۱۴۲۷/۴/۷ قمری – نزول اول قرآن- فراز دوم از بيانات حضرت آيت الله ابطحي در كلاردشت

نزول اول قرآن- فراز دوم از بيانات حضرت آيت الله ابطحي در كلاردشت    

 

 

بسمه تعالي…………………. معظم له در ادامه بياناتشان فرمودند : خداي تعالي در ادامه آيات سوره «رحمن» فرموده است: « عَلَّمَ الْقُرْآنَ »رحمن/۲، كه اشاره به نزول اول قرآن كريم دارد ، يعني در آن وقتي كه خداي تعالي هنوز هيچ چيز خلقت نفرموده بود ، اول مخلوقش روح مقدس پيغمبراكرم صلي الله عليه و اله بود كه داراي ظرفيت بسيار وسيعي بود،و علم نامحدود خداي تعالي بصورت معلومات و بنام قرآن در آن ريخته شد . در روايات مكررا پيغمبراكرم صلي الله عليه و اله فرموده است: « اول ما خلق الله روحي » اول مخلوق خدا ، آن روح مقدس و قوه دراكه بسيار قوي بود كه علم الهي و مصلحت انديشي پروردگار در مخلوق ، از ابتدا تا وقتي كه عالم خلقت وجود دارد به او عنايت شد، چون او واسطه رحمانيت پروردگار به مخلوقات است، بنابراين بايد همه علومي كه براي موجودات عالم هستي لازم است دارا باشد . در دعاي ندبه مي خوانيم « و اودعته علم ما كان و ما يكون الي انقضاء خلقك » خدايا تو به وديعه و امانت گذاشتي علم ما كان و ما يكون را تا انقضاء خلق در رسول اكرم صلي الله عليه و اله. البته اعطاي علوم به روح مقدس پيغمبراكرم صلي الله عليه و اله بلافاصله پس از خلقتش بوده و اين طور نبوده است كه مدتها روح مقدس رسول اكرم صلي الله عليه و اله جاهل و گمراه باشد ، چون در بعضي روايات فرموده اند: « اول ما خلق الله نور نبيك يا جابر » نور بايد علاوه بر اينكه خودش روشن است ، روشنگر چيزهاي ديگر هم باشد ، نور معنوي حتما علم دارد، لذا همزمان با خلقت روح پيغمبراكرم صلي الله عليه و اله، علم الهي هم توام با خلقت، بر آن نازل شد. از نظر رتبه، بايد اول ظرف باشد بعد مظروف، ولي از نظر زماني، همزمان بود، همزمان با ايجاد روح، نور هم ايجاد شد، بنابراين خداي تعالي فرموده است:  « اَلرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ »رحمن/۱تا۳ ، يعني بعد از آنكه خداي تعالي خود را به رحمانيت معرفي فرموده و  قرآن را قبل از خلقت مخلوقات به روح مقدس پيغمبراكرم صلي الله عليه و اله نازل فرموده است ، بعد انسان را خلق فرمود . چون خداي تعالي با ما مردم كره زمين و به زبان عربي و در قرآن اين مطلب را فرموده ، لذا منظور از انسان ، من و شما هستيم ، اما انسان حسابي، آن انساني است كه با حيوانات متمايز باشد . نمي شود يك انسان ، تمام صفات حيواني را دارا باشد و فقط بخاطر اينكه روي دو پا راه مي رود ، اسمش انسان باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *