۱۹ جمادی الثانی ۱۴۱۹ قمری – ۱۷ مهرماه ۱۳۷۷شمسی – اهميت‌ حكمت‌، مقام‌ حضرت‌ زهرا (سلام الله علیها)

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمد لله‌ رب‌ العالمين‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ اشرف‌ الانبياء و المرسلين‌. سيدنا و نبينا ابو القاسم‌ محمد و علي‌ آله‌ الطيبين‌ الطاهرين‌ لاسيما علي‌ سيدنا و مولانا حجة‌ ابن‌ الحسن‌ روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفداء. و اللعنة‌ الدائمة علي‌ اعدائهم‌ اجمعين‌ من‌ الآن‌ الي‌ قيام‌ يوم‌ الدين‌.

 بسما لله‌ الرحمن‌ الرحيم‌. انا اعطيناك‌ الكوثر. فصل‌ لربك‌ و انحر. ان‌ شانئك‌ هو الابتر.

 آياتي‌ كه‌ امشب‌ تلاوت‌ شد بسيار تكان‌ دهنده‌ بود. بسيار پر اهميت‌ بود. من‌ هر چي‌ فكر كردم‌ كه‌ كدام‌ يكي‌ از اين‌ آيات‌ را براي‌ دوستان‌ مطرح‌ كنم‌، ديدم‌ همه‌اش‌ را بايد مطرح‌ كرد. ولي‌ مناسبت‌ ايام‌ و ميلاد مسعود فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها ما را وادار ميكند كه‌ دربارة‌ آن‌ حضرت‌ قدري‌ صحبت‌ كنيم‌ و خدا و پيغمبر و ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ كه‌ ما را راهنمائي‌ به‌ در خانة‌ اين‌ وجود مقدس‌ فرموده‌اند به‌ مطالبشون‌ توجه‌ كنيم‌.

 آياتي‌ كه‌ تلاوت‌ شد يك‌ مقداري‌ دربارة‌ شيطان‌ بود. و آياتي‌ كه‌ از جانب‌ پروردگار بر بشر نازل‌ ميشود و اينكه‌ اگر كسي‌ خلوصي‌ داشته‌ باشد و راه‌ تزكية‌ نفس‌ را پيموده‌ باشد و خودش‌ را به‌ مقام‌ اخلاص‌ رسونده‌ باشد، شيطان‌ در او دخالتي‌ نمي‌كند و قلبش‌ متصل‌ به‌ آن‌ منبع‌ علم‌ و فضيلت‌ و آن‌ كوثر حقيقي‌ خواهد شد. يك‌ مثالي‌ براتون‌ بزنم‌ تا مطلبي‌ كه‌ مي‌خوام‌ عرض‌ كنم‌ خوب‌ روشن‌ بشه‌ و من‌ بتوانم‌ براي‌ افراد مختلفي‌ كه‌ در مجلس‌ هستند عرايضم‌ مفيد واقع‌ بشه‌ و همه‌ انشاء الله‌ استفاده‌ كنند.

 در يك‌ شهري‌ از منبع‌ آبي‌ براي‌ شرب‌ خانواده‌هاي‌ مختلف‌ لوله‌ كشي‌ مي‌كنند. آب‌ تصفيه‌ شدة‌ پاك‌ و پاكيزه‌. ضد عفوني‌ شده‌، براي‌ همة‌ مردم‌ قرارش‌ مي‌دهند. حالا مسئول‌ اين‌ آب‌ هر كه‌ هست‌، سازمان‌ آبه‌، شهرداريه‌، هر كي‌ هست‌، مسئول‌ اين‌ آب‌ يكي‌ از مسئوليتهاي‌ مهمش‌ اين‌ است‌ كه‌ نگذارد اين‌ آب‌ آلوده‌ بشه‌. حتي‌ وارد يك‌ خانه‌ آب‌ آلوده‌ نبايد وارد بشود. اين‌ مثال‌ را خوب‌ خيلي‌ ساده‌ است‌، همه‌ متوجه‌ هستيد. در حقيقت‌ از روايات‌ استفاده‌ ميشود كه‌ منبع‌ حكمت‌، حكمت‌ در پرانتز براتون‌ عرض‌ كنم‌، علم‌ به‌ حقايق‌ اشيائه‌. يعني‌ شناخت‌ حقيقت‌ هر چيزي‌. در يك‌ روايت‌ هست‌ اللهم‌ ارني‌ الاشياء كما هي‌. خدايا اشياء را به‌ ما نشان‌ بده‌ آنچنان‌ كه‌ هست‌. حقيقت‌ هر چيزي‌ را كه‌ يكي‌ از آن‌ چيزها وجود مقدس‌ پروردگاره‌. و يكي‌ از آن‌ چيزها وجود مقدس‌ حضرت‌ بقية‌ اللهه‌. شناخت‌ خدا و شناخت‌ امام‌ زمان‌ و از تمام‌ موجودات‌ عالم‌ ملكوت‌ تا ادني‌ چيزي‌ كه‌ در عالم‌ ملك‌ هست‌، كه‌ همة‌ علومي‌ كه‌ در عالم‌ الان‌ موجوده‌، دور همين‌ محور الان‌ دور ميزنه‌. تمام‌ اينها را آن‌ صحيحش‌ را، آني‌ كه‌ از جان‌ بخدا وحي‌ شده‌، اسمش‌ را حكمت‌ مي‌گذارند. شامل‌ علم‌ اخلاق‌ ميشود. شامل‌ شناخت‌ پروردگار ميگردد. شامل‌ الهيات‌، فلكيات‌، طبيعيات‌، تمام‌ چيزهايي‌ كه‌ در عالم‌ هست‌ شاملش‌ ميشه‌. اين‌ را اسمش‌ را گذاشتند در قرآن‌ از جانب‌ پروردگار، حكمت‌. اين‌ حكمت‌ به‌ كسي‌ كه‌ داده‌ بشود خير زيادي‌ بهش‌ داده‌. يعني‌ همه‌ چيز بهش‌ داده‌ شده‌. انسان‌ است‌ و ارزش‌ انساني‌ و داشتن‌ علم‌ و حكمت‌. و لاغير. يعني‌ شما اگر داراي‌ علم‌ و حكمت‌ بوديد هيچ‌ چيز ديگه‌ نمي‌خواد داشته‌ باشيد. همه‌ چيز داريد. در قرآن‌ هم‌ ذات‌ مقدس‌ پروردگار مي‌فرمايد و من‌ يعطي‌ الحكمه‌ فقد اوتي‌ خيرا كثيرا. كسي‌ كه‌ بهش‌ حكمت‌ داده‌ شده‌ باشد، خير كثيري‌ بهش‌ داده‌ شده‌. همه‌ چيز را بشناسد، همة‌ موقعيتها را بداند. از خداي‌ با عظمت‌ گرفته‌ كه‌ سبحان‌ الله‌ عما يصفون‌ منزه‌ است‌ خدا از اينكه‌ وصفش‌ كنند الا عباد الله‌ المخلصين‌. يك‌ عده‌ فقط‌ مي‌توانند او را وصف‌ كنند و آن‌ عده‌ بندگان‌ خالص‌ خدا هستند. مخلِصين‌ هم‌ نيست‌ مخلَصينه‌. شما اين‌ مطلب‌ را داشته‌ باشيد كه‌ اگر كسي‌ بخواد خدا را وصف‌ كنه‌ و صحيح‌ هم‌ خدا را وصف‌ كنه‌ و خدا را صحيح‌ بشناسه‌ و به‌ كنه‌ صفات‌ پروردگار برسه‌، بايد حتما مخلص‌ باشه‌. و تا انسان‌ مخلص‌ نشه‌، يعني‌ خالص‌ نشود، حكمت‌ در قلبش‌ جاي‌ نميگيره‌. و وقتي‌ كه‌ حكمت‌ در قلبش‌ جاي‌ گرفت‌، ارتباطي‌ با آن‌ منبع‌ حكمت‌ كه‌ كوثر است‌، كه‌ كوثر خير كثير است‌، و من‌ يعطي‌ الحكمه‌، فقد اوتي‌ خيرا كثيرا، با اون‌ ارتباط‌ برقرار ميكنه‌.

 اما اگر اين‌ لولة‌ ورودي‌ اين‌ قلب‌ شما، آن‌ قلب‌ با اخلاص‌ شما، اگر قلب‌ شما يا آن‌ راه‌ ورودي‌ قلب‌ شما از اين‌ حكمت‌ آلودگي‌ داشته‌ باشد، همانطوري‌ كه‌ باصطلاح‌ مسئول‌ سازمان‌ آب‌ در آن‌ مثالي‌ كه‌ عرض‌ كردم‌، مي‌آد جلوگيري‌ ميكنه‌ از ورود آب‌، آب‌ تسوية‌ شدة‌ خالص‌، در اين‌ لوله‌، در اين‌ منبع‌، همانطور ذات‌ مقدس‌ پروردگار مسئول‌ حكمت‌ است‌ كه‌ به‌ انبياء او حكمت‌ داده‌، به‌ حضرت‌ لقمان‌ او حكمت‌ داده‌ كه‌ و لقد آتينا لقمان‌ الحكمه‌. همة‌ پاكان‌ عالم‌ را او حكمت‌ داده‌. و قلب‌ پاكان‌ را داراي‌ حكمت‌ كرده‌. كه‌ در همين‌ دعاي‌ ندبه‌اي‌ كه‌ امروز عشاق‌ جمال‌ مقدس‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ خوندند و اشك‌ ريختند، در ابتدا دربارة‌ انبياء گفته‌ ميشود كه‌ و شرفت‌ عليهم‌ الزهد درجات‌ هذا الدنيا دنيه‌. اگر شما مي‌خوايد منبع‌ حكمت‌ باشيد به‌ تعبير ما، اگر مايليد كه‌ شما منبعي‌ باشيد كه‌ به‌ مردم‌ حكمت‌ بدهيد، كه‌ و اوحينا اليه‌ مثلا حكمه‌. دربارة‌ پيغمبر اكرم‌ در قرآن‌ متعدد اين‌ آيه‌ هست‌ و به‌ انحاء مختلف‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ پيغمبر را فرستاده‌ ليعلمهم‌ الكتاب‌ و الحكمه‌. براي‌ اينكه‌ تعليم‌ بدهد مردم‌ را كتاب‌. كتاب‌ همين‌ خوندن‌ و نوشتن‌ و يا ظاهر كتاب‌ را تعليم‌ بدهد به‌ آنها و الحكمه‌. حكمة‌ را هم‌ به‌ آنها تعليم‌ بدهد. تمام‌ انبياء آمدند حكمت‌ را براي‌ شما بگن‌. ابتدا خدا را معرفي‌ كنند. صفات‌ پروردگار را به‌ شما بگويند. اينها همه‌اش‌ حكمته‌. بعد هم‌ روز قيامت‌ علم‌ به‌ غيب‌، ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ اينها را معرفي‌ بكنند. يكي‌ از شرايط‌ آن‌ منبع‌ حكمت‌ كه‌ انبياء باشند، عصمته‌. يعني‌ بايد پاك‌ باشند. اگر ناپاك‌ باشند، اگر به‌ شرطي‌ كه‌ پروردگار در اين‌ دعا عرض‌ كردم‌ با انبياء كرده‌ و شرفت‌ عليهم‌ الزهد في‌ الدرجات‌ هذه‌ الدنيا الدنيه‌. در دنيا خودتون‌ را آلوده‌ نكنيد. دل‌ به‌ چيزي‌ نبنديد، محبت‌ چيزي‌ را در دل‌ نگيرد، چون‌ دنيا لعب‌ و لهو. هم‌ بازيست‌، هم‌ بيهوده‌ است‌. محبت‌ دنيا چركه‌، كثافته‌، ازره‌ است‌. از هر چيزي‌ بدتره‌ كه‌ حب‌ الدنيا رأس‌ كل‌ خطيئه‌. محبت‌ دنيا سر همة‌ كثافتهاست‌. اگر در دل‌ شما باشد و در قلوب‌ شما اي‌ انبياء عظام‌ اگر باشد، طبعا آن‌ حكمتي‌ كه‌ به‌ شما، كه‌ خدا نميده‌ حكمت‌ را به‌ اين‌ چنين‌ فردي‌. اگر بدهد طبعا اين‌ آب‌ حكمت‌ آلوده‌ ميشه‌ و مردم‌ همه‌ آلوده‌ ميشن‌، همه‌ مسموم‌ ميشن‌.

 لذا يكصد و بيست‌ و چهار هزار پيغمبر همه‌ بايد معصوم‌ باشند. و شرفت‌ عليهم‌ الزهد في‌ الدرجات‌ هذه‌ الدنيا الدنيه‌ و زخرجها همة‌ زينتهاش‌، همة‌ زيبائيهاش‌، همة‌ فريبندگيهاش‌ تمام‌ اينها را بايد شما بگذاريد كنار و زهد داشته‌ باشيد. فشرطوا لك‌ ذلك‌. اينها هم‌ دست‌ دادند. گفتند خدايا ما اين‌ شرط‌ حاضريم‌. نمي‌گذاريم‌. در دلمون‌ مي‌نشينيم‌ كه‌ شماها هم‌ بايد اين‌ كار را بكنيد. بر در دل‌ مي‌نشينيم‌ نمي‌گذاريم‌ آلودگي‌ وارد اين‌ منبع‌ قلبمون‌ كه‌ مي‌خواي‌ حكمت‌ درش‌ بريزي‌، وارد بشه‌. نمي‌گذاريم‌ آلوده‌ بشه‌. فشرطوا لك‌ ذلك‌.

 همة‌ ما اين‌ كار را كرديم‌. اين‌ را شما بدانيد. ما در عالم‌ ميثاق‌ همه‌امون‌ اين‌ عهد را با خدا بستيم‌. مردم‌، تمام‌ ذرية‌ حضرت‌ آدم‌ وقتي‌ كه‌ حضرت‌ آدم‌، خدا درست‌ كرد و مجسمه‌اش‌ را درست‌ كرد و بعد روح‌ درش‌ دميد و بعد ذرية‌ او را از پشتش‌ بيرون‌ آورد، تمام‌ ذريّة‌ حضرت‌ آدم‌ بودند. تمام‌ اينها با خدا شرط‌ بستند الست‌ بربكم‌. درس‌ اول‌ و مهمترين‌ درس‌ حكمت‌ را ذات‌ مقدس‌ پروردگار براي‌ مردم‌، براي‌ ماها، براي‌ من‌ و شما، آنموقع‌ داد. آيا من‌ خداي‌ شما نيستم‌. شما من‌ را مي‌شناسيد. با من‌ آشنا باشيد. صفات‌ من‌ را بشناسيد. اين‌ مطالب‌ گفته‌ شد. الست‌ بربكم‌ فكر نكنيد كه‌ بعله‌ چرا تو پروردگار ما هستي‌. بايد با تعهد باشه‌، بايد با فهم‌ باشه‌، بايد با درك‌ باشه‌، و اين‌ صحبت‌ خداست‌ با افراد بشر كه‌ يكي‌ از اين‌ افراد بشر ممكنه‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحنا فداه‌ باشه‌. تمام‌ انبياء اولياء اينها همه‌ بودند. الست‌ بربكم‌؟ يك‌ باب‌ بزرگي‌ از حكمت‌ باز ميشه‌ كه‌ فلاسفة‌ بزرگ‌ دنيا، كه‌ ما حكمت‌ را مبراي‌ از فلسفه‌ مي‌دونيم‌، فلاسفة‌ بزرگ‌ دنيا سر اين‌ الست‌ بربكم‌ گيرند. تازه‌ كم‌كم‌ مردم‌ دنيا دارند با برخورد به‌ بعضي‌ از كرات‌ و بعضي‌ از كهكشانها مي‌خوان‌ بفهمند كه‌ خدايي‌ هست‌. عظمت‌ ذات‌ مقدس‌ پروردگار كه‌ خدا چي‌ هست‌ و چيكار ميكنه‌ و چه‌ صفاتي‌ داره‌، اين‌ خيلي‌ مهمه‌. آنجا تعليم‌ داده‌ شد. همه‌ گفتيم‌ بلي‌. اون‌ بلي‌ غير از اين‌ بلاهايي‌ است‌ كه‌ ما توي‌ دنيا ميگيم‌. به‌ شريكمون‌، به‌ رفيقمون‌، به‌ زنمون‌، به‌ شوهرمون‌، به‌ بچه‌امون‌ هي‌ تند تند ميگيم‌ بله‌ بله‌. بله‌ قربان‌. يا از ترس‌ ميگيم‌ يا از طمع‌ ميگيم‌. نه‌ آنجا يك‌ بلائي‌ گفتيم‌. يعني‌ فهميديم‌ كه‌ خدا رب‌ ماست‌ و در كلمة‌ رب‌ اين‌ را بدونيد همه‌ چي‌ اينجا خوابيده‌. من‌ نمي‌خوام‌ دربارة‌ رب‌ امشب‌ صحبت‌ كنم‌ كه‌ تمام‌ صفات‌ فعل‌ پروردگار در رب‌ العالمين‌، در ربي‌، در رب‌  يا رب‌ يا رب‌ يا رب‌ كه‌ در دعاي‌ كميل‌ مي‌خوانيم‌، خوابيده‌. تا گفت‌ الست‌ بربكم‌ همه‌ فهميديم‌. فكر كرديم‌. گفتيم‌ بلي‌. در روز الست‌ بلي‌ گفتيم‌. ما بلي‌ گفتيم‌. چرا؟ تو خداي‌ ما هستي‌. تو پروردگار ما هستي‌. بزرگترين‌ شايد اگر فرض‌ كنيد همة‌ حكمت‌ را به‌ صد بخش‌ تقسيمش‌ كنيم‌، پنجاه‌ بخشش‌ را در همان‌ بلاي‌ اول‌، الست‌ بربكم‌ انجام‌ شد. چون‌ لازمة‌ يك‌ رب‌، رب‌ بودن‌ پروردگار، يك‌ مطلبي‌ را عرض‌ كنم‌ كه‌ لازمه‌اش‌ اينه‌ كه‌ پيغمبر را بفرسته‌. يعني‌ همانجا كه‌ گفتيم‌ بلي‌، پيغمبر را هم‌ قبول‌ كردم‌. لازمة‌ ربوبيت‌ پروردگار اين‌ است‌ كه‌ اين‌ ديني‌ بفرستد كه‌ زمامداراني‌ اين‌ دين‌ داشته‌ باشه‌، عدل‌ و داد را در سراسر عالم‌ حكمفرما كند و الا بلي‌ درست‌ نيست‌ و الست‌ بربكم‌ هم‌ درست‌ نيست‌. تمام‌ مردم‌ بايد تحت‌ تربيت‌ خدا قرار بگيرند با وسايلي‌ كه‌ پروردگار براي‌ آنها مي‌فرستد از قبيل‌ انبياء، از قبيل‌ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ و بالاخص‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحناه‌ فداه‌. اينها درسهايي‌ است‌ كه‌ آنوقت‌ داده‌ شد.

 من‌ در كتاب‌ محضر استاد اين‌ مطلب‌ را نوشتم‌ كه‌ ما در عالم‌ ارواح‌ يا عالم‌ زر يا عالم‌ ميثاق‌ درسهايي‌ از خاندان‌ عصمت‌ گرفتيم‌ ولي‌ همه‌اش‌ در اين‌ يك‌ جملة‌ الست‌ بربكم‌ قالوا بلي‌. آنجا همه‌ تعهد كرديم‌. ولي‌ در ميان‌ اينهمه‌ جمعيتي‌ كه‌ در كرة‌ زمين‌ از زمان‌ خلقت‌ حضرت‌ آدم‌ تا روز قيامت‌، چندين‌ صد ميليارد بايد بگيم‌، يا هزارها ميليارد جمعيت‌، توي‌ اينها يك‌ عدة‌ خيلي‌ كمي‌ نسبت‌ به‌ آن‌ جمعيت‌ اينها وفادار به‌ اين‌ تعهد شدند. يعني‌ خدا مي‌دونست‌ اينها به‌ عهدشون‌ وفا مي‌كنند. حشره‌ لك‌ ذلك‌ و علمت‌ منهم‌ الوفاء. منبع‌ حكمت‌ را در قلبهاي‌ اينها0 گذاشت‌ ولي‌ منبع‌ خالي‌ فعلا. و از تمام‌ اين‌ دلها يك‌ لوله‌اي‌ كشيده‌ شد به‌ كوثر كه‌ و من‌ يؤتي‌ الحكمه‌ فقد اوتي‌ خيرا كثيرا. به‌ آن‌ كوثر واقعي‌، آن‌ منبع‌ بينهايت‌ الهي‌. آن‌ منبعي‌ كه‌ صاحب‌ اين‌ كوثر علي‌ بن‌ ابيطالبه‌. ساقي‌ اين‌ كوثر علي‌ بن‌ ابيطالبه‌. صاحب‌ اين‌ كوثر طبق‌ بعضي‌ روايات‌ رسول‌ اكرمه‌. صاحب‌ اين‌ نهرهايي‌ كه‌ از اين‌ كوثر جاريست‌، چون‌ اينطوري‌ بايد تصور كنيم‌، چون‌ ما به‌ ملكوت‌ هنوز راهي‌ پيدا نكرديم‌، حجابها مانعه‌، نمي‌تونيم‌ درست‌ درك‌ كنيم‌ كه‌ چطور در قلب‌ مقدس‌ و در روح‌ مقدس‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها خداي‌ تعالي‌ آن‌ منبع‌ بزرگ‌ را قرار داده‌ و از او منشعب‌ ميشود به‌ دلهاي‌ تمام‌ انبياء و تمام‌ اولياء از اين‌ آب‌ كوثر. بايد مثال‌ به‌ همين‌ چيزهايي‌ كه‌ مي‌بينيم‌ بزنيم‌. آنچه‌ كه‌ مي‌بينيم‌. فرض‌ كنيد بنا باشه‌ كرة‌ زمين‌، ولو آنكه‌ ماسوي‌ الله‌ در بعد ملكوتي‌، اگر بنا شد تمام‌ كرة‌ زمين‌ از يك‌ آب‌ بگيرند. اگر بنا اينطوري‌ شد. يك‌ منبع‌ بسيار بزرگ‌. شايد از نظر حساب‌ رياضي‌ ما بينهايت‌. اما از نظر محدود در مقابل‌ بينهايت‌ بودن‌ پروردگار. ولي‌ اگر بخواهيم‌ مثل‌ كنيم‌ مثلا بلا تشبيه‌ اين‌ منبع‌ را يك‌ خط‌، يك‌ الف‌، يك‌ يك‌ بگذاريم‌، صدها هزار نقطه‌ در مقابلش‌ بگذاريم‌. عددي‌ غير قابل‌ خوندنه‌. ولي‌ بالاخره‌ محدوده‌. اين‌ منبع‌ را خداي‌ تعالي‌ در قلب‌ مقدس‌ فاطمة‌ زهرا قرار داده‌. اين‌ مطلب‌ مي‌خوام‌ عرض‌ كنم‌. يك‌ مطلبي‌ كه‌ همة‌ اينها مقدمه‌ بود براي‌ اين‌ مطلب‌. و آن‌ اينكه‌ تا دلت‌ آلودگي‌ داره‌، تا گوشت‌ آلوده‌ است‌، تا چشمت‌ آلوده‌ است‌، تا فهمت‌ آلوده‌ است‌ محاله‌ كه‌ راهي‌ به‌ آن‌ منبع‌ پيداكني‌. به‌ صريح‌ آيات‌ قرآن‌ و روايات‌. انبياء چرا بهشون‌ دادند و غير انبياء را ندادند؟ براي‌ اينكه‌ انبياء نشستند در دروازة‌ دلشون‌ و غير خدا و حقيقت‌ را راه‌ ندادند و شرفت‌ عليهم‌ الزهد في‌ درجات‌ هذه‌ الدنيا الدنيه‌ و زخرفها و زبرجها و شرطوا لك‌ ذلك‌ و علمت‌ منهم‌ الوفاء به‌. علمت‌ منهم‌ به‌ الوفاء به‌ و قبلتهم‌ و قربتهم‌. خدايا تو آنها را قبولشون‌ كردي‌. همه‌ ارائه‌ دهندة‌ اين‌ منبع‌ هستند، همه‌ آمده‌اند، همه‌ حاضرند، همه‌ مي‌آيند در اين‌ كلاس‌ شركت‌ مي‌كنند. ولي‌ به‌ هر كسي‌ عنايت‌ نميشه‌.

 اين‌ آياتي‌ كه‌ امشب‌ تلاوت‌ شد يك‌ مقداري‌ در سورة‌ قبل‌ از ياسين‌ يكي‌ از كارهاي‌ عمدة‌ شيطان‌ اين‌ است‌ كه‌ مانع‌ ارتباط‌ شما در بعد فراگيري‌ حكمت‌ با فاطمة‌ زهرا باشد. ميشينه‌ مزاحم‌ ميشه‌. حسادت‌ در شما ايجاد ميكنه‌. خودخواهي‌ در شما ايجاد ميكنه‌. ترس‌ و وحشت‌ در شما ايجاد ميكنه‌. يعظكم‌ الفقر. ناتواني‌ را به‌ شما وعده‌ ميكنه‌. اغواتون‌ ميكنه‌. مي‌نشينه‌ سر راهتون‌ شما را همه‌اتون‌ را از صراط‌ مستقيم‌ خارجتون‌ ميكنه‌. وسوسه‌ها، شك‌ها، سوء ظن‌ها همة‌ اينها هر كدام‌ يك‌ ميكروب‌ كشنده‌اي‌ است‌ هم‌ براي‌ خودتون‌ هم‌ براي‌ كسي‌ كه‌ بخواد از شما استفاده‌ بكنه‌. شما پاي‌ كلمات‌ قرآن‌ و ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ كه‌ مي‌نشينيد و روايات‌ را براتون‌ مي‌خوانند، چون‌ آب‌ زلالي‌ است‌ داره‌ از منبع‌ حكمت‌ جاري‌ ميشه‌ مي‌بينيد يك‌ نشاطي‌ پيدا مي‌كنيد. يك‌ حالت‌ بسيار خوبي‌ مثل‌ تشنه‌اي‌ كه‌ آب‌ آشاميده‌ و از تشنگي‌ نجات‌ پيدا كرده‌، اين‌ حالت‌ را پيدا مي‌كنيد. اما بنشينيد پاي‌ سخنان‌ بسيار علمي‌ ديگران‌. بسيار علمي‌ها. آنقدر هم‌ علمي‌ باشه‌ كه‌ هيچيش‌ را نفهميد. چون‌ يكي‌ از علائم‌ و نشانه‌هاي‌ علمي‌ بودن‌ امروز مطالب‌ ما، متأسفانه‌ اينه‌ كه‌ بقدري‌ اين‌ سخنراني‌ علمي‌ بود كه‌ هيچي‌ ما ازش‌ نفهميديم‌. بعله‌. همين‌ مطالبي‌ كه‌ امشب‌ من‌ گفتم‌، ممكن‌ بود در قالب‌ اصطلاحات‌ و يك‌ كلمه‌اي‌ تبليغ‌ و چه‌ بگذارم‌ كنارش‌، هيچكدومتون‌ هيچي‌ نفهميد. ولي‌ مطمئنم‌ كه‌ اكثرتون‌ به‌ مهمترين‌ مسئلة‌ حياتي‌ با توضيحي‌ كه‌ دادم‌ رسيديد كه‌ چرا، اگر آن‌ مثال‌ اول‌ عرايضم‌ را نمي‌گفتم‌ شايد به‌ اين‌ زودي‌ به‌ اين‌ مطلب‌ نمي‌رسيديد كه‌ ما چرا اينقدر عبادت‌ مي‌كنيم‌، اينقدر مقدسيم‌، اينقدر خودمون‌ را در عزاداريها مي‌زنيم‌، گريه‌ مي‌كنيم‌، چه‌ مي‌كنيم‌، چه‌ مي‌كنيم‌، ولي‌ به‌ حكمت‌ نمي‌رسيم‌. خدا را هنوز درست‌ نشناختيم‌.

 ديشب‌ جلسه‌اي‌ بود منزل‌ كه‌ چند نفر دوستان‌ بودند. همين‌ مطلب‌ را مي‌گفتم‌ كه‌ ما به‌ حقيقت‌ اشياء نرسيده‌ايم‌. يعني‌ ما الان‌ واقعا خدا از نزديكتر از رگ‌ گردن‌ به‌ ما و ما اينجور راحت‌ اينجا نشستيم‌! مرگي‌ كه‌ يأتي‌ بغتة‌. ناگهاني‌ مي‌آد. همينجور راحت‌ نشستيم‌. امام‌ زماني‌ كه‌ يأتي‌ بغتة‌. ممكنه‌ هر لحظه‌(قطع‌ صداي‌ نوار)

 ما به‌ آن‌ حكمت‌ نرسيديم‌. به‌ آن‌ حقيقت‌ نرسيديم‌. روز در عالم‌ زر كه‌ بلي‌ گفتيم‌ اگر همانجور آن‌ حالت‌ براي‌ ما ادامه‌ داشت‌، خدا را اطراف‌ خودمون‌ مي‌ديديم‌. مگر مي‌تونستيم‌ يك‌ حركت‌ جزئي‌ بر خلاف‌ خواستة‌ پروردگار انجام‌ بديم‌. مگر ما در كنارمون‌ حجة‌ ابن‌ الحسن‌ ارواحنا فداه‌ كه‌ حتما هست‌. و الا اكثر كارهايمان‌ غلط‌ و عبث‌ و بيهوده‌ است‌ و حتي‌ زيارت‌ آل‌ ياسين‌ خوندنمون‌؛ مگر همينجوري‌ برخورد مي‌كرديم‌؟ شما الان‌ زيارت‌ آل‌ ياسين‌ را خوب‌ گاهي‌ مي‌خونند براتون‌، گاهي‌ هم‌ مي‌خونيد خيلي‌ هم‌ مؤدبيم‌، خيلي‌ هم‌ واقعا ممنونيم‌. در استماع‌ آيات‌ قرآن‌ هم‌ خيلي‌ خوبيد. اما اگر بدن‌ مقدس‌ حضرت‌ همين‌ جلوتون‌ ايستاده‌ بود، همينجور زيارت‌ آل‌ ياسين‌ مي‌خونديد؟ السلام‌ عليك‌. اينجوري‌؟ كدوم‌ بندة‌ در مقابل‌ مولاي‌ خودش‌ با آهنگ‌، با صدا، اينجور آنوقت‌ هم‌ خدمت‌ شما عرض‌ شود كه‌ هر كي‌ صداش‌ بهتره‌ او را جلوش‌ بيندازند. كي‌ اينجوري‌ هستيم‌؟ شما فرض‌ كنيد در مقابل‌ يك‌ مقام‌ معظمي‌، حالا هر چي‌، وقتي‌ ميرسي‌، سلام‌ عليكم‌. خيلي‌ با ترس‌ با لرز. بعد هم‌ اگر اجازة‌ وصفش‌ را داد شما توصيفش‌ مي‌كنيد.

 مرحوم‌ مجلسي‌ نوشته‌ كه‌ من‌ وارد حرم‌ عسگريين‌ شدم‌، پدر مرحوم‌ مجلسي‌ معروف‌، وارد حرم‌ عسگريين‌ شدم‌ ديدم‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ در كنار ضريح‌ ايستاده‌اند. دستهام‌ را در آستين‌ عبا كشيدم‌. كالمداحين‌. زيارت‌ جامعه‌ را اينجوري‌ خوندم‌. ما واقعا خدا بر ما احاطه‌ داره‌ و اقرب‌ اليك‌ من‌ حبل‌ الوريده‌ و اينجور نماز مي‌خونيم‌؟ ببينيد اينها حكمت‌ وارد نشده‌ در دلهاي‌ آنهايي‌ كه‌ با اين‌ تمركز، زيادي‌ از دوستان‌ به‌ من‌ تلفني‌ يا برخوردي‌ ميگن‌ كه‌ ما تمركز در نماز نداريم‌، حواسمون‌ پرت‌ ميشه‌. مي‌دونيد علتش‌ چيه‌؟ علتش‌ اينه‌ كه‌ حكمت‌ وارد در دلتون‌ نشده‌. اينه‌ علتش‌. و الا مثلا فرض‌ كنيد خداي‌ تعالي‌ نستجير بالله‌ اگر مجسم‌ ميشد و در مقابلتون‌ ايستاده‌ بود اينجا هم‌ تمركز نداشتيد؟ اصلا محال‌ بود. بچه‌اتون‌ مي‌آد كنارتون‌، بچة‌ محبوبتون‌ مي‌آد كنارتون‌، مي‌زنيدش‌ ميگيد برو عقب‌. من‌ شبي‌ كه‌ مرحوم‌ آية‌ الله‌ كوهستاني‌ فوت‌ كرده‌ بود، هنوز جنازه‌اش‌ را دفن‌ نكرده‌ بودند. ما تشييع‌ كرديم‌ و آورديم‌ به‌ مشهد. بين‌ الطلوعين‌، شب‌ چون‌ نخوابيده‌ بودم‌، بين‌ الطلوعين‌ خواب‌ ديدم‌ ايشان‌ را. ديدم‌ ايشان‌ توي‌ يك‌ مجلسي‌ نشسته‌. تمام‌ ائمه‌ دورتادور نشسته‌اند. ايشان‌ هم‌ نشسته‌. منهم‌ رفتم‌ كنار ايشان‌ از پشت‌ سر ايشان‌ نشستم‌. ايشان‌ داشت‌ با ائمة‌ اطهار صحبت‌ مي‌كرد. هر چي‌ من‌ حاج‌ آقا بهش‌ گفتم‌، مي‌خواستم‌ بهش‌ بگم‌ حوائج‌ من‌ را هم‌ بگو. ديدم‌ اصلا به‌ من‌ اعتنا نميكنه‌. اصلا نگاه‌ به‌ من‌ نميكنه‌. يك‌ مرتبه‌ همچين‌ كرد براي‌ اينكه‌ حواسش‌ را من‌ پرت‌ نكنم‌ گفت‌ خوب‌ ميگم‌. براي‌ اينكه‌ خوب‌ ادب‌ حضور اينه‌.

 مرحوم‌ حاج‌ ملا آقاجان‌ ميگفت‌ من‌ خواب‌ ديدم‌ يكي‌ از مراجع‌ تقليد را. ديدم‌ نشسته‌. حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ هم‌ نشستند، علي‌ بن‌ ابيطالب‌ هم‌ نشسته‌اند. رسول‌ اكرم‌ داره‌ براي‌ حضرت‌ امير المؤمنين‌ حرف‌ ميزنه‌. ايشون‌ اينجوري‌ خيلي‌ مؤدب‌ جلوي‌ رسول‌ اكرم‌ نشسته‌. گاهگاهي‌ كه‌ رسول‌ اكرم‌ صحبتشون‌ تموم‌ ميشه‌، سرشون‌ را مي‌اندازن‌ پائين‌، ايشان‌ سرشون‌ را بلند ميكنند به‌ آن‌ آقاي‌ مرجع‌ تقليد، آشيخ‌ محمد حسيني‌ بوده‌، ميگن‌ از تو توي‌ دلمون‌ يك‌ چيزي‌ هست‌، فوري‌ باز پيغمبر كه‌ سرشون‌ را بلند ميكنند، ايشون‌ باز سرشون‌ را مي‌اندازن‌ پائين‌ مؤدب‌ دارن‌ گوش‌ ميدن‌. در مقابل‌ چهارده‌ معصوم‌.

 اگر شما بگيد چهارده‌ معصوم‌ عليهم‌ السلام‌ و پيغمبر اكرم‌ و خدا الان‌ كه‌ من‌ اينجا نشستم‌، ناظر اعمال‌ ما نيستند يا كافريد يا لااقل‌ شيعه‌ نيستيد. اگر خدا را بگيد كه‌ كافريد. اگر آية‌ قرآن‌ را كه‌ قل‌ اعملوا و سير الله‌ عملكم‌ و رسوله‌ و المؤمنون‌. منكر اين‌ آيه‌ بشيد با زهم‌ كافريد. اگر هم‌ بگيد ائمه‌ ممكنه‌ گاهي‌ ببينند گاهي‌ نبينند شايد حالا شيعه‌ مثلا نباشيد. مسلمان‌ حالا باشيد. مثل‌ سني‌ها. خوب‌ چهارده‌ تا معصوم‌ دارن‌ تو را نگاه‌ ميكنند. خدا هم‌ داره‌ نگاهت‌ ميكنه‌. من‌ كه‌ گاهي‌ خودم‌ را يك‌ آدم‌ كور نفهم‌، يك‌ سنگ‌، يك‌ سنگ‌ مثل‌ يك‌ سنگم‌. اينجوري‌ هستيم‌. چرا ما دلهامون‌ آن‌ حقيقت‌ توش‌ وارد نشده‌؟ براي‌ اينكه‌ خلوص‌ نداريم‌. و خداي‌ تعالي‌ هم‌ كه‌ رئيس‌ كل‌ اين‌ منبع‌ حكمت‌ هست‌ اجازه‌ نميده‌ كه‌ در منبع‌هاي‌ كوچك‌ كه‌ فاسده‌ يا آلوده‌ است‌ يا ميكروب‌ داره‌ يا كثيفه‌، حكمت‌ وارد بشه‌ و در اختيار مردم‌ گذاشته‌ بشه‌. خوب‌ معلوم‌ شد مطلب‌؟ نتيجه‌ چيه‌؟ نتيجه‌ اينه‌ كه‌ اگر حكمت‌ را مي‌خواي‌، اگر مي‌خوايد شما لقمان‌ بشيد. لقمان‌ تمام‌ حرفهاش‌ حكمت‌آميز بود كه‌ خداي‌ با آن‌ عظمت‌ از قول‌ لقمان‌ نقل‌ ميكنه‌. اذ قال‌ لابنه‌ و هو يعزه‌ يا بني‌ لا تشرك‌ بالله‌ ان‌ شرك‌ لظلم‌ عظيم‌. چون‌ چيزي‌ نيست‌ اين‌ را همة‌ منبريها مي‌گن‌. بعله‌. ولي‌ حقيقتش‌ يك‌ حكمتي‌ است‌ كه‌ گفتم‌ پنجاه‌ درصد حكمت‌ توي‌ همين‌ جمله‌ است‌، توي‌ همين‌ الست‌ بربكم‌، توي‌ همين‌ لظلم‌ عظيم‌، توي‌ همين‌ توحيده‌ كه‌ فرمود هر كس‌ با توحيد از دنيا برود هر چه‌ باشد خداي‌ تعالي‌ او را در اعلي‌ درجة‌ بهشت‌ جاش‌ ميده‌. چرا؟ به‌ جهت‌ اينكه‌ پنجاه‌ درجة‌ حكمت‌ آمده‌ توي‌ دلش‌. توحيد اينه‌. اول‌ جمله‌اي‌ كه‌ از لقمان‌ به‌ پسرش‌، خداي‌ تعالي‌ در قرآن‌ مي‌فرمايد اذ قال‌ لقمان‌ لابنه‌ و هو يعزه‌ يا بني‌ لا تشرك‌ بالله‌ ان‌ الشرك‌ لظلم‌ عظيم‌. خوب‌.

 پس‌ اگر حكمت‌ را مي‌خوايد، اگر رابطة‌ بين‌ شما، با گريه‌ كردن‌ رابطه‌ با حضرت‌ زهرا برقرار نميشه‌. اين‌ را شما مطمئن‌ باشيد. با قربون‌ صدقه‌ شدن‌، بچه‌ كه‌ نيست‌ حضرت‌ زهرا. ميگيد الهي‌ قربونت‌ بشم‌. بشو. روزي‌ صد هزار مرتبه‌ هم‌ بگو الهي‌ قربونت‌ بشم‌. اما بدونيد اگر آن‌ قلبت‌ را پاك‌ نكني‌ها، از آن‌ منبع‌ حكمت‌ به‌ دلت‌ هيچي‌ وارد نميشه‌. خوبي‌، اميدي‌ هست‌. انشاء الله‌ با همين‌ محبتها كه‌ در روايات‌ زياد داريم‌ كه‌ محبت‌ انسان‌ را ميكشونه‌ به‌ طرف‌ محبوب‌، كم‌كم‌ چون‌ بر در آن‌ جلسة‌ قبل‌ عرض‌ كردم‌ كه‌ محبت‌ انسان‌ وقتي‌ داشته‌ باشه‌ به‌ يك‌ چيزي‌، به‌ يك‌ كسي‌، كم‌كم‌ حالات‌ و صفات‌ آن‌ محبوب‌ درش‌ ايجاد ميشه‌. كم‌كم‌ شما ممكن‌ است‌ كه‌ مثل‌ حضرت‌ زهرا، مثل‌ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ پاك‌ بشيد. ولي‌ تا پاك‌ نشديد حتي‌ يك‌ ظرف‌ كوچك‌ هم‌ داشته‌ باشيد، البته‌ بهتر اين‌ است‌ كه‌ ظرفتون‌ بزرگ‌ باشه‌، اما يك‌ ظرف‌ كوچكي‌ باشه‌. شما ظرف‌ كوچك‌ را برداشتيد برديد از يك‌ باباي‌ شير فروش‌ مي‌خوايد شير بخريد. اون‌ شير فروشه‌ مي‌دونه‌ اين‌ ظرف‌ شما نجسه‌، برو آبش‌ بكش‌ بعد بيا تا شيرت‌ بدم‌. توي‌ ظرف‌ نجس‌ اگر شما فكر مي‌كنيد نجاست‌ بول‌ بدتره‌ يا نجاست‌ خون‌ بدتره‌ يا حسد؟ كدوم‌ يكي‌ ضررش‌ بيشتره‌. كدوم‌ يكي‌ بدتره‌. نجاست‌ سگ‌ بيشتره‌ يا آدمي‌ كه‌ مردم‌ آزاره‌؟ سگ‌ چيكار ميكنه‌؟ اگر بخواهيم‌ تقسيم‌ كنيم‌ كارهايش‌ را، بيشتر كارهايش‌ به‌ نفع‌ مردمه‌. يكي‌ دو تا اگر سر و صدا ميكنه‌ شما را از خواب‌ بيندازه‌ يا مثلا پاچة‌ يك‌ نفر را بگيره‌. و الا بيشتر از اين‌ نيست‌. مگر سگ‌ شكاري‌ باشه‌ خيلي‌ هم‌ خدمت‌ ميكنه‌. نجاست‌ سگ‌ بيشتره‌ يا نجاست‌ يك‌ آدم‌ مردم‌آزار؟ يك‌ آدمي‌ كه‌ باصطلاح‌ از باطن‌ مردم‌ آزاري‌ ميكنه‌. آيا با اين‌ نجاستها ما مايليم‌ كه‌ خدا ميدونه‌ گاهي‌ بعضي‌ از مردم‌ هر چي‌ هم‌ موعظه‌اشون‌ انسان‌ ميكنه‌ مي‌بيني‌ اين‌ نشسته‌ اينجا مثلا آمده‌ پيش‌ من‌. يك‌ كاري‌ بكنه‌ يك‌ جوري‌ من‌ را اذيت‌ بكنه‌. چيز عجيبيه‌ها. اين‌ نجستره‌ يا آن‌ كسي‌ كه‌ يا آن‌ ظرفي‌ كه‌ توش‌ يك‌ مقداري‌ بول‌ ريختند؟ توقع‌ اينكه‌ اين‌ حكمت‌، آنهم‌ حكمت‌ پر قيمت‌، پر ارزش‌، كه‌ هر مثقاليش‌ از ميليونها طلا پر ارزشتره‌. اين‌ را بيان‌ بريزند توي‌ اين‌ ظرف‌ كثيف‌ تو ضايعش‌ كنند؟ اين‌ ظرف‌ حسود تو، ظرف‌ خدمت‌ شما عرض‌ شود بخيل‌ تو، ظرف‌ خودخواه‌ تو، ظرف‌ كينه‌ توز تو، توي‌ اين‌ بريزند اين‌ را از بين‌ ببرند. لذا فرمود كه‌ كسي‌ كه‌ اخلص‌ لله‌. يعني‌ قلبش‌ كه‌ خالص‌ شده‌ و حكمت‌ هم‌ در قلبش‌ وارد شده‌. من‌ اخلص‌ لله‌. اربعين‌ صباحا. چهل‌ روز اين‌ راه‌ خروجي‌ حكمت‌ را هم‌ خالصش‌ كن‌. يعني‌ زبانت‌ را خالص‌ كن‌، گوشت‌ را خالص‌ كن‌، بدنت‌ را خالص‌ كن‌، اربعين‌ صباحا، چهل‌ روز زحمت‌ بكش‌. جاري‌ ميشه‌ حكمت‌ از قلبت‌ به‌ زبانت‌ مي‌آد. حرفهات‌ همه‌اش‌ حكمت‌ آميزه‌. و اين‌ را هم‌ بدانيد كساني‌ كه‌ حرفهاي‌ لغو زياد مي‌زنند، حرفهاي‌ بيهوده‌ زياد مي‌زنند، دروغ‌ زياد ميگن‌، غيبت‌ زياد مي‌كنند، كمش‌ هم‌ فرقي‌ نميكنه‌، ايها هم‌ ضمنا بدونيد كه‌ اينها علاوة‌ بر اينكه‌ در قلبشون‌ هم‌ حكمت‌ نيست‌ وسوسة‌ شيطانه‌. نمي‌دونم‌ چي‌ تشبيه‌ بكنم‌ آن‌ آبي‌ كه‌ توي‌ قلب‌ اينها هست‌ به‌ چي‌ تشبيه‌ بكنم‌. چون‌ به‌ آن‌ قذارت‌، به‌ آن‌ كثافت‌ واقعا هيچ‌ بولي‌، هيچ‌ كثافتي‌ وجود نداره‌ كه‌ من‌ بتونم‌ تشبيه‌ بكنم‌. خيلي‌ كثيف‌. از سم‌ مهلكي‌ كه‌ يك‌ قطره‌اش‌ را انسان‌ بخوره‌، فورا درجا ميميره‌، بدتره‌. اين‌ كسي‌ كه‌ تزكية‌ نفس‌ نكرده‌ و خدا از آن‌ حكمت‌ بهش‌ نداده‌ و شيطان‌ آمده‌ مسلط‌ شده‌ و به‌ جهت‌ اينكه‌ ضعف‌، شما يك‌ مثلا فرج‌ كنيد يك‌ فنجان‌ زهر را، زهر را از توي‌ يك‌ ظرفي‌ بگيريد بخوريد، مي‌ميريد ديگه‌، بدنتون‌ از دستتون‌ ميره‌. بيشتر از اين‌ كه‌ نيست‌. اما اگر از اين‌ دل‌ يك‌ تهمت‌ بيرون‌ آمد، چه‌ فسادي‌ ميكنه‌. يك‌ غيبت‌ بيرون‌ آمد. يك‌ دروغ‌ بيرون‌ آمد كه‌ فالمتقون‌ هم‌ اهل‌ الفضائل‌ منطق‌ هم‌ الثواب‌.(قطع‌ صداي‌ نوار)

 لا يذوق‌ المرء اينجا مطلب‌ من‌ را توضيح‌ ميده‌. لا يذوق‌ المرء طعم‌ ايمان‌. ايمان‌ همان‌ حكمتي‌ است‌ كه‌ از ناحية‌ فاطمة‌ زهرا مي‌آيد. نمي‌چشد طعم‌ ايمان‌ را، مزة‌ ايمان‌ را حتي‌ يترك‌ الكبر جده‌ و هزله‌. تا اينكه‌ دروغ‌ را ترك‌ كنه‌ چه‌ جديش‌ را چه‌ شوخيش‌ را. آخه‌ من‌ شوخي‌ اين‌ بول‌ را ريختم‌ توي‌ اين‌ ظرف‌. همين‌ شوخي‌ ريخته‌ باشي‌، جدي‌ ريخته‌ باشي‌، نجس‌ شده‌. جده‌ و هزله‌. چون‌ هزلش‌ به‌ جد بوده‌. يعني‌ آدم‌ وقتي‌ عادت‌ به‌ دروغ‌ كرد كم‌كم‌، خدمتتون‌ عرض‌ شود كه‌ دروغ‌ جدي‌ هم‌ ميگه‌. اي‌ آقا شوخي‌ كرديم‌. ما همين‌ امروز يكي‌ از دوستان‌ را تند دعواش‌ كردم‌. خيلي‌. گفت‌ يك‌ چيزي‌ ازش‌ شنيدم‌. گفتم‌ تو گفتي‌؟ گفت‌ شوخي‌ كردم‌. گفتم‌ بيخود كردي‌ گفتي‌ شوخي‌ كردم‌. شوخي‌ يعني‌ چي‌؟ جده‌ و هزله‌. پاك‌ بايد انسان‌ باشه‌. ان‌ الله‌ يحب‌ التوابين‌ و يحب‌ المتطهرين‌. خداي‌ تعالي‌ توابين‌ را دوست‌ داره‌ و بعد هم‌ متطهرين‌. كساني‌ كه‌ خودشون‌ را پاك‌ كردند، ظرفشون‌ را شستشو كردند، ظرف‌ حسابي‌، برق‌ انداخته‌ آورده‌اند حالا ميگن‌ از آن‌ حكمت‌ بريز. ميگن‌ چشم‌ پرش‌ هم‌ مي‌كنند و مي‌گن‌ بهت‌ چرا ظرف‌ كوچيك‌ آوردي‌. هذه‌ القلوب‌ اوعية‌ و هذه‌ اوعاها. هر چي‌ مي‌تونيد ظرف‌ بزرگتري‌ بياريد. چون‌ اين‌ منبعي‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها باشه‌ اين‌ منبع‌ آنقدر داره‌ كه‌ اگر درياها، اقيانوسها اينها بيايند لو كان‌ البحر مداد لكلمات‌ ربي‌ لنفد البحر قبل‌ ان‌ تنفد كلمات‌ ربي‌. دريا خشك‌ ميشه‌ اما هنوز هفت‌ تا دريا، هر چي‌ باشه‌ فضائل‌ خاندان‌ عصمت‌ كه‌ مهمش‌ همين‌ حكمته‌، اين‌ كم‌ نميشه‌. پس‌ ظرفت‌ را زياد بزرگ‌ كن‌. بده‌ يك‌ ظرف‌ بزرگي‌ برات‌ درست‌ كنند. يك‌ شرح‌ صدر خوبي‌ داشته‌ باش‌. تنگ‌ نظر نباش‌. شرح‌ صدر داشته‌ باش‌. يك‌ ظرف‌ بسيار بزرگ‌. اندازه‌اش‌ چقدر باشه‌ آقا؟ چقدر ميدي‌؟ هر چي‌ تو بگي‌. هر چي‌ تو ظرفت‌ جا بگيره‌ بهت‌ حكمت‌ مي‌دهند.

 خداي‌ تعالي‌ مهربانه‌ كه‌ مي‌فرمايد انا اعطيناك‌ الكوثر. انشاء الله‌ فردا شب‌ چون‌ دوستان‌، حالا دوستان‌ هم‌ نگن‌ من‌ خودم‌ ميخوام‌ كه‌ گاهي‌ خدمت‌ آقايون‌ برسيم‌. فردا شب‌ هم‌ انشاء الله‌ همين‌ جلسه‌ عينا همينجا هست‌. شب‌ تولد فاطمة‌ زهراست‌. انشاء الله‌ يك‌ مقداري‌ دربارة‌ اين‌ سوره‌ صحبت‌ مي‌كنيم‌. اميدواريم‌ كه‌ همين‌ عرايض‌ امشبمون‌ اين‌ نتيجه‌ را به‌ ما بده‌ كه‌ همين‌ امشب‌ بريم‌ دنبال‌ شستشوي‌ دلمون‌، ظرفمون‌. يك‌. دوم‌ هم‌ اينكه‌ اين‌ ظرف‌ را بزرگش‌ كنيم‌. هر چه‌ مي‌تونيد بزرگش‌ كنيد. بديد بالاش‌ لحيم‌ كنند، نمي‌دونم‌، هر كاري‌ كه‌ مي‌تونيد. من‌ لحيم‌ مشهدي‌ نباشه‌ ما بعضي‌ از جملات‌، مشهدي‌ را ميگيم‌. بعله‌. بزرگش‌ كنيد. حالا آنقدر جوش‌ بديد دور اين‌ ظرف‌ را از ظرفيت‌ كه‌ هر چه‌ باشه‌ها، هر چه‌ باشه‌. يكي‌ از نعمتهايي‌ كه‌ خدا به‌ پيغمبر داده‌ شرح‌ صدر داده‌ كه‌ الم‌ نشر لك‌ صدرك‌. چون‌ مهم‌ اينه‌. تو ظرف‌ داشته‌ باش‌ خوب‌ بگير هر چي‌ مي‌خواي‌ بهت‌ بدهند. خداي‌ تعالي‌. ايني‌ كه‌ به‌ ما نمي‌دن‌ ما ظرفمون‌ اولا تا وقتي‌ كثيف‌ باشه‌ اصلا بهمون‌ نميدن‌. وقتي‌ هم‌ كه‌ ظرفتون‌ تميز باشه‌ تو ظرف‌ پنج‌ سيري‌ ورداشتي‌ آوردي‌ پنج‌ سير ماست‌ بهت‌ مي‌دهند ديگه‌ بيشتر كه‌ نميدن‌. و حضرت‌ موسي‌ اول‌ چيزي‌ كه‌ از خدا ميخواد ميگه‌ رب‌ اشرح‌ لي‌ صدري‌. اين‌ ظرف‌ را بزرگش‌ كن‌. ظرف‌ بزرگ‌ داشته‌ باشيد انشاء الله‌ همه‌ چيز، تنگ‌ نظري‌ را بگذاريد كنار. سوء ظن‌. بخدا قسم‌ سوء ظن‌ مثل‌ چكش‌ محكمي‌ است‌ كه‌ به‌ كنار اين‌ ظرف‌ بزنيد تكه‌اي‌ از ظرفتون‌ بشكنه‌. سوء ظن‌ به‌ مردم‌ نداشته‌ باشيد. ان‌ بعض‌ الظن‌ اسم‌. شخصي‌ آمد به‌ من‌ ميگه‌ كه‌ فلاني‌ پشت‌ سر شما اين‌ حرف‌ را زده‌. بهش‌ گفتم‌ كه‌ من‌ مي‌دونم‌ كه‌ تو نمامي‌. اين‌ يقينيه‌. تو آمدي‌ از قول‌ او ميگي‌ فلاني‌ پشت‌ سر تو اين‌ حرف‌ را زده‌. تو مسلما گنه‌ كاري‌ و فاسقي‌. او را من‌ حالا شك‌ دارم‌. اگر واقعا پشت‌ سر ما حرفي‌ زده‌ باشه‌، همينجوري‌ برخورد كنيد، اگر واقعا پشت‌ سر من‌ حرف‌ زده‌، خوب‌ اون‌ هم‌ فاسقه‌. اما اگر نزده‌ باشه‌ آقا هر چه‌ عجيبه‌ها. بعضي‌ از اين‌ دوستانم‌ بهش‌ ميگم‌ از كجا ميدوني‌ كه‌ او اين‌ حرف‌ را زده‌ پشت‌ سر تو. ميگه‌ كه‌ من‌ يقين‌ دارم‌. از قيافه‌اش‌ پيداست‌. ما توي‌ عالم‌ قيافه‌شناسي‌ اين‌ را نديديم‌. من‌ يك‌ مدت‌ قيافه‌شناسي‌ مي‌خوندم‌ اين‌ را نديديم‌ كه‌ از قيافة‌ انسان‌ معلوم‌ بشه‌ كه‌ يك‌ حرفي‌ زده‌ يا نزده‌. از قيافه‌اش‌ پيداست‌، يا از اول‌ با من‌ دشمن‌ بوده‌. آقا جز شيطان‌ هيچي‌ ديگه‌ نيست‌. سوء ظن‌ نداشته‌ باشيد. همه‌ همديگر را دوست‌ داشته‌ باشيد. نسبت‌ به‌ يكديگر كينه‌ نداشته‌ باشيد. خذ العفو و امر بالعرف‌. اينها همه‌اش‌ زمينه‌هاي‌ شرح‌ صدره‌. شرح‌ صدر را اگر بخواهيد حساب‌ كنيد اگر مثلا تركهاي‌ مختلفي‌، حالا نميدونم‌ چي‌ تعبير كنم‌، ديوارهاي‌ مختلفي‌ داشته‌ باشه‌، با سوء ظن‌ يك‌ ديوارش‌ شكسته‌ ميشه‌، با كينه‌ توزي‌ يك‌ ديوار ديگرش‌ شكسته‌ ميشه‌، با دروغگويي‌ يك‌ ديوار ديگه‌اش‌ شكسته‌ ميشه‌. نگذاريد ديوارهاي‌ قلب‌ پاكتون‌ بشكنه‌ و بگذاريد اين‌ ظرف‌ تميز بمانه‌. شرح‌ صدر براي‌ خودتون‌ انشاء الله‌ ايجاد بكنيد تا موفق‌ بشيد به‌ كمالات‌ روحي‌. من‌ ساعت‌ جلوم‌ نبود مثل‌ اينكه‌ بعضي‌ها، خيلي‌ خوب‌ بقيه‌اش‌ هم‌ آقاي‌.

 بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌. اللهم‌ كل‌ وليك‌ الحجة‌ ابن‌ الحسن‌. صلواتك‌ عليه‌ و علي‌ آبائه‌. في‌ هذه‌ الساعة‌ و في‌ كل‌ الساعه‌. وليا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا. حتي‌ تسكنه‌ ارضك‌ طوعا و تمتعه‌ فيها طويلا. ايام‌ سوگواري‌ حضرت‌ فاطمة‌ زهرا طي‌ شد. اميدواريم‌ كه‌ خداي‌ تبارك‌ و تعالي‌ اگر بناست‌ كه‌ مزدي‌ بر عزاداري‌ ما و عيدي‌ بر اين‌ ايام‌ سرور و ميلاد حضرت‌ زهرا به‌ ما لطف‌ بفرمايد، همه‌ را يك‌ جا ظهور حضرت‌ وليعصر ارواحنا فداه‌ قرار دهد و قلوب‌ همة‌ مؤمنين‌ خصوصا مادرش‌ فاطمة‌ زهرا را به‌ مژدة‌ ظهور آن‌ بزرگوار شاد و مسرور بفرمايد. اجماعا صلواتي‌ عنايت‌ بفرماييد. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌. آن‌ بانويي‌ كه‌ تاج‌ شفاعت‌ به‌ دست‌ اوست‌. هر تار و پود عالم‌ هستي‌ ز هست‌ اوست‌. آن‌ را كه‌ هست‌ به‌ سورة‌ كوثر ستوده‌ است‌ در شأن‌ وي‌ هر چه‌ بگويند شكست‌ اوست‌. بر كوثر خاتم‌ النبيين‌ صلوات‌. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌. بر همسر سيد الوصيين‌ صلوات‌. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌. بر فاطمه‌ محبوبة‌ ذات‌ ازلي‌ بر حجت‌ حق‌ به‌ آل‌ ياسين‌ صلوات‌. اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌. اي‌ روي‌ تو جلوه‌ گاه‌ سرمد زهرا. وي‌ سينة‌ تو بهشت‌ احمد زهرا. عيد تو بود ببخش‌ عيدي‌ ما را. زان‌ دست‌ كه‌ بوسيد پيمبر زهرا. زهرا كه‌ كسي‌ نشد ز قدرش‌ آگاه‌. غيبيست‌ كه‌ نيست‌ سوي‌ او را راه‌. يك‌ دختر و گنجهاي‌ اسرار علوم‌. لا حول‌ و لا قوة‌ الله‌ بالله‌. يا فاطمه‌ جان‌ دست‌ من‌ و دامانت‌. اي‌ چشم‌ اميد همه‌ بر احسانت‌. بادا به‌ فدايت‌ پدر و مادر من‌. اي‌ گفته‌ پيمبر پدر قربانت‌. با دل‌ شكسته‌ام‌ نواي‌ ديگر آورد. پردة‌ بهتري‌ زند سرود خوشتر آورد. لعالي‌ كلام‌ را ز طبع‌ من‌ در آورد. مگر ثناي‌ فاطمه‌ دخت‌ پيمبر آورد. ماه‌ جمادي‌ آيد و ز خرمي‌ خبر دهد جماد را نديده‌ كس‌ گل‌ آورد ثمر دهد. به‌ بيستمين‌ صباح‌ آن‌ اميد بر بشر دهد. به‌ زندگاني‌ بشر تجلي‌ دگر دهد. خديجه‌اي‌ ز درد و غم‌ به‌ جان‌ رسيده‌ غم‌ مخور. خديجه‌اي‌ ز دشمنان‌ طعنه‌ شنيده‌ غم‌ مخور. خديجه‌ گر قبيله‌ات‌ از تو بريده‌ غم‌ مخور. خداست‌ يار تو ز هر پديده‌ غم‌ مخور. لطف‌ خداست‌ ياورت‌ پيمبر است‌ همسرت‌. بهتر از اين‌ چه‌ ميشود كه‌ فاطمه‌ است‌ دخترت‌. دايرة‌ وجود را مركز و محور آمده‌. محيط‌ و لطف‌ و جود را جوهر

 

جهت دانلود صوت  و یا پخش آنلاین کلیک کنید

 

 

جهت دانلود فیلم جلسه کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *