۱۴۲۶/۱۰/۸ قمری – ۱۳۸۳/۸/۲۰ شمسی – تحقیقات حضرت آیت الله ابطحی برای ارائه برنامه تزکیه نفس از آیات و روایات

« تزكيه نفس »

بسمه تعالي……..يكي از دوستان از من سؤال كرد كه در سايت شما مشاهده شده كه گفته‏ ايد مسئله تزكيه نفس را شما به نحو آساني ارائه فرموده‏ ايد. آيا ممكن است آن را توضيح دهيد تا استفاده كنيم؟ من گفتم: اگر چه مي‏دانم يك عده از آن استفاده مي‏كنند و به نام خود آن را ارائه مي‏دهند، ولي چون براي خدا كار مي‏كنيم مشكلي ندارد. اميد است همه موفق شويم و بتوانيم راه سعادت را پيدا كنيم…. اما اصل مسئله اين كه….

من از سن 14 سالگي كه پدرم مرا براي تحصيل علوم اسلامي به حوزه علميه فرستاد، در من عشق و علاقه شديدي نسبت به معنويات و تزكيه نفس ايجاد نمود. مكرر به من مي‏گفت: پسرم هر چه رستگاري و موفقيت بخواهي در تزكيه نفس و سلامت قلب است و اين موفقيت جز با معاشرت با اولياء خدا يافت نمي‏شود. لذا من از همان زمان و همان سن هميشه با اولياء خدا معاشرت مي‏كردم و با آنها بودم. آنها هم به من لطفي داشتند و مرا از خود دور نمي‏كردند. اما كنجكاوي من مرا به اين مسئله واداشت كه چرا درباره تزكيه نفس كه خداي تعالي با يازده قسم در سوره «شمس» آن را تأكيد فرموده اولياء خدا براي آن برنامه‏ اي تنظيم نفرموده‏ اند و يا شايد من از آن اطلاعي ندارم. خلاصه تا سن سي سالگي به تحقيقاتم ادامه دادم و در روايات و آيات تفحص كردم و به اين نتيجه رسيدم كه بايد براي موفق شدن به سلامت قلب و تزكيه نفس مسائل زير را كاملا رعايت نمود:

اول آن كه بايد استادي براي خود منظور كند و آن استاد بايد روحيات شخصي كه مي‏خواهد تزكيه نفس كند كاملا در دستش باشد و شاگرد به آن استاد بايد صد در صد اعتماد داشته باشد و آن چنان كه حضرت خضر (علیه السلام) از حضرت موسي (علیه السلام) مي‏خواست، شاگرد بايد كاملا مطيع استادش باشد و از اوامر استاد به هيچ وجه سرپيچي نكند و شاگرد مدتي براي وفاي به اين تعهد با خود كار كند. وقتي كه صدرصد خود را متعهد ديد به محضر استادش مشرف شود و دستورات استاد را مو به مو و دقيق انجام دهد. طبعا بايد استاد اول كاري كه مي‏كند عقائد شاگرد را در صراط مستقيم برگرفته از آيات قرآن و روايات قرار دهد و از هرگونه اختلاف نظرها و بحث و انتقادها كه شاگرد را معطل مي‏كند دوري نمايد و در تربيت شاگرد قاطعيت داشته و فرمان برداري آنها را اهميت بدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *