۱۴۲۷/۲/۲ قمری ـ فراز چهارم از بیانات حضرت آیت الله ابطحی در جمع سالکین الی الله در دفتر قم

فراز چهارم از بیانات حضرت آیت الله ابطحی در جمع سالکین الی الله در دفتر قم        

 

 

بسمه تعالي……………… حضرت آيت الله ابطحي در بخش ديگري از فرمايشاتشان به توضيح آياتي كه در ابتداي مجلس قرائت فرمودند پرداخته و عنوان نمودند: « خداي تعالي مي فرمايد: « وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّي نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَ الصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَا أَخْبَارَكُمْ » محمد/۳۲  شما را در يك آزمايش سختي قرارتان مي دهيم تا اينكه مجاهدين و صابرين از شما مشخص شوند. امتحانات الهي براي اين نيست كه بر علم خدا در خصوص حالات شما چيزي اضافه شود، چون علم خدا عين ذات خداست و ذات خدا كم و زياد نمي شود. بلكه براي اين است كه « لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً » ملك/3 خدا به شما بفهماند كه كداميك از شما بهتر عمل مي كنيد. اينكه در آيه شريفه بصورت جمع مي فرمايد: « نَعْلَمَ » يعني ما بدانيم، به اين دليل است كه خداي تعالي بخشي از علم را به معصومين عليهم السلام نداده است. خداي تعالي مي فرمايد: « وَ قُلْ اِعْمَلُوا فَسَيَرَي اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ » توبه/ ۱۰۵ معصومين عليهم السلام اعمال ما را مي بينند و همين امروز در دعاي ندبه خوانديد كه « و اودعته علم ما كان وما يكون الي انقضاء خلقك»  خداي تعالي علم گذشته و آنچه بوده و آنچه خواهد بود به پيغمبر عنايت كرده، ولي بخشي از علم كه مربوط به غيب و آينده است به آنها داده نشده است. چون بداء شاملش مي شود و علت بداء هم اختياري است كه در دست ماست. خداي تعالي مي خواهد به شما و مربيان شما بفهماند كه صابرين و مجاهدين چه كساني هستند و حتي پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله هم بدليل اختياري كه در دست ماست نمي داند كه مثلا قرار است فلان شخص در جنگ احد از دشمن فرار كند. معظم له در توضيح معناي اختيار فرمودند: « وَ قَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» مائده/۶۵ يهود گفتند دست خدا بسته است. چون خدا مي داند كه مثلا شما آدم بدي خواهي شد و بايد همينطور هم بشود. و حال اينكه آن ولدالزنايي كه خبيث ترين وضع را دارد با اختيار خودش مي تواند بهترين افراد باشد، اگر غير از اين باشد او ديگر تقصيري ندارد. پس اختيار عمل در دست ماست و ملاي رومي هم مي گويد: اين كه گويي اين كنم يا آن كنم……………….. خود دليل اختيار است اي صنم. »

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *