۱۴۲۶/۹/۲۰ قمری – عقل و فكر

عقل و فكر           

 

بسمه تعالي…..باكمال تاسف فلاسفه مادي براي انكه بتوانندمطالب انحرافي خودرابه خوردسائرين بدهندمعني واژه هاراتغییردادندوآنهاراشایع نمودند .که یکی ازآنها معنی <<عقل>> بوده است. همه میدانیم که از نظرقرآن واحادیث اسلامی عقل درمقابل جهل قرار گرفته که کتاب عقل وجهل اصول کافی وسایر کتب روائی اسلامی ازسنی وشیعه دلیل بر این مدعی است ولی<<فکر>> که همان اندیشه است  راهنما ی انسان به سوی عقل است . وتردیدی نیست که عقل حجَُّّت است ولی فکر حجت نیست امام علیه السلام میفر ماید<< ان لله علی الناس حجتین حجت ظاهره وحجت باطنه اماالحجه الظاهره فالانبیاء والرسل<ع> واماالحجه الباطنه فالعقول>> پس عقل حجت الهی است خطاءکارنباید باشد وامام عليه السلام انرااینگونه توصیف میکند<< العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان>> وخدایتعالی درقرآن مردم رابه تعقل مکررواداشته وفرموده<<افلاتعقلون>> پس عقل حجت است ولی فکر بشرحجت نیست وخطاء کاراست که می بینیم فلاسفه بزرگ باهم اختلا فات شدیدی دارند با انکه همه با تفکرمطالبشانرا عرضه میدارند ولی اگرافکارهمه به عقل میرسید همانگونه که انبیاء <ع >سر سوزنی باهم اختلافی ندارند انهاهم باهم اختلافی نمیداشتند بنا بر اين فلسفه كه متكي به افكار بشري است علم معقول گفته نميشود بلكه علوم قرآن واستنباط ازاحاديث واجتهاد ازعلوم عقليه است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *