۲۰ جمادی الثانی ۱۴۱۹ – ۱۷ مهرماه ۱۳۷۷ شمسی – فضائل‌ حضرت‌ زهرا (سلام الله علیها)

 فضائل‌ حضرت‌ زهرا (س‌) 20 ج‌ 2 1419

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمد لله‌ رب‌ العالمين‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ اشرف‌ الانبياء و المرسلين‌. سيدنا و نبينا ابو القاسم‌ محمد. (اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌). و علي‌ آله‌ الطيبين‌ الطاهرين‌ لا سیما علي‌ سيدنا و مولانا حجة‌ ابن‌ الحسن‌ روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفداء.

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌. انا اعطيناك‌ الكوثر. فصل‌ لربك‌ و انحر. ان‌ شانئك‌ هو الابتر.

 شب‌ گذشته‌ مطالبي‌ دربارة‌ حكمت‌ و شرايط‌ ورود حكمت‌ در قلب‌ انسان‌ بطور اجمال‌ عرايضي‌ عرض‌ شد. مسئلة‌ كوثر كه‌ همون‌ حكمت‌ است‌ و خير كثير است‌ در اين‌ سورة‌ مباركه‌ خداي‌ تعالي‌ با يك‌ تشريفات‌ خاصي‌ به‌ پيغمبر اكرم‌ عنايت‌ فرموده‌. در مرحلة‌ اول‌ بخاطر جبران‌ سرزنشهاي‌ دشمنان‌ كه‌ روزي‌ كه‌ پيغمبر اكرم‌ وارد مسجد شد بعضي‌ از بني‌ اميه‌ گفتند جاء ابتر. ابتر بمعناي‌ مقطوعه‌، قطع‌ شده‌، كوتاه‌، كسي‌ كه‌ يك‌ چند روزي‌ زندگي‌ مي‌كند و بعد نام‌ و نشانش‌ از بين‌ ميرود. اين‌ جمله‌ را به‌ اين‌ خاطر مي‌گفتند كه‌ پيغمبر اكرم‌ فرزند پسري‌ كه‌ بتواند بعد از او ادامة‌ حيات‌ اسلام‌ را بدهد نداشت‌. و حتي‌ انبياء گذشته‌ هم‌ اگذ فرزند پسري‌ نداشتند از خدا تقاضاي‌ اين‌ جهت‌ را مي‌كردند كه‌ خدايا فرزند پسري‌ به‌ ما عنايت‌ كن‌ و يرثني‌ و يرث‌ آل‌ يعقوب‌ مثلا. من‌ را تنها نگذار. وارث‌ من‌ بشود. در آيات‌ قرآن‌ هست‌ كه‌ نمي‌خوام‌ وارد بحثش‌ بشوم‌.

 ولذا به‌ خودشون‌ وعده‌ مي‌دادند بني‌ اميه‌ كه‌ از اول‌ دشمن‌ اسلام‌ بودند و اللهم‌ العن‌ بني‌ امية‌ قاطبة‌، شجرة‌ ملعونه‌، شجرة‌ خبيثه‌ است‌ كه‌ همه‌اشون‌، يعني‌ از درخت‌ خبيث‌، ميوة‌ خبيث‌ صادر ميشود. اين‌ شجرة‌ خبيثه‌ هميشه‌ با اسلام‌ و پيغمبر اكرم‌ و بني‌ هاشم‌ دشمني‌ مي‌كردند و اصرار داشتند كه‌ كارهاي‌ مقدماتي‌ را پيغمبر اكرم‌ انجام‌ بدهد و بعد حكومت‌ و سلطنت‌ را آنها بگيرند. و اين‌ كار را هم‌ تا حدي‌ كردند ولي‌ خدا به‌ اونها مهلت‌ نداد. عثمان‌ را سر كار آوردند. عثمان‌ هم‌ اقوام‌ و فاميلش‌ را كه‌ همه‌ از بني‌ اميه‌ بودند و خود او هم‌ از بني‌ اميه‌ بود، در رأس‌ كارهاي‌ اسلامي‌ قرار دادند. ولي‌ بوسيلة‌ فرزند برومند حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ كه‌ از همين‌ دختر است‌، از همين‌ كوثر است‌، حضرت‌ سيد الشهداء روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ له‌ الفدا، بني‌ اميه‌ را قطع‌ كرد و زمينة‌ از بين‌ رفتن‌ بني‌ اميه‌ را به‌ وجود آورد. اينها دشمن‌ بودند. منتظر بودند پيغمبر از دار دنيا برود و بعد از او خلافت‌ را به‌ عهده‌ بگيرند و دائما اسم‌ پيغمبر را ابتر گذاشته‌ بودند.

 لذا وقتي‌ كه‌ در بين‌ خودشون‌ با يكديگر صحبت‌ مي‌كردند، وقتي‌ ميگفتند ابتر، همه‌اشون‌ مي‌دونستند كه‌ پيغمبر منظوره‌. تا آنكه‌ يك‌ روز به‌ گوش‌ رسول‌ اكرم‌ رسيد. رسول‌ اكرم‌ طبعا اين‌ را بدونيد حرف‌ اثر داره‌. مخصوصا اگر با هدف‌ انسان‌ مبارزه‌ بكنه‌. گاهي‌ انسان‌ يك‌ هدفي‌ داره‌، يك‌ هدف‌ مقدسي‌ داره‌، ميخواد يك‌ عده‌اي‌ را تربيت‌ بكنه‌، به‌ طرف‌ بهشت‌ دعوت‌ بكنه‌، يك‌ وصله‌اي‌ بهش‌ بچسبونند كه‌ او نتونه‌ به‌ اون‌ مقصد خودش‌ برسه‌ خيلي‌ به‌ انسان‌ فشار مي‌آره‌. لذا حضرت‌ رسول‌ خيلي‌ محزون‌ شد. اين‌ يك‌ مطلب‌. براي‌ رفع‌ حزن‌ رسول‌ اكرم‌ اين‌ سورة‌ مباركه‌ نازل‌ شده‌.

 دوم‌ با كلمة‌ انا. شما ميدونيد اگر يك‌ فردي‌ بزرگي‌ خودش‌ را بخواهد به‌ مستعمينش‌ يا به‌ مخاطبينش‌ بيان‌ كنه‌، با كلمة‌ ما، يعني‌ اين‌ كار كار عادي‌ كوچكي‌ نيست‌. اين‌ تشريفاتي‌ داره‌. در اناهاي‌ قرآن‌ كه‌ انا انزلناه‌ في‌ ليلة‌ القدر، انا اعطيناك‌ الكوثر و امثال‌ اينها در تفاسير گفته‌اند كه‌ گاهي‌ براي‌ تعظيمه‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ عظمت‌ خودش‌ را در ضمن‌ كلام‌ مي‌خواد به‌ مردم‌ برسانه‌. بعضي‌ گفته‌اند به‌ قدري‌ خدا پر محبته‌ كه‌ هر كس‌ در اين‌ كار شركتي‌ داشته‌، او را هم‌ به‌ حساب‌ آورده‌.

 مثلا قرآن‌ را ميگه‌ ما نازل‌ كرديم‌. جبرئيلي‌ كه‌ واسطة‌ وحي‌ بوده‌، پيغمبري‌ كه‌ از دو لب‌ مقدسش‌ اين‌ آيات‌ براي‌ مردم‌ قرائت‌ شده‌، اينها را هم‌ به‌ حساب‌ آورده‌ و كلمة‌ جمع‌ گفته‌. حالا در اين‌ سورة‌ مباركه‌ چون‌ خطاب‌ به‌ خود پيغمبر اكرمه‌، بيشتر به‌ نظر ميرسد هم‌ براي‌ عظمت‌ كار و هم‌ براي‌ اينكه‌ عظمت‌ خودش‌ را خداي‌ تعالي‌ در اين‌ كار به‌ رسول‌ اكرم‌ معرفي‌ كنه‌، فرموده‌ است‌ انا. بعد با كلمة‌ اعطينا. عطا كرديم‌، هديه‌ داديم‌، عطيه‌اي‌ به‌ تو داديم‌، اين‌ عطية‌ يك‌ فرد بزرگ‌ به‌ يك‌ فرد بزرگ‌ كه‌ فرد بزرگ‌ اول‌ خداي‌ عظيم‌ باشه‌ و فرد بزرگ‌ دوم‌ پيغمبر اول‌ موجود عالم‌ هستي‌ باشه‌، خيلي‌ بايد عظيم‌ باشه‌. يك‌ وقت‌ هست‌ يك‌ بچه‌اي‌ يك‌ هديه‌اي‌ به‌ يك‌ بچة‌ ديگه‌ ميده‌، يك‌ اسباب‌بازي‌ به‌ او ميده‌. يك‌ وقت‌ هستش‌ كه‌ نه‌. يك‌ شخصيت‌ بزرگي‌ مي‌خواد يك‌ هديه‌اي‌ به‌ كسي‌ بده‌. حتما به‌ بزرگي‌ خودش‌ آن‌ هديه‌ را به‌ آن‌ طرف‌ ميدهد. انا اعطيناك‌ باز هم‌ با كلمة‌ نا. الكوثر. مهمش‌ اين‌ جمله‌ است‌. كه‌ آن‌ خداي‌ بزرگ‌ با اين‌ عطية‌ بزرگ‌ چه‌ داده‌، چيزي‌ كه‌ اسمش‌ كوثره‌. معني‌ كوثر همان‌ خير كثيري‌ است‌ كه‌ در شب‌ گذشته‌ عرض‌ كردم‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ در قرآن‌ مي‌فرمايد و من‌ يعطي‌ الحكمه‌ فقد اوتي‌ خيرا كثيرا. و عرض‌ شد ديشب‌ كه‌ حكمت‌ بزرگترين‌ چيزهاست‌ در عالم‌ وجود. يعني‌ تمام‌ انبياء آمدند بعد از اينكه‌ انسان‌ را تربيت‌ كنند و سواد به‌ او تعليم‌ بدهند و قرآن‌ به‌ او تعليم‌ بدهند، بعد از اين‌ زمينه‌ سازي‌ و از نظر يك‌ بحث‌ عميقي‌ كه‌ ديشب‌ اگر دوستان‌ توجه‌ كرده‌ باشند بحثش‌ را كردم‌، بعد از تزكية‌ نفس‌ و رسيدن‌ به‌ مرز اخلاص‌، آنجا حكمت‌ را انبياء به‌ انسان‌ تعليم‌ بدهند. حكمت‌ آنقدر مهمه‌، آنقدر عظمت‌ داره‌ كه‌ اگر يك‌ سر سوزنش‌ را به‌ يك‌ انساني‌ دادند، آن‌ انسان‌ قطعا تزكية‌ نفس‌ كرده‌، قطعا ديگه‌ يك‌ مقداري‌ از كمالات‌ را پيموده‌ و خلاصه‌ به‌ هر كس‌ نمي‌دهند.

 حضرت‌ لقمان‌ را ديشب‌ يك‌ آيه‌اي‌ را تلاوت‌ كردم‌ چون‌ ابتدائا بود امشب‌ دوباره‌ نگاه‌ كردم‌ درست‌ بود، شك‌ كرده‌ بودم‌. حضرت‌ لقمان‌ از كساني‌ است‌ كه‌ خدا مي‌فرمايد و لقد آتينا لقمان‌ الحكمه‌ ما به‌ لقمان‌ حكمت‌ داديم‌. يك‌ سر سوزني‌ شايد از حكمت‌ آن‌ كوثر به‌ لقمان‌ داده‌ باشند. گاهي‌ در ضمن‌ بحثها در روايات‌ هم‌ هست‌ يك‌ مقايسه‌اي‌ است‌ كه‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ مطلب‌ مي‌خوام‌ عرض‌ كنم‌، يك‌ آيه‌اي‌ هست‌ توي‌ قرآن‌ كريم‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ دربارة‌ آصف‌ بن‌ برخيا مي‌فرمايد كه‌ و قال‌ الذي‌ عنده‌ علم‌ من‌ الكتاب‌، آن‌ كسي‌ كه‌ يك‌ علمي‌ از كتاب‌ داشت‌ به‌ سليمان‌ گفت‌ كه‌ من‌ تخت‌ بلقيس‌ را از شش‌ ماه‌ راه‌ به‌ يك‌ چشم‌ بهم‌ زدن‌ برات‌ حاضر مي‌كنم‌. اين‌ صريح‌ قرآنه‌ و حاضر هم‌ كرد. اين‌ را داشته‌ باشيد از آنطرف‌ يك‌ آية‌ ديگر هست‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد دربارة‌ رسالت‌ رسول‌ اكرم‌ كه‌ قل‌ كفي‌ بالله‌ شهيدا بيني‌ و بينكم‌ و من‌ عنده‌ علم‌ الكتاب‌. بگو كفايت‌ ميكند شهادت‌ خدا و شهادت‌ كسي‌ كه‌ در نزد او علم‌ كتاب‌ است‌ به‌ رسالت‌ من‌. اين‌ دو آيه‌ را وقتي‌ از امام‌ صادق‌ سؤال‌ مي‌كنند كه‌ چقدر از علم‌ كتاب‌ چون‌ در خود آيه‌ هست‌ كه‌ بعضي‌ از علم‌ كتاب‌ را آصف‌ بن‌ برخيا داشت‌. چقدر از علم‌ كتابي‌ كه‌ تمامش‌ را علي‌ بن‌ ابيطالب‌ طبق‌ تفسير داشته‌، به‌ عاصف‌ بن‌ برخيا داده‌اند. امام‌ فرمود از اقيانوس‌ بي‌ نهايت‌ اگر مگسي‌ بالش‌ را توي‌ آن‌ اقيانوس‌ بزنه‌، چقدر آب‌ برداشت‌ ميكنه‌؟ آصف‌ بن‌ برخيا از علم‌ كتاب‌، از آن‌ علمي‌ كه‌ علي‌ بن‌ ابيطالب‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ داشته‌، همان‌ مقدار برداشته‌. اين‌ مطلب‌ همينطوره‌.

 لقمان‌ هم‌ همان‌ مقداري‌ كه‌ آصف‌ بن‌ برخيا از علم‌ علي‌ بن‌ ابيطالب‌ برداشت‌ كرده‌، لقمان‌ هم‌ همان‌ مقدار از منبع‌ پر اهميت‌ كوثر و آن‌ منبعي‌ كه‌ ديشب‌ مثال‌ زدم‌ براتون‌، آن‌ مقدار برداشت‌ كرده‌. ولي‌ در عين‌ حال‌ خيلي‌ اهميت‌ داشته‌ براي‌ اينكه‌ يك‌ مثقال‌ از حكمت‌ اگر در قلب‌ كسي‌ وارد شد، يقينا قدمهاي‌ بلندي‌ در راه‌ تزكية‌ نفس‌ و عصمت‌ حتي‌ برداشته‌ است‌.

 لذا لقمان‌ داراي‌ علم‌ و حكمته‌. و لقد آتينا لقمان‌ الحكمه‌. ما داديم‌. خودش‌ را ساخت‌ و بعد به‌ او حكمت‌ داده‌ شد. ظرفيتي‌ در خودش‌ بوجود آورد كه‌ لايق‌ ريختن‌ حكمت‌ از جانب‌ پروردگار در ظرف‌ قلبش‌ شد. ديشب‌ عرض‌ كردم‌ اگر شما يك‌ ظرفي‌ را برداريد يك‌ خورده‌اي‌ كثيف‌ باشه‌ و بخوايد توش‌ مثلا فرض‌ كنيد يك‌ شربت‌ خيلي‌ پر ارزشي‌ را، پر قيمتي‌ را در اين‌ ظرف‌ بريزند، آن‌ كسي‌ كه‌ مي‌خواد اين‌ شربت‌ را به‌ شما بده‌ اول‌ نگاه‌ ميكنه‌ اين‌ ظرف‌ كثيفه‌ يا تميزه‌. اگر ظرف‌ شما آلودة‌ به‌ بول‌ مثلا بود، اگر به‌ نجاسات‌ ديگر بود هيچوقت‌ آن‌ مثلا شربت‌ پر قيمت‌ را توي‌ اين‌ ظرف‌ نميريزه‌.

 بنابراين‌ شما اين‌ را بدونيد كه‌ هر كس‌ بهش‌ حكمت‌ داده‌ شد يقينا تزكية‌ نفس‌ لااقل‌ كرده‌ است‌. و كسي‌ كه‌ تزكية‌ نفس‌ كرد و يك‌ مقدار هم‌ در مراحل‌ كمالات‌ قدم‌ برداشت‌، آنوقت‌ تازه‌ به‌ جايي‌ ميرسد كه‌ حكمت‌ در قلبش‌ ريخته‌ ميشه‌ و وقتي‌ حكمت‌ در قلبش‌ ريخته‌ شد در آنجا جمع‌ ميشه‌ و از يك‌ طرف‌ به‌ آن‌ منبع‌ حكمت‌ كه‌ عرض‌ كردم‌ ديشب‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها، انا اعطيناك‌ الكوثر مخير كثير حكمته‌، از او به‌ قلب‌ اين‌ جاري‌ ميشه‌. شما فكر نكنيد هر كس‌ ادعاي‌ حكمت‌ كرد داراي‌ حكمته‌. محاله‌. ديشب‌ براتون‌ خوب‌ توضيح‌ دادم‌ كه‌ محال‌ است‌ در قلبي‌ كه‌ آلودگي‌ داره‌ حكمت‌ بياد. حكمت‌ آن‌ آب‌ زلالي‌ است‌ كه‌ منبعش‌ فاطمة‌ زهرا، صاحبش‌ رسول‌ اكرمه‌ و ساقيش‌ علي‌ بن‌ ابيطالبه‌ و ساير ائمه‌. براي‌ من‌ و شما ساقي‌ اين‌ حكمت‌ از آن‌ حوض‌ كوثر حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحنا فداهه‌ كه‌ در دعاي‌ ندبه‌ باز اشاره‌ شده‌ كه‌ مي‌فرمايد و اسقنا من‌ حوض‌ جده‌. ما فورا ذهنمون‌ به‌ اين‌ جهت‌ نره‌ كه‌ در روز قيامت‌ در بهشت‌ آنجا يك‌ حوضي‌ است‌، آنهم‌ هست‌، منكر اون‌ نيستم‌. ولي‌ معناش‌ بيشتر از اينهاست‌. كه‌ آنجا حوضي‌ است‌. امام‌ زمان‌ نشسته‌ آنجا به‌ شما يك‌ ظرف‌ آب‌ بده‌. نه‌ اين‌ شايد ملكش‌ باشه‌. ملكوتش‌ همين‌ الانه‌. كه‌ از آن‌ حوض‌ كوثر، از آن‌ منبع‌ عظيم‌ كوثر كه‌ به‌ قدر بال‌ مگسي‌ به‌ لقمان‌ دادند، و لقد آتينا لقمان‌ الحكمه‌ شده‌، از آن‌ حوض‌ كوثر ما تقاضا مي‌كنيم‌ كه‌ به‌ ما هم‌ بچشانند. و اسقنا من‌ حوض‌ جده‌. از حوض‌ رسول‌ اكرم‌ يعني‌ فاطمة‌ زهرا از علوم‌ فاطمة‌ اطهر سلام‌ الله‌ عليها. من‌ حوض‌ جده‌ صلي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ بكأسه‌، حالا معني‌ كأس‌ اينجا چيه‌؟ و بيده‌ يعني‌ با قدرت‌ او كه‌ اگر حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحنا فداه‌ اعمال‌ قدرت‌ در مورد آنهايي‌ كه‌ تزكية‌ نفس‌ كردند و به‌ كمالاتي‌ رسيده‌اند بفرمايد، انسان‌ هر چه‌ ظرفيت‌ داشته‌ باشد، هر چه‌ توان‌ داشته‌ باشد از اين‌ كوثر ميگيرد و مي‌چشد و اسقنا من‌ حوض‌ جده‌ صلي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ بكأسه‌ و بيده‌ ريا رويا اي‌ كاش‌ اين‌ دعاي‌ ندبه‌ را كه‌ به‌ اينجا كه‌ مي‌رسيديم‌، با توجه‌ مي‌خونديم‌. نه‌ اينكه‌ خوشحال‌ بشيم‌ فورا مفاتيح‌ را بهم‌ بزنيم‌، عجب‌ دعاي‌ طولاني‌ بود، ما را خسته‌ كرد. به‌ كأسه‌ و بيده‌. قربانت‌ برم‌ يا بقية‌ الله‌. بحق‌ مادرت‌ زهرا امشب‌ اين‌ دعاي‌ ما را مستجاب‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. و اسقنا خدايا به‌ جان‌ امام‌ زمان‌ آنچه‌ كه‌ اين‌ دوستان‌ امام‌ زمان‌ از اين‌ جمله‌ مي‌فهمند، هر كس‌ به‌ اندازه‌ فهم‌ خودش‌، هر كس‌ به‌ اندازة‌ فهمي‌ كه‌ دارد از اين‌ جمله‌ كه‌ ظرفيت‌ اشخاص‌ مربوط‌ به‌ فهمشون‌ از اين‌ جمله‌ است‌، هر كس‌ هر مقدار مي‌فهمه‌، از كوثر پيغمبر، از كوثر علي‌ بن‌ ابيطالب‌، خدايا به‌ دست‌ امام‌ زمان‌، با ظرف‌ امام‌ زمان‌، اگر امام‌ عصر ارواحنا فداه‌ بفهمد كه‌ من‌ ظرفم‌ مثلا بزرگه‌، يك‌ ظرف‌ بزرگي‌، يك‌ كأس‌ بزرگي‌ آب‌ به‌ من‌ ميده‌. از حكمت‌ به‌ من‌ ميده‌ و اگر ظرف‌ كوچك‌ باشه‌ كوچك‌. بدهند هر چه‌ بدهند خوبه‌. بكأسه‌ و بيده‌ ريا رويا هنيئا صاعقا. به‌ جان‌ خود فاطمة‌ زهرا امشب‌ عرض‌ مي‌كنم‌ كه‌ اگر از آن‌ حكمت‌ در دل‌ شما جاري‌ شد و سيراب‌ شديد لا زمع‌ بعده‌. بعد از آن‌ تشنة‌ هيچ‌ چيز نيستيد. نه‌ چشمتون‌ را به‌ فلسفة‌ يونان‌ دوخته‌ايد نه‌ به‌ تمام‌ اختراعات‌ و اكتشافات‌ و مسائل‌ علمي‌ رياضي‌. چون‌ همه‌ در اينجا جمعه‌. اگر از آن‌ دست‌ مبارك‌، دست‌ پسر فاطمة‌ زهرا، دست‌ پسر پيغمبر ايني‌ كه‌ من‌ در بيشتر عرايضم‌ ولو اخيرا يك‌ خورده‌اي‌ بخاطر بعضي‌ از مسائل‌ كمتر عرض‌ مي‌كنم‌ كه‌ هر چه‌ هست‌ در دست‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ است‌ امروز براي‌ ما، بخاطر همين‌ است‌ كه‌ ما اگر بتوانيم‌ آن‌ وجود مقدس‌ را به‌ خودمون‌ مهربان‌ كنيم‌، ظرفمون‌ را تميز كنيم‌ به‌ محضرش‌ ارائه‌ دهيم‌ و بتوانيم‌ ظرفيت‌ زيادتري‌ قلبمون‌ را بهش‌ بدهيم‌ و بتوانيم‌ خلاصه‌ محبت‌ آن‌ حضرت‌ را به‌ خودمون‌ جلب‌ و جذب‌ بكنيم‌، همة‌ نعمتها به‌ ما داده‌ شده‌ و همين‌ جملة‌ دعا را در قنوتتون‌ اگر مي‌توانيد بخوانيد با همين‌ معنايي‌ كه‌ عرض‌ كردم‌. و اسقنا من‌ حوض‌ جده‌. همين‌ الان‌ كه‌ اينجا نشسته‌ايد ممكن‌ است‌ امام‌ عصر ارواحنا فداه‌ به‌ وسيلة‌ آن‌ كأسش‌، با دست‌ مقدسش‌، از حوض‌ كوثر جدش‌ به‌ شما عنايت‌ كنه‌ و شب‌ تولد فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها اگر تنها عيديتون‌ اين‌ بود، همة‌ مزاياي‌ بعد از ظهور را شما قبل‌ از ظهور خواهيد داشت‌.

 لذا كوثر يك‌ كلمة‌ كوچكي‌ نيست‌. بزرگترين‌ مدحي‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ بنظر من‌ هم‌ از پيغمبر اكرم‌ كرده‌ كه‌ بهش‌ كوثر داده‌ و او را داراي‌ كوثر كرده‌ و هم‌ از فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها نموده‌، همين‌ جمله‌ است‌. اناا عطيناك‌ الكوثر. اهل‌ سنت‌ هم‌ اينجور را همينجور تفسير كرده‌اند و احتياجي‌ در اين‌ سوره‌ بخصوص‌، به‌ تفسير نيست‌. اين‌ ظاهر آيه‌ است‌. به‌ قرينة‌ ان‌ شانئك‌ هو الابتر. به‌ قرينة‌ شأن‌ نزول‌ آيه‌ مقدسة‌ پاك‌ را به‌ تو عنايت‌ كرديم‌. چرا؟ حالا چه‌ كند رسول‌ اكرم‌؟ رسول‌ اكرم‌ بايد بخاطر اين‌ نعمت‌، حتي‌ خداي‌ تعالي‌ بخاطر نبوتش‌ نگفته‌ است‌ كه‌ اينجور خضوع‌ كن‌، اينجور شكر كن‌. بخاطر بندگيش‌ كه‌ و اشهد ان‌ محمدا عبده‌ و رسوله‌ (اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌) كه‌ بندگي‌ قبل‌ از رسالت‌ است‌، و اون‌ روحية‌ عبوديتي‌ كه‌ در وجود مقدسش‌ بوده‌، بخاطر او نگفته‌ شكر كن‌. شكر فرموده‌ منت‌ هم‌ خدا گذاشته‌. ولي‌ اينجا ميگه‌ فصل‌ لربك‌ و انحر. و انحر به‌ هر معنايي‌ باشد كه‌ مختلف‌ گفته‌اند. معمولي‌ معموليش‌ اين‌ است‌ كه‌ نحر كن‌. يعني‌ يك‌ شتر قرباني‌ كن‌. از شتر چيزي‌ بزرگتر براي‌ قرباني‌ نيست‌. اين‌ شتر را قرباني‌ كن‌ كه‌ چشمت‌ نكنند به‌ تعبير من‌. اين‌ شتر را قرباني‌ كن‌ تا ديگران‌ يك‌ وقت‌ اعجاب‌ نكنند. فصل‌ لربك‌. پس‌ بخاطر اينكه‌ كوثر به‌ تو داديم‌ در مقابل‌ پروردگارت‌ نماز بخوان‌، سر به‌ سجده‌ بگذار و كرنش‌ كن‌ و انحر. قرباني‌ كن‌. شتر قرباني‌ كن‌ و اين‌ را بدان‌ ان‌ شانئك‌ هو الابتر. دشمنت‌، يا رسول‌ الله‌ مقطوعه‌. يكي‌ از اعجاز آيات‌ قرآن‌ همين‌ سورة‌ مباركه‌ است‌. خنديدند وقتي‌ اين‌ سوره‌ را پيغمبر اكرم‌ تلاوت‌ فرمود. بني‌ اميه‌ روز به‌ روز هم‌ داشتند پيشرفت‌ مي‌كردند. پيشرفتهاي‌ عجيبي‌ تا به‌ جائي‌ كه‌ تمام‌ اسلام‌ را در قبضه‌ گرفتند. زمان‌ عثمان‌ تمام‌ حقيقت‌ و تمام‌ حكمت‌ را در قبضه‌ گرفتند و آن‌ دو ملعون‌ ديگر مقدمات‌ اين‌ جريان‌ را فراهم‌ كردند. آنها زمينه‌ ساز بودند با آن‌ قدرت‌ كثيفي‌ كه‌ داشتند كه‌ حضرت‌ زهرا جانمون‌ به‌ قربانش‌، فداها ابوها، ما جانمون‌ چه‌ لياقت‌ داره‌ بگيم‌ قربان‌ فاطمه‌، فداي‌ خاك‌ پاي‌ دوستان‌ فاطمه‌. پيغمبر اكرم‌ مي‌فرمايد فداها ابوها. پدرش‌ به‌ قربانش‌. اين‌ فاطمه‌، اين‌ فاطمة‌ اطهر، چه‌ عرض‌ كنم‌. يك‌ جمله‌اي‌ مي‌خواستم‌ بگم‌، شايد مجلسمون‌ مقتضي‌ نبود كه‌ نتوانستم‌ بگويم‌. فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها منبع‌ فيوضاته‌، منبع‌ حكمته‌، و انشاء الله‌ اميدواريم‌ امشب‌ به‌ دست‌ فرزندش‌ از اين‌ منبع‌ حكمت‌ استفاده‌ كنيم‌.

 و لقد آتينا لقمان‌ الحكمه‌. ما به‌ لقمان‌ حكمت‌ داديم‌. قال‌ لقمان‌ لابنه‌ و هو يعظه‌ يا بني‌ لا تشرك‌ بالله‌ ان‌ شرك‌ لظلم‌ عظيم‌. اي‌ پسر من‌، مشرك‌ به‌ خدا مشو، شرك‌ به‌ خدا پيدا نكن‌، ديشب‌ عرض‌ كردم‌، پنجاه‌ درصد حكمت‌ همين‌ جمله‌ است‌ براي‌ ما. منتهي‌ يكي‌ لا تشرك‌ بالله‌ يعني‌ بت‌ پرست‌ نشو مي‌فهمه‌ از اين‌ آيه‌. يكي‌ به‌ آنجا ميرسه‌ كه‌ در دلش‌ هيچ‌ اتكائي‌ به‌ غير خدا نداشته‌ باشه‌ و كي‌ هم‌ به‌ جائي‌ ميرسه‌ كه‌ هيچ‌ چيز غير خدا، هيچ‌ مؤثري‌ در عالم‌ بغير از خدا كسي‌ را ندانه‌ و يكي‌ هم‌ بالاتر و بالاتر تا آنكه‌ پنجاه‌ درصد حكمت‌ را در اين‌ جمله‌ خلاصه‌ همه‌اش‌ روي‌ مراتب‌ خودش‌، همانطوري‌ كه‌ كفر، ايمان‌ مراتبي‌ دارد، كفر هم‌ مراتبي‌ دارد. هر كسي‌ در مرتبة‌ خودش‌. لا تشرك‌ بالله‌. شرك‌ ظلم‌ عظيمه‌. لا تشرك‌ بالله‌. ان‌ الشرك‌ لظلم‌ عظيم‌. چرا شرك‌ ظلم‌ عظيميه‌؟ به‌ جهت‌ اينكه‌ ظلم‌ يعني‌ پنهان‌ كردن‌ حق‌، ناديده‌ گرفتن‌ حق‌ و اگر انسان‌ به‌ خداي‌ يكتا كه‌ همة‌ در و ديوار و عالم‌ وجود داره‌ داد وحدانيت‌ خدا را ميزنه‌ و همه‌ جا دارند به‌ ما ميگن‌ خدا يكيست‌. و في‌ كل‌ شي‌ء له‌ آية‌ تدل‌ علي‌ انه‌ هو واحد. همة‌ عالم‌ وجود دارن‌ ميگن‌ خدا يكي‌ است‌. ان‌ الشرك‌ لظلم‌ عظيم‌. اگر شما مشرك‌ شديد ظلم‌ بزرگي‌ كرديد. هم‌ به‌ خودتون‌ هم‌ به‌ هر چه‌ در عالم‌ وجود هست‌. بعد مي‌فرمايد و وصينا الانسان‌ بوالديه‌ احسانا. ما به‌ انسان‌ اينهم‌ جزء حكمته‌. شما نگيد ما اينها را خوب‌ مي‌فهميم‌. نه‌ نمي‌فهميد. در نفهميديد ميشه‌ حكمت‌. نه‌ آني‌ كه‌ نمي‌فهميد و ماها هم‌ خيلي‌ علميه‌، آنها فلسفه‌ است‌. حكمت‌ واقعش‌ اينه‌ كه‌ مثل‌ آب‌ زلال‌ اگر دلت‌ را صاف‌ كنه‌. مثل‌ آب‌ زلال‌ وارد قلبت‌ ميشه‌. نه‌ وارد قلبت‌ توي‌ درس‌ خوندة‌ تحصيل‌ كرده‌. وارد قلب‌ پاك‌ و هر كه‌ قلبش‌ پاكتر، اين‌ آب‌ زلال‌، ديشب‌ گفتم‌، بهتر وارد ميشه‌. العلم‌ نور يقذف‌ الله‌ في‌ قلب‌ من‌ يشاء. علم‌ يك‌ نوري‌ است‌ كه‌ وارد دلهايي‌ كه‌ خدا آنها را انتخاب‌ كرده‌. نه‌ هر دلي‌. دلي‌ كه‌ خدا او را بخواد از حكمت‌ بگذريم‌ تمام‌ علوم‌ اينها يك‌ مطالبي‌ است‌ به‌ اصطلاح‌ بعضي‌هاش‌ صنعته‌، بعضي‌هاش‌ بقول‌ شيخ‌ بهائي‌ علم‌ رسمي‌ سربسر قيل‌ است‌ و قال‌، نه‌ از آن‌ كيفيتي‌ حاصل‌ نه‌ حال‌. العلم‌ نور يقذف‌ الله‌ في‌ قلب‌ من‌ يشاء. روايات‌ مختلفي‌ هست‌.

 لذا امام‌ صادق‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ به‌ عنوان‌ بصري‌ مي‌فرمايد كه‌ فطلب‌ في‌ نفسك‌ الحقيقة‌ العبوديه‌. در دلت‌ حقيقت‌ بندگي‌ را بوجود بيار. ببينيد مراحل‌ كمالات‌ را طي‌ كن‌، مراحل‌ تزكية‌ نفس‌ را طي‌ كن‌، آماده‌ باش‌ چون‌ تمام‌ اينها مقدمه‌ است‌ براي‌ بندگي‌، دلت‌ وقتي‌ بندة‌ خدا شد و حقيقت‌ عبوديت‌ را در دلت‌ بوجود آوردي‌، آنوقت‌ بعد از خدا بخواه‌ خداي‌ تعالي‌ در دلت‌ علم‌ را قرار ميده‌. علم‌ را قرار ميده‌. علم‌ اينه‌. علم‌ واقعي‌ اينه‌. اين‌ معناش‌ اين‌ نيست‌ بعضي‌ها خيلي‌ نادانند. بعضي‌ها خيال‌ مي‌كنند كه‌ اگر كسي‌ رفت‌ تحصيل‌ علم‌ و دانش‌ كرد يا مثلا درس‌ حوزه‌ خواند يا درس‌ دانشگاه‌ خوند اين‌ كار بدي‌ كرده‌، بايد بره‌ بيسواد بشه‌ تا همه‌ چي‌ يادش‌ بدهند. نه‌ اينطور نيست‌. بايد اينها را هم‌ ياد بگيره‌، اينها جزء هنره‌، جزء صنعته‌ بايد بلد باشه‌ و در عين‌ حال‌ تزكية‌ نفس‌ كنه‌ كه‌ هر چه‌ تحصيلاتش‌ در اين‌ رشته‌ بيشتر باشه‌، در همين‌ رشته‌هاي‌ ظاهري‌، ظرفيت‌ بيشتر ميشه‌. اگر خداي‌ نكرده‌ براي‌ غير خدا درس‌ بخوانه‌ نه‌. اما اگر براي‌ خدا درس‌ بخوانه‌ ظرفيت‌ زياد ميشه‌. هر چي‌ هم‌ ظرفيت‌ زياد شد و ظرف‌ هم‌ پاك‌ شد از علم‌ و حكمت‌، از حكمت‌ الهي‌ بيشتر در او مي‌ريزند.

 و لذا كوشش‌ بايد بكنيد كه‌ اين‌ ظرف‌ روحمون‌ را همانطوري‌ كه‌ شب‌ گذشته‌ عرض‌ كردم‌ پاك‌ كنيم‌ تا از آن‌ علم‌، تا از آن‌ حكمت‌ در اين‌ دل‌ بريزند. كي‌ بريه‌؟ ما چون‌ اماممون‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ ارواحنا فداهه‌. بايد بكأسه‌ و بيده‌، بكأس‌ او و به‌ دست‌ او اين‌ حكمت‌ در دلها ريخته‌ بشه‌. او بايد ما را سيراب‌ از حكمت‌ بكنه‌. يك‌ مطلبي‌ را چندي‌ قبل‌ با چند نفر از دوستان‌ بحثي‌ كرديم‌. فكر نمي‌كنم‌ مجلسمون‌ خيلي‌ مقتضي‌ آن‌ بحث‌ خصوصي‌ باشه‌. ولي‌ اجمالا با اشاره‌ عرض‌ مي‌كنم‌ كه‌ امام‌ زمان‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ چطور امام‌ ماست‌. ما كه‌ نه‌ از كلماتش‌ استفاده‌ مي‌كنيم‌، از كلمات‌ امام‌ صادق‌ بيشتر ما استفاده‌ مي‌كنيم‌. دربارة‌ اينكه‌ حضرت‌ را انسان‌ ببينه‌ هم‌ اقوالي‌ است‌. يك‌ قول‌ اينه‌ كه‌ اصلا ديده‌ نميشه‌. خوب‌ هيچي‌. قول‌ ديگر اينه‌ كه‌ ديده‌ ميشه‌ حضرت‌ وليعصر ولي‌ شناخته‌ نميشه‌. اينهم‌ هيچي‌. قول‌ سوم‌ اينكه‌ ممكن‌ است‌ انسان‌ تصادفا امام‌ عصرش‌ را ببينه‌ كه‌ اين‌ قول‌ خيلي‌ دعوا هم‌ داره‌ مردم‌ ميگن‌ چرا؟ نه‌، دروغگويند كساني‌ كه‌ ميگن‌ امام‌ زمان‌ ديده‌ ميشه‌ و از اين‌ حرفها. خوب‌ پس‌ امامت‌ امام‌ زمان‌ كه‌ ما ميگيم‌ امام‌ ما، از كجاست‌. چيه‌؟ چه‌ امامتي‌ داره‌ حضرت‌؟ امامت‌ حضرت‌ از همينجاست‌ كه‌ تمام‌ ماها در عالم‌ معنا و در عالم‌ باطن‌ چه‌ ما بفهميم‌ چه‌ نفهميم‌ حضرت‌ وليعصر ما را داره‌ اداره‌ ميكنه‌، راهنمائي‌ ميكنه‌ و چقدر امامت‌ كامل‌ ميشه‌ و مأموميت‌ انسان‌ كامل‌ ميشه‌ كه‌ دل‌ پاكي‌ داشته‌ باشه‌ و دائما از آن‌ منبع‌ فيض‌، از آن‌ سرچشمة‌ زلال‌ حكمت‌ كه‌ از فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها منشعب‌ شده‌ در قلب‌ انسان‌ بريزه‌ و قلب‌ انسان‌ ظرفي‌ براي‌ پذيرش‌ حكمت‌ باشد و از زبانش‌ براي‌ ديگران‌ بيان‌ بشه‌ كه‌ من‌ اخلص‌ لله‌ اربعين‌ صباحا جرت‌ ينابيع‌ الحكمه‌ من‌ قلبه‌ الي‌ لسانه‌. همين‌ دلي‌ كه‌ به‌ اصطلاح‌ پاك‌ شده‌ و ممكن‌ است‌ در او حكمت‌ ريخته‌ بشه‌، همين‌ دل‌ گاهي‌ ظرف‌ براي‌ وساوس‌ شيطان‌ ميشه‌. گاهي‌ ظرف‌ براي‌ علوم‌ شيطاني‌ ميشه‌. گاهي‌ چرا؟ براي‌ اينكه‌ كثيفه‌. شما اگر يك‌ مقدار گلاب‌ را بريزيد توي‌ يك‌ ظرف‌ نجسي‌، نجس‌ ميشه‌. يك‌ مقدار مثلا فرض‌ كنيد بهترين‌ شربت‌ را بريزيد توي‌ يك‌ ظرف‌ آلودة‌ به‌ بول‌ و غايت‌. مسلما غير قابل‌ خوردنه‌ و اگر خداي‌ نكرده‌ اين‌ يك‌ ضابطة‌ كلي‌ به‌ دستتون‌ ميدم‌ انشاء الله‌ به‌ خاطر حضرت‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها توجه‌ كنيد. اگر صفات‌ رذيله‌ در دلتون‌ هست‌ و مي‌بينيد در دلتون‌ هي‌ الهاماتي‌ ميشه‌ و باصطلاح‌ و هي‌ مطالب‌ عاليه‌اي‌ در دلتون‌ پيدا ميشه‌ و مكاشفاتي‌ داريد، خيلي‌ بعيده‌ كه‌ از جانب‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ باشه‌. ديشب‌ گفتم‌ كه‌ حتي‌ سازمان‌ آب‌ اگر ببينه‌ كه‌ يك‌ لوله‌اي‌ وصله‌ به‌ فاضلابه‌. اون‌ مي‌آد آن‌ لوله‌ را قطع‌ ميكنه‌. نميگذاره‌ آب‌ تصفيه‌ شده‌ وارد اين‌ منبع‌ شما كه‌ يك‌ لوله‌ هم‌ از فاضلاب‌ آمده‌ توش‌ بشه‌.

 كوشش‌ بكنيد اين‌ دلتون‌ را، ديشب‌ گفتم‌ در دروازة‌ دلتون‌ بنشينيد نگذاريد آلوده‌ بشه‌، آلودگي‌ پيدا نكنه‌، منطقهم‌ الثواب‌. خيلي‌ عجيبه‌. متقين‌ منطقشون‌ ثوابه‌. يعني‌ يك‌ كلمة‌ خلاف‌ واقع‌ نميگن‌. يك‌ كلمة‌ دروغ‌ نميگن‌. يك‌ دروغ‌ در قلب‌ را مي‌بنده‌ كه‌ نمي‌تونيد از الطاف‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ استفاده‌ كنيد. يك‌ غيبت‌ نمي‌گذاره‌، شما بگيد، اگر يك‌ نفر را ديديد غيبت‌ ميكنه‌ باور نكنيد در دلش‌ حكمتي‌ باشه‌. مگر يك‌ لحظه‌ باشد و زود بيايد و خودش‌ هم‌ زود پشيمان‌ بشه‌ و توبه‌ بكنه‌ و نگذاره‌ سرايت‌ بكنه‌. انسان‌ محاله‌ كه‌ با داشتن‌ صفات‌ رذيله‌ داراي‌ اين‌ جهت‌ بشه‌ كه‌ واسقنا من‌ حوض‌ جده‌ صلي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ بكأسه‌ و بيده‌ ريا رويا هنيئا صاعقا لا زمع‌ بعده‌. گاهگاهي‌ آنهايي‌ را كه‌ خداي‌ تعالي‌ بهشون‌ محبت‌ كرده‌ و اين‌ لطف‌ و عنايت‌ را بهشون‌ فرموده‌ كه‌ تونستند تزكية‌ نفس‌ بكنند، اينها را من‌ وقتي‌ كه‌ چون‌ خيلي‌ عشق‌ داشتم‌ اينها را ببينم‌، اينها طوري‌ بودند كه‌ توي‌ اطاق‌ تنها كه‌ نشسته‌ بودند، فكر مي‌كردند؛ واقعا علوم‌ و حكمت‌ به‌ دلشون‌ ريزش‌ مي‌كرد. از جانب‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ هم‌ چه‌ اينها امام‌ زمانشون‌ را ببيند چه‌ نبينند. چه‌ متوجه‌ باشند چه‌ نباشند. بعد مي‌آمدند يك‌ مطالبي‌ مي‌گفتند ما كه‌ طلبه‌ بوديم‌ درس‌ خونده‌ بوديم‌ مي‌ديديم‌ كه‌ اينها را ما بلد نمي‌شيم‌، به‌ اين‌ آسوني‌ ياد نميگيريم‌. اينطور از علم‌  حكمت‌ بهره‌ برده‌ بودند.

 اين‌ را عرض‌ كنم‌ براتون‌ كه‌ اگر يك‌ وقت‌ ديديد خودتون‌ كار به‌ كار كسي‌ نداشته‌ باشيد. ممكنه‌ شما با يك‌ ولي‌ خدا برخورد كنيد. چون‌ يك‌ مقياسها و ميزانهايي‌ ما داريم‌ كه‌ اولياء خدا، زهاد، به‌ اصطلاح‌ خوبان‌ را با آن‌ مقياسهاي‌ خودمون‌ تطبيق‌ مي‌كنيم‌. كار به‌ مقياسهاي‌ خودتون‌ نداشته‌ باشيد. كار به‌ مردم‌ نداشته‌ باشيد. خودتون‌ را درست‌ كنيد. به‌ فكر خودتون‌ باشيد ببنيد اگر در دلتون‌ حسادت‌ هست‌، توقع‌ نداشته‌ باشيد از طرف‌ وليعصر بهتون‌ اين‌ لطف‌ بشه‌ كه‌ و اسقنا من‌ حوض‌ جده‌ صلي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ بكأسه‌ و بيده‌ ريا رويا هنيئا صاعقا لا زمع‌ بعده‌ نميشه‌. اول‌ خودتون‌ را بايد بسازيد. گفتم‌ دل‌ كثيف‌، ظرف‌ كثيف‌، هذه‌ القلوب‌ اوعية‌. اينها اوعيه‌ است‌، اينها ظرفه‌. بايد تميز باشه‌ تا علم‌ و حكمت‌ درش‌ ريخته‌ بشه‌. ارتباط‌ شما با حضرت‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها ديشب‌ به‌ من‌ يكي‌ اعتراض‌ كرد. اعتراضي‌ كه‌ جوابش‌ را عرض‌ كردم‌ خدمتشون‌ و قبول‌ هم‌ فرمودند. كه‌ گفته‌ بودم‌ تنها به‌ گريه‌ كردن‌ براي‌ فاطمة‌ زهرا و قربون‌ صدقة‌ فاطة‌ زهرا نيست‌. من‌ اين‌ را ديشب‌ گفتم‌. اين‌ را بدونيد كه‌ قربون‌ صدقة‌ فاطمة‌ زهرا وقتي‌ انسان‌ درست‌ ميره‌ كه‌ دلش‌ را صاف‌ كرده‌ باشه‌، دلش‌ را پاك‌ كرده‌ باشه‌. و الا ظاهريست‌. يك‌ كسي‌ دشمن‌ شما باشه‌، گوش‌ به‌ حرف‌ شما لااقل‌ نده‌ و اعتنائي‌ به‌ حرفهاي‌ شما و راهنمائي‌هاي‌ شما نكنه‌، هر چي‌ بگه‌ قربون‌ تو برم‌، مي‌فهميد كه‌ بعله‌ ظاهريه‌. كجا آن‌ خانمي‌ كه‌ ميدونه‌ با ديدن‌ صورت‌ او و زينت‌ او جوانها به‌ حرام‌ مي‌افتند و فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها قطعا اينطور نبوده‌ و بلكه‌ فاطمه‌ دوست‌ داشته‌ همانطوري‌ كه‌ فرموده‌ است‌ هيچ‌ مردي‌ او را نبيند و او هم‌ هيچ‌ مردي‌ را به‌ چشم‌ شهوت‌ نبينه‌ كجا اين‌ زن‌ اگر گفت‌ قربانت‌ برم‌ فاطمة‌ زهرا، درست‌ و واقعي‌ گفته‌؟ آن‌ مردي‌ كه‌ مثل‌ فاطمة‌ زهرا در مقابل‌ حفظ‌ امامش‌ كه‌ جانش‌ را گذاشت‌ براي‌ امام‌ زمانش‌. حضرت‌ زهرا خودش‌ كمتر از علي‌ بن‌ ابيطالب‌ از نظر مقام‌ نبود. اما بايد جانش‌ را در راه‌ علي‌ بن‌ ابيطالب‌ و امام‌ زمانش‌ بگذاره‌. كجا ماها جانمون‌ را در راه‌ امام‌ زمانمون‌ گذاشتيم‌. ما كجا حاضريم‌ يك‌ كلمه‌ ميگن‌ گناه‌ نكن‌، معصيت‌ نكن‌. امام‌ زمان‌ دوست‌ نداره‌ تو گناه‌ بكني‌، بيشتر گناه‌ ميكنه‌. از گناه‌ بيشتر خوشش‌ مي‌آد تا كار غير گناه‌ و ترك‌ گناه‌، من‌ يك‌ روايتي‌ چشمم‌ افتاد الانم‌ حفظم‌ نيست‌. خوب‌ روايتي‌ است‌ كه‌ امام‌ زمان‌ شما روحي‌ فداه‌ فرموده‌ است‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا براي‌ شما اسوة‌ حسنه‌. اين‌ دربارة‌ پيغمبر اكرمه‌. و لكم‌ في‌ رسول‌ الله‌ اسوة‌ حسنه‌. اسوة‌ حسنه‌ ترجمه‌اش‌ بيشتر از ايني‌ كه‌ شده‌، البته‌ اعتراض‌ به‌ ترجمه‌ ندارم‌ها، ترجمه‌ خوب‌ شده‌ ولي‌ بيشتر از اينهاست‌ معناش‌. اسوة‌ حسنه‌ الگوي‌ نيكو، اگر شما يك‌ لباسي‌ را مي‌خواهيد با يك‌ الگويي‌ ببريد، نيم‌ سانت‌ بزرگتر يا كوچكتر ببريد، آن‌ لباسي‌ را كه‌ بهتون‌ نمونه‌ دادند نبريديد. نيم‌ سانت‌ اگر نيم‌ سانت‌ راه‌ شما با راه‌ فاطمة‌ زهرا جدا باشه‌ به‌ اين‌ جملة‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ عمل‌ نكرديد. به‌ گفتة‌ پروردگار در قرآن‌ كه‌ ولكم‌ في‌ رسول‌ الله‌ اسوة‌ حسنه‌ عمل‌ نكرديد. يك‌ قدري‌ به‌ خودمون‌ بيائيم‌ شب‌ تولد فاطمة‌ زهراست‌. از حضرت‌ كمك‌ بخواهيد. اين‌ را هم‌ بدانيد اگر بريد هزار جور معصيت‌ بكنيد، بي‌ بند و باري‌ بكنيد بگيد خود فاطمة‌ زهرا من‌ در شب‌ تولد حضرت‌ زهرا ميرم‌ توسل‌ مي‌كنم‌ و همة‌ خوبيها را ميگيرم‌ و گناهانم‌ بخشيده‌ ميشه‌، ممكنه‌ گناهانت‌ بخشيده‌ بشه‌، اما آن‌ روحية‌ گناهكار تو كه‌ درست‌ نميشه‌. باز فردا صبح‌ ميري‌ گناه‌ ميكني‌ تزكية‌ نفس‌ بايد بكني‌، خودت‌ را پاك‌ بكني‌، خودت‌ را بسازي‌ تا مثل‌ فاطمة‌ زهرا بتوني‌ عمل‌ بكني‌. همانطوري‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا عمل‌ ميكرد.

 اميدواريم‌ خداي‌ تعالي‌ ما را زير ساية‌ حضرت‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها از جميع‌ اشتباهات‌، خطاها، از جميع‌ انحرافات‌ حفظ‌ بكنه‌ و خداي‌ تعالي‌ به‌ ما كمك‌ بكنه‌ تا بتوانيم‌ راه‌ آن‌ حضرت‌ را ادامه‌ بدهيم‌. شايد امشب‌ بوده‌، شايد فردا بوده‌ ساعت‌ دقيقش‌ خيلي‌ در دست‌ نيست‌ ولي‌ همين‌ شب‌ و روز بوده‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا متولد شد. اين‌ تولد بزرگترين‌ لطفي‌ است‌ كه‌ خدا به‌ ما مردم‌ دنيا كرده‌. فرقي‌ نميكه‌ الان‌ فاطمة‌ زهرا با آن‌ وقتي‌ كه‌ كنار رسول‌ اكرم‌ در قيد بدن‌ بود، فاطمه‌ هيچ‌ فرقي‌ نكرده‌. همون‌ كوثري‌ كه‌ بوده‌ هست‌ و همون‌ حوض‌ كوثري‌ كه‌ بوده‌ و همة‌ ائمه‌ از آن‌ حوض‌ استفاده‌ مي‌كردند و به‌ امتشون‌، پيروانشون‌، شيعيانشون‌ مي‌داند الان‌ هم‌ هست‌. اما مي‌دانيد چيكار كرده‌ خدا؟ آنقدر فاطمه‌ را پائين‌ آورده‌. نه‌ اينكه‌ فكر كنيد به‌ فاطمة‌ زهرا توهين‌ شده‌. نه‌. بندگيشون‌ ايجاب‌ ميكرده‌ و بلكه‌ ماية‌ رشدشون‌ هم‌ بوده‌. ولي‌ بخاطر اينكه‌ ماها شايد آدم‌ بشيم‌. حضرت‌ سليمان‌ را آنقدر كوچك‌ بكنند بكنندش‌ توي‌ سوراخ‌ مورچه‌، براي‌ اينكه‌ مورچه‌ها هدايت‌ بشوند، اين‌ چقدر به‌ مورچه‌ها محبت‌ كرده‌اند، چقدر مورچه‌ها را احترام‌ كردند. بخدا قسم‌ فاصلة‌ ما با فاطمة‌ زهرا بيشتر از فاصلة‌ مورچه‌ است‌ با سليمان‌ نبي‌. و خدا حضرت‌ فاطمة‌ زهرا را آورده‌ توي‌ اين‌ دنيا كه‌ بالاتر از اينهم‌ كاري‌ كرده‌. ماها هم‌ لياقت‌ نداشتيم‌. بيشتر از هيجده‌ سال‌،نزديك‌ بيست‌ سال‌، پانزده‌ سال‌ اين‌ حدودها بوده‌، حضرت‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها توي‌ اين‌ كرة‌ زمين‌، توي‌ اين‌ لونة‌ مورچه‌، با ما زندگي‌ كرده‌. اين‌ بزرگترين‌ محبت‌ را بر ما كرده‌. لقد من‌ الله‌ علي‌ المؤمنين‌ اذ بعث‌ فيهم‌ رسولا منهم‌ يتلوا عليهم‌ آياته‌ و يزكيهم‌ و يعلمهم‌ الكتاب‌ و الحكمه‌. اين‌ بزرگترين‌ منتي‌ است‌ كه‌ خدا بر ما گذاشته‌. ولذا بخاطر اين‌ لطف‌ الهي‌ كه‌ كوثر عالم‌ هستي‌ را امشب‌ در لباس‌ ما واردش‌ ميكنه‌، همينجوري‌ بايد برخورد كنيد. معرفت‌ شما دوستان‌ اين‌ مجلس‌ بايد همينطوري‌ باشه‌ كه‌ در اين‌ لباس‌ واردش‌ ميكنه‌. براي‌ اينكه‌ ما توي‌ اين‌ لباسيم‌. اين‌ بزرگترين‌ خوشحالي‌ را داره‌ و لذا بايد خيلي‌ خوشحال‌ باشيم‌ ما چقدر ارزش‌ داريم‌ نمي‌دونستيم‌ پيش‌ خداي‌ تعالي‌. چقدر خدا بر ما منت‌ گذاشته‌ كه‌ اين‌ عظمت‌، اين‌ وجود پر عظمت‌ عالم‌ خلقت‌، خدا ميدونه‌ ملائكة‌ مقرب‌ در مقابل‌ فاطمة‌ زهرا كوچكند. خداي‌ با آن‌ عظمت‌، كوثرش‌ را به‌ صورت‌ يك‌ بشر توي‌ كرة‌ زمين‌ آورده‌ و افتخار بالاتر خانمها بايد داشته‌ باشند. حالا هرچه‌ خانمها بخوان‌ بگن‌ ما در تحصيلات‌ چطوره‌، هيچ‌ اينها افتخار نيست‌. افتخارشون‌ اين‌ باشد كه‌ فاطمة‌ زهرا بصورت‌ زنها در اين‌ دنيا آمده‌. هر كجا زنها به‌ شما گفتند شما كمتر از مردها هستيد بگيد فاطمه‌ از ماست‌، تموم‌ ميشه‌ كار. فاطمه‌ جزء ماست‌، از ميان‌ نوع‌ ماست‌، در ميان‌ نوع‌ ماست‌. اين‌ بزرگترين‌ افتخاره‌. حالا نمي‌دونم‌ يك‌ كاري‌ در دنيا داشته‌ باشند، مدركي‌ داشته‌ باشند يا نداشته‌ باشند، مهندس‌ بشند يا نشد. دكتر بشند يا نشند، اينها افتخار نيست‌. فاطمه‌ در لباس‌ شماست‌. اگر بشناسيد فاطمة‌ زهرا را، شما خانمها بر هر چه‌ مرده‌ در عالم‌ افتخار مي‌كنيد و به‌ همين‌ جهت‌ هم‌ خدا يك‌ امتيازاتي‌ براي‌ خانمها كه‌ من‌ يك‌ وقتي‌ مي‌خواستم‌ يك‌ كتاب‌ بنويسم‌ دربارة‌ امتيازاتي‌ كه‌ زنها دارند بر مردها كه‌ خودشون‌ متأسفانه‌ نمي‌فهمند ماها هم‌ چندان‌ توجه‌ نداريم‌. يكي‌ از آن‌ افتخارات‌ كه‌ زنها دارند اين‌ است‌ كه‌ آنها در نه‌ سالگي‌ مكلف‌ ميشوند و مردها در پانزده‌ سالگي‌. آقا اينكه‌ افتخاري‌ نشد. نمي‌فهمه‌. پنج‌ سال‌ زودتر خدا اينها را به‌ ملاقات‌ خودش‌ دعوت‌ كرده‌. پنج‌ سال‌ زودتر از مردها اينها را بهشون‌ شخصيت‌ داده‌. اينجور فكر كن‌ ببين‌ امتياز هست‌ يا نيست‌. و يكي‌ هم‌ همين‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها از اينهاست‌. اين‌ افتخار بزرگي‌ است‌. و انشاء الله‌ اميدواريم‌ امشب‌ شبي‌ باشد كه‌ آن‌ آقايي‌ كه‌ در مقابل‌ فاطمة‌ زهرا دست‌ به‌ سينه‌ مي‌ايسته‌، يك‌ چيزي‌ يادتون‌ بدم‌. ممكن‌ هم‌ هست‌ ياد نگيريد ولي‌ من‌ بگم‌ بهتون‌ از طريق‌ فاطمة‌ زهرا وارد بشيد. من‌ همين‌ امروز صبح‌ خودم‌ اين‌ كار را كردم‌. از طريق‌ فاطمة‌ زهرا وارد بشيد نميگم‌ بگيد آقا به‌ پهلوي‌، اين‌ حرفها را شما كمتر بزنيد. اول‌ يك‌ سلامي‌ به‌ فاطمة‌ زهرا بكنيد السلام‌ عليك‌ يا بنت‌ رسول‌ الله‌. چون‌ خود فاطمه‌ دوست‌ داشت‌ بهش‌ بگن‌ بنت‌ رسول‌ الله‌. يا بنت‌ رسول‌ الله‌ به‌ آقازاه‌، به‌ پسرتون‌، همون‌ زبون‌ خودتون‌ بگيد كه‌ اين‌ حاجت‌ ما را بدهند. از اين‌ راه‌ وارد بشيد خيلي‌ زود حجة‌ ابن‌ الحسن‌ مگر اينكه‌ خود فاطمة‌ زهرا نگه‌، صلاح‌ ندونه‌. چون‌ صلاح‌ خدا، صلاح‌ امام‌ زمان‌ صلاح‌ خداست‌، اما امام‌ زمان‌ آنچنان‌ در مقابل‌ فاطمه‌ سلام‌ الله‌ عليها كوچكي‌ ميكنه‌، كه‌ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ آمدند بودند در يك‌ مجلسي‌، پيغمبر اكرم‌، فاطمه‌، حضرت‌ خديجه‌. وقتي‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا وارد شدند همه‌ بلند شدند. مثل‌ بلا تشبيه‌ مجسمه‌ در مقابل‌ فاطمة‌ زهرا. فقط‌ پيغمبر اكرم‌ و حضرت‌ خديجه‌، اينها آنطور اظهار كوچكي‌ نكردند. شما ميگيد چرا حضرت‌ خديجه‌ اينكار را نكرد؟ مادره‌. مي‌خوان‌ به‌ ما ياد بدهند كه‌ مادر را خيلي‌ احترام‌ كنيد. وهن‌ علي‌ وهن‌. در همين‌ آيه‌اي‌ كه‌ مربوط‌ به‌ حضرت‌ لقمانه‌ با سستي‌ پشت‌ سر سستي‌، با ضعف‌ پشت‌ سر ضعف‌ تو را نه‌ ماه‌ توي‌ شكم‌ نگه‌ داشته‌ بعد هم‌ تا دو سال‌ شيرت‌ داده‌. اين‌ جنبة‌ ظاهريشه‌. جنبة‌ باطنيش‌ هم‌ عمدة‌ تربيت‌ فرزند خواهي‌ نخواهي‌ به‌ عهدة‌ مادره‌. متأسفانه‌ خوب‌ بعضي‌ مادرها آن‌ ارزش‌ خودشون‌ را از دست‌ مي‌دهند و بچه‌ها را بد تربيت‌ ميكنند. و الا اگر خوب‌ تربيت‌ كرد و طوري‌ تربيت‌ كرد كه‌ مطيع‌ خدا و قرآن‌ شد، خداي‌ تعالي‌ گفته‌ است‌ كه‌ به‌ او زياد توجه‌ داشته‌ باش‌، حقش‌ زيادتره‌. حضرت‌ خديجه‌ مادره‌، رسول‌ اكرم‌ هم‌ پدره‌. حضرت‌ امير المؤمنين‌ امامه‌ داره‌ اين‌ حرفها را ميزنه‌. محبوسة‌ يا ليتها خرجت‌ مع‌ زفرتي‌. يك‌ باصطلاح‌ روضه‌ خون‌ نيست‌ كه‌ بخواد روضه‌ براي‌ من‌ و شما بخونه‌. ميگه‌ كاش‌ جان‌ من‌ با اشك‌ چشمم‌ بيرون‌ آمده‌ بود. براي‌ چي‌؟ مگر از فاطمه‌ جدا شدي‌. من‌ معتقدم‌ كه‌ حتي‌ شماها هم‌ از فاطمة‌ زهرا جدا نيستيد. مگر بعد از مرگ‌ با قبل‌ از مرگ‌ براي‌ علي‌ بن‌ ابيطالب‌، فاطمة‌ زهرا فرق‌ ميكنه‌؟ نه‌. براي‌ اينكه‌ اين‌ مردم‌ قدر تو را ندونستند. المجهولة‌ قدرها. اين‌ مردم‌ تو را زدند، كتكت‌ زدند. من‌ شب‌ تولد نمي‌خوام‌ روضه‌ بخونم‌ ولي‌ خدا ميدونه‌ دلمون‌ پره‌ از ظلمهايي‌ كه‌ به‌ اين‌ كوثر الهي‌، به‌ اين‌ ام‌ ابيها به‌ اين‌ كسي‌ كه‌ فداها ابوها كردند و همينطور بايد غصه‌ بخوريم‌، دق‌ كنيم‌ مگر اينكه‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ ارواحنا فداه‌ بياد. شما فكر مي‌كنيد بدن‌ اون‌ دو نفر توي‌ قبر سالمه‌ كه‌ مي‌آد حضرت‌ بيرون‌، نخير به‌ وجودشون‌ مي‌آره‌، بعد فقط‌ براي‌ اينكه‌ عقده‌هاي‌ ماها يك‌ خورده‌اي‌ تألم‌ پيدا كنه‌، يك‌ خورده‌اي‌ آرامش‌ پيدا كنه‌. اين‌ ناراحتي‌هاي‌ ما يك‌ خورده‌اي‌ آرامش‌ پيدا كنه‌، براي‌ اين‌ جهت‌ حضرت‌ آنها را بيرون‌ مي‌آرن‌ و آتششون‌ مي‌زنند تا مردم‌ بدانند كه‌ امام‌ زمان‌ با اينها مخالف‌ بوده‌ و هر كس‌ پيرو اينهاست‌، حجة‌ ابن‌ الحسن‌ ارواحنا فداه‌ با او مخالف‌ است‌.

 اميدواريم‌ شب‌ عيد است‌. شب‌ عناياتي‌ است‌ كه‌ از حضرت‌ وليعصر به‌ ما خواهد شد. امشب‌ اميدوارم‌ همه‌ اتون‌ از حوض‌ جدش‌ به‌ دست‌ آن‌ حضرت‌ و بكأس‌ آن‌ حضرت‌ سيراب‌ بشيد و از علم‌ و حكمت‌ بهرة‌ كافي‌ برداريد. اميدواريم‌ كه‌ عيدمون‌ انشاء الله‌ با سرور هر چه‌ بيشتر به‌ ظهور حضرت‌ بقية‌ الله‌ منتهي‌ بشه‌. آقا رفيعي‌، آقاي‌ نعمتي‌، اگر. چشم‌. آقاي‌ بختياري‌ تقاضا دارند كه‌ چند دقيقه‌اي‌ بشينيد، پذيرائيتون‌ كنند. چند تا دعا مي‌كنيم‌. چون‌ امشب‌ حيفه‌ دعا نكنيم‌. قبل‌ از همه‌ چيز بريم‌ در خانة‌ خدا. امشب‌ خيلي‌ مهمه‌. حتي‌ اهميتش‌ بنظر من‌ از هر عيدي‌ بالاتره‌. همه‌ با توجه‌. نسئلك‌ الله‌ و ندعوك‌. باعظم‌ اسمائك‌ و بمولانا صاحب‌ المان‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌ يا الله‌. پروردگارا به‌ آبروي‌ وليعصر فرج‌ آن‌ حضرت‌ را برسان‌. الهي‌ آمين‌. خدايا از علم‌ و حكمت‌ امام‌ عصر و فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليهما ما را بهرمند بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا دلهاي‌ ما را از همة‌ رذائل‌ پاك‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. شرح‌ صدر به‌ همة‌ ما عنايت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا گرفتاريهاي‌ مسلمين‌ را برطرف‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. پروردگارا به‌ آبروي‌ وليعصر اين‌ جمع‌ را مورد رضايت‌ و محبت‌ امام‌ زمان‌ قرار بده‌. الهي‌ آمين‌. عيدي‌ كامل‌ به‌ همه‌امون‌ عنايت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. پروردگارا فاطمة‌ زهرا را از ما راضي‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا در دنيا و آخرت‌ دستمون‌ را از دامن‌ آن‌ بي‌بي‌ كوتاه‌ مفرما. الهي‌ آمين‌. خدايا آن‌ حضرت‌ را براي‌ همة‌ ما الگوي‌ كاملي‌ قرار بده‌. الهي‌ آمين‌. خدايا به‌ آبروي‌ حضرت‌ وليعصر قسمت‌ ميدهيم‌ مرضهاي‌ روحيمون‌ شفا مرحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. مريضهاي‌ اسلام‌، مريض‌ معلوم‌ الساعه‌ لباس‌ عافيت‌ بپوشان‌. الهي‌ آمين‌. امواتمون‌ غريق‌ رحمت‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. پروردگارا خدمتگزاران‌ به‌ دين‌، خدمتگزاران‌ به‌ اين‌ مملكت‌، جمعيت‌ شيعه‌ را در پناه‌ امام‌ زمان‌ حفظ‌ بفرما. الهي‌ آمين‌. شهدامون‌ با شهداي‌ كربلا محشور بفرما. الهي‌ آمين‌. پدر و مادرمون‌ ببخش‌ و بيامرز. الهي‌ آمين‌.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *