۱۷ ربيع الاول ۱۴۱۶ – ۲۴ مرداد ۱۳۷۴ – روز میلاد پیغمبر و امام صادق (علیهما و آلهما السلام)
@ متن سخنراني 17 ربيع الاول 1416 مصادف با 24 مرداد 1374 و 15 آگوست 1995
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمْدُ للهِ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلَي رَسُولِ اللهِ وَ عَلَي آلِهِ آل الله لَاسِيَّمَا عَلَي بَقِيَّةِاللهِ رُوحِي وَ اَرْوَاحُ الْعَالَمِينَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفَدَاءُ وَ اللَّعْنَةُ الدَّائِمَةُ عَلَي اَعْدَائِهِمْ اَجْمَعِينَ مِنَ الْآنِ اِلَي قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ.
«اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»([1]).
روز ميلاد مسعود حضرت ختمي مرتبت پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلمو روز تولد رئيس مذهب شيعه، حضرت امام جعفر صادق صلوات الله و سلامه عليه، را به همه دوستان و محبين امام عصر ارواحنافداهو بالاخص آن وجود مقدس تبريك و تهنيت عرض ميكنيم. اميدواريم عيدمان مبدل به عيد اعظم ظهور حجت ابن الحسن ارواحنافداهگردد.
آيه شريفه خداي تعالي پيغمبر اكرم را معرفي ميكند كه اين شخص به نام اسم ميبرد در اينجا به خاطر اينكه مشخص كند صميميت و خصوصيتي كه بين ذات مقدس پروردگار و آن حضرت هست بيان كند “رسول الله” بزرگترين صفت براي پيغمبر همين صفت است تا ميتوانيد نام پيغمبر اكرم را بين خودتان با همين كلمه اسم ببريد «لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا»([2])همانطوري كه يكديگر را صدا ميزنيد پيغمبر را اينطور صدا نزنيد. با جمله اسم خاص به خصوص كمتر مگر در ضرورت نام مقدس آن حضرت را ببريد. هر وقت اسم مقدس رسول اكرم برده شد، بعضي از علماء گفتهاند واجب است انسان صلوات بفرستد و بعضي مستحب مؤكد و تركش را بعضي حرام و بعضي مكروه با كراهت شديد دانستهاند. در يك روايت دارد كه كسي كه نام آن حضرت در مقابلش برده بشود و بر او صلوات نفرستد، «أَخْطَأَ طَرِيقَ الْجَنَّةِ»([3]): راه بهشت را خطا كرده يعني از صراط مستقيم خارج شده. بعضي از روايات كلمه وجوب دارد واجب است البته به خاطر اين كه ممكن است زياد نام حضرت برده بشود وجوب آنچناني كه واقعاً مثل نماز واجب باشد شايد نباشد ولي اين تعبيرات براي مستحب مؤكد هست. همانطوري كه دربارهي غسل جمعه كلمه وجوب دارد و استحباب تأكيد شده را مراجع و مجتهدين ميفهمند؛ بنابراين نام مقدس رسول اكرم وقتي برده شد حتماً حالا لازم نيست بلند چون باز استحباب فوق استحباب اين است كه اگر جمعي هستند صدايشان را به صلوات بلند كنند «ارْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالصَّلَاةِ عَلَيَّ فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ»([4])صداهايتان را به صلوات بر پيغمبر بلند كنيد به خاطر اينكه نفاق را از بين ميبرد. ولي اگر مقتضياتي نيست لااقل آهسته بايد همه افراد، همه شنوندگان، همه كساني كه نام پيغمبر اكرم را ميشوند بر آن حضرت صلوات بفرستند.
در اين آيه اين جلمه هست: “رسولالله” بزرگترين افتخار براي پيغمبر، بزرگترين صفت نيكوي آن حضرت اين كلمه رسول الله است؛ واسطه بين خدا و خلق، واسطه بين خالق و مخلوق، واسطهي بين ايجاد كننده و موجود، اين بزرگترين صفت است بعد خداي تعالي ميخواهد اميرالمؤمنين را با آن حضرت معرفي كند. اين را شما بدانيد امروز روز تولد وجود مقدس رسول اكرم از مادر هست اما روز اول خلقت آن حضرت نيست. پيغمبر اكرم اول موجودي است طبق روايات شيعه و سني كه خداي تعالي او را خلق كرده. فرمود: «اَوَّلُ مَا خَلَقَ اللهُ نُورُ نَبِيِّكَ يَا جَابِرُ»([5])نور پيغمبر تو بود اي جابر! خطاب به جابر بن عبدالله انصاري ميفرمايد: «وَ اَوَّلُ مَا خَلَقَ اللهُ نُورِي»([6])و اين روايات از طرق اهل سنت همه وارد شده و حتي يادم هست كه صاحب “ينابيع الموده” كه يكي از علماي اهل سنت است وقتي اين روايات را نقل ميكند كه اول چيزي كه خدا خلق كرد نور پيغمبر بود بعد يك دليلي از قرآن بياورد و اين دليل اين است كه ميگويد خداي تعالي در قرآن ميفرمايد: «قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَانِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ»([7]): «بگو اين پيغمبر در مقابل مردمي كه معتقدند خدا فرزند دارد اگر خدا ميخواست فرزندي داشته باشد، من اول عابدم». او ميگويد كه چون همه موجودات تكويناً عبادت پروردگار را ميكنند لازمه اين كه اول عابد باشد پيغمبر، اين است كه اول مخلوق هم باشد اين بسيار استدلال خوبي است اين مال يك سني در كتاب ينابيع الموده است و بعد همين عالم سني در همان كتاب روايات متعددي نقل ميكند كه وقتي خداي اين نور مقدس را خلق كرد دو نيمش كرد يكي را فرمود: «كُنْ مُحَمَّدًا صلي الله عليه و آله و سلم» و ديگري را فرمود: «كُنْ عَلِيًّا»([8])به يكي فرمود: «كن رسولاً» به يكي فرمود: «كن وصيّاً» همينطور اين روايات متعددي نقل ميكند. خدا رحمت كند مرحوم آيت الله العظمي نجفي مرعشي در كتاب “احقاق الحق” از كتب اهل سنت اين روايت را مكرر نقل كرده در پاورقي “احقاق الحق”.
اين آيه ميفرمايد: «وَالَّذِينَ مَعَهُ » شما در تمام تاريخ برويد نگاه كنيد كسي كه با پيغمبر ايمان آورده باشد ببينيد كيست؟ كه من معتقدم اين آيه همه دلالت دارد كه همان وقتي كه پيغمبر خلق شد در همان لحظه ايمان به خدا آورد كه «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ»([9])در همان لحظه بايد علي باشد تا با پيغمبر به خدا ايمان بياورد تا صدق كند «وَالَّذِينَ مَعَهُ » با پيغمبر كسي ايمان آورده باشد آيا كدام يك از اصحاب با پيغمبر ايمان به خدا آوردهاند؟ در همان روز اول خلقت كه خداي تعالي او را خلق كرد علي را هم خلق كرد و در همان لحظه علي اول او معرفت كامل به پروردگار پيدا كرد و علي هم پيدا كرد.
«وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» يك وجودي است كه اضداد در او جمع شده. يك انساني است كه داراي شرح صدر است، داراي عظمت، داراي است بزرگي است. گاهي علي نسبت به مظلوم آنچنان مهربان بود، نسبت به مؤمنين آنچنان مهربان بود كه اگر كسي در آن لحظه علي بن ابيطالب يا رسول اكرم را ميديد فكر نميكرد در يك چنين شخصي كوچكترين حتي به مقدار سر سوزني غضب باشد. چشمم به بچه يتيم كه ميافتاد اشكش ميريخت خضوع ميكرد، خم ميشد، دستي به سر و صورت آن بچه ميكشد، به او كمك ميكرد انسان در آن حال ميديد كه علي اصلاً غضب خدا شايد در وجودش خلق نكرده باشد؛ ولي در مقابل كفار وقتي عمر بن عبدود با آن عظمت خدا رحمت مرحوم حاج ملاآقاجان ميگفت كه در ديوان علي بن ابيطالب رفتم منبر گفتم: عمر بن عبدود كيست كه در مقابل علي بن ابي طالب بخواهد عرض اندام كند اين جمله را كه گفتم، ديدم علي بن ابيطالب دارد به من اشاره ميكند حالا چه جوري ديده بود بماند كه نه عمر بن عبدود خيلي كسي بود كوچك كردن او كوچك كردن شجاعت علي است يك جملات خيلي جالبي خدا رحمت كند ايشان از علي بن ابيطالب داشت ميگفت من شروع كردم به تعريف عمر بن عبدود, عمر بن عبدود كسي بود كه يك بچه شتر را هر چه هم كوچك باشد بچه شتر اين را روي دست بلند كردن و سپر قرار دادن خيلي مهم است خيلي شجاع بوده “فارس يليل”([10])به او ميگفتند، در مقابل هزار نفر يك تنه جنگ ميكرد وقتي كه در مقابل علي بن ابيطالب واقع شد گفت: تو پسر ابي طالب هستي، گفت: من دوست ندارم تو را بكشم. گفت: ولي من خيلي دوست دارم تو را بكشم. بله. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» شديد بود در مقابل كفار اين صفت هر چه ميتوانيد اين صفت را در خودتان انشاءالله ايجاد كنيد با دوستان محبت، بين خودتان كمال محبت، را داشته باشيد. اما اگر يك دشمن امام زمان را گير آورديد هر چه او گفت من دوست ندارم شما را اذيت كنم بگو من دوست دارم تو را اذيت كنم. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ». دومي ميگفت كه من هيچ وقت از هيچ چيز اين قدري كه از در جنگ احد ما فرار كرديم ديديم علي بن ابيطالب با شمشير پشت سر ما دارد ميآيد چشمانش مثل دو كاسه خون ميگويد: اول شماها مسلمانهاي ضعيف را بايد بكشم بعد بروم به طرف كفار. ميگويد ما خيلي ترسيديم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» اين صفت را من با اين وقت كم بعد از منبر حضرت آيت الله رازي كه استاد من هستند، من هر چه دارم حتي ايشان مرا با حاج ملاآقاجان معرفي كردند هر چه من دارم از ايشان دارم خدا انشاءالله سايهشان را بر سر ما مستدام بدارد و از ايشان ديگر اجازه گرفتم و الا من نبايد حرف بزنم. از همه يكي از چيزهاي جالب امروز ما چند روز قبل سر مقبره مرحوم حاج ملاآقاجان بوديم رحمةاللهعليهبا هفت هشت نفر از رفقا و خوب حالاتي بود توجهاتي بود جناب حاج آقاي فاطمي بزرگواري كه دم در هستند ايشان از صميميترين رفقاي مرحوم حاج ملاآقاجان بودند شما نميبينيد ايشان سنشان آخر نميخورد ايشان از من بزرگترند ماشاءالله جوان ماندند، سرحال ماندند، ما غم و غصهي دنيا را شايد زياد خورديم ايشان خوب بياعتنا بودند به دنيا، به هر حال يادم هست كه اينقدر اين بزرگوار به مرحوم حاج ملا آقاجان علاقهمند بود، گاهي كه قم ايشان ميرفتند ايشان در قم تشريف داشتند به حاج آقا ميگفتيم كه آقا دعوت كردهاند نهار، ميگفتند: من خانه ايشان نميروم، ميگفتم: چرا؟ گفت: اين مرا مريض ميكند. آخر چطور مريضتان ميكند؟ بس ميگويد: بخور من هم خيلي نميتوانم بخورم و بايد بخورم چون ميگويد: بخور او دو لقمهاي كه بايد سر دلمان را كم بگذاريم گاهي هم اضافه ميشود و ما مريض ميشويم. البته اين را هم به شما بگويم: بهترين جاهايي كه ايشان دوست داشت برود منزل ايشان بود، من را هم ميبردند گاهي همراه خودشان و راست هم همين بود يك مرد با سخاوت بزرگوار خدا انشاءالله ايشان را هم حفظ كند و دست ايشان را به دامن امام عصر ارواحنافداهبرساند. تازگيها ما منزلشان نرفتيم ببينيم باز هم ميگويند: بخور يا نه. به هر حال انشاءالله اميدواريم دعاهاي ايشان دعاهاي مرحوم استاد كه حدوداً 40 سال ايشان از دار دنيا رفته است ولي روح بسيار فعالي دارد و يك شكايتي من از كسي سر قبرش كردم به خاطر يك چيزي كه نوشته بود، فرمود كه گذشت كن و اگر يك وقتي لازم شد خود ما به حسابش ميرسيم تو حرف نزن يك همچين حالاتي هم بود سر قبر ايشان و انشاءالله اميدواريم كه ما تقصيري جز اينكه ميگوييم امام زمان هست و ما هم نميگوييم همه ميتوانند خدمت امام زمان برسند حاج آقاي بزرگوار فرمودند: يك آقايي در كجا گفته فلاني مدعي است اينطور, خود همين حاج آقا كه روي منبر بودن شايد چند دفعه خودشان استادشان مرحوم بافقي كه قضايايشان را خود ايشان در كتاب گنجينهي دانشمندان نوشتهاند و اگر من همين الان اينجا اعلام كنم همين مردمي كه اينجا هستند نه ميگوييم برويد توي حرم اعلام كنم هر كس امام زمان را ديده بايد بلند شود. ميبينيد كه نصف اين جمعيت بلند ميشوند. آخر چقدر انسان بايد كور باشد، چقدر بايد نابينا باشد كه بگويد كه چون من نديدم امام زمان ديده نميشود اگر بناء است كه كسي ببيند در شهر چو من يكي و آن هم نديده باشد امام زمان را پس هيچ كس نميتواند ببيند. يك همچين حرفي من الآن جمعي را توي اين مجلس ميشناسم كه خدمت امام زمان صلوات الله و سلامه عليهمكرر رسيدهاند و به خود پيغمبر قسم كه اينها يكيشان هم دروغ نميگويند, من ميشناسمشان, دليلي ندارد با هم مهربان باشيد من مكرر عرض كردم كه دو چيز حتمي هست كه اگر منكر شديد مسلمان نيستيد و يك چيز احتمالي لازمهاش اين است كه ما خوب بشويم.
دو چيز حتمي: يكي حتماً امام زمان هست كي ميتواند بگويد: نيست, سنيها هم حتي ميگويند: هست. دوم اينكه حتماً ميآيد. بله؟! نه انشاءالله ندارد, به قول يك كسي ميگفت: اين از آنهايي است كه انشاءالله ندارد. به جهت اينكه در آمدنش خدا بداء ندارد «إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ»([11])«إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ»([12])اينها جزو وعده است انشاءالله درست است بگويد چون خدا خواسته «شاء» و به اصطلاح «اراد» در قرآن خداوند ميفرمايد: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»([13])«نُرِيدُ»: «اراده كرديم»و اين مسلم اين دوتا مسلم هر كي بگويد مسلم نيست كافر است، شيعه لااقل نيست. سومينش احتمالي است، احتمال دارد كه زمان ما بيايد. احتمال ندارد؟ احتمالش كه هست حالا بعضيها ميگويند 90 درصد، بعضيها ميگويند 99 درصد، لازمه اين سه چيز چيست؟ اينكه ما خودمان را درست كنيم، يار امام زمان باشيم، انشاءالله خودمان را طوري بسازيم تزكيه نفس كنيم كه همينطوري كه علي بن ابي طالب هست «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»([14])با هم ديگر مهربان اما در مقابل كفار شديد باشيد خود امام عصر ارواحنافداههم «مُعِزُّ الْاَولِيَاءَ» است اولياءش را عزيز ميكند. به خودش قسم من يك وقتي فكر ميكردم اين حاج ملاآقاجان چرا در بين مردم حاضر نيست خودش را معرفي بكند مردِ به اين دانشمندي مردِ به اين عالمي رفته يك گوشهاي به خدا قسم اگر زندگيش را ميديديد نه از نظر فقر خيلي ثروتمند روحي بود از نظر زندگي هيچ كس همسايش نميشناخت, آخرش ميگفتن اين گاهي حرفاي خوبي ميزنه معلوم نيست ديونه است چه جوري است من در مقابل دو تا شاهد عادل كه هردوشان با ايشان محشور بودند يكي جناي آقاي فاطمي و يكي جناب آقاي آيت الله رازي دو تا آيت الله دو تا عادل دارم ميگويند همسايههايش نميشناختندش. شما باور نميكنيد امروز طوري شده كه اين قبر مطهرش در زنجان محل زيارت حتي از خارج ميآيند شب آنجا ميمانند تو قبرستان كنارش كه شما اكثرتان ديديد.
«مُعِزُّ الْاَولِيَاءَ» است حجت بن الحسن. من خودم تعجب ميكنم اين كتاب پرواز روح چه جور آخر گاهي بر ميدارم نگاه ميكنم ميگويم آقا! كتاب پرواز روح چه نوشته تويش كه اينقدر مردم اظهار علاقه به آن ميكنند. الان بيست و هفت، هشت دفعه تجديد چاپ شده حالا قاچاقيهاش چقدر چاپ شده خدا ميداند. و به زبانهاي مختلف ترجمه شده مردم با يك عشقي ميخوانند. خوب، اين مال روح پاك خود ايشان است. ما كه چيزي نداريم. من خودم كتابهاي علميتر نوشتهام كتابهاي من اصلاً به آن توجه ندارند. وقتي منزل آقاي دكتر ظهوري ميخواهيم آنجا سخنراني ميكنيم ميبينم ما را به كتاب پرواز روح معرفي ميكند. توي تابلويي كه توي بله, خيابان زدند نوشتند: نويسنده كتاب پرواز روح من از همين راه دلم ميخواهد خودم نميخواستم به اين عنوان معرفي بشوم و الا من خود نزديك پنجاه جلد كتاب نوشتم، كتابهايش هم خيلي پر زحمت بوده ولي خوب اين «مُعِزُّ الْاَولِيَاءَ» است اسم مقدس ايشان روي اين كتاب است «مُعِزُّ الْاَولِيَاءَ»([15])با امام زمان دوست بشويد، عزيز ميشويد. به خدا قسم! نبينيدش مهم نيست، ديدن خيلي دليل بر شخصيت، پاكي، تقواي كسي نميشود. پيغمبر بالاتر بود هر روز بعضي از مخالفيني كه يك چشم به هم زدن به پيغمبر ايمان نياورده بودند، هر روز ميديدند حضرت را, “معرفت” مهم است, ارتباط روحي مهم است, مثل او شدن, مثل او شدن مهم است, تقوا مهم است, پرهيزكاري مهم است, رشد فكري و علمي و معارفي مهم است، از صراط مستقيم حركت كردن مهم است. اين جور باشيد اين يكي از صفاتي كه آن كسي كه با پيغمبر است اگر شما هم ميخواهيد با امام زمان باشيد بايد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»، با خودتان مهربان باشيد، با دشمنان شديد و تند باشيد. «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا»([16])اي پيغمبر تو و آنهايي كه به تو ايمان آوردن «تَرَاهُمْ رُكَّعًا» در حال ركوع، در حال سجده فضل خدا را ميخواهند، رضوان پروردگار را ميخواهند. انشاءالله همينها را داشته باشيد كامليد. اينطوري باشيد. همين آيه را عمل كنيد، به همين دستور ان شاءالله عمل كنيد خداي تعالي به شما كمال لطف را خواهد كرد.
اميدواريم اين روز عزيز، اين روز بزرگ، براي ما خداي تعالي مبارك قرار بدهد و عيدي ما را ظهور حضرت بقيةاللهارواحنافداهقرار بدهد، ما را از اين گرفتاريها، از اين ناهنجاريها، از اين اذيتها، از اين فشارها انشاءالله خداي تعالي نجات بدهد و ان شاءالله اميدواريم كه پروردگارمان ما را جزء اولياء حجت ابن الحسن قرار بدهد تا عزيز بشويم. «مُعِزُّ الْاَولِيَاءَ» است حجت ابن الحسن. در همين زمان ومن اين را ديدم هر كس كوچكترين – خدا ميداند، خدايا! تو شاهدي كه اين تجربه را من در زندگيم كردم و مشاهده كردم – كوچكترين كوتاهي بكند درباره امام زمان، ديد يك مجلس مقتضي هست كه ترويج كند از نام مقدس امام زمان، ترويج نكند اين را خدا ذليلش ميكند.
افرادي بودند – خدايا! تو ميداني الان چند موردش در مد نظرم هست – افرادي بودند در دوران زندگيشان بسيار بزرگ، معروف، با توجه، همه مردم به آنها اظهار علاقه ميكردند، يك خرده كوتاه آمدن در خصوص امام زمان يا بالاخره گاهي دشمنيها كردند، از همان قبيل دشمنيها كه نميشود امام زمان را ديد، حتي يك نفر بود باصطلاح خيلي با شخصيت هم بود اين يك روز در يك مجلس گفته بود كه امام زمان صلوات الله و سلامه عليهجنبه به اصطلاح اسمي دارد يعني وجود خارجي ندارد. اينجوري اسلام گفته كه شما يك الگويي داشته باشيد براي اينكه بتوانيد خوب بشويد. اين را گفته بود با اين كه يك كسي بود بعد از آن گرفتند او را روي يك جريان بد بدي, و اعدامش هم كردند و ذليلش هم كردند و رفقايش هم ترسيدند كه اصلاً از او اسم ببرند. اينقدر ذليل شد. مكرر اين را ديديم اين يكي، اين عزيز عزيزان را، اين وصي اوصياء را، اين عزيز الهي را اين يكي را يك كناري بگذاريد با او دشمني نكنيد. هيچ دشمني نسبت به امام زمان نداشته باشيد. چون خدا نسبت به حجت ابن الحسن خيلي غيور است. او را ميخواهد عزيزش كند، او را ميخواهد نگهش دارد، كوچكترين اظهار دشمني به امام زمان بكنند هر كس باشد، در هر مقامي، به خدا قسم! زير نظرش بگيريد اين لااقل روز مردنش بعد از مردنش ذليل ميشود در بين مردم و پست ميشود, اين دو جمله را امروز انشاءالله به عنوان عيدي به عنوان دو عيد بزرگ خدمتتان تقديم كردم. يكي اينكه با همديگر مهربان باشيد، با دشمنان امام زمان شديد و تند باشيد و دوم اينكه به امام زمان هر چه ميتوانيد بيشتر اظهار علاقه كنيد. در خلوت، در جلوت، بين مردم. يكجوري نباشد كه حضرت رضا صلوات الله عليهخوب وقتي در ميان مردم نشسته اسم امام زمان را ميبردند دستشان را ميگذاشتند روي سرشان، بلند ميشد كه ما امروز داريم نقل ميكنيم يا مثلاً حضرت سيدالشهداء و امام صادق هر دويشان ميفرمايند كه من اگر زمان او بودم خدمتگزارش ميبودم تا آخر عمر. يك همچين اظهار محبتهايي اين دو بزرگوار در كلماتشان دارند. بقيه ائمه هم نسبت به حضرت ولي عصر احترام ميكنند. «مُعِزُّ الْاَولِيَاءَ» است، نترسيد از هيچ چيز، از هيچ كسي كه يا خودش دشمن است يا با دشمنان نشسته و اين حالت را پيدا كرده. هيچ نترسيد. خدا هم حفظ ميكند. امام زمان هم حفظتان ميكند و عزيزتان ميكند و در دنيا وآخرت عزيز خواهيد بود.
انشاءالله اين عرايض امروز ما و بيشتر از اين هم وقت شما را نگيريم اميدواريم كه از اين كه شماها با اين قلب پاك با اين عشق و علاقهتان به امام عصر ارواحنافداهدعا ميكنيد، دعاها مستجاب بشود، مخصوصاً آقايان علمايي كه در مجلس تشريف دارند دعا كنند، اين همه فكر نكنيد ما اينقدر دعا براي فرج كرديم چه شد! ما عجله داريم. يقين بدانيد هر وقت هر دعايي شما براي فرج بكنيد چند مدت جلو ميافتد. يك كسي ميگفت كه من دعا كردم براي فرج، به من وعده داده شد كه فرج بشود و من تنها منتظر فرج بودم نشد. گفتم كه فرج مرحله به مرحله است. الآن نسبت به دويست سال قبل خيلي فرج شده، خيلي فرج شده. شما بدانيد اگر توي يك اتاقي شما را گذاشته باشند كه دورش ديوار باشد، صد تا ديوار گذاشته باشند دور اين اتاق, تا آن ديوار آخري را خراب نكنند شما خورشيد را نميبينيد، حالا از آن طرف شروع كردند دارند خراب ميكنند ميآيند جلو ولي تا ديوار آخري كه در بين شما و خورشيد هست خراب نشود شما در تاريكي هستيد.
انشاءالله ديوارها همه خراب شده، ديوار آخري مانده كه آن هم انشاءالله به همين زودي خراب ميشود و ما خورشيد جمال حضرت بقيةاللهارواحنا لتراب مقدمهالفداء را خواهيم ديد.
نسئلك اللهم و ندعوك باعظم اسمائك و بمولانا و سيدنا و امانا حجت بن الحسن يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله
يا حبيب قلوب العارفين
يا غياث المستغيثين
يا اله العالمين
يا قاضي الحاجات
يا كافي المهمات
عجل لوليك الفرج
عجل لمولانا الفرج
عجل لامام العزيز الفرج
خدايا! فرج مولاي ما را برسان
ما را از بهترين اصحاب و يارانش قرار بده
قلب مقدسش را از ما راضي بفرما
خدايا! گرفتاريهاي مسلمين برطرف بفرما
پروردگارا! همه ما را از اصحاب خوب و ياوران صميمي، از ارادتمندان صديق آن حضرت قرار بده
پروردگارا! مرضهاي روحيمان شفا عنايت فرما
دشمنان امام زمان را ذليل بفرما
دوستان امام زمان را عزيز بفرما
چشمهامان لايق زيارت آن حضرت قرار بده
قلب ما را لايق محبت و معرفت آن حضرت قرار بده
پروردگارا! به آبروي حجت بن الحسن خدمتگزاران به دين، خدمتگزاران به اين مملكت شيعهنشين مسئولين صديق، رهبر عزيز در پناه امام زمان حفظ بفرما
شهدامان با شهداي كربلا مشهور بفرما
امواتمان، امام راحلمان غريق رحمت بفرما
عاقبتمان ختم به خير بفرما
و عجل في فرج مولانا صاحب الزمان.
[1]فتح/29
[2]نور/63
[3]«يَا عَلِيُّ مَنْ نَسِيَ الصَّلَاةَ عَلَيَّ فَقَدْ أَخْطَأَ طَرِيقَ الْجَنَّةِ» فقيه: 4/371، وسائل: 7/202، مستدركالوسائل: 5/337، بحار: 74/60
[4]كافي: 2/493، وسائلالشيعه: 7/192، بحار:91/59
[5]«و عن جابر بن عبد الله قال قلت لرسول الله ص أول شيء خلق الله تعالى ما هو فقال نور نبيك يا جابر خلقه الله ثم خلق منه كل خير» بحار: 15/24 و 25/21 و 54/170
[6]بحار: 1/97 و 1/104 و عوالياللآلي: 4/99
[7]زخرف/81
[8]«قال كنت أنا و محمد نورا واحدا من نور الله عز و جل فأمر الله تبارك و تعالى ذلك النور أن يشق فقال للنصف كن محمدا و قال للنصف كن عليا» بحار: 26/3
[9]بقره/285
[10]«خرج علي بن أبي طالب في نفر من المسلمين حتى أخذ منهم الثغرة التي منها اقتحموا و أقبلت الفرسان نحوهم و كان عمرو بن عبد ود فارس قريش و كان قد قاتل يوم بدر حتى ارتث و أثبته الجراح فلم يشهد أحدا فلما كان يوم الخندق خرج معلما ليرى مشهده و كان يعد بألف فارس و كان يسمى فارس يليل لأنه أقبل في ركب من قريش حتى إذا هو بيليل و هو واد قريب من بدر عرضت لهم بنو بكر في عدد» بحار: 20/ 202، المناقب: 3/ 134، «فقال يا علي هذا عمرو بن عبد ود فارس يليل قال أنا علي بن أبي طالب»بحار: 20/ 226، و 41/ 87، تفسيرالقمي: 2/ 183، «عمرو بن عبد كان أول فارس. جزع المداد و كان فارس يليل» بحار: 20/ 203
[11]يونس/55
[12]رعد/31
[13]قصص/5
[14]فتح/29
[15]بحار: 99/85، إقبالالأعمال: 297، مصباح كفعمي: 497
[16]فتح/29
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.