۱۳ ذی القعده ۱۴۱۳ قمری – ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۲ شمسی – تفسیر سوره کوثر
تفسير سورة كوثر 16 ارديبهشت ماه 1372
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام علي اشرف الانبياء و المرسلين. سيدنا و نبينا ابو القاسم محمد. (اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم) و علي آله الطيبين الطاهرين لا سیما علي سيدنا و مولانا حجة ابن الحسن روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء. و اللعنة الدائمة علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين.
بسم الله الرحمن الرحيم. انا اعطيناك الكوثر. فصل لربك و انحر. ان شانئك هو الابتر.
در هفتة گذشته مقداري دربارة اين سورة مباركه از نظر تحقيقاتي كه دربارة كلمة كوثر و چقدر اهميت دارد اينكه خداي بزرگ و پيغمبر بزرگ خير كثير اعطا كند. يك مقدار صحبت كرديم. شخص بزرگ، اگر به يك فرد بزرگي آنهم ذكر بشود كه اين هديه و اين اعطا بزرگ است. به او عنايت كند. اين خيلي بايد اهميت داشته باشد. بسيار بايد شيء بزرگي باشد. تنها يك حوض كوثر و نهر كوثر و حتي شفاعت عظماي پيغمبر در روز قيامت اكتفا نميشود. بهترين معنا و تفسير براي كلمة كوثر ذرية طيبة فاطمة زهرا سلام الله عليهاست كه هر يك از ائمة اطهار و فرزندان پيغمبر اكرم نقش فوق العاده مؤثري در بقاء دين، بقاء انسانيت، در ايجاد مدينة فاضله، در ايجاد عدل و داد در سراسر جهان بعد از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد، در پخش علوم و معارف حقه، اين معنا بهترين معناست براي كلمة كوثر از دوازده معنايي كه در كتب شيعه و سني براي كلمة كوثر نقل شده و به قول بعضي از علماء و مفسرين، چون اين كلمه به طور عام بيان شده، شايد هم همة معاني كه در كتابها نقل شده و فخر رازي حتي دوازده معنا نقل كرده، همهاش معني كلمة كوثر باشد. خداي تعالي در مقابل سرزنش بني اميه فرمود ما به تو كوثر داديم. ان شانئك هو الابتر. البته با توجه به اينكه اين كلمة آخر كه شانئك هو الابتر، يعني مبغضك، يعني دشمن تو اي پيغمبر ابتر است و مقطوع النسل است، باز تأييد ميكند كه شرح مفصلي هفتة گذشته در اين خصوص عرض كردم، تأييد ميكند كه معني كوثر، ذرية طيبة فاطمة زهرا سلام الله عليها ميباشد. و بارزترين و بزرگترين فرد ذرية فاطمه سلام الله عليها حضرت بقية الله روحي فداه (اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم) آن كسي كه تمام اديان بزرگ جهان منتظر اين وجود مقدسند.
يك تحقيقاتي يك وقتي داشتيم دربارة مصلح آخر الزمان. چون يكي از مسائلي كه در دنيا امروز مطرح است اين است كه بايد بالاخره حكومت جهان به دست دين بيفتد و اين كار عملي خواهد شد. و حتي مذاهب مختلف مثل مذهب مسيحيت، يهوديت، زرتشتيها، هندوها، اينها در كتابهاشون اين پيش بيني را كردند. و بلكه اروپائيان امروز به فكر اين افتادند كه اين مسئله قطعي است و انجام خواهد شد. بايد مانعي در مقابل اين پديدهاي كه ممكن است يك روزي پيدا شود و دنيا را تحت سيطرة خود بگيرد و طبعا غصة بعضي از اينها چون ضد مسيحي است، ضد ابرقدرتهاست، چون ضد تعينات و تشريفات دنيايي است، بايد از آمدنش جلوگيري كرد. و لذا يك فيلمي هم ساختهاند، يك فيلم مفصلي كه يك پيش بيني كنندهاي در چهارصد سال قبل بنام نوستر آداموس، اين شخص ميگه كه از نسل پيغمبر آخر الزمان، از نسل پيغمبر اسلام، يك شخصي ظاهر خواهد شد كه دنيا را متحول ميكند. و آمريكا را بخصوص از بين ميبرد. و بايد مانع اين شخص شد. نگذاريد اين شخص ظهور كند.
دشمنان ما به فكر از بين بردن اين پديدة الهي، اين مسئلة حياتي بشري افتادهاند. ما هنوز اصل موضوع را سختمونه قبول كنيم. در كتابهاي انجيل آنقدر اين مطلب قطعي گفته شده كه من يك وقتي كه جمع كرده بودم مطالب انجيل را دربارة مصلح آخر الزمان، به بعضي از دوستان كه براي آنها قرائت ميكردم، ميگفتم كه فكر نكنيد اينها را من از كتاب جلد سيزده بحار جمع كردم دارم براتون ميخونم. اينها مطالب انجيله. در همين انجيل فعلي اين مطالب هست. اينها مطالب كتابهاي زرتشتيانه، اينها مطالب كتابهاي هندوهاست كه يك فردي، حتي به اسم حضرت بقية الله اشاره شده. اين شخص خواهد آمد، از نسل فاطمة زهرا سلام الله عليهاست، از نسل پيغمبره. اين شخص ميآد و دنيا را بعد از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد، پر از عدل و داد ميكنه. اگر در ميان عقائد مسيحيها ده تا اعتقاد صددرصد كه همة مسيحيها بايد به آن اعتقاد داشته باشند، داشته باشيم و بخواهيم جمع كنيم، بهترينش و واضحترينش همين مسئلة مصلح آخر الزمانه. در عقايد زرتشتيها همينطور. در عقائد هندوها همينطور. در عقائد يهود همينه كه يكي از عقائد مسلمة اينها همين عقيدهاي است كه امروز من و شما به نام حضرت صاحب الامر، حضرت صاحب الزمان، حضرت بقية الله، و بالاخره آنچه كه در كتب احاديث شيعه و سني هست، حضرت مهدي روحي فداه (اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم) او خواهد آمد. يعني امروز در اين زماني كه ما داريم زندگي ميكنيم شايد متجاوز از سه ميليارد جمعيت، معتقد به وجود مقدس امام زمانند. چون يك ميليارد مسلمان، شما خواهيد گفت كه سنيها آيا معتقدند؟ من يك دانشمند سني در تحقيقاتم نديدم كه معتقد به امام زمان نباشه. حتي يك دانشمندي است در رياض الان زندگي ميكنه، از مابقي آن علمايي است كه در تخريب قبرستان بقيع شريك بوده، از علماي وهابيته، بن باز بهش ميگن. من خودم باهاش صحبت كردم. در مدينه آنوقت بود. او معتقد به امام زمانه. با اينكه وهابي بود. حتي چيزي نوشته. من نوشتهاش را دارم. مقالهاي نوشته. در يكي از همان سالهاي قبل از انقلاب من يكسال در مكه بودم. رابطة عالم اسلامي تشكيل شده بود. يعني مردم كه آمدهاند به مكه، علما را در يك محل جمع ميكرد عربستان سعودي و اكثر اينها را دعوت كرده بود و بعضي هم به مناسبت موسم حج كه براي زيارت رفته بودند، از آنها هم دعوت كرده بود و در آن مراسم من بودم. تصادفا مسئلهاي سؤال شد كه نظر رابطة عالم اسلامي كه از تمام دنيا آنجا جمع شدند، و يك مملكتي هم آنها را جمع كرده كه بسيار متعصب است. آن مسئله سؤال شد. البته سؤال كننده يك نفر كنيايي بود كه آيا دربارة حجت ابن الحسن، امام زمان، نظر رابطة اسلامي چيه؟ بيانيهاي دادند، همه اشون امضا كردند، مهر رابطه پاش خورد، مضمونش همين بود كه ما شيعه معتقديم.
آنقدري كه امروز مردم دنيا اعتقاد به امام عصر و صاحب زمان و آن كسي كه دنيا را خواهد آمد و پر از عدل و داد خواهد كرد، آنقدري كه مردم به او معتقدند به پيغمبر اكرم معتقد نيستند. آنقدري كه او را ميشناسند، رسول اكرم و پيغمبر اسلام را نميشناسند. يك وقت فكر نكنيد كه اين يك اعتقادي است مخصوص شيعه و آنهم در ميان شيعيان يك عده افراد تندرو و پر محبت نسبت به امام زمان. من ميتونم عرض كنم غافلترين افراد از اين جمعيتي كه عرض كردم شايد يك عده از شيعيان باشند نسبت به امام زمان. ما در ايران هنوز يا جرأت نكرديم يا اينكه اهتمامش را نداريم و يا اينكه ارزشش را معتقد نيستيم كه يك معتمري، يك كنفرانس بينالمللي دربارة امام زمان تشكيل بديم و نظر خواهي كنيم از دانشمندان دنيا دربارة حجة ابن الحسن. ولي قبل از انقلاب، الان دقيقا يادم نيست كه سال چند بود، فكر ميكنم سال 46 بود يا 51 بود، چون هر دو سال من مشرف بودم. اين كنفرانس و اين معتمر و اين رابطه در مكه تشكيل شد. ما در ايران مجالسي تشكيل ميديم، كنفرانسهايي تشكيل ميديم دربارة شيخ مفيد. شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه از علماي بزرگ بوده. من دقت كردم در همين معتمر، شيخ مفيد مطالب زيادي داره در مسائل مختلف. همة آن مسائلي را كه او مطرح كرده بود در معتمر مطرح شد و يكي از مسائلي كه در كتب شيخ مفيد زياد اصرار داشته، موضوع وجود مقدس حجة ابن الحسن عليه الصلاة و السلام بوده. يكنفر از اين علما و دانشمنداني كه در معتمر شركت كرده بودند، بعنوان يكي از مطالب مهم شيخ مفيد مطرح نكرده بودند. فرق ما كه شيعه هستيم و علماي اهل سنت كه سني هستند و دور از ولايت خاندان عصمت هستند ببينيد چقدره؟ ما چقدر معناي كوثر را درك كرديم؟ اين خير كثيري كه خداي تعالي با آن تشريفات ميگويد انا، اين يك، اينها همهاش شرحش را بعضي هاش را دادم، بعضيش طولانيه. يكي با كلمة انا گفته، يكي با كلمة اعطينا گفته، يكي با كلمة كوثر گفته. آنهم خداي بزرگ به پيغمبر بزرگ چيز بزرگ داده و بزرگترين چيزهايي كه توي اين كلمات و معاني كوثر هست كه اگر غير از اين را معتقد باشيم، نميفهميم، درك نداريم. به جهت اينكه تمام انبياء و اولياء آمدهاند كه دنيا را تحت حكومت الهي بكشند. تمام فعاليت و همت پيغمبر اكرم و ائمة اطهار اين بوده كه تمام دنيا دين اسلام را داشته باشند. و يظهره علي الدين كله و لوكره المشركون. آنوقت اين كار بوسيلة اين بزرگوار انجام ميشه. و ما به ياد اين بزرگواريم. علماي اقلا داخل ايران را، از سني و شيعه جمع كنيم. آقايون بنشينيد دربارة امام زمان مطلبي بگوييد. اقلا هزار جلد كتاب دانشمندان گذشتة ما دربارة اين وجود مقدس نوشتهاند. اين كتابها را بررسي كنيم. جوانهامون الان دربارة اين وجود مقدس شبهاتي دارند، اشكالاتي دارند، نظراتي دارند، گاهي از طول عمر حضرت سؤال ميكنند، گاهي از غيبتش سؤال ميكنند، گاهي از ملاقاتش ميپرسند، هنوز براي ما مردم شيعة ولايتي امام زماني اين مسئله حل نشده كه آيا ميشه در زمان غيبت امام زمان را ديد يا نه؟ خيلي عجيبه. آيا ميشه شناختش يا نه؟ اگر يك شخصي بگويد من در خواب امام زمان را ديدم، يا بگويد در مسجد جمكران خدمت حضرت رسيدم، ميگيم كه اين شخص دروغ ميگه، مدعي دروغه. هنوز ما اين مطلب برامون جا نيفتاده. خيلي جاي تأسفه. و شما مطمئن باشيد كساني كه ميگويند در زمان غيبت نميشود خدمت حضرت رسيد، اينها نميخوان مردم خدمت امام زمان برسند. نميخوان نام مقدس امام زمان بر ملاء بشه. حالا چه فكر ميكنند؟ خدا كنه كه مربوط به باطنشون و خبث طينتشون نباشه. مربوط به جهلشون باشه. چون اين قابل علاجه. اما اگر خداي نكرده مربوط به خبث طينتشون و حلال زاده نبودنشون باشه كه اين جاي تأسفه. رفتند، رسيدند، به مطالبي رسيدند، دانشمندان دنيا عرض ميكنم، آنهايي كه دشمنند به فكر اينند كه اين نور را خاموش كنند. اين نور ظاهر شده. به قول استاد مرحوم ما، استاد اخلاق ما، خدا رحمتش كنه، ايشان ميگفت مثل خورشيد، چون پيغمبر اكرم امام عصر ارواحنا فداه را به خورشيد تشبيه كرده. به خورشيد. هشت تا روايت تقريبا من يك وقتي ديدم كه اين كلمة كالشمس اين مطرح شده در زمان پيغمبر اكرم. تشبيه به خورشيد از جهاتي است. يكي از آن جهات اين است كه همانطوري كه خورشيد بعد از غروب تا يكي دو ساعت نورش باقيه. براي اينكه يك دفعه مردم در تاريكي محض قرار نگيرند و ناراحتي ايجاد نشه. يكي ديگر اينكه وقت ظهورش، قبل از ظهورش، همانطوري كه خورشيد يكي دو ساعت در تمام دنيا، در آن قسمتي كه ميخواد ظهور كند، ظاهر ميشه بعد خودش ميآد، اين وجود مقدس هم قبل از ظهور يك نورانيتي از خودش نشان ميده. مردم را آماده ميكنه. يكي ديگر اينكه خورشيد وقتي كه پشت ابره، نورش به اينطرف ظاهره و اثرات نور او براي بشر هست و فوايدش هست. و يك مطلبي كه شايد ماها متوجه نباشيم. و اين نكتة حساسي است. در روايت هم اشاره داره و آن اين است كه وقتي انسان پشت ابره، ميگه خورشيد پشت ابره. خورشيد به تمام عالم ميتابه، لااقل منظومة شمسي را نور افشاني ميكنه. يك شهر مشهد ابر گرفته، ميدونيد مثل چي ميمونه؟ يك كسي لحاف را روي سرش بكشه، تاريك بشه. بگه دنيا تاريك شد. ما زير ابريم. ما پشت پرده هستيم، نه خورشيد. خورشيد به تمام كرات داره نور ميتابه. خورشيد به تمام كرة زمين، يا لااقل نيمكرة زمين داره نور افشاني ميكنه. حالا يك گوشهاي ابر قرار گرفته. ما به آسمان نگاه ميكنيم ميگيم خورشيد پشت ابره. همينطور ما وقتي كه ميخوايم دربارة امام زمان حرف بزنيم، ميگيم امام زمان در پس پردة غيبته. نه تو در پس پردة غيبتي. كه غيبة منا. اين از ناحية ماست. ما لحاف روي سرمون كشيديم. ما گناهانمون پردهاي روي چشممان كشيده. ما امراض روحيمون، عدم تزكية نفسمون پردهاي شده كه ما را از امام زمانمون دور كرده. و الا ميگيد نه. تزكية نفس كن، از اولياء خدا باش، گناه نكن، ببين امام زمان را ميبيني يا نه؟ محبت پيدا كن، علاقه پيدا كن، چشمت را باز كن تا ببيني اين نور پر عظمت خورشيد وجود مقدس حجة ابن الحسن را مشاهده ميكني يا نه؟
مرحوم سيد بحر العلوم نشسته بود توي يك مجلسي. يك شاگردي داره كنارش نشسته. يك نفر از در وارد شد، از همين افراد كور، از همين افرادي كه كور باطن حتي هستند. آخه يك وقت هست انسان امام زمان را نديده ميگه خوب من توفيق نداشتم. يك وقت جهل مركبش ايجاب ميكنه كه بگه نه اصلا نميشه. اگر ميشد ببينند من ميديدم. اين كبر و غرور، همين خودش يك پردة ضخيمي است كه روي صورت اين افراد افتاده. او وارد شد. رو كرد به سيد بحر العلوم گفت كه آقا در زمان غيبت كبري ميشه خدمت امام زمان رسيد؟ ايشان بلند چيزي نگفتند. چون بعضي افراد اينقدر لياقت ندارند كه حتي جوابشون را يك همچين بزرگواري بدهند. آهسته فرمود چطور نميشه در زمان غيبت خدمت امام زمان رسيد و حال اينكه آقا مرا مكرر در بغل گرفتند و مرا به خود فشردند. اينها افرادي هستند كه اينقدر لياقت ندارند كه به آنها جواب داد. و شما هم، شما دوستان امام زمان، كه امشب الحمد لله يك عده از دوستان حجة ابن الحسن، از كساني كه مثل يك چنين شبي سالها در مسجد جمكران بودند و امشب به ما لطف كردند و اينجا ميخوان انشاء الله از آقا دعوت كنند كه حجة ابن الحسن روحي فدا كه در همه جا هست، كور باد چشمي كه وجود مقدسش را نبيند. انشاء الله ما امشب از اين آقايان، از اين بزرگان، از اين دانشمندان، از اين علما، از اين اهل معناهايي كه من چند روزه خدمتشون، خدمت بعضي از اين آقايون ميرسم در كانون بحث و انتقاد و ميگند هر هفته شبهاي جمعه از بروجرد و ملاير و شهرهاي اطراف جمعي ميشيم، حركت ميكنيم ميريم در مسجد جمكران، شبهاي جمعه و يا بقية الله ميگيم، يا صاحب الزمان ميگيم. خوشا به حالشون. و امروز هم ميخواستند بروند براي مسجد جمكران امشب، بزرگشون، آن آقايي كه، آن آقاي بزرگواري كه بعنوان استادي و عالم اين آقايون، چون من اين كلمة عالم زمان غيبت، مثل عالم بني اسرائيل كه در زمان غيبت حضرت موسي مينشست و همهاش ياد حجة ابن الحسن ميكرد، ياد حضرت موسي ميكرد و آنها اطرافش جمع ميشدند. انشاء الله ايشان هم به ياد حضرت بقية الله با ايشان آمدند و ايشان فرموده بودند كه كنار قبر علي بن موسي الرضا شب جمعه نبايد رفت و به من بشارت دادند كه امشب اينجا هستند. من جدا امشب از آقايان ميخوام كه دعوت كنند از آقا بقية الله. بگن آقا ما هر شب جمعه از آن راه دور ميآئيم براي مسجدي كه تو به حسن مصلح دستور فرمودي آنجا را بساز. من صلاهما فكانهما صلي في بيت العتيق. عظمت اين مسجد به قدري زياده كه كسي كه در آنجا دو ركعت نماز حجة ابن الحسن را بخوانه، مثل اين است كه در كعبه، در خانة خدا نماز خوانده. و مكرر افراد در مسجد جمكران خدمت امام زمان رسيدند. هنيء لارباب نعيم نعيمهم. خوشا به حال آنهايي كه صاحب نعمتند. در دنيا انسان بياد يك مشت گناه بكنه، معصيت بكنه، يك مشت آذوقهاي مردم دنيا را بخوره و اموالي جمع بكنه و بعد هم در راه گناه از دار دنيا بره، چقدر اين شخص با آن كسي كه از روز تولد، آن شخص ميگفت مادر من، خودش ميگفته كه هر وقت پستان به دهان من ميگذاشت، تا وقتي كه من داشتم شير ميمكيدم يا حجة ابن الحسن ميگفت. من از او سؤال كردم كه تو چطور اينهمه علاقه به امام زمان داري؟ گفت يك همچين مادري من داشتم. پدرم وقتي از در وارد ميشد يا صاحب الزمان ميگفت. خوشا به حال اين افراد و متصل به اقيانوس عالم هستي هستند. و ماها افرادي كه با اين ظهور مقدس ارتباط ندارند، مثل يك قطره آب گنديده كه در يك مزبلهاي افتاده باشه، خدا ميدونه جز اين چيزي نيست.
ما امشب اميدواريم انشاء الله آقامون، مولامون لطفي بكند. آقا ما اگر قلبمون هنوز تزكيه نشده و لايق انعكاس جمال مقدست در قلبمون هنوز نشده، آقا خدا ميدونه، ما در هيچ منبري، در هيچ مجلسي، در هيچ وقت دعائي، نميشه كه اول نام تو را نبريم و اول به ياد تو نباشيم. حالا هر طوري هست از شما توقع داريم كه امشب نظر لطف و عنايتي به اين مجلس ما بفرمائيد و در اين مجلس قدم رنجه فرمائيد و ما را، قلب ما را امشب روشن كنيد. يكي از جهت تشبيه پيغمبر اكرم آن وجود مقدس را به خورشيد، اين است كه مستقيم نميشه به خورشيد نگاه كرد. نميشه به نورش نگاه كنيم. چشمها لياقت آن ديدن را نداره. آن جمال مقدس را نداره. انسان بايد به آثار وجودي حجة ابن الحسن نگاه بكنه. بيائيد در خدمت امام زمان، با اخلاص به آن حضرت متوجه بشويد، ببينيد چطور راهتون را به رويتون باز ميكنه. چقدر نورانيت پيدا ميكنيد. زندگيتون مرتب ميشه. من تعهد ميكنم، روي اخلاص كسي دست به دامن امام زمان باشد، ارتباط داشته باشد، فرزندانش را، اهل بيتش را اينها را با امام زمان آشنا كنه، زندگي دنياش هم مرتب ميشه. امام زمان بهش كمك ميكنه. ما زير پردة غيبتيم نه آن وجود مقدس. يك قدري تعالي پيدا كن. يك كسي ميگفت كه من هر چه هم هوا ابر باشه خورشيد را ميبينم. بعد تحقيق كرديم ديديدم خلبانه. روزها پرواز ميكنه ميره آن بالا، بالاي ابر و خورشيد را ميبينه. ماهم بايد بالاي ابر، از اين مسائل دنيائي بكنيم خودمون را. محبت دنيا در دلمون نباشه، وابستگيها نباشه. و جاهدوا باموالكم و انفسكم في سبيل الله. اينها سبيل خدا هستند، اينها راه خدا هستند. اينها صراط مستقيم هستند. اگر ميخواي به امام زمان عليه الصلاة و السلام برسي بايد از هر چه غير اوست دل بركني. اگر خواهي آري به كف دامن او برو دامن از هر چه جز اوست برچين. هر چه جز اوست.
شب جمعه است. يا بقية الله. شايد آقا حجة ابن الحسن امشب كنار قبر جدش سيد الشهدا، يكي از علماي بزرگ اهل معنا، يكي از علماي بزرگ اهل معنا ميگفت، نميدونم از كجا ميگفت، مكاشفهاي داشت، ميگفت سر شب همه ميروند براي، حتي ارواح انبياء و اولياء، براي زيارت حضرت سيد الشهدا و يك زيارت مختصري ميكنند. مثل ماها كه بيتوته ميكنند تا صبح نيست. بعد در شب جمعه به يك يك از مشاهد مشرفه دسته جمعي سر ميزنند و حوائج افرادي كه متوسل به آن قبور مقدسه و حرمهاي مطهره شدهاند، آنها عنايت ميكنند. شايد امشب و يقينا امشب هم به مشهد و حرم مقدس علي بن موسي الرضا آنهم در ماه امام رضا، اين ماه متعلق به حضرت رضاست. يازدهم اين ماه، تولد وجود مقدس علي بن موسي الرضاست. بيست و سوم اين ماه زيارتي مخصوص آن حضرته. بيست و پنجم اين ماه روز دفع الارض، افضل اعمال روز دفع الارض، زيارت علي بن موسي الرضاست. روز آخر اين ماه هم كه وفات فرزندش امام جواد. انشاء الله خدا توفيقمان بدهد، ما را خداي تعالي جزء زائرين خوب علي بن موسي الرضا قرار بدهد. ما را جزء مجاورين خوب علي بن موسي الرضا قرار بدهد. و زيارت حجة ابن الحسن را در اين ماه، در اين شب عزيز نصيبمان بفرمايد.
السلام عليك يا ابا عبد الله. يكي از اثرات گريه كردن بر سيد الشهدا اين است كه چشم انسان از گناهان پاك ميشه و شايد پردهها بالا برود، چشمها لايق ملاقات امام زمان عليه الصلاة و السلام بشود. آقا به محمد علي فشندي در شب هشتم ماه ذي حجه فرمودند كه روز عرفه به خاطر اينكه شما روضة عمويم ابو الفضل عباس را ميخوانيد، امام زمان به خيمة شما خواهد آمد. السلام عليك يا اباالفضل العباس. ابن امير المؤمنين. السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله و لرسوله و لامير المؤمنين. اشهد انك قتلت مظلوما. يا ابو الفضل. شهادت ميدهم كه تو مظلوم كشته شدي. آنقدر ابو الفضل العباس شجاع است كه وقتي شمر به ابن زياد پيشنهاد كرد كه من بروم ابو الفضل را از ميان اصحاب سيد الشهدا بيرون بيارم، فورا قبول كرد. چون اگر او نباشد كار آسانتر انجام خواهد شد. ولي اين بزرگوار، از اين اشهد انك قتلت مظلوما، رفته آب بياورد، هدفش اين است كه جرعة آبي به لبهاي فرزندان حسين بن علي برساند. چراغها را خاموش كنيد حال عزاي بهتري پيدا كنيم. انشاء الله اميدواريم امشب آقامون حجة ابن الحسن اين روضة ما را گوش بدهند، از ديوار خيمة است و دارد گوش ميدهد مصائب عمويش ابو الفضل عباس را و اشك ميريزد، امشب امام زمان ما در اين مجلس تشريف بياورد. آقا براي شما اين روضه را ميخونيم. وارد شريعه شد. دستها را برد زير آب، چشمش كه به آب افتاد صدا زد يا نفس هوني و الحسين معطشوا. اي نفس من، اي ابو الفضل، آيا تو ميخواي آب بخوري، حسين بن علي با لبهاي تشنه در… آب را روي آب ريخت. از شريعه بيرون آمد. اينجاست كه اشهد انك قتلت مظلوما. همتش اين است كه آب را به خيمههاي حرم برساند. ظالمي آمد و شمشيري به بازوي راست ابو الفضل، بند مشك را به شانة چپ انداخت. دارد حركت ميكند. از بازوي راستش خون ميريزد. آنوقت ظالم ديگري كمين كرد دست چپ ابو الفضل را از بدن جدا كرد. ابو الفضل العباس بند مشك را به دندان گرفت، خودش را انداخته روي مشك. ميخواد مشك را حفظ كند. آبها روي زمين نريزد. يك وقت نگاه كردند ديدند ابو الفضل آئس من الحيات عازم من الموت. وقتي بود كه ديد آبها روي زمين ريخت. ظالمي هم آمد و با عمود آهنين فرق مباركش…
يا بقية الله. يا صاحب الزمان جانم به قربانت. همه رو به قبله. بسم الله الرحمن الرحيم. الهي عظم البلاء، الهي عظم البلاء و برح الخفاء و انكشف الغطاء و انقطع الرجاء ضاقت الارض و منعت السماء و انت المستعان و اليك المشتكي و عليك المعول في الشدة و الرخاء. اللهم صل علي محمد و آل محمد. اولي الامر الذين فرضت علينا طاعتهم و عرفتنا بذلك منزلتهم ففرج عنا بحق فرجا عاجلا قريبا كلمح البصر او هو اقرب من ذلك. يا محمد يا علي. يا علي و يا محمد اكفياني فانكما كافيان. فانصراني فانكما ناصران. يا مولا يا صاحب الزمان. يا مولا يا صاحب الزمان. يا مولا يا صاحب الزمان. الغوث الغوث الغوث ادركني ادركني ادركني الساعه الساعه الساعه العجل العجل العجل. آقاجان يا بقية الله. آقا سلام عرض ميكنيم. السلام عليك يا بقية الله في ارضه. سيدي تقاضامون از شما اين است، امشب نظر لطفي به اين مجلس و اهل اين مجلس بفرمائيد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.