۱۴۲۶/۵/۲۵ قمری – ۱۳۸۴/۴/۱۱ شمسی – درباره خودم (خصوصیات کلی مراحل استقامت، صراط مستقیم، تقوی و محبت، جهاد با نفس، عبودیت)

درباره خودم
 
 
 
 
"جمعی از دوستان اهل تزکیه نفس در مرحله جهاد و عبودیت که امتحان کتبی می دهند"
 
 
بسمه تعالی ………….. پس از آنکه مرحله توبه تمام شد. برای موفقیت در راه دستور مرحله استقامت و ثبات به سالک الی الله داده می شود. در این مرحله کسانیکه می خواهند تزکیه نفس کنند باید صبر و اعتماد به نفس و قاطعیت و نترسیدن از غیر خدا را در وجود خود کاملا پیاده نمایند. تا بتوانند در راه کمالات با همه مشکلاتی که هست مبارزه نمایند و در فشارهائی که از طرف شیطان و نفس اماره بر آنها وارد می شود دارای تحمل باشند. (البته مدت و کیفیت دستورات استقامت نسبت به افراد فرق می کند که باید استاد آنرا تشخیص دهد)
پس از این مرحله، مرحله صراط مستقیم را باید سالک الی الله تمرین کند. یعنی عقائدش را ، اعمالش را ، افکارش را از هرگونه افراط و تفریط حفظ کند و نگذارد سر سوزنی از راه راست منحرف شود (که تشخیص این موضوع از نظر زمان و کیفیت کار به عهده استادش خواهد بود)
مرحله بعدی مرحله تقوی و محبت است. سالک الی الله در این مرحله باید محبت های مجازی را کنار بگذارد و محبتش را به خدای تعالی متمرکز کند و هرکس و هرچه به خدا نزدیکتر است آنرا بیشتر دوست داشته باشد و به همین جهت خدا را اطاعت کند و بخاطر محبتی که به ذات مقدس متعال دارد و به او متمرکز شده کمال تقوی را رعایت کند و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را به خاطر خدا دوست داشته باشد. ( که راهنمائی این موضوع و مدتیکه باید سالک الی الله در این مرحله باشد بعهده استاد است).
پس از این مرحله نوبت مرحله جهاد با نفس می رسد یعنی سالک الی الله باید بداند که نفس بسیار سرکش و اماره به سوء است و باید کنترل شود. هرچه خدا دوست دارد همان را به نفسش تحمیل کند و آنچه نفس و شیطان بر خلاف خواست خدا می خواهند عمل نکند. تا کم کم نفس خواسته هایش خواسته های خدا باشد و اماره به خوبیها گردد ( تشخیص تحقق این مسئله در وجود سالک الی الله بعهده استاد است ) .
مرحله بعدی که آخرین مرحله تزکیه نفس است مرحله عبودیت است که در این مرحله انسان باید بنده و کارمند رسمی خدا گردد. یعنی به هیچ وجه برای شیطان و نفس کار نکند و تنها خدا را عبادت کند و معنی « ایاک نعبد » را در خود بوجود آورد. غضب و صفات شیطانی را علاوه بر آنکه عمل نمی کند باید در نفس خود آنها را از بین برده باشد. تا او از اولیاء خدا گردد و تمام صفات رذیله طبعا در این مرحله باید از بین رفته باشد و تزکیه نفسش کامل شده باشد و الا باید نواقص مراحلش را زیر نظر استادش جبران کند. ( با این برنامه صدها نفری که دقیقا و جدا به دستورات استاد عمل کرده اند در طی حدود ۱۲ سال از صفات رذیله پاک شده و موفق به تزکیه نفس گردیده اند. که با امتحان و نوشتن شرح حالشان در دفترشان خود را کاملا نشان داده اند).
امید است خدای تعالی این ابتکار و این موفقیت را از ما قبول بفرماید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *