۲۸ ذی الحجه ۱۴۲۴ قمری – ۱ اسفند ۱۳۸۲ شمسی – تذکرات، اهمیت ماه های قمری
اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم
بسم اللّه الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة و السلام علي رسول الله و علي آله آلاللّه لاسيما علي بقية الله روحي وارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء و اللعنة الدائمة علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين.
اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم، وَأَلَّوْ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا، (جن/16).
رای دادن در انتخابات
دو سه مطلب خارج از بحث به آقايان محترم و خانمهاي محترمه عرض كنم؛ اوّل اينكه امروز روز انتخابات است و چون وليفقيه امر كردهاند كه همه رأي بدهند، شما هم انشاءالله به افراد عادل و تا جايي كه ممكن است به افرادي كه تزكيهي نفس كردهاند بشناسيد و رأي بدهيد.
پرهیز از غیبت و نمامی و تفرقه
مطلب دوّم يكي از چيزهايي كه مخصوصاً در بين خانمها رايج است و ظاهراً آن را خارج از تزكيهي نفس ميدانند و حتي افرادي كه مراحل بالا هستند توجّهي به آن ندارند و حال آنکه قبل از يقظه بايد اين كار را بكنند، اين است كه در مجالس و محافل يا دو نفري، حرفهايي كه مربوط به مردم است، مربوط به اسرار مردم هست، به تجسس در وضع و حالات مردم است كه قرآن صريحاً ميفرمايد: وَلَا تَجَسَّسُوا، كه لازمهي اين تجسس، غيبت است، که وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا (حجرات/12) پشت سر اين وَلَا تَجَسَّسُوا است، هر كسي كه ديديد حرف ديگري را ميزند و مذمّت از ديگري ميكند اين شخص يا دروغگو است يا نمّام دورغگو است و يا نمّام است، در هر سه حال اين شخص در اين موقع فاسق است و فاسق، حرفش به صريح قرآن، إِنْ جَائَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا، (حجرات/6)، به حرف فرد فاسق اعتنا نكنيد، او را فاسق بدانيد، اگر حرف ديگري را ميزند آن ديگري براي شما فسقش ثابت نشده و فسق اين شخص نمّام، الان ثابت است و هيچگاه حرف فاسق بر حرف شخصي كه فسقش يا براي شما ثابت نشده و يا عادل است ترجيح پيدا نميكند. من جدّاً از همين الان اعلام ميكنم؛ نميخواهد از من بپرسيد که آیا ما الان در راه هستيم يا نيستيم، اگر نشستيد درد دل يك شخصي را گوش داديد و در مذّمت كسي حرف زد و شما نهي از منكر نكرديد، از برنامههاي تزكيهي نفس خارج هستيد و من دعا ميكنم يا بگويم نفرين ميكنم كه خدا به او توفيق موفقيّت در راه تزكيهي نفس ندهد. خيلي جدّي باشيد، خانمها مخصوصاً، با يكديگر حرف ميزنيد حرف خدا را بزنيد، حرف پيغمبر را بزنيد، حرف خوبان را بزنيد، خوبان را مدح كنيد، اينقدر فساد و تفرقه بين يك مشت جمعيتي كه براي خدا قدم برداشتهاند بهوجود نياوريد و انشاءالله اميدواريم روز قيامت بتوانيد پاسخگوي پروردگارتان باشيد.
اهمیت دادن به ماههای قمری برای انجام وظایف دینی
مطلب سوّم؛ امروز يا فردا روز آخر سال است، حواستان جمع باشد، سال را ميگويم نه آخرِ ماه، آخر ماه هست ولي آخر سال است. يك سال قمري كه پروردگارتان در قرآنتان فرموده است كه: ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ (توبه/36)، خيلي عجيب است ! دينِ قيّم اين است كه دوازده ماه داشته باشيد و آن دوازده ماه، ماه قمري باشد و ماه قمري، چهارماهش ماه حرام است، محترم است، فلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ، در اين چهار ماه بخصوص به خودتان ظلم نكنيد، كه اگر خداي نكرده عدد روزهاي ماههاي قمري يا اوّل و آخر ماههاي قمري از دستتان برود ممكن است ماههاي حرام را هم متوجّه نباشيد، عاشورا را هم متوجّه نباشيد، تاسوعا را هم متوجه نباشيد و بالاخره به وظايف دينيتان و استحبابيتان عمل نكنيد، چون گاهي ميشود اينها سبب ميشود كه كلّي وظايف را انسان فراموش ميكند. شما اگر در ماههاي مثلا شمسي بيست و دوم بهمن را ندانيد چه روزي است طبعاً برايش ارزش قائل نميشويد، همينطور اگر در ماههاي قمري روز غدير خم را ندانيد چه روزي است برايش ارزش قائل نميشويد. بنابراين خيلي اهميت بدهيد، هر روزي از روزهاي ماههاي قمري يك اعمالي دارد، مستبحاتي دارد، مثلاً روز غدير خم روزهاش آن قدر اجر دارد، يعني آن قدر خدايتعالي در حساب آخرتتان، بانك آخرتتان آن قدر ميريزد كه عبادتِ تمام مردم زمين را براي شما منظور ميكند، الان هم بخواهد همهي آنها را به شما بدهد نميتوانيد آن را نگه داريد. الان به يك نفر، مثلا به يك انساني بگويند صد ميليارد تومان ميخواهيم به تو بدهيم، خوب ميگويد من چه كارش كنم؟ روز جمعه هم هست بانكها تعطيل است، امّا اگر گفتند ما خودمان ميريزيم به حسابت، خوب، ممنون. فرقي براي شما نميكند که روز غدير خم روزه گرفتيد يا نگرفتيد، چون هيچ نه بر چاقيتان افزوده ميشود، نه بر لاغريتان افزوده ميشود، نه بر رنگ و قيافهتان افزوده ميشود، هيچ؛ امّا خدا ميريزد به حسابتان، هر وقت برويد به اين بانك مراجعه كنيد ميبينيد بهبه ! چقدر پول ريختهاند به حسابتان، يك آرامشي پيدا ميكنيد كه خدايتعالي در قرآن ميفرمايد: وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ (توبه/103)، اي پيغمبر؛ رحمت خاصّهي من را دريافت كن به حساب اينها بريز، كه اين صلوات كه رحمت خاصّه است به اينها آرامش ميدهد. شما ديشب نماز شب خوانديد، با خدا حرف زديد، امروز فقط چيزي كه برايتان مانده يك مقدار كسل هستيد، چون ديشب كم خوابيديد، امّا اين را بدانيد خدايتعالي به پيغمبرش ميفرمايد كه: فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا (اسراء/79)، وقتي كه انسان از خاك و از قبر برميخيزد به او ميگويند آقا تو جايت آن بالا است، چرا؟ من آن بالا؟! كنار پيغمبر؟! بله، آنجا مقام محمود است، به خاطر نمازشبي كه تو خواندهاي، يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا، ماههاي قمري از خوبيهايش اين است كه تقويم نميخواهد، شما اگر يك مقدار به خودتان زحمت بدهيد قبل از مغرب برويد طرف افق را نگاه كنيد يك مقداري هم عادت میكنيد به اين كار كه اوّل ماه رمضان مشكل اينقدر برايتان نشود. من يك وقت ديدم يكي پشت به مغرب ايستاده بود ماه را ميخواست پيدا كند! اينطوري نباشيد، عادت كنيد، ماههاي قمري مهم است، روز اوّل ماه، هر كس نماز اوّل ماه را بخواند آن ماه از همهي خطرات محفوظ است. خوب اين كم است؟ شما اگر ندانيد امروز اوّل ماه است يا فردا، نميتواني اين كار را بكني، يك ماه خودت را در معرض خطر قرار میدهی، اگر انسان نداند اول محرم چه وقت هست، اول سال چه موقع هست. خوب برويد يك نگاهي بكنيد، اشكالي ندارد، هيچ مهم نيست، افق خيلي روشن و خيلي واضح، اگر خودتان پيدا نكرديد يك عدّه پيدا كنند به شما بگويند. ممالك عربي حالا همهشان نه، ولي عربستان سعودي اين كار را ميكند، خيلي راحت، و هر ماه را اعلام ميكند و در مسجدالحرام و در مسجدالنبي زده كه امروز اول ماه است. آن بيچارهها پنجوقت نماز ميخوانند، بلكه ششوقت؛ نماز شب آن موقع، نماز صبح آن موقع، نماز ظهر آن موقع، نماز عصر آن موقع، نماز مغرب، نماز عشاء، همه را زده اند. شما خدا را شكر كنيد به خاطر عملي كه پيغمبراكرم كرد و از طريق اهلبيت به ما رسيد، چون در صحيح بخاري هست كه پيغمبراكرم گاهي نمازش را با هم ميخواند، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را گاهي جدا جدا ميخواند. شما نگوييد آن افضل است، اگر بگوييد كاري كه اهلسنت ميكنند افضل است و يا جدا جدا خواندن افضل است اين به پيغمبر توهين شده، يعني پيغمبر كار افضل را گاهي ترك ميكرد ! نه ! هر دو مساوي است، چه با هم بخوانيد چه جداي از هم بخوانيد، چون در همان روايتي كه در صحيح بخاري هست، پيغمبراكرم گاهي نمازش را بدون هيچ عذري ـ عجيب است بدون هیچ قیدی بیان کرده ـ بدون هيچ عذري با هم ميخواند و بدون هيچ عذري جدا جدا ميخواند، معنايش هم همين است كه ميشود هر دو تا را خواند. دلت ميخواهد زياد رفت و آمد كني در مسجد، ظهر برو و عصر هم برو، مغرب برو عشاء هم برو، كمتر ميخواهي رفت و آمد كني، كار زياد داري، گرفتاري زياد داري، بنّا بايد دستش را بشويد، وضو بگيرد، خوب اين كار پرزحمتي است براي يك شخص گچكارِ بنّا ، برو مسجد هر دو نمازت را بخوان، چون از آن لحظهاي كه اذان ميگويند، لحظهي ظهر، نصفالنهار، همانجا ظهر است، از آنجا به بعد عصر است. نگوييد نماز عصر را ما ظهر بخوانيم، نه! از همان لحظه به بعد عصر است، از همان لحظه به قبل هم صبح است، اين وسط، آن خط وسط، آن يك لحظهي وسط، ظهر است، اين را بدانيد، عقلتان هم حتماً همين را ميگويد. ما چه بعد از چهار ركعت نماز ظهر، نماز عصر را بخوانيم در عصر خوانده ايم، چه دم غروب بخوانيم باز هم در عصر خوانده ايم، اين را بدانيد، اين از نظر علمي ثابت است. پس بنابراين به ماههاي قمري وظيفهي واجب و بلكه لازم است اهمیت بدهید؛ لازم به حساب شرعي عرض ميكنم براي اينكه ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ، واجب به خاطر اينكه از دستتان بعضي فضائل نرود و منافعتان به خطر نيفتد و شما بدانيد كه امروز چه روزي هست،
اقتدا کردن به اهل بیت علیهم السلام در سوره هل اتی
مثلاً شما ميدانيد امروز روزي است كه سورهي هل اتي نازل شد؟ از نظر اوّل اسفند نه، از نظر بيست و پنجم ماه ذيحجه. سورهي هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ (انسان/1)، در شأن ائمهي اطهار و در شأن علي بن ابيطالب كه سنّي و شيعه معتقدند كه اين سورهي مباركه در يك چنين روزي نازل شده و هر كس تأسّي بكند به علي بن ابيطالب، اين فضايل برايش هست، كه چیست آن فضائل؟ مُتَّكِئِينَ فيها عَلَى فرش بطائنها من استبرق (الرحمان/54)، آياتي كه مربوط به بهشت است در اين سوره نازل شده كه واقعاً اگر من بخواهم دربارهاش حتّي ظاهرش را بخوانم و برايتان شرح بدهم ديگر به مطلب اصليام نميرسم. خوب آنها صدقه دادند، اطعام كردند، ما چه؟ شما هم برويد يك مقدار از اين كارها بكنيد، همهاش كارهاي بيخرج! نماز شب را خوب ميخواند امّا خمس و زكاتش را خيلي بد ميدهد! اطعام نميكند امّا سلام ميكند، چون سلام مجاني است! اينطور نباشيم، وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا (انسان/8)، و اگر هم اطعام كردي نگو خوب، حالا ما به تو اطعام كرديم، بيا اين لباسهاي ما را بشوي، اين ظرفهاي ما را بشوي. چون شما به ما محبت كردي من به تو اطعام ميكنم. نه! لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ – اصلاً اراده قلبي نداريم، نميخواهيم – مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا (انسان/9)، شكر هم نميخواهد بكنيد، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ (انسان/9)، ما براي خاطر خدا داريم به شما اطعام ميكنيم، اينها را به آنها نميگفتند، چون خود اين گفتن به آنها منت است . خدا دارد دربارهي اينها و از ارادهي قلبي اينها بيان ميكند. حالا من آن مقدماتش را نميفهمم يا قبول ندارم يا اينكه بالاخره نميفهمم كه مثلاً اينها خودشان گرسنه بودند، البته در يك آيهي ديگر وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ (حشر/9) هست، ولي اينها فضيلت نيست، فضيلت، اصل اطعام است، هماني كه خدا فرموده، فضيلت آن است كه انسان خودش نداشته باشد و در عين حال ايثار كند، نه اينكه آن قدر نداشته باشد كه برود از يهودي قرض كند و بعد بيايند چهار تا نان براي خودشان درست كنند، اينها را من نميفهمم! شما هم نفهميد! به خاطر اينكه بعضيهايش را ممكن است دشمنان براي ذلّت خاندان عصمت و طهارت درست كرده باشند، علي بن ابيطالب كه هر شب پاي هزار نخله خرما كه خودش كاشته بود نماز ميخواند، حالا من نميفهمم، نميگويم نيست. يكي از دوستان ما – اين روش هم بد نيست، البته غير از من، من را دعوت نكنيد، چون من نميآيم، الان دارم ميگويم – يكي از رفقا ميگفت وقتي كه من يك حاجت خيلي مشكلي دارم، یا يكي از اهلبيت ما كسالتي پيدا كرده، چهل تا سيد را خانهام دعوت ميكنم، يكي ديگر هم ميگفت هفت تا سيد، حالا چهل تا سيد مشكل است، هفت تا، خانهمان دعوت ميكنیم، شامشان ميدهيم، بعد هم ميگوييم دعا كنيد ما را. همين! خدا ميداند چه دعايي اين آقا كرده و چه حاجتي هم صاحبخانه دارد و حاجت من برآورده ميشود، اين تجربه شده، شما هم اين كار را بكنيد، اين قدر كه ميتوانيد. حالا مسكين كم پيدا ميشود، آن مسكيني كه آن وقتها بوده حالا كم است، يتيم زياد است، اسير كه همهمان اسير هستيم. اسير چه هستيم؟ اسير شيطان، هواي نفس، واقعاً اسيرمان كرده، من يك وقتي در مشهد بودم، ميرفتم دم در حرم، عرض ميكردم: آقا انا اسير من اسراء المدينة، من يك اسيری از اين اسراء اين شهر هستم، به من كمك كنيد. واقعاً اسيريم. كسي كه پدرش را از دست داده باشد و نتواند در مدّت عمرش پدرش را ببيند، اين يتيم نيست؟ ما يتيم هستيم، روز جمعه است، متعلق به امام زمانمان است، چرا آقايمان را نميبينيم، چرا نميتوانيم احوالش را بپرسيم، چرا نميرويم به در خانهاش؟ چرا دامنش را نميگيريم بگوييم آقا خودت هستي؟ مسكين هم كه، به هرحال مسكين مالي نيستيم ولي مسكين عقلي و فكري هستيم، همیشه متوجّه دنيا، آن قدر مسكنت به ما خورده كه اصلاً درجا ايستادهايم، هيچ پيشرفتي نداريم و انشاءالله اميدواريم امروز همهتان با توجّه انشاءالله به علي بن ابيطالب، به خاندان عصمت – همهشان حاضرند، همهشان ميبينند- مخصوصاً حضرت بقية الله بگوييد يا اهلبيت النبوة، انا مسكين من مساكين المدينة، من يك گدايي از گداهاي اين شهر هستم، أنا يتيم من ايتامكم، أنا اسير من أسراء المدينة، من اسير هواي نفس هستم، اسير خواستههاي مردم هستم، اسير جوّي كه برايمان ساختهاند هستم تا ببينيد با شما چه ميكنند، وَيُطْعِمُونَ الطعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا . إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا . إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا (دهر/8 تا10)، تا آخر سوره. انشاءالله اميدواريم در اين سالي كه بر ما گذشت، اين سال 1424 كه بر ما گذشت انشاءالله از ياران امام زمان محسوب شده باشيم .
عزاداری با معرفت در ماه محرم
ماه محرّم وقتي كه ائمه هلالش را ميديدند ميفرمودند حزن بر دل ماه سيطره مي اندازد . حضرت رضا به پسر شبيب فرمود، هر چه اين هلال ماه قطورتر ميشود حزن ما بيشتر ميشود، تا شب عاشورا كه ديگر ما نميتوانيم طاقت بياوريم. اگر آن شرح صدر ائمه نبود، با آن معرفتي كه به امام حسين داشتند و با آن توجّهي كه به حقيقت مصيبت داشتند، اگر نبود، منفجر ميشدند. ما هم همينطور، ما ظرفيّت نداريم ولي غفلت داريم. شب عاشورا در پيش است، روز عاشورا در پيش است، روز تاسوعا در پيش است، انشاءالله كوشش كنيد در مجالس شركت كنيد. مجالس ما همين است، گر تو نميپسندي تغيير ده مجالس را، از اينكه از صداي يك نفر كه محزون ميخواند شما گريه بكنيد و از صداي يك نفر كه شاد ميخواند شما خوشحال بشويد – حالا هر چه ميخواهد بخواند- اين طوري نباشيد، بفهميد. الان چرا گريه كرديد؟ من كه صدايم تغيير نكرد! وقتي بايد انسان شاد باشد كه اهلبيت عصمت شاد باشند، وقتي بايد محزون بشود كه اهلبيت عصمت محزون هستند. به سخن نگاه كنيد، من از همين جا دارم به جمعي از طلاب و فضلايي كه همين ديروز اعزام ميكرديم براي شهرستانها، به آنها دارم عرض ميكنم كه مطالبي به مردم بگوييد كه حسين بن علي عليه الصلوة و السلام در روز عاشورا فرمود. روز عاشورا ؛ آن لحظهي آخر، آن اوج مصيبت، ميگويد: «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم» (بحارالانوار، ج 45، ص 49) ، آقا آزاد باش، استقامت داشته باش، احراراً في دنياكم، مرد باش. همانطوري كه عرض كردم استقامت، يك چيزي است که در همه چيز بايد باشد. اين آخرين جملات حضرت سيدالشهداء است، ميدانيد چه موقع فرمود؟ وقتي ديد كه لشكر فكر كردهاند امام حسين از دار دنيا رفته حالا برويم غنيمت جمع كنيم، تكيه كرد به دستهاي مباركش، يك مقدار سرش را بلند كرد، صدا زد: يا شيعة آل ابيسفيان، چون اگر اينها شيعهي آل ابيسفيان نبودند دين داشتند، ولي حالا شيعه آل ابيسفيان هستيد، پيرو معاويه هستيد، ـ خوب دقّت كنيد به اين جمله، خود جملات حساب دارد ـ يا شيعة آل ابيسفيان، شيعه يعني پيرو، آل ابيسفيان هم ـ براي تحقير اسم معاويه را نبرده ـ پيروان معاويه، پيروان يزيد، ـ خوب دقت كنيد، اصلاً اسمشان را رويشان گذاشت ولي ـ در عين اينكه پيرو معاويه و يزيد هستيد، آخر يك مقدار آزادمرد باشيد، در همان كارتان آزادمرد باشيد، بيدين باش اما آزاد باش، جايي كه وجدانت ميگويد اين درست نيست، عمل نكن، يا شيعة آل ابيسفيان ان لم يكن لكم دين، يعني حالا كه شما دين نداريد، حالا كه شما روش اسلامي نداريد- چون اگر يك كسي روش اسلامي داشته باشد پسرِ دخترِ پيغمبرش را ميكُشد؟- فكونوا احراراً في دنياكم، روز قيامت را هم كه قبول نداريد که بترسيد، چون آدم وقتي قبول داشته باشد ميترسد، پس حرّ باشيد، آزاد باشيد، من با شما جنگ ميكنم، شما با من جنگ ميكنيد، ليس عيلهنّ من جناح، زنها كه با شما برنامهاي نداشتند، دعوايي نداشتند، چرا اين طور داريد به آنها حمله ميكنيد؟ خيلي عجيب است ، اين حرفها اثر دارد.
مجالس با معرفت در ماه محرم
از همين جا به دوستان اهل علمم توصيه ميكنم بنشينيد ببينيد زيارت عاشورا چه گفته، من در مشهد يادم هست يك موقع ايستاده دو ساعت يا دو ساعت و نيم دربارهي زيارت عاشورا صحبت ميكردم. مصائب روز عاشورا زياد است، ، حرب لمن حاربكم، سلم لمن سالمكم، مبغضٌ لاعدائكم، اللّهم العن بنيامية قاطبة، يعني چه؟ آخر چرا اين نسل بد، اين نسل خبيث، اين شجرهي خبيثه، يك نفرشان درست حركت نكرد، عمر بن عبدالعزيز هم اگر يك مقداري نرمتر بود و ملايمتر بود باز جاي ائمهي اطهار نشسته بود، بالاخره بزرگترين گناه را كرده، بزرگترين اشتباه را كرده. اين بنياميّه است. پيغمبراكرم خواب ديد ـ من ديدم ديگر به مسألهي استقامت نميرسم صحبت كنم لذا مناسب اين است كه بقيّهي حرفهايم را بزنم ـ
قدر امام زمان علیه السلام که بین ما است را بدانیم
پيغمبراكرم خواب ديدند. خواب پيغمبران مثل بيداري است، اصلاً بيداري و خواب براي ما مسأله است، براي پيغمبر از اين جهت مسئله است كه آمده بين ما زندگي ميكند، يك وقت عرض كردم، حضرت سلیمان را كوچكش كنند با همان عقل و فكر و دانش، بفرستند او را داخل لانهي مورچه، بگويند با مورچهها يك مدّت زندگي كن، هم به او سخت ميگذرد، هم بندهي خوب خدا ميشود، هم اينكه مجبور است هر چه مورچهها ميخورند او هم بخورد، هر كاري مورچهها ميكنند او هم بكند، رسولاكرم را با همين مقايسه بين ما فرستادند در اين كرهي زمين، او را به شكل ما درآوردهاند، آمدهاند با ما حرف ميزنند و با ما صحبت ميكنند، آن عقل و دانشي كه هر چه خدا ميخواسته براي مخلوقش از علوم و مصالح بفرستد، در رسول اكرم قرار داده، و اودعته علم ما كان و ما يكون الي انقضاء خلقك (دعای ندبه)، خوب اين رسول اكرم است، آن حضرت اميرالمؤمنين، آن حضرت امام حسن مجتبي، آن حضرت سيّدالشهداء، اينها اينطوري بودند، اينها آمده اند بين ما زندگي كنند، با ما زندگي كنند، ما قدرشان را نميدانيم، دوازده نفر از ائمه آمدهاند. اين بزرگواري كه مسئول ماست، امام ماست، اين آقايي كه هزار و صد و هفتاد سال است در اين لانه مورچه دارد زندگي ميكند، اين بزرگواري كه همهطور پاي ما صبر كرده، اين بزرگوار، ما اصلاً به يادش نيستيم، بين ما هم هست،
امتحان مردم دنیا بوسیله بنی امیه و بقیه حکام
پيغمبراكرم خواب ديدند كه بوزينهها ميروند روي منبرش مينشينند، يك بوزينه رفته روي منبر نشسته عرعر ميكند، واق واق ميكند، خيلي عجيب است، خواب ديد پيغمبر، عرض كردم خوابشان با بيداريشان فرقي نميكند، اين ميآيد پايين، آن يكي ميرود بالا، آن ميآيد پايين يكي ديگر ميرود، از خواب بيدار شد، اين آيه نازل شد كه اين خوابي كه دیدی ما أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ (اسراء/60)، اين براي امتحان مردم است. قريب هزار ماه كه هشت ماهش باقي مانده كه سفياني بناست بيايد آن هشت ماه را تمامش كند كه بعضي در تفسير گفته اند لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (قدر/3)، آن همان هزار ماه است، با همهي ناز و نعمت، هزار ماه، اينها روي منبر پيغمبر سوار شدند، چه كار ميكردند؟ يكي از برنامههايشان ـ نستجيرباللّه ـ خدا ميداند انسان به قدري متأثّر ميشود نميتوانم بگويم، هيچ كس نميتواند بگويد كه اينها ميرفتند به عنوان خطبهي منبرشان لعن بر…. آنهم در حضور حضرت مجتبي عليه الصلوة و السلام، رسم شده بود. يك مسجدي ميگويند كنار شهر شام بود، اين مسجد اسمش ذكر بود، گفتند چرا اسمش مسجد ذكر است؟ گفتند يك نفر پولدار يادش رفته بود بعد از نماز، اميرالمؤمنين را لعن كند، اينجا يادش آمده بود، به شكرانهي اين نعمت كه اينجا يادش آمده و اينجا نشسته اين كار را كرده يك مسجد ساخته، آخر ببينيد به كجا ميرسد؟ اينها همه براي امتحان مردم است، شما در دولت جمهوري اسلامي قرار گرفتهايد، در زمان شاه آنهايي كه همسن ما هستند قرار گرفته بودند، بهترش، بدترش، هر طوري باشد همهاش براي امتحان شماست، اين را بدانيد. آنجا چه كار ميكرديد اينجا چه كار ميكنيد؟ آنجا ميگفتيد من مجبورم كه زنم بيحجاب باشد، حالا چه؟ حالا هم زنت مجبور است موهاي جلوي سرش را نشان بدهد؟ و تو اي آقاي خبرنگار مخصوصاً آن را نشان بدهي تا تشييع فاحشه بكني؟ حالا مجبوري؟ برو اقلاً زنهاي باحجاب را انتخاب کن، از آنها بپرس براي انتخابات بايد چه كار بكنيم؟ متأسفانه اينطور شده، حالا امتحان است، اينجا اين طور امتحان، آن جا آن طور. آن زمان ميگفتند اگر كسي كروات نزند، ريشش را نتراشد در اداره راهش نميدهند، حالا چه؟ ببينيد، اينها همهاش امتحان است، هم آن امتحان است، هم اين امتحان است، هميشه انشاءالله بدانيد، در ذهنتان باشد كه در حال امتحان هستيد، إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ،
با توجه به زیارت عاشورا بنی امیه و پیروان آنها ملعون هستند
ولي آنچه من ميخواستم عرض كنم اين بود كه وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ، شجرهي ملعونه هستند، اوّل خدا اينها را لعن كرده، آل ابيسفيان را، آل زياد را، بنياميّه را قاطبة، اوّل خدا کرده، كجا؟ إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمْ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ (احزاب/57)، كساني كه خدا و پيغمبر را اذيت ميكنند خدا در دنيا و آخرت لعنتشان كرده، فاطمهي زهرا را به او فرمودند كه: من اذاها فقد اذاني (السنن الکبرى ج ۱۰ باب من قال: لا تجوز شهاده الوالد لولده، ص ۲۰۱؛ کنز العمّال، ج ،۱۳ ص ۹۶٫)، كسي كه فاطمه را اذيّت كند من را اذيّت كرده، پس اينجا فاطمه كه وصل شد ـ اين نقطهي اتصال است ـ همهي فرزندان فاطمه وصل ميشوند، مخصوصاً ائمهي اطهار عليهم الصلوة و السلام، كسي كه اينها را اذيّت كند پيغمبر را اذيت كرده، كسي كه پيغمبر را اذيت كند خدا را اذيت كرده، و كسي كه خدا را اذيت كند لعنت خدا بر او در دنيا و آخرت باد، لذا در زيارت عاشورا عرض ميكنيم: اللهم العن بنيامية قاطبة، چرا اصلاً گفته اند اين زيارت را ما بخوانيم؟ چرا صد مرتبه لعن بكنيم؟ شايد يك دفعهاش در دلمان بنشيند بدانيم كه كسي كه پيرو ظالمين بر اهل بيت و عصمت و طهارت و بر آل پيغمبر هست ملعون است، در دلت بنشيند، اللّهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمّد، مواظب باشيد حق محمّد و آل محمّد را ضايع نكنيد، خدا نكند ما جزء آنها باشيم، و آخر تابع، ـ اين تكّهاش مهم است ـ و آخرين كساني كه پيروي از آنها ميكنند، اللهم العن العصابة الّتي جاهدت الحسين ، بهترين و بالاترين ـ و باصطلاح ـ شاهفردش آنهايي هستند كه با امام حسين عليه الصلوة و السلام درگير شدند، و شايعت و بايعت و تابعت علي قتله اللّهم العنهم جميعا،
نحوه خواندن زیارت عاشورا به طور مختصر
اگر روز عاشورا يا هر وقتي خواستيد اين زيارت را بخوانيد، اگر وقت کافی داريد که همهاش را بخوانيد. اگر وقت نداريد امام صادق عليه الصلوة و السلام فرمودند: يك دفعه بگوييد: اللّهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمّد و آخر تابع له علي ذلك اللّهم العن العصابة التي جاهدت الحسين علیه السلام و شايعت و بايعت و تابعت علي قتله اللهم العنهم جميعا، آن وقت نود و نه مرتبه بگوييد: اللّهم العنهم جميعا، اللهم العنهم جميعا، همانها را ميگوييد ديگر، اللّهم العنهم جميعا، خدايا لعنت بكن همهشان را، خدايا لعنت بكن همهشان را، خدايا لعنت بكن همهشان را، فرمود: مثل اين است كه شما هر صد لعن را گفتهايد. در سلام هم همين طور است. زيارت عاشورا را بخوانيد، خيلي زیارت عجيبي است، صحيحترين زیارتهاست، من الان به شما عرض ميكنم؛ شما هم اگر به سندش مراجعه كنيد اجتهاداً ميتوانيد بخوانيد. خيلي از دعاها را شما نميتوانيد بگوييد: خدايا چون تو فرمودي بخوان من ميخوانم! به قصد رجاء بايد بخوانيد، امّا زيارت عاشورا را بگوييد. هيچ مهم نيست. چون يك قدري انسان به سند اعلايش مراجعه بكند ميبيند يك سند اعلائي خيلي بالا دستي دارد كه هيچ روايتي، هيچ دعايي شايد اين طور سند صحيحي نداشته باشد . اينها البته در صورتي است كه وقت نداريد، والاّ چه بهتر از اينكه آدم با امام حسين صحبت كند، و لا جعله الله آخرالعهد مني لزيارتكم، هر چه بيشتر با امام حسين صحبت كنيد و با ديگران صحبت نكنيد بهتر است، امّا حالا وقت نداريد، شغلتان، كارتان، هر روز هم ميخواهيد زيارت عاشورا بخوانيد، يا حتّي روز عاشورا مثلاً آشپز است، غذا ميخواهد براي مردم درست كند، سلام را اينطوري بگويید: السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلّت بفنائك، سلام بر تو اي اباعبداللّه، قربانت برويم، و بر آن روحهايي كه فداي تو شدند، قربان همهشان، (بأبي أنتم و امّي و نفسي و اهلي و مالي و اسرتي) و علي الارواح التي حلّت بفنائك عليكم منّي جميعاً سلام اللّه ـ نه سلام شماـ سلام اللّه، سلام خدا بر شما باد، ابداً، هميشه، تا وقتي كه من هستم – تا وقتي كه من هستم اليالابد است – عليكم منّي سلام اللّه ابداً ما بقيت و بقي الليل و النهار و لاجعله الله آخرالعهد مني لزيارتكم، آقاجان! همين دنيا نباشد زيارتتان، اين دنيا كه زيارتش غائبانه است، پشت پرده است، پشت حجابهايي است كه خودمان براي خودمان درست كردهايم، يك طوري بشود روز قيامت هم همه جا ما به تو نگاه كنيم، به صورت تو نگاه كنيم، با تو باشيم، و لا جعله الله آخرالعهد مني لزيارتكم، السلام علي الحسين، يك چيزي به شما بگويم؛ اين كلمهي حسين خيلي عجيب است! هر روز صبح اگر از خواب بيدار ميشويد ده مرتبه بگوييد: ياحسين، ياحسين، همين طور ساده هم بگوييد، بدانيد در نهم و دهمين مرتبه اشكتان جاري ميشود، مگر انسان حالا حواسش جاي ديگري باشد. السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين، كه منظور در اين جا حضرت علياكبر است، و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين، اگر فرصت نداشتيد يك مرتبه همين اندازهاي كه من خواندم ميخوانيد و نود و نه مرتبه ميگوييد: السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين، و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين، چون همهي آنها در همين خلاصه ميشود، اين در كتاب قديمي است ـ من دارم ـ به نام صدف، از امام صادق عليه الصلوة و السلام نقل ميكند و دستور زيارت عاشورا را اينطوري ميدهد.
درخواست امام زمان علیه السلام از خدا با دعای فرج
ايّام، ايّام سرور است، سورهي هل اتي نازل شده، دوازده روز شما براي عيد غدير خم جشن میگیرید، كه سلام خدا بر عيد غدير، كه سلامتي بر عيد غدير و كساني كه عيد غدير را اهميّت ميدهند، شما اهميت بدهيد، خواهش ميكنم از شما كه به ماههاي قمري اهميّت بدهيد، يكي از دوستانمان اين كتاب محضيار را نوشته، من پارسال به او گفتم، حتّي چاپ كرده بود برگرداند، اول سال را از اوّل ماه محرم قرار داده كه شايد هم به مشكل برخورد بكند ولي بحمداللّه پارسال و امسال اينطوري شده و إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ (توبه/36) خدايا به آبروي امامعصر ارواحنافداه اين سالي كه بر ما گذشت خدايا اگر گناه كرديم كه كرديم، اگر معصيتكاريم كه بوديم، خدايا گناهانمان را تبديل به حسنات بفرما، خدايا در اين سال گذشته كه غيبت امام زمانمان را تحمّل كرديم، خدايا به ما منّت بگذار در سال آينده، ديگر صبرمان خودت ميداني كه به پايان رسيده، چون اگر عقل داشته باشيم و بفهميم، همان جملات و ضاقت الارض، زمين بر ما تنگ شده، زميني كه امام نداشته باشد، امامش ظاهر نباشد… ما الان يك مشكلي كه داريم نميدانيم چه كار بكنيم، به كِه مراجعه بكنيم، حقيقت را از كِه بپرسيم، رواياتي كه هزار سال قبل به دست ما رسيده كه بعضيهايش مخدوش است، حالا مجتهدين چقدر زحمت ميكشند كه حقايق را به دست شما ميرسانند. اگر امامعصر ارواحنافداه بيايد خوب بالاخره مجتهدين باز هم بايد فعال باشند، كار كنند، امّا از سرچشمهي زلال هدايت اخذ ميكنند، خيلي گواراتر است، همان ماءً غدقا كه در آيه شريفه هست همان خواهد بود، انسان برود از سرچشمه آب بنوشد يا از آبي كه از اين دست به آن دست، از اين ظرف آلوده به آن ظرف آلوده منتقل شده؟ حتي ظروف بنياميه! بعضي از روايات را زير و رو كرده، به بعضي اصلاً روايت نميشود گفت! اينطوري به دست ما برسد، خدايا ما را ديگر بس است، همهتان واقعاً بگوييد بسمان است، خدايا ضاقت الارض، منعت السماء، بگذاريد ما برويم به آسمان چهارم ، همهي خوبان آنجا هستند، اين هم كه حساب دارد، و منعت السماء، فاليك يا رب المشتكي خدايا شكايت به خودت ميكنيم، اللّهم انت كشاف الكرب و البلوي (دعای ندبه)، خدايا تو بلاها و اينطور مسائل را خودت باز ميكني، فاغث ياغياث المستغيثين، اي پناه بيپناهان به ما پناه بده، عبيدك المبتلي، به بندهي كوچكت، همهتان بگوييد عبيدك المبتلي، بندهي كوچكت مبتلاي محبّت امام زمانش شده، اره سيّده ياشديدالقوي، آقايش را به او نشان بده كه كجاست، تو كه مي داني آدرس بده! به خودت قسم اگر بگويند الان سر كوههاي بلند است و ما ميرسيم به او، ولو با زحمات زياد، حركت ميكنيم ميرويم، أره سيّده ياشديدالقوي و ازل عنه به الاسي و الجوي، اللّهم و نحن عبيدك، همهمان بندگان تو هستيم، خدايا به هرحال هر كداممان الان يك توجّهي به امام زمانمان كرديم و يك آبي غدقي كه روحمان را بشويد انشاءالله بر ما نازل شد، اميدواريم دعاهايمان مستجاب بشود.
نسئلك اللّهم و ندعوك باعظم اسمائك و بمولانا صاحب الزمان يااللّه يااللّه و يااللّه و يااللّه و يااللّه و يااللّه ، يا رحمن و يا رحيم، يا غياثالمستغثين، يا الهالعالمين، عجل لوليك الفرج، عجل لمولانا الفرج، خدايا اگر پايان امسال هم، همين يكي دو روزي كه مانده، اگر امام زمانمان را برساني كه ما در سال بيست و چهار هم امام زمان ظاهر داشته باشيم خيلي از تو متشكريم، خدايا سال آينده را سال ظهور حضرت بقيةاللّه قرار بده
گناهان ما را در سال گذشته تبديل به حسنات بفرما
خدايا ما را در سال آينده از همهي لغزشها و گناهان حفظ بفرما
خدايا اگر در سال گذشته كوتاهي در راهمان، در پيشرفتمان، در سير و سلوكمان داشتهايم خودت جبران بفرما
خدايا در سال آينده توفيق پيشرفت بيشتري به ما مرحمت بفرما
همهي ما را از ياران خوب امام زمان قرار بده
خدايا يكي از دوستانمان مريض است به آبروي وليعصر كسالت ايشان را به احسن وجه شفا مرحمت بفرما
امواتمان غريق رحمت بفرما
خدايا به آبروي وليعصر به مردم ايران توفيق قدرداني از وضعي كه دارند ـ چون تا بيرون نرويد از ايران نميفهميد ـ توفيق قدرداني از وضعي كه دارند عنايت بفرما
خدايا اين جمهوري اسلامي را هر چه بهتر به وسيلهي مسئولينی كه قدرت در دستشان هست و مردم را به سوي تزكيهي نفس و كمالات رهبري ميكنند خدايا در پناه امام زمان حفظ بفرما – كوشش كنيد انشاءالله به افراد متدين، افراد پايبند به دين، آنهايي كه بيشتر از هر چيز به دينشان اهميّت ميدهند، به معنويّتشان اهميّت ميدهند، ولو از ميان اين جمعيت چند نفري را ميشناسيد حتماً به آنها رأي بدهيد، بگذاريد مجلستان، مجلس قانونگذاريتان انشاءالله ديني باشد، مذهبي باشد، پيروان افراد فاسق و فاجر انشاءالله قدم در مجلس اسلاميتان نگذارند و حتماً انشاءالله برويد، هر طوري هست به افراد متديّن آنهايي كه ميشناسيد رأي بدهيد-
عاقبتمان ختم بخير بفرما
و عجل في فرج مولانا.
جهت دانلود صوت و یا پخش آنلاین کلیک کنید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.