۱۴۲۶/۷/۴ قمری – ۱۳۸۴/۵/۲۰ شمسی – درباره خودم (حجه الاسلام و المسلمین آقای پهلوانی – اهمیت حفظ وحدت و دوری کردن از ایجاد اختلافات و تفرقه)

درباره خودم

 

"اينجانب با حضرت حجه الاسلام والمسلمين آقای حاج شيخ حسن پهلوانی"

 

بسمه تعالي……..يكي از دوستان صميمي من كه قبلاً هم از ايشان يادي كرده ‏ام و دوران جواني را در مدرسه حجتيه قم با ايشان مي‏گذراندم حضرت حجه الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ حسن پهلواني بود. معظم له بسيار به من محبت داشتند با اين كه شايد اگر بخواهيم مثل همه مردم باشیم كه با اندك اختلافي همه خوبي‏ ها را فراموش مي‏كنند، اگر من هم محبت‏ هاي ايشان را فراموش كنم مثل آنها مي‏شوم ولي از خدا خواسته ‏ام كه تا زنده هستم محبت كسي را از ياد نبرم. اگر تا بحال جدائي و دوري با دوستان بوجود آمده در مرحله اول من كوشش كرده ‏ام كه رفع اختلاف كنم و اگر هم جدائي باقي مانده از ناحيه من نبوده است. من و ايشان در مسئله معارف و استاد مختصر اختلافي از نظر علمي و عملي داشتيم. ولي هميشه به بايد محبت‏ هاي ايشان بوده و هيچ گاه ايشان را فراموش نكرده ‏ام. مسئله‏ اي كه لازم است در اينجا مطرح شود اين است بعضي از افرادي كه تزكيه نفس نكرده ‏اند آن چنان اختلافات علمي يا سليقه ‏اي را دامن مي‏زنند كه با مختصر اشتباهي طرف را مرتد و كافر معرفي مي‏نمايند. در دين مقدّس اسلام آن قدر اهميت به اتحاد و وحدت و دوستي داده شده و خداي تعالي با تأكيد نهي از تفرقه فرموده که نسبت به هيچ مسئله ‏اي آن قدر اهميت نداده است و چون شيطان قسم خورده كه همه مردم را گمراه كند هر جمعيتي كه به خدا نزديكترند بيشتر تفرقه در آنها بوجود آورده تا جائي كه نسبت به فرقه ناجيه و اسلام ناب محمدي صلی الله علیه و آله يعني شيعه اثنا عشريه اختلاف بيشتري ديده مي‏شود.

دين مقدّس اسلام براي حفظ وحدت ولايت ائمه اطهار علیهم السلام و در زمان غيبت امام عصر علیه السلام ولي فقيه را محور قرار داده و همه مردم را وادار به تبعيت از آنها نموده تا مبادي در كوچك‏ترين مسئله‏ اي بين آنها اختلاف ايجاد شود. حتي اگر كسي در تاريخ دقت كند بخوبي مي‏يابد كه ائمه معصومين علیهم السلام تنها و تنها براي حفظ وحدت مسلمين كشته شده ‏اند. اسير گرديده‏ اند زندانها رفته ‏اند. تا مبادي بين مسلمانها اختلاف ايجاد شود. بنابراين نبايد شخص مسلمان اگر با شخصي از نظر علمي يا سليقه ‏اي اختلاف جزئي پيدا كرد آن را كلي كند و كلي را مايه جنگ و نزاغ قرار دهد و دسته‏ بندي نمايد و تفرقه اجتماعي به وجود بياورد و خداي ناكرده جمعي را از دين جدا كند تا او مذهبي تشكيل دهد. من در دوران عمرم كوشيده ‏ام كه هيچ گونه تفرقه و جدايي در بين مسلمين به وجود نياورم و كسي را مطرود از دين ندانم و تا توانسته‏ ام به انحرافات ديگران دامن نزده ‏ام و اگر كسي را منحرف ديده‏ ام اول با خودش حرف زده ‏ام و او را محدود به اين كه اين انحراف را نبايد داشته باشد كرده ‏ام و يا لااقل نگذاشته ‏ام كه او آن راه انحرافي را به ديگران تعليم دهد. و ديگران را گمراه نمايد. خدا ان‏شاءاللّه به همه ما توفيق ايجاد وحدت و عدم تفرقه بين مسلمانها را عنايت فرمايد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *