگاه‌ ميكنه‌ و مبتلاتون‌ ميكنه‌ و امتحانتون‌ ميكنه‌. چون‌ اين‌ معاني‌ را در تفاسير گفته‌ شده‌. به‌ شي‌ء من‌ الخوف‌ و الجوع‌. ترس‌، يك‌ زمينة‌ ترس‌ همگاني‌. يك‌ زمينة‌ گرسنگي‌ همگاني‌، كمبود، گرسنگي‌ لازم‌ نيست‌ حتما شما نهار نخورده‌ باشيد. نه‌ همين‌ گرانيها كه‌ در عالم‌ امروز هست‌ مربوط‌ به‌ ايران‌ نيست‌. من‌ بعضي‌ وقتها گفتم‌ ايران‌ باز بهتر از بعضي‌ جاهاست‌. آنهايي‌ كه‌ خارج‌ ميرند بر مي‌گردند مي‌فهمند و گراني‌، خوف‌، جوع‌ و نقص‌ من‌ الاموال‌ و الانفس‌. اموالتون‌ كم‌ ميشه‌. بركت‌ را خدا ازش‌ ميگيره‌. بركت‌ را از جانتون‌ برميداره‌. بوسيلة‌ اينها خداي‌ تعالي‌ امتحان‌ ميكنه‌ و نقص‌ من‌ الاموال‌ و الانفس‌ و الثمرات‌. ميوه‌جات‌ هم‌ كه‌ يا زراعت‌ و كشاورزي‌ خيلي‌ رو به‌ نقص‌ ميره‌ و بشر الصابرين‌. آنهايي‌ كه‌ در همينجاها آرام‌، بدون‌ اسباب‌ دردسر درست‌ كردن‌، بدون‌ نق‌ زدن‌، بدون‌ هيچ‌ ناراحتي‌، با شرح‌ صدر كامل‌ از كنار اينها عبور ميكنند، به‌ اينها بشارت‌ بده‌. كه‌ چيه‌؟ ميرسه‌ به‌ اينجا. كه‌ اولئك‌ عليهم‌ صلوات‌ من‌ ربهم‌. از جانب‌ پروردگار آن‌ رحمت‌ خاصه‌ بر اينها نازل‌ ميشه‌. آن‌ رحمت‌ خاصه‌ كه‌ مخصوص‌ پيغمبر اكرم‌ و اولاد پيغمبر اكرمه‌. و اميدواريم‌ به‌ بركت‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها امشب‌ آن‌ رحمت‌ خاصة‌ الهي‌ بر ما نازل‌ بشه‌. الهي‌ آمين‌. و اهميت‌ به‌ نماز كه‌ مغز نماز صلواته‌، پس‌ به‌ صلوات‌ بدهيد و بدونيم‌ كه‌ چه‌ از خدا خواسته‌ايم‌ و چه‌ فايده‌اي‌ داره‌ و انشاء الله‌ اين‌ را بايد بدونيم‌ كه‌ فاطمة‌ اطهر سلام‌ الله‌ عليها هر چه‌ بر فرزندانش‌ خداي‌ تعالي‌ اظهار محبت‌ ميكنه‌، بخاطر فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليهاست‌. آل‌ پيغمبر در مرحلة‌ اول‌ فاطمه‌ سلام‌ الله‌ عليهاست‌. و هر چه‌ هست‌ مربوط‌ به‌ اين‌ بانوي‌ بزرگواره‌.

 يك‌ مطلبي‌ را الان‌ به‌ نظرم‌ رسيد اشاره‌ كنم‌. اگر ما به‌ اصطلاح‌ پيرو پيغمبر اكرم‌ هستيم‌، اين‌ را ميگم‌ بخاطر اينكه‌ در باطن‌ ما، در آن‌ باطن‌ ناخود آگاه‌ ما يا خود آگاه‌ ما، نمي‌دونم‌. يك‌ افكاري‌ از زمان‌ جاهليت‌ باقي‌ مانده‌. از زمان‌ جاهليت‌. و الان‌ هم‌ هست‌. در زمان‌ جاهليت‌ براي‌ دختر هيچ‌ ارزشي‌ قائل‌ نبودند. اذا بشر احدهم‌ بالبشر اسود و هو كظيم‌. دختر را اصلا به‌ حساب‌ نمي‌آوردند. بلكه‌ مي‌خواستند هر جوري‌ هست‌ از بين‌ ببرندش‌. زنها را ارزشي‌ برايشون‌ قائل‌ نبودند. پيغمبر اكرم‌ آمده‌ تمام‌ خرافات‌ را بشكنه‌. لذا به‌ پيغمبر اكرم‌ خدا يكدختر داده‌. دخترش‌ را پيغمبر اكرم‌ در مقابل‌ اين‌ مردمي‌ كه‌ يك‌ چنين‌ روحياتي‌ داشتند، آنقدر احترام‌ ميكرد كه‌ حساب‌ نداشت‌. اين‌ بايد براي‌ ما درس‌ باشه‌. اگر يك‌ نفر ده‌ تا پسر داشته‌ باشه‌، چقدر خوشبختي‌ كه‌ تو ده‌ تا پسر داري‌. اگر خداي‌ نكرده‌، خداي‌ نكرده‌، پنج‌ تا دختر باشه‌ ناراحته‌ كه‌ اينها را و اين‌ از همان‌ زمان‌ جاهليت‌ در مغز و فكر ما باقيمانده‌. روزي‌ هر كسي‌ را خدا ميده‌. رحمته‌ دختر و ماية‌ بركته‌ دختر و بايد ما هم‌ مثل‌ پيغمبر اكرم‌ فكر كنيم‌. يك‌ وقت‌ خداي‌ نكرده‌ با يك‌ پسر داريد يك‌ دختر، با پسرتون‌ گرمتر نباشيد تا دخترتون‌. دختره‌، لطيفه‌، اساسا زنها اينطوري‌ هستند. يك‌ قلب‌ مهرباني‌ خدا بهشون‌ داده‌ كه‌ اينها بتوانند فرزند را تربيت‌ كنند. اين‌ حالت‌ رأفت‌، مهرباني‌، يك‌ حالتي‌ است‌ كه‌ در مردها نيست‌. شما يك‌ شب‌ بهتون‌ يك‌ بچة‌ يك‌ ماهه‌ را بدهند بگن‌ آقا نگرش‌ دار. چقدر مي‌تونيد طاقت‌ بياريد؟ چرا؟ به‌ جهت‌ آنكه‌ اين‌ رأفت‌ و مهرباني‌ در قلب‌ شما نيست‌. كارهاي‌ خشن‌، كارهاي‌ باصطلاح‌ ولو پر زحمت‌، اما از اين‌ نوع‌ كارها را هيچ‌ دوست‌ نداريد. اما يك‌ زن‌ را خدا جوري‌ خلق‌ كرده‌ كه‌ هر چه‌ هم‌ به‌ بچه‌اش‌ محبت‌ كنه‌، باز هم‌ مي‌بينيد دوستش‌ داره‌. گاهي‌ اينقدر فرزندش‌ را دوست‌ داره‌ كه‌ اينها بد تربيت‌ مي‌شوند. عزيز مادر ميشن‌. و اين‌ روحيه‌ را متوجه‌ باشيد.

 من‌ يك‌ جمله‌اي‌ را مي‌خوام‌ عرض‌ كنم‌. سفارشي‌ مي‌خوام‌ به‌ شما آقايون‌، چون‌ خانمها را كه‌ ما نمي‌بينيم‌. انشاءالله‌ اينها هم‌ خودشون‌ را لوس‌ نكنند و اشتباه‌ نكنند كه‌ اين‌ سفارشها را من‌ مي‌كنم‌. يك‌ خانمي‌ كه‌ توي‌ خونه‌ نشسته‌، اين‌ تمام‌ انتظارش‌ اينه‌ كه‌ شب‌ مردش‌ بياد با مهرباني‌ با او روبرو بشه‌. خداي‌ نكرده‌ نكند خشونتي‌ داشته‌ باشيد كه‌ بدترين‌ گناهان‌ از نظر پيغمبر اكرم‌ آن‌ مردي‌ است‌ كه‌ اين‌ كار را ميكنه‌ و اين‌ گناه‌ را ميكنه‌ كه‌ در بين‌ مردم‌ خيلي‌ خوش‌ اخلاق‌ ولي‌ در خانه‌ كه‌ ميره‌ بد اخلاق‌ ميشه‌. آن‌ شخص‌ را پيغمبر اكرم‌ تشييع‌ كرد و فرمود آنقدر ملائكه‌ به‌ تشييع‌ جنازة‌ اين‌ آمدند كه‌ حساب‌ نداره‌ و پيغمبر با دست‌ خودش‌ او را در قبر گذاشت‌. مادرش‌ گفت‌ خوشا به‌ حالت‌ كه‌ يك‌ چنين‌ سعادتي‌ داشتي‌. پيغمبر فرمود نه‌ اينجور نيست‌. اين‌ الان‌ روحش‌ در فشاره‌. چرا؟ اينكه‌ اهل‌ عبادت‌ بود، اهل‌ نماز شب‌ بود، فرمود در خانه‌ اخلاق‌ خوبي‌ و خوشي‌ نداشت‌. هر چه‌ محبت‌ داريد توي‌ خانه‌ بايد انجام‌ بديد. اين‌ دستور اسلامه‌. هر چه‌ عاطفه‌ داريد مال‌ زن‌ و بچة‌ خودتونه‌. نسبت‌ به‌ آنها محبت‌ بكنيد. اينها نياز به‌ محبت‌ ديگران‌ نداشته‌ باشند. كسي‌ در صراط‌ مستقيم‌ دينه‌ كه‌ پشت‌ سر پيغمبر، پيغمبر اكرم‌ دست‌ دخترش‌ را ميبوسه‌، در مقابل‌ دخترش‌ بلند ميشه‌، احترامش‌ ميكنه‌. البته‌ خانمها هم‌ بايد رعايت‌ همة‌ چيزها را بكنند و پشت‌ سر فاطمة‌ زهرا حركت‌ كنند. مردها هم‌ پشت‌ سر پيغمبر اكرم‌ تا صراط‌ مستقيم‌، هم‌ مرد در صراط‌ مستقيم‌ قرار بگيره‌ هم‌ زن‌. اين‌ يك‌ مطلبي‌ است‌ كه‌ من‌ به‌ يك‌ مناسبتي‌ اشاره‌ كردم‌ و انشاء الله‌ مطالب‌ در اين‌ خصوص‌ زياده‌ و دستورات‌ دين‌ بايد يك‌ آقايون‌ تشريف‌ ببرند دقيق‌ تحقيق‌ بكنند ببينند كه‌ دستور دين‌ براي‌ نگهداشتن‌ زن‌ و فرزند بخصوص‌ دختر چيه‌ كه‌ اكثر ما اين‌ را رعايت‌ نمي‌كنيم‌. و فكر هم‌ مي‌كنيم‌ هم‌ بسيار متدين‌ و مسلمانيم‌. نه‌ واقعا از صراط‌ مستقيم‌ خارجيم‌. زن‌ و فرزندش‌ را انسان‌ بايد خيلي‌ مواظبت‌ كنه‌. ما شنيديم‌ كه‌ مرد اگر اجازه‌ نداد زنش‌ را از خانه‌ بيرون‌ بره‌، او اگر رفت‌ گناه‌ كرده‌. اين‌ يك‌ كلمه‌ را خوب‌، قرص‌ گرفتيم‌. اما حقوق‌ بقية‌ حقوق‌ زن‌ را و حقوق‌ زن‌ را ابدا رعايت‌ نمي‌كنيم‌ و انشاء الله‌ اميدواريم‌ به‌ طور كلي‌ به‌ اين‌ مسئله‌ دقت‌ بشه‌ و رعايت‌ بشه‌. پيغمبر اكرم‌ اينقدر دخترش‌ را احترام‌ ميكرد. شما مي‌گيد او فاطمة‌ زهرا بود. خوب‌ تو هم‌ پيغمبر اكرم‌ نيستي‌. بالاخره‌ اگر زن‌ تو فاطمة‌ زهرا نيست‌، تو هم‌ پيغمبر نيستي‌. در ارتباط‌ با يكديگر بايد خيلي‌ مواظب‌ باشيد. زن‌ تمام‌ فكرش‌ شوهرش‌ باشه‌، چه‌ در زينت‌، چه‌ در لباس‌ پوشيدن‌، چه‌ در محبت‌ كردن‌. مرد هم‌ تمام‌ همتش‌ جلب‌ توجه‌ و محبت‌ زنش‌ و فرزندانش‌ باشه‌. واجب‌ النفقة‌ انسان‌ هستند. يعني‌ اخلاق‌ شما يك‌ نحوه‌ نفقه‌اي‌ است‌ كه‌ بايد به‌ زن‌ و فرزندتون‌ بطور وجوب‌ برسه‌.

 فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها كه‌ جانمون‌ به‌ قربانش‌. اين‌ مردمي‌ كه‌ دخترهاي‌ خودشون‌ را زير خاك‌ مي‌كنند. اين‌ مردمي‌ كه‌ اين‌ طبع‌ نا پسند را نسبت‌ به‌ زن‌ دارند. اينها ميتونند ببينند كه‌ پيغمبر اينهمه‌ احترام‌ براي‌ دخترش‌ بكنه‌؟ ابدا. اصلا زن‌ را به‌ حساب‌ نمي‌آوردند. لذا برداشت‌ نامه‌ نوشت‌ به‌ معاويه‌ كه‌ من‌ مي‌دونستم‌ فاطمة‌ زهرا پشت‌ دره‌. ولي‌ جات‌ خالي‌ بود. آنچنان‌ لگد به‌ در كوبيدم‌ كه‌ صداي‌ فاطمه‌ پشت‌ در بلند شد. فاطمة‌ زهرا در اين‌ مدت‌ هفتاد و پنج‌ روز يا نود و پنج‌ روز خيلي‌ فشار ديد. شب‌ و روز گريه‌ مي‌كرد. نه‌ بخاطر فشارها. بخاطر اينكه‌ چقدر اين‌ مردم‌ فراموشكارند. اينهمه‌ زحمت‌ پيغمبر اكرم‌ كشيد كه‌ اينها را در صراط‌ مستقيم‌ قرار بده‌. اينها در صراط‌ مستقيم‌ قرار نگرفتند. چون‌ عمدة‌ حزن‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ اين‌ بود كه‌ چرا مردم‌ كج‌ روي‌ مي‌كنند؟ چرا مردم‌ بطرف‌ هدايت‌ حركت‌ نمي‌كنند؟ لذا اشك‌ مي‌ريخت‌. جزء بكائين‌ شد. يعني‌ چهار نفر در عالم‌ خيلي‌ گريه‌ كردند. يكي‌ حضرت‌ آدم‌ بود، يكي‌ هم‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها. خيلي‌ گريه‌ كرد. حالا من‌ آن‌ جرياناتي‌ كه‌ نقل‌ مي‌كنند، زياد اطلاع‌ ندارم‌ و من‌ هيچوقت‌ نقل‌ هم‌ نمي‌كنم‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا در خانه‌ گريه‌ مي‌كرد، همسايه‌ها را اذيت‌ مي‌كرد. اين‌ حرفها را نمي‌دونم‌، نمي‌فهمم‌. ولي‌ جزء گريه‌ كنندگان‌ بود. گاهي‌ اشعاري‌ را نسبت‌ به‌ فاطمة‌ زهرا مي‌دهند. مي‌فرمود صبت‌ علي‌ مصائب‌. بر من‌ مصيبتهايي‌ ريخته‌ شد. لو آنها صبت‌ علي‌ الايام‌ سرن‌ لياليا. اگر اين‌ مصيبتها بر روزگار، بر روزهاي‌ عالم‌ ريخته‌ ميشد، شب‌ ميشد. تا اينكه‌ همين‌ يكي‌ دو روز قبل‌ طبق‌ اين‌ روايات‌، فاطمة‌ زهرا از دار دنيا رفت‌. علي‌ بن‌ ابيطالب‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ مي‌آمد كنار قبر فاطمه‌ اشك‌ مي‌ريخت‌. مي‌فرمود نفسي‌ علي‌ ظفراتها محبوسة‌. يا ليتها خرجت‌ مع‌ ظفراتي‌. اين‌ جان‌ من‌ اي‌ كاش‌ با اشك‌ چشم‌ علي‌ بيرون‌ مي‌آمد. لا خير بعدك‌ في‌ الحياة‌. اي‌ فاطمه‌ بعد از تو خيري‌ در زندگي‌ نيست‌. و انما ابكي‌ مكافة‌ ان‌ تطول‌ حياتي‌. من‌ گريه‌ ميكنم‌ مبادا زندگي‌ من‌ زياد بعد از تو طول‌ بكشه‌. شبها مرتب‌ علي‌ كنار قبر فاطمه‌ بود. من‌ يك‌ جمله‌اي‌ مي‌خوام‌ امشب‌ يادم‌ اومد. چون‌ من‌ مصيبتهاي‌ تند را نمي‌خونم‌. هيچ‌ هم‌ احتياج‌ ندارم‌ كه‌ شما گريه‌ بكنيد يا گريه‌ نكنيد. ولي‌ يك‌ وقتي‌ من‌ در مدينه‌ مشرف‌ بودم‌. خوب‌ با زحمات‌ زيادي‌، نود درصد متوجه‌ شدم‌ قبر فاطمة‌ زهرا كجاست‌. آنجا ايستاده‌ بودم‌ زيارت‌ مي‌خوندم‌. بعد شب‌ در عالم‌ رؤيا ديدم‌ در همانجايي‌ كه‌ من‌ فكر مي‌كردم‌ قبر حضرت‌ فاطمه‌ است‌، ايشان‌ ايستاده‌. اما اين‌ دستشون‌ را گذاشتند روي‌ صورتشون‌. من‌ در عالم‌ رؤيا متوجه‌ اين‌ معنا نشدم‌ كه‌ چرا حضرت‌ زهرا اين‌ كار را كرده‌. اما وقتي‌ از خواب‌ بيدار شدم‌، همانطوري‌ كه‌ الان‌ شما فهميديد و داريد گريه‌ مي‌كنيد من‌ هم‌ نشستم‌ زياد گريه‌ كردم‌. چون‌ تا زنده‌ بود فاطمة‌ اطهر صورتش‌ را به‌ علي‌ نشان‌ نمي‌داد. چون‌ كنار چشمش‌ كبود شده‌ بود از آن‌ سيلي‌ كه‌ به‌ صورتش‌ آن‌ ملعون‌ ازل‌ و ابد زده‌ بود. لا حول‌ و لا قوة‌ الا بالله‌ العلي‌ العظيم‌. نسئلك‌ الله‌ و ندعوك‌ باعظم‌ اسمائك‌. خدايا به‌ آبروي‌ وليعصر، فرج‌ آن‌ حضرت‌ را برسان‌. الهي‌ آمين‌. ما را از ياران‌ خوب‌ آن‌ حضرت‌ قرار بده‌. الهي‌ آمين‌. پروردگارا دين‌ و دنيا و مملكتمون‌ و رهبر عزيزمون‌ زير ساية‌ امام‌ زمان‌ حفظ‌ بفرما. امواتمون‌، شهدامون‌، امام‌ راحلمون‌، غريق‌ رحمت‌ بفرما.

 بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌. يا رب‌ العالمين‌ و يا خير الناصرين‌. اي‌ آنكه‌ طبيب‌ درد مائي‌. اي‌ آنكه‌ طبيب‌ درد مائي‌. بيمارم‌ و از كرم‌ دوائي‌. بيمارم‌ و از كرم‌ دوائي‌. يا صاحب‌ الزمان‌. اي‌ يوسف‌ عالم‌ تشيع‌. اي‌ يوسف‌ عالم‌ تشيع‌. اي‌ كاش‌ بدانمت‌ كجائي‌. يا بقية‌ الله‌. اي‌ كاش‌ بدانمت‌ كجائي‌. گفتند كه‌ تو را مدينه‌ بيند. گفتند كه‌ تو را مدينه‌ بيند. از لطف‌ دهي‌ گر آشنائي‌. اگر امروز هفتاد و پنج‌ روز بعد از رحلت‌ پيامبر باشه‌، امشب‌ شام‌ غريبان‌ فاطمه‌ است‌.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *