۱۴۲۶/۷/۱۳ قمری – ۱۳۸۴/۵/۲۸ شمسی – درباره خودم (سوال ها و جواب های امتحان استقامت)

درباره خودم

 

"جلسه پاسخ به سوالات هشتگانه در امتحان استقامت"

 

بسمه تعالي……..در جلسه روز پنجشنبه ۱۲ رجب ۱۴۲۶ شب ميلاد مسعود حضرت اميرالمومنين علیه السلام از دوستان اهل تزكيه نفس سوالاتي به شرح زير پرسش شد كه واقعا پاسخ ‏هاي خوبي داده بودند كه در عكس فوق دوستان مشغول به پاسخ سؤالات هستند.

سؤالات از اين قرار بود:

۱ – نام اركان استقامت را ذكر كنيد؟

۲ – صبر يعني چه و چند شعبه دارد؟

۳ – نام اقسام صبر را ذكر كنيد؟

۴ – اعتماد به نفس با اعتماد به خدا منافات دارد يا خير؟

۵ – چرا بايد سالك الي اللّه از چيزي غير از خدا نترسد؟

۶ – استقامت چه نقشي در سير و سلوك شما دارد؟

۷ – از آيه شريفه «ان الذين قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا» در اين مرحله چه استفاده‏ اي مي‏كنيد؟

۸ – قاطعيت يعني چه و چه نقشي در استقامت دارد؟

اين سؤالات همانگونه كه در تصوير ديده مي‏شود از جمعيت زيادي كه در طبقات متعدد دفتر كانون بحث و انتقاد بودند پرسش شد اين جمعيت يك ربع ساعت بيشتر فرصت نداشتند كه پاسخ سؤالات را بگويند ولي پاسخ سؤالات به اينگونه جمع‏ بندي شد:

پاسخ سؤال اول: اركان استقامت چهار چيز است: صبر، قاطعيت، نترسيدن از غير خدا، اعتماد نكردن به غير خدا.

 پاسخ سؤال دوم: صبر به معناي تحمل مشقات در راه رسيدن به هدف و صبر به سه بخش تقسيم مي‏شود.

پاسخ سؤال سوم: اقسام صبر عبارتند از صبر در مقابل مصيبت، صبر در مقابل معصيت و صبر در مقابل زحماتي كه از اطاعت به انسان مي‏رسد.

پاسخ سؤال چهارم: اگر انسان معتقد به خدا باشد و بداند كه همه كارها در دست خداست اين دو (يعني اعتماد به خدا و اعتماد به نفس) با هم منافات ندارند.

پاسخ سؤال پنجم: زيرا تمام قدرت دست خدا است و اگر خدا بخواهد همه قدرتها را ضعيف مي‏كند و آنها نمي‏توانند عليه سالك الي اللّه اعمال قدرت كنند.

پاسخ سؤال ششم: اگر سالك الي اللّه روحيه استقامت را در خود ايجاد نكند ممكن است به هر بادي بلغزد و سير و سلوكش را ادامه ندهد و علاوه براي همه كارها استقامت كافي لازم است.

پاسخ سؤال هفتم: از اين آيه شريفه قرآن استفاده مي‏شود كه سالك الي اللّه وقتي بسوي خدا حركت كرد يعني يقظه ‏اي به او دست داد و توبه نصوح را كه بازگشت به تمام معني بسوي خدا است انجام داد و استقامت كامل در خود بوجود آورد ملائكه بر او نازل مي‏شوند و هيچ خوف و حزني به او نمي‏رسد.

پاسخ سؤال هشتم: سالك الي اللّه اگر قاطعيت در آنچه فهميده است كه درست و صحيح است نداشته باشد و دو دل باشد به هيچ وجه موفقيت نخواهد داشت.

اين سؤالات را سالكين الي اللّه كه از طلاب و علماء و اقشار مختلف تشكيل مي‏شد در ظرف ۱۵ دقيقه جواب گفتند و بعد اينجانب درباره همين مسائل مشروحا سخن گفتم و جلسه شب ميلاد مسعود حضرت اميرالمومنين علیه السلام با پذيرايي از اين جمعيت پايان يافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *