۱۲ جمادی الاول ۱۴۱۶ – ۱۶ مهر ۱۳۷۴ – مقام‌ نماز و قضية‌ ابولبابه‌

اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمدلله‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ رسول‌ الله‌ و علي‌ آله‌ آل‌ الله‌ لا سیما علي‌ بقية‌ الله‌ روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفداه‌ و اللعنة‌ الدائمة علي‌ اعدائهم‌ اجمعين‌ من‌ الان‌ الي‌ قيام‌ يوم‌ الدين‌.

 بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.انا اعطيناك‌ الكوثر فصل‌ لربك‌ و النحر، ان‌ شانئك‌ هوالابتر. كي‌ از جملات‌ اين‌ سورة‌ مباركه‌ كلمة‌ صلاته‌. در اين‌ جا چون‌ خطاب‌ به‌ پيغمبر اكرم‌ است‌ و صلوات‌ براي‌ خداست‌ طبعا منظور نمازه‌. نماز از چيزهايي‌ است‌ كه‌ در زندگي‌ انسان‌ نقش‌ فوق‌ العاده‌ عجيبي‌ دارد. در رواياتي‌ هست‌ كه‌ شخصي‌ كه‌ يك‌ ركعت‌ نمازش‌ را عمدا ترك‌ كند كافر است‌. در روايتي‌ نماز را پاية‌ دين‌ و اساس‌ دين‌ فرموده‌اند كه‌ اصلاة‌ عمود الدين‌. در رواياتي‌ هست‌ كه‌ نماز ماية‌ عروج‌ مؤمنه‌. الصلاة‌ معراج‌ المؤمن‌. روايت‌ ديگري‌ هست‌ كه‌ نماز انسان‌ را اگر اهل‌ تقوا باشد به‌ خدا نزديك‌ مي‌كنه‌. در رواياتي‌ هست‌ كه‌ هر چه‌ مي‌توانيد نماز بخوانيد. الصلاة‌ خير موضوع‌ فمن‌ شاء استكثر و من‌ شاء استقر. بهترين‌ چيزهاست‌ نماز.

 البته‌ نماز واقعي‌. نماز درست‌. كه‌ پيغمبر اكرم‌ بخاطر اين‌ كه‌ خداي‌ متعال‌ اين‌ كه‌ فاطمه‌ را بهش‌ عنايت‌ كرده‌ فرموده‌ است‌ كه‌ فصل‌ لربك‌. براي‌ پروردگارت‌ نماز بخوان‌، نماز شكر. حتي‌ يك‌ روزي‌ سلمان‌ مبتلا به‌ دل‌ دردي‌ شده‌ بود. كه‌ مي‌گن‌ از جاهايي‌ كه‌ پيغمبر اكرم‌ فارسي‌ صحبت‌ كردن‌ يكي‌ اين‌ مورد بوده‌ كه‌ بهش‌ به‌ فارسي‌ فرمودند كه‌ شكمت‌ درد مي‌كنه‌ گفت‌ بله‌. فرمودند برخيز نماز بخوان‌. نماز بسيار فضيلت‌ دارد كه‌ من‌ اگر بخوام‌ رواياتي‌ كه‌ در حافظه‌ام‌ هست‌ و يا آياتي‌ كه‌ در حافظه‌ام‌ هست‌ براي‌ اهميت‌ نماز بايد تا آخر مجلس‌ راجع‌ به‌ همانها صحبت‌ كنم‌. قرآن‌ مجيد مي‌فرمايد ان‌ الصلاة‌ تنهي‌ عن‌ الفحشاء والمنكر. نماز انسان‌ را از فحشاو منكر باز مي‌داره‌. نماز ذكر الله‌ اكبره‌. اون‌ بزرگترين‌ ياد خداست‌ و بالاخره‌ به‌ وسيلة‌ نماز انسان‌ براي‌ اون‌ چيزي‌ كه‌ خلق‌ شده‌ كه‌ ارتباط‌ با خداست‌ به‌ اون‌ چيز مي‌رسه‌. يك‌ جمله‌اي‌ را در اين‌ وسط‌ عرض‌ كنم‌. ما اكثرا اشتباهمون‌ و مهمترين‌ اشتباهمون‌ در زندگي‌ كه‌ به‌ جايي‌ به‌ خاطر اين‌ اشتباه‌ نمي‌رسيم‌ اين‌ است‌ كه‌ فكر مي‌كنيم‌ كه‌ انسان‌ براي‌ همين‌ علومي‌ كه‌ انجام‌ مي‌ديم‌ خلق‌ شده‌. و حال‌ اين‌ كه‌ انسان‌ براي‌ ارتباط‌ با خدا خلق‌ شده‌ و هر چيزي‌ كه‌ براي‌ چيزي‌ خلق‌ شده‌ بود اگر در غير اون‌ چيز استفاده‌ شده‌ بود و استعمال‌ بشود بسيار بي‌ ارزش‌ و بي‌ فايده‌ است‌. اگر اين‌ فرشي‌ را كه‌ براي‌ اطاق‌ پذيرايي‌ ساخته‌اند اين‌ را شما بياندازيد وسط‌ حياط‌ منزل‌ و باد و باران‌ بخوره‌ شما اشتباه‌ كرديد. چون‌ اين‌ فرش‌ براي‌ اطاقه‌. و اين‌ فرش‌ را ضايع‌ كرديد. اگر انسان‌ فقط‌ فكر كند كه‌ من‌ را خدا خلق‌ كرده‌ كه‌ در زمان‌ ما يك‌ تحصيلاتي‌ انسان‌ داشته‌ باشد مدركي‌ بگيرد. در اداره‌اي‌ راهش‌ بدن‌ كه‌ حقوقي‌ بهش‌ بدن‌ زندگي‌ مرفه‌ خوبي‌ داشته‌ باشه‌ اگر يك‌ چنين‌ فكري‌ كرده‌ باشد اين‌ اشتباه‌ كرده‌. خودش‌ را ضايع‌ كرده‌. خودش‌ را در رديف‌ حيوانات‌ قرار داده‌. چرا؟ بخاطر اين‌ كه‌ حيوانات‌ هم‌ همين‌ همت‌ را دارند كه‌ تلاش‌ كنند. مورچه‌ كه‌ از توي‌ لانه‌اش‌ بيرون‌ مي‌ياد همة‌ تلاشش‌ همينه‌. كه‌ يك‌ طعمه‌اي‌ در بيارد و يك‌ اندوخته‌اي‌ هم‌ براي‌ زمستانش‌ داشته‌ باشد بخورد و بخوابد و زاد ولد كند و راحت‌ باشه‌ يك‌ لونه‌اي‌ هم‌ داشته‌ باشه‌.

 خداي‌ تعالي‌ انسان‌ را براي‌ خودش‌ خلق‌ كرده‌. خلقت‌ الاشياء لاجلك‌ و خلقتك‌ لاجلي‌. همة‌ موجودات‌ را براي‌ تو خلق‌ كردم‌ و تو را براي‌ خودم‌. خدا ما را مي‌خواد چه‌ كنه‌. ما را خداي‌ تعالي‌ مي‌خواد كه‌ رشدمون‌ بده‌. خليفة‌ الله‌ تربيت‌ كنه‌. موجودي‌ باشيم‌ كه‌ هر وقت‌ كسي‌ خواست‌ خدا را ببينه‌ به‌ بشر تكامل‌ يافته‌ نگاه‌ كنه‌. اگر خواست‌ بفهمد كه‌ خدا چگونه‌ داراي‌ اين‌ همه‌ صفت‌ حميده‌ است‌ به‌ انسان‌ نگاه‌ كنه‌. از حضرت‌ عيسي‌ عليه‌ السلام‌ حواريون‌ سؤال‌ كردن‌ من‌ مجالس‌؟ با كه‌ بنشينيم‌، با كي‌ معاشرت‌ كنيم‌؟ نشست‌ و برخاستمون‌ با چه‌ نحو افرادي‌ باشد؟ فرمود كسي‌ كه‌ شما را به‌ طرف‌ خدا رهبري‌ كنه‌. من‌ يذكركم‌ الله‌ رؤيته‌. نگاه‌ كردن‌ به‌ او به‌ ياد خدا بيافتيد. كسي‌ كه‌ شما را به‌ طرف‌ خدا دعوت‌ مي‌كنه‌ از نظر اسلام‌ ارزش‌ داره‌. قرآن‌ مي‌فرمايد و من‌ احسن‌ قول‌ من‌ من‌ لا الله‌ الا اله‌ كي‌ بهتر از اون‌ كسي‌ كه‌ مردم‌ را به‌ سوي‌ خدا دعوت‌ مي‌كنه‌ از نظر سخن‌ گفتن‌. ما تمام‌ همتون‌ بايد در دنيا اين‌ باشد كه‌ به‌ خدا برسيم‌. خدا را بشناسيم‌. اعتقادمون‌ به‌ خدا زياد باشه‌ و راه‌ رسيدن‌ به‌ خدا نمازه‌. در هر كاري‌ بايد متوجه‌ باشيم‌ كه‌ نمازه‌ كه‌ ما را بالا مي‌بره‌. لا يضال‌ يتقرب‌ عبدي‌ بنوافل‌. دائما انسان‌ مقرب‌ مي‌شه‌ به‌ خدا به‌ وسيلة‌ نمازهاي‌ مستحبي‌. نه‌ نماز واجب‌. نماز واجب‌ كه‌ واجب‌ است‌ و شكر نعمتهاي‌ الهي‌ است‌. كسي‌ كه‌ نماز نمي‌خوانه‌ يك‌ حيواني‌ است‌ به‌ قيافة‌ انسان‌. به‌ جهت‌ اين‌ كه‌ خدايي‌ كه‌ اين‌ همه‌ نعمت‌ به‌ او عنايت‌ كرده‌ اين‌ مقدار انسانيت‌ نداره‌ كه‌ در شبانه‌ روز سرش‌ را چند دقيقه‌ در مقابل‌ اين‌ خدا به‌ سجده‌ بگذارد و بگويد سبحان‌ ربي‌ الاعلي‌ و بحمده‌، يعني‌ منزه‌ است‌ خداي‌ اعلي‌، خداي‌ بزرگ‌، خدايي‌ كه‌ عاليترين‌ موجودات‌ عالم‌ هستي‌ است‌ با حمد او. حمد مي‌كنم‌. در ركوع‌ هم‌ كلمة‌ حمد گفته‌ مي‌شه‌ و به‌ طور كلي‌ در نماز در اكثر جاهاش‌ تسبيح‌ و حمد وجود داره‌. حالا اين‌ نماز آيا همين‌ نمازي‌ است‌ كه‌ ما مي‌خوانيم‌؟ اين‌ نماز، نماز قرب‌ عليكم‌ لتقي‌ نيست‌. معراج‌ مؤمن‌ نيست‌. تنهي‌ عن‌ المنكر نيست‌. چرا؟ بخاطر اين‌ كه‌ ما قبل‌ از نماز و بعد از نماز فرقي‌ نمي‌كنيم‌. انساني‌ كه‌ معراج‌ مي‌ره‌. بايد وقتي‌ كه‌ برمي‌ گرده‌ از معراج‌ خيلي‌ فرق‌ كرده‌ باشه‌ تا قبل‌ از اين‌ كه‌ معراج‌ رفته‌. كسي‌ كه‌ مقرب‌ به‌ خدا مي‌شه‌ بايد با اون‌ وقتي‌ كه‌ مقرب‌ مي‌شه‌ فرق‌ داشته‌ باشه‌. نماز كجاش‌ به‌ ما مي‌گه‌ كه‌ منكرات‌ را انجام‌ نده‌، كارهاي‌ بد را انجام‌ نده‌. هيچ‌ جاش‌. ما كه‌ نمي‌فهميم‌. ما كه‌ اصلا معناي‌ نمازمون‌ را نمي‌فهميم‌. اما يك‌ عده‌ هستند كه‌ نه‌ به‌ محرد اين‌ كه‌ مي‌گن‌ اياك‌ نعبد. خديا تنها تو را عبادت‌ مي‌كنيم‌ اين‌ را مي‌فهمند كه‌ ديگه‌ شيطان‌ را نبايد عبادت‌ كنند. بندة‌ شيطان‌ نباشند. حتي‌ اگر در تمام‌ عمر يك‌ مرتبه‌ بندگي‌ شيطان‌ را انسان‌ بكنه‌ از دائر بندگي‌ خدا انسان‌ خارجه‌ مگر اين‌ كه‌ توبه‌ كند و استغفار كند و تصميم‌ بگيرد كه‌ ديگه‌ بندگي‌ شيطان‌ را نكنه‌. اين‌ هم‌ تازه‌ توبه‌اش‌ كه‌ قبول‌ مي‌شه‌ لطف‌ الهي‌ است‌.

 من‌ يك‌ وقتي‌ مثل‌ زدم‌ گفت‌ اگر اين‌ ارتشي‌ كه‌ در مثلا جبهة‌ جنگ‌ بين‌ ايران‌ و عراق‌ بود و ارتش‌ اسلام‌ بود يا مثلا سپاه‌ اسلام‌ اگر يك‌ دفعه‌ بره‌ براي‌ صدام‌ كار كنه‌، يك‌ روز. ما تمام‌ عمر در خدمت‌ مملكت‌ ايران‌ بوديم‌. حالا يك‌ روز مي‌خواييم‌ بريم‌ براي‌ صدام‌ ببينيم‌ ايشان‌ چي‌ مي‌گه‌، كار كنيم‌. اين‌ را وقتي‌ بيارنش‌ چه‌ كارش‌ مي‌كنند؟ اگر برگرده‌ بياد. يقينا حداسا من‌ عرض‌ مي‌كنم‌ اعدامش‌ مي‌كنند. يك‌ دفعه‌ من‌ بيشتر گوش‌ به‌ حرف‌ دشمن‌ ندادم‌ چه‌ شده‌ كه‌ ما را اين‌ قدر تحت‌ فشار قرار مي‌ديد؟ مي‌گن‌ ديگه‌ تو به‌ درد ما نمي‌خوري‌. خداي‌ تعالي‌ در قرآن‌ مي‌فرمايد كه‌ ان‌ الشيطان‌ لكم‌ عدو. شيطان‌ دشمنه‌، هم‌ دشمن‌ منه‌، هم‌ دشمن‌ شما. روزي‌ چند دفعه‌ گوش‌ به‌ حرف‌ شيطان‌ مي‌ديم‌. فكر مي‌كنم‌ اگر كسي‌ اهل‌ حساب‌ باشه‌ در شبانه‌ روز بيشتر انسان‌ گوش‌ به‌ حرف‌ شيطانه‌ تا گوش‌ به‌ فرمان‌ پروردگار. اگر يكي‌ دو تاكار هم‌ براي‌ خدا بكنه‌ خودش‌ كار ارزش‌ نداشت‌. اين‌ نمازي‌ كه‌ ما مي‌خونيم‌ اون‌ ارزشي‌ كه‌ بايد داشته‌ باشه‌ نداره‌. خداي‌ تعالي‌ صرف‌ نظر مي‌كنه‌. خدا خيلي‌ مهربانه‌ و الا براي‌ يك‌ فرمانبرداريمون‌ از شيطان‌ مي‌خواست‌ اصلا از ما صرف‌ نظر كنه‌. ما ديگه‌ به‌ درد سرباز امام‌ زمان‌ شدن‌ و بودن‌ نمي‌خوريم‌. بنابر اين‌ نماز را بايد خيلي‌ اهميت‌ داد چون‌ نماز يك‌ جمله‌ توش‌ هست‌ كه‌ اين‌ جمله‌ انسان‌ را از فحشا و منكرات‌ باز مي‌داره‌ و اون‌ اياك‌ نعبده‌. يعني‌ فقط‌ تو را عبادت‌ مي‌كنيم‌. يك‌ جملة‌ ديگرش‌ اين‌ است‌ كه‌ اياك‌ نستعين‌. به‌ هيچ‌ چيز اتكا نمي‌كنم‌ من‌ يك‌ انسانم‌. من‌ يك‌ انساني‌ هستم‌ كه‌ خودم‌ شخصيت‌ دارم‌. مستقلم‌، اعتماد به‌ نفس‌ دارم‌. نه‌ به‌ حقوقم‌ اتكا كردم‌ نه‌ به‌ اداره‌ام‌ اتكا كردم‌ نه‌ به‌ مغازه‌ام‌ اتكا كرده‌ام‌، به‌ دوستانم‌ اتكا كرده‌ام‌، نه‌ به‌ اقوام‌ و خويشاوندان‌ و خلاصه‌ پول‌ و زندگي‌. من‌ داراي‌ شخصيتم‌. اينهايي‌ كه‌ به‌ چيزهاي‌ مختلف‌ تكيه‌ مي‌زنند.و متكي‌ به‌ اونها هستند خودشون‌ شخصيت‌ ندارند. بايد انسان‌ داراي‌ شخصيت‌ باشه‌. اياك‌ نستعين‌ فقط‌ به‌ تو اتكا مي‌كنم‌. علي‌ به‌ ذكر الله‌ تطمئن‌ القلوب‌. حالا براي‌ اين‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا را خدا به‌ پيغمبر اكرم‌ عنايت‌ كرده‌ و اين‌ خير كثير را از اين‌ ناحيه‌ به‌ پيغمبر اكرم‌ مرحمت‌ فرمود، فصل‌، نماز بخوان‌. نماز بخوان‌ كه‌ همه‌ چيز در نماز است‌. فصل‌ لربك‌. نماز بخوان‌ براي‌ پروردگارت‌. و نماز اين‌ را بهتون‌ بگم‌ اونچه‌ كه‌ درش‌ بيشتر از همه‌ چيز اهميت‌ داره‌ يعني‌ از استنباطي‌ كه‌ ممكنه‌ شايد من‌ در كتابها نديدم‌ ولي‌ الان‌ با شما مسئله‌ را مطرح‌ مي‌كنيم‌ كه‌ عرض‌ كردم‌ اين‌ مجلس‌، مجلس‌ انشاء الله‌ تحصيل‌ علم‌ و دانش‌ شما هم‌ در بعد ولايت‌ و محبت‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ بايد باشه‌. نماز از خصوصياتش‌ اينه‌ كه‌ در اذان‌ و اقامه‌ مي‌گيم‌ حي‌ علي‌ خير العمل‌. اونهايي‌ كه‌ درك‌ نمي‌كنند نماز يعني‌ چه‌؟ خيال‌ مي‌كنند كه‌ نماز بهترين‌ اعمال‌ نيست‌. مانع‌ شد دومي‌ كه‌ حي‌ علي‌ خير العمل‌ در اذان‌ يا اقامه‌ گفته‌ بشه‌. ازش‌ پرسيدن‌ چرا اين‌ را مانعي‌ مي‌شي‌؟ گفت‌ مردم‌ از جهاد باز مي‌مونند. خير العمل‌ جهاده‌، نماز نيست‌. و حال‌ اين‌ كه‌ نماز جهار را به‌ وجود مي‌ياره‌.

 در شعارهايي‌ كه‌ در زمان‌ پيغمبر اكرم‌ بوده‌ وقتي‌ كه‌ مي‌خواستند مردم‌ را به‌ جهاد بسيج‌ كنند مي‌گفتند الصلاة‌ جامعه‌. همتون‌ بيايد مسجد صلات‌ يا اذان‌ مي‌گفتند و حي‌ علي‌ خير العمل‌ را مي‌گفتند. منتهي‌ درك‌ وقتي‌ نيست‌ مثل‌ بعضي‌ از فراد مقدسي‌ كه‌ اينها حقيقت‌ نماز را ازش‌ استفاده‌ نمي‌كنند. اما پوستة‌ نماز را، شبي‌ مثلا شايد صدها ركعت‌ نماز بخوانند. در زمان‌ امير المؤمنين‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ بودند يك‌ همچين‌ افرادي‌ به‌ عنوان‌ زهاد، زهاد ثمانيه‌. بعضيهاشون‌ اين‌ طوري‌ بودند مثل‌ حسن‌ بصري‌. و علي‌ ابن‌ ابيطالب‌ مي‌گفت‌ كه‌ خون‌ مردم‌ را مي‌ريزيد. آخه‌ علي‌ عليه‌ السلام‌ بهش‌ فرمود كه‌ اين‌ همه‌ آب‌ را نريز اصراف‌ نكن‌ در وضو. مثل‌ اين‌ وسواسيها كه‌ آب‌ را زياد مي‌ريزند و وضوي‌ شادابي‌ به‌ اصطلاح‌ خودشون‌ مي‌خوان‌ بگيرند. حضرت‌ فرمود آب‌ را اصراف‌ نكن‌. گفت‌ تو خون‌ مردم‌ را ديروز ريختي‌ ما نگفتيم‌ كه‌ اصراف‌ نكن‌. حالا براي‌ يك‌ مقدار آب‌ كه‌ ما مي‌ريزيم‌ تو به‌ ما اعتراض‌ داري‌. مشغول‌ نماز بودند پيشانيها پينه‌ بسته‌ بسيار نماز خون‌ اما معناي‌ نماز را نمي‌فهميدند. يك‌ ركعت‌ اگر نماز را صحيح‌ مي‌خوندند مي‌فهميدند كه‌ مغز نماز ولايته‌. در تفسير حي‌ علي‌ خير العمل‌ در كتاب‌ توحيد صدوق‌ رواياتي‌ هست‌ كه‌ معناي‌ حي‌ علي‌ خير العمل‌ اين‌ است‌ كه‌ بشتابيد به‌ سوي‌ ولايت‌. كجاي‌ نماز ولايته‌؟ تمام‌ و جميع‌ نماز را بايد بگيم‌ كه‌ دور مي‌زنه‌ روي‌ ولايت‌. دقت‌ كنيد. روايت‌ داريم‌ و از نظر عقلي‌ هم‌ همين‌ طوره‌ كه‌ دعا مغز عبادته‌. نه‌ اين‌ كه‌ همة‌ ما براي‌ انس‌ با پروردگار خلق‌ شديم‌. خلق‌ الاشياء لاجلك‌ و خلقتك‌ لاجلي‌.اني‌ جائل‌ في‌ الارض‌ خليفه‌. خدا مي‌خواد خليفة‌ خودش‌ را در روي‌ زمين‌ به‌ وجود بياره‌. اني‌ جائل‌ خليفه‌ و اين‌ هدف‌ نهايي‌ خلقته‌ بشره‌. نه‌ اين‌ كه‌ اينطوره‌. پس‌ دعا يعني‌ ارتباط‌ با خدا و دعا كردن‌ مغز عبادته‌. فرمود ادعوني‌ استجب‌ لكم‌. هر چه‌ مي‌خواييد از من‌ بخواييد. هر چه‌ انسان‌ حالش‌ بيشتر باشه‌ ارتباطش‌ با خدا بيشتره‌. درسته‌ خدا از همة‌ اعماق‌ قلب‌ ما اطلاع‌ داره‌ اما وقتي‌ انسان‌ به‌ دوستش‌ مي‌رسه‌ مي‌خواد با او حرف‌ بزنه‌. محبت‌ ايجاب‌ مي‌كنه‌ كه‌ با دوستش‌ بيشتر حرف‌ بزنه‌. چه‌ بهتر از اين‌ كه‌ نيازمنديهاش‌ را به‌ دوستش‌ بگه‌ و اون‌ هم‌ استقنائش‌ را اعمال‌ بكنه‌ و نيازمنديهاي‌ او را رفع‌ بكنه‌. حضرت‌ موسي‌ وقتي‌ كه‌ در كوه‌ تور به‌ محضر پروردگار و با خدا هم‌ صحبت‌ شد. خوب‌ خدا مي‌دانه‌ كه‌ در دست‌ حضرت‌ موسي‌ چيه‌؟ بهش‌ فرمود ما تلك‌ بيمينك‌ يا موسي‌؟ اين‌ سوال‌ را از حضرت‌ موسي‌ كرد. محبت‌ ايجاب‌ مي‌كنه‌ كه‌ حضرت‌ موسي‌ حالا كه‌ زمينة‌ حرف‌ زدن‌ را پيدا كرده‌ با خدا بيشتر حرف‌ بزنه‌. اگر بي‌ ادبي‌ نبود بيشتر از اينها مي‌گفت‌. گفت‌ يك‌ عصايي‌. خوب‌ بايد حرف‌ تمام‌ بشه‌. اين‌ عصاي‌ منه‌. اتوك‌ عليه‌ و احش‌ بها علي‌ غنمي‌ و معارب‌ اخري‌ هي‌ حرف‌ زدن‌ را طولش‌ داد. چون‌ انسان‌ وقتي‌ با محبوبش‌ برخورد مي‌كنه‌ بايد زياد حرف‌ بزنه‌. انس‌ داشته‌ باشه‌. لذا دعا مغز عبادته‌. روايت‌ هم‌ داره‌. الدعا مخ‌ العباده‌. و يك‌ بررسي‌ كاملي‌ شد. ببينيد در نماز دعاي‌ واجبي‌ كه‌ به‌ قصد دعايي‌ انسان‌ مي‌خوانه‌ فقط‌ و فقط‌ صلواته‌. خوب‌ دقت‌ كنيد. از اول‌ نماز تا آخر نماز. تسبيح‌ هست‌، تكبير هست‌، سورة‌ حمد هست‌ كه‌ بقصد قرآني‌ بايد خوانده‌ بشه‌. خدا داره‌ با ما حرف‌ مي‌زنه‌ منتهي‌ از زبان‌ ما. قل‌ هوالله‌ مثلا يا سورة‌ ديگري‌ هست‌. در سورة‌ حمد دعا هست‌ ولي‌ خدا داره‌ به‌ ما تعليم‌ مي‌ده‌ مي‌گه‌ اهدنا اصراط‌ المستقيم‌. يعني‌ اين‌ را يادت‌ باشه‌ كه‌ بايد در دعاهات‌ اين‌ را بگي‌ كه‌ خدايا هدايت‌ كن‌ من‌ را به‌ راه‌ راست‌. در ركوع‌ اگر شما صلوات‌ فرستاديد صلواتش‌ مستحبه‌. در قنوت‌ اگر دعا خونديد، اصل‌ خود قنوت‌ مستحبه‌. اما تنها چيزي‌ كه‌ در نماز واجبه‌ و دعاست‌ صلوات‌ در تشهده‌. خيلي‌ عجيبه‌. كه‌ تقاضاي‌ رحمت‌ خاصه‌اش‌ از ذات‌ مقدس‌ پروردگار براي‌ پيغمبر و آل‌ پيغمبر. مغز نماز پس‌ صلواته‌ و چيزي‌ كه‌ مغز نداشته‌ باشه‌ وجود نداره‌ و همة‌ وجود يك‌ چيزي‌ به‌ مغزشه‌. به‌ اون‌ وسطشه‌، به‌ اون‌ اصلشه‌. بنابر اين‌ اگر گفتند حي‌ علي‌ خير العمل‌ منظور ولايته‌، يعني‌ بشتاب‌ به‌ ولايت‌. به‌ قول‌ يكي‌ از اساتيد و بزرگان‌ از اهل‌ معنا مي‌گفت‌ كه‌ صلوات‌ بهترين‌ اذكاره‌. اين‌ را بهتون‌ بگم‌ و شما هم‌ مي‌تونيد به‌ اين‌ مسئله‌ توجه‌ كنيد. بهترين‌ اذكار در مثلا لا اله‌ الاالله‌ بهترش‌ صلواته‌. لا الله‌ الا انت‌ سبحان‌ كنت‌ من‌ الظالمين‌ اگر بخواييم‌ مقايسه‌ كنيم‌ بهترش‌ صلواته‌. چرا؟ بخاطر اين‌ كه‌ در صلوات‌ هم‌ دعا هست‌ هم‌ ياد خدا هست‌، هم‌ ولايت‌ هست‌. همه‌ چيز هست‌. يك‌ معجون‌ بسيار پر ارزشي‌ است‌.

 لذا خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد ان‌ الله‌ و ملائكة‌ يصلون‌ علي‌ النبي‌. اي‌ مردم‌ بدونيد خدا و ملائكه‌اش‌ و آل‌ پيغمبر صلوات‌ مي‌فرستند. يا ايها الذين‌ آمنوا در روايت‌ دارد كه‌ البته‌ اوني‌ كه‌ در تعقيب‌ نماز روايت‌ داره‌ و رسيده‌ اين‌ است‌ كه‌ وقتي‌ كه‌ اين‌ آيه‌ خونده‌ مي‌شه‌ انسان‌ بگه‌ الهم‌ صل‌ علي‌ محمدو ذرية‌ اين‌ روايت‌ داره‌. ايني‌ كه‌ مكبر وقتي‌ اين‌ آيه‌ را مي‌خونه‌ و بعد مردم‌ سه‌ تا صلوات‌ مي‌فرستند من‌ در روايات‌ نديدم‌ لذا به‌ دوستان‌ گفتم‌ كه‌ اگر مي‌خواييد در صراط‌ مستقيم‌ باشيد اين‌ جوري‌ صلوات‌ را، اين‌ آيه‌ را بخونيد كه‌ وارد شده‌، وارد شده‌ كه‌ وقتي‌ كه‌ نمازتون‌ تمام‌ شد بگيد ان‌ الله‌ و ملائكة‌ يصلون‌ علي‌ النبي‌ يا ايها الذين‌ آمنوا صلوا عليه‌ و صلموا تسليما الهم‌ صل‌ علي‌ محمد و ذرية‌. اين‌ جوري‌ بگيد. لذا اين‌ را هم‌ در نمازها. البته‌ جايي‌ هم‌ كه‌ صلوات‌ را مي‌فرستند اشكالي‌ نداره‌ ولي‌ اينجوري‌ به‌ عنوان‌ تعقيب‌ نماز مخصوصا نماز مغرب‌ وارد شده‌. حالا خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد يا ايها الذين‌ آمنوا اي‌ كساني‌ كه‌ ايمان‌ آورديد صلوا عليه‌. بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر صلوات‌ بفرستيد و صلموا تسليما. سلام‌ هم‌ بديد. در مقابلش‌ تسليم‌ هم‌ باشيد كه‌ سني‌ و شيعه‌ روايت‌ نقل‌ مي‌كنند كه‌ صلوات‌ بر پيغمبر اگر خواستيد بفرستيد حتما آل‌ را ذكر كنيد. از نظر سني‌ و شيعه‌ صلوات‌ بدون‌ آل‌ يعني‌ انسان‌ بگه‌ مثلا صل‌ الله‌ عليه‌ فقط‌ همين‌ جا صبر كنه‌. يا مثلا بگه‌ الهم‌ صل‌ علي‌ محمد بگه‌ و ديگه‌ آل‌ محمد نگه‌ اين‌ يا حرامه‌ يا مكروهه‌. اين‌ فكر نكنيد فتواي‌ شيعه‌ است‌ نه‌. خود اهل‌ سنت‌ هم‌ اين‌ را فتوا دادن‌. و از عجائب‌ اينه‌ من‌ يك‌ كتابي‌ در كتابخانة‌ آستانه‌ ديدم‌ بعد هم‌ ديدم‌ اين‌ كتاب‌ هست‌ يك‌ نفر عالم‌ سني‌ به‌ نام‌ سعادة‌ الدارين‌ في‌ صلاة‌ علي‌ سيد علي‌ كونين‌ كتاب‌ نوشته‌ و اين‌ كتاب‌ فقط‌ دربارة‌ اين‌ موضوعه‌ شايد در حدود پانصد صفحه‌ داشته‌ باشه‌ اين‌ موضوعه‌ كه‌ اگر كسي‌ صلوات‌ فرستاد بايد آل‌ را حتما ضمينه‌ كنه‌. و اين‌ حالا چه‌ بگم‌ بيچاره‌ هر جا اسم‌ پيغمبر را توي‌ اين‌ كتاب‌ مي‌نويسه‌ مي‌نويسه‌ كه‌ صل‌ الله‌ عليه‌ و صلم‌. من‌ به‌ يك‌ نفر نشون‌ دادم‌ گفت‌ اين‌ ديگه‌ عادته‌ براي‌ اين‌ والا دليل‌ ديگه‌اي‌ نمي‌تونه‌ داشته‌ باشه‌. و يك‌ وقتي‌ من‌ در شام‌ در مسجد اموي‌ روز جمعه‌اي‌ بود حلقة‌ ذكري‌ يك‌ عده‌اي‌ از اهل‌ سنت‌ داشتد. دور هم‌ نشسته‌ بودند و با ذكر صلوات‌ مجلسي‌ را برقرار كرده‌ بودند و توش‌ هم‌ حرفي‌ نمي‌زدند ما هم‌ نشتيم‌ ديديم‌ اينها مي‌گن‌ الهم‌ صل‌ علي‌ محمد و صلم‌ اينطوري‌ تقريبا. من‌ كنار نشسته‌ بودم‌ برداشتم‌ يك‌ نامه‌اي‌ نوشتم‌ كه‌ روايات‌ زيادي‌ از پيغمبر اكرم‌ وارد شده‌ كه‌ پيغمبر اكرم‌ فرمود لا تصلوا عليه‌ صلاة‌ مبتورا يا بتري‌، جملات‌ مختلفه‌ از همين‌ ابتر مي‌ياد. يعني‌ صلوات‌ كوتاه‌ بر من‌ نفرستيد. سؤال‌ كردند از پيغمبر اكرم‌ كه‌ صلوات‌ كوتاه‌ چيه‌؟ فرمود اين‌ كه‌ بر من‌ صلوات‌ بفرستيد ولي‌ بر آلم‌ نفرستيد و اونها را از من‌ جدا كنيد. اين‌ را وقتي‌ من‌ نوشتم‌ چون‌ بنا بود حرف‌ نزنم‌. هيچ‌ كس‌ هم‌ حرف‌ نمي‌زد و مشغول‌ ذكر هم‌ بودند وقتي‌ كه‌ من‌ دادم‌ دست‌ مرشد چون‌ اينها صوفي‌ بودند. به‌ مرشدشون‌ دادم‌ متوقف‌ كرد ذكر را. گفت‌ حق‌ با ايشانه‌ و آل‌ را ضميمه‌ كرد. كه‌ من‌ در كتاب‌ فكر مي‌كنم‌ شبهاي‌ مكه‌ اين‌ قضيه‌ را نوشتم‌. به‌ هر حال‌ همة‌ مسلمانهاي‌ عالم‌ معتقدند كه‌ در نماز بايد صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر فرستاد و حتي‌ اما شافعي‌.

 شما مي‌دونيد كه‌ اهل‌ سنت‌ چهار مرجع‌ تقليد دارند. اين‌ هم‌ در زمان‌ مثلا ده‌ قرن‌ يا يازده‌ قرن‌، يا دوازده‌ قرن‌ قبل‌ بودند اين‌ مراجع‌ تقليد. اين‌ مراجع‌ تقليدشون‌ عبارتند از ابو حنيفه‌ و محمد ابن‌ ادريس‌ شافعي‌ و احمد بن‌ حنبل‌ و مالك‌ ابن‌ انس‌. اين‌ چهار تا مرجع‌ تقليدشونه‌. امام‌ شافعي‌ كه‌ اشعاري‌ هم‌ داره‌. من‌ ديوانش‌ را فكر مي‌كنم‌ تو كتابخانه‌ام‌ داشته‌ باشم‌ ايشان‌ در اشعارش‌ مي‌گه‌اي‌ آل‌ پيغمبر خطاب‌ به‌ آل‌ پيغمبره‌ كفايت‌ در عظيم‌ شأن‌ شما اين‌ كه‌ من‌ لم‌ يصل‌ عليكم‌ لا صلاة‌ له‌. اگر كسي‌ صلوات‌ بر شما نفرسته‌ نمازش‌ باطله‌. خيلي‌ عجيبه‌ و تمامشون‌ البته‌ در تشهد صلوات‌ مي‌فرستند شما هيچ‌ سني‌ پيدا نمي‌كنيد كه‌ صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر نفرستند. در اون‌ تشهدشون‌. البته‌ اونها نمي‌گن‌ تشهد مي‌گن‌ التهيت‌. در التهياتشون‌ حتما اين‌ را بيان‌ مي‌كنند. تمام‌ مسلمانها به‌ اين‌ مسئله‌ معترفند. بنابر اين‌ مغز نماز چون‌ دعاست‌ و چون‌ دعا براي‌ اظهار محبت‌ به‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارته‌ اين‌ ولايته‌ و اظهار محبت‌ به‌ اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارته‌. و خداي‌ تعالي‌ در خصوص‌ صلوات‌ روايات‌ عجيبي‌ از ناحية‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ پروردگار متعال‌ مقرر فرموده‌. اول‌ اين‌ كه‌ صلوات‌ دعايي‌ است‌ مستجاب‌. يعني‌ هر كسي‌ كافر با، سني‌ باشه‌، مسلمان‌ باشه‌، شيعه‌ باشه‌، تارك‌ الصلاة‌ هم‌ حتي‌ باشه‌ صلوات‌ بفرسته‌ اين‌ يك‌ دعاش‌ مستجابه‌. اگر هيچ‌ دعاييش‌ مستجاب‌ نباشه‌ اين‌ يكي‌ مستجابه‌ و اگر كسي‌ صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر فرستاد خدا ده‌ برابر اون‌ صلوات‌ را بر خودش‌ برمي‌ گردونه‌. يعني‌ اون‌ رحمت‌ را ده‌ برابر به‌ خودش‌ خواهد رو كرد. و يك‌ روايتي‌ براتون‌ بخونم‌ كه‌ ياد بگيريد انشاء الله‌ طرز دعا كردن‌ را. روايت‌ داره‌ كه‌ كسي‌ كه‌ اول‌ يك‌ صلوات‌ بفرسته‌، بعد حاجتش‌ را بخواد بعد هم‌ صلواتش‌ را بفرسته‌ نه‌ اين‌ كه‌ اول‌ و آخر مستجابه‌ روايت‌ داره‌ كه‌ خدا اين‌ تعبير روايته‌. ان‌ الله‌ يستهيي‌ خدا حيا مي‌كنه‌ كه‌ اين‌ ور دعاي‌ تو را مستجاب‌ كنه‌، اون‌ ور دعاي‌ تو را مستجاب‌ كنه‌ وسطش‌ را مستجاب‌ نكنه‌ و لذا اول‌ و آخر دعاهاتون‌ صلوات‌ داشته‌ باشيد. و صلوات‌ را بدونيد مال‌ پيغمبر هم‌ تنها نيست‌ بلكه‌ براي‌ شماها هم‌ اين‌ صلوات‌ هست‌. هو الذي‌ يصلوا عليكم‌ و ملائكة‌ .ديگه‌ از اين‌ بهتر نمي‌شه‌. خدا اون‌ كسي‌ است‌ كه‌ صلوات‌ بر شما مي‌فرسته‌. رحمت‌ خاصه‌اش‌ را بر شما نازل‌ مي‌كنه‌. ملائكه‌اش‌ هم‌ اين‌ كار را مي‌كنند. ليخرجهم‌ من‌ الظلمات‌ الي‌ النور. براي‌ اين‌ كه‌ شما را خارج‌ بكنند از اين‌ ظلمتي‌ كه‌ الان‌ داريد. ديشب‌ عرض‌ كردم‌ ما در بعد ملكي‌ در توي‌ يك‌ سلول‌ واقع‌ شديم‌ كه‌ صدها سلول‌ پشت‌ اين‌ ديوار گذاشته‌اند. يك‌ تاريك‌ محض‌.

 اگر مي‌خواييد از اين‌ تاريك‌ نجات‌ پيدا بكنيد يك‌ كاري‌ بكنيد كه‌ خدا برتون‌ صلوات‌ بفرسته‌. و خدا هم‌ اين‌ كار را مي‌كنه‌ منتهي‌ انسان‌ گاهي‌ خودش‌ نمي‌خواد. هو الذي‌ يصلوا عليكم‌ و ملائكة‌ ليخرجكم‌ من‌ الظلمات‌ الي‌ النور. در يك‌ روايت‌ مفصلي‌ هست‌ يك‌ جريان‌ جالبي‌ هم‌ داشته‌ اين‌ آيه‌ كه‌ من‌ در كتاب‌ سير الي‌ الله‌ نوشته‌ام‌. اگر اين‌ كتاب‌ سير الي‌ الله‌ را مطالعه‌ بكنيد در بخش‌ توبه‌ است‌ ظاهرا كه‌ نمي‌خوام‌ اين‌ قضيه‌ را اينجا نقل‌ كنم‌ ولي‌ اين‌ آيه‌ را عرض‌ مي‌كنم‌. قضية‌ اصلش‌ اين‌ بوده‌ كه‌ ابولبابه‌ يك‌ مردي‌ است‌ در زمان‌ پيغمبر يهوديها ازش‌ سؤال‌ كردند كه‌ اگر ما بريم‌ مسلمان‌ بشيم‌ چطوره‌، به‌ نظر تو؟ خودش‌ مسلمان‌ بود بعضيها فضولند، بعضيها يك‌ اخلاق‌ بدي‌ دارند. شايد حالا در بين‌ ماها هم‌ پيدا بهش‌. گفت‌ كه‌ اگر بياييد مسلمان‌ بشيد پيغمبر خيلي‌ تحميل‌ به‌ شما مي‌كنه‌. مي‌گد نماز بخون‌، چه‌ بكن‌، چه‌ بكن‌ خلاصه‌ صلاح‌ ندونست‌ اينها مسلمان‌ بشن‌. اما بعد پشيمان‌ شد چه‌ كاري‌ من‌ كردم‌. يك‌ عده‌ را از هدايت‌ باز داشتم‌. آمد خودش‌ را به‌ اين‌ ستون‌ مسجد در مسجد النبي‌ الان‌ هم‌ اون‌ ستون‌ هست‌ ستون‌ توبه‌ مي‌گن‌. با ريسمون‌ خودش‌ را محكم‌ بست‌ و گرهش‌ را هم‌ داد كس‌ ديگه‌اي‌ بزنه‌ كه‌ من‌ دستم‌ نرسه‌. بسته‌ شد. تا پيغمبر نياد و من‌ را نبخشه‌ من‌ از اين‌ جا باز نمي‌شم‌. پيغمبر اكرم‌، و اين‌ تصميم‌ را هم‌ گرفت‌ كه‌ اگر پيغمبر من‌ را ببخشه‌ تمام‌ ثروتم‌ را در راه‌ خدا خواهم‌ داد. ثروتمند هم‌ بود. پيغمبر آمد فرمود كه‌ آيه‌ نازل‌ شد. آيه‌ اينه‌ كه‌ خذ من‌ اموالهم‌ صدقه‌، تطهرهم‌ و تذكيهم‌ بها اين‌ راه‌ رسيدن‌ به‌ صلوات‌ خدا و پيغمبره‌ها. از اموال‌ اينها صدقه‌ بگير. صدقه‌ را براتون‌ معنا كنم‌. ماها صدقه‌ را فكر مي‌كنيم‌ كه‌ پولي‌ را بگذاريم‌ زير سرمون‌ هر چي‌ هم‌ خرده‌تر و كمتر باشه‌ بهتر. الان‌ خرده‌ترين‌ پولها مثلا يك‌ تومني‌ پيدامي‌ شه‌. يك‌ سكة‌ خيلي‌ كمي‌. اين‌ را بگذاريم‌ زير سرمون‌ بعد تمام‌ درد و مرض‌ ما بره‌ توي‌ اون‌ سكه‌ و مي‌ره‌ مي‌خوره‌ به‌ جون‌ اون‌ فقيري‌ كه‌ بيچاره‌ پول‌ را مي‌گيره‌ و مصرف‌ مي‌كنه‌. اينجوري‌ فكر مي‌كنيم‌ ديگه‌. نه‌ صدقه‌ معناش‌ اين‌ نيست‌. صدقه‌ هر كار خيري‌ كه‌ شما نسبت‌ به‌ ديگري‌ بكنيد اين‌ صدقه‌ است‌. اگر مسجد ساختيد صدقه‌ است‌، اگر اطعام‌ كرديد صدقه‌ است‌. اگر هر كار خيري‌ نسبت‌ به‌ ديگري‌ كرديد چه‌ طرف‌ ثروتمند باشه‌، چه‌ طرف‌. حتي‌ محتاج‌ باشه‌ يا محتاج‌ نباشه‌ اسمش‌ در اسلام‌ صدقه‌ است‌. حضرت‌ فرمود يك‌ ثلث‌ مالت‌ را مي‌گيرم‌ بخاطر اين‌ گناهي‌ كه‌ كردي‌ تمامش‌ را لازم‌ نيست‌ اون‌ دو ثلث‌ ديگه‌اش‌ مال‌ خودت‌. تطهرهم‌ پاكشون‌ كن‌. از گناه‌ پاك‌ مي‌شه‌ انسان‌ وقتي‌ كه‌ انسان‌ صدقه‌ داد. عرض‌ كردم‌ صدقه‌ اون‌ معنايي‌ كه‌ تو ذهنتون‌ هست‌ اون‌ نيست‌. صدقه‌ معناش‌ اينه‌ يك‌ كار خيري‌ براي‌ يك‌ كسي‌ بكن‌. يك‌ چيزي‌ بده‌.

 تطهرهم‌ و تذكيهم‌ بها و تزكيشون‌ كن‌ به‌ وسيلة‌ اين‌ پولي‌ كه‌ دادن‌. چون‌ انسان‌ تزكيه‌ مي‌شه‌. وقتي‌ كه‌ پيغمبر اراده‌ بكنه‌ اين‌ پول‌ مي‌شه‌ و تزكيهم‌ بها بعد مي‌فرمايد و صل‌ عليهم‌. صل‌ عليهم‌. صلوات‌ بر اينها بفرست‌. ان‌ الصلاة‌ سكن‌ الهم‌. صلاة‌ تو آرامش‌ به‌ اينها مي‌ده‌. پس‌ بنابر اين‌ اگر مي‌خواييد آرامش‌ پيدا كنيد اگر مي‌خواييد آرام‌ بشيد، ايمانتون‌، ايمان‌ مستقري‌ بشه‌. پاك‌ بشيد، تزكية‌ نفستون‌ با موفقيت‌ پيش‌ بره‌ چكار بكنيد، صدقه‌ بديد. يك‌ كار خيري‌ بكنيد. مجاني‌ كه‌ نمي‌شه‌ كه‌ انسان‌ به‌ همة‌ خوبيها برسه‌. البته‌ اگر اين‌ كار خير را براي‌ افرادي‌ كه‌ نيازمندترند شما انجام‌ داديد بهتره‌. هر چه‌ طرف‌ نيازمندتر باشه‌ بهتره‌. يا اين‌ كه‌ يك‌ كار اجتماعي‌ كه‌ همة‌ مردم‌ ازش‌ بهره‌مند بشن‌. مثل‌ كارهاي‌ اجتماعي‌، خيراتهاي‌ اجتماعي‌ كه‌ زياد هم‌ هست‌ توي‌ جامعه‌ اينها سبب‌ مي‌شه‌ كه‌ خدا شما را پاكتون‌ مي‌كنه‌، تطهرهم‌ و تزكيهم‌ بها و صل‌ عليهم‌ پيغمبر بر شما صلوات‌ مي‌فرسته‌. و آرامش‌ پيدا مي‌كنيد. ان‌ الصلاة‌ سكن‌ لها. آرامش‌ پيدا مي‌كنيد. اين‌ راهي‌ است‌ كه‌ قرآن‌ تعيين‌ كرده‌. آخه‌ بعضي‌ از اذكار و بعضي‌ از دستورات‌ را خدا داده‌. و خيلي‌ ديگه‌ انسان‌ آرامش‌ داره‌ نسبت‌ به‌ اين‌ اذكار و دستورات‌ خدا گفته‌. مثلا اين‌ لا اله‌ الا انت‌ سبحانك‌ اني‌ كنت‌ من‌ الظالمين‌ اين‌ براي‌ رفع‌ هم‌ و غم‌ خدا دستور داده‌. يا مثلا فرض‌ كنيد كه‌ اذكار ديگه‌ يكيش‌ همين‌ صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر كه‌ يك‌ صلوات‌ بلندي‌ بفرستيد (الهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌). دستور اين‌ است‌ كه‌ صلوات‌ را اگر در جمع‌ هستيد بلند و همه‌ با هم‌ چون‌ جنبة‌ شعار داره‌. كه‌ روايت‌ داره‌ كه‌ ارفعوا اصواتكم‌ بلند كنيد صداتون‌ را به‌ صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌ پيغمبر فانها تذهب‌ بانفاق‌. نفاق‌ را از بين‌ شما برمي‌داره‌. اگر يك‌ دسته‌اي‌ را مثلا يك‌ جمعي‌ دارن‌ توي‌ كوچه‌ دارن‌ راه‌ مي‌رن‌، شعار مي‌ده‌ يك‌ دو، سه‌ نفر جلو بلند شعار مي‌دن‌، دو سه‌ نفر هم‌ آهسته‌ يك‌ عده‌ هم‌ اصلا نمي‌گن‌ اين‌ شعار را. مي‌دونه‌ انسان‌ كه‌ اينها همچين‌ استحكامي‌ ندارند. اگر يك‌ مثلا خداي‌ نكرده‌ ضد دولت‌ باشه‌ ، يا پليس‌ را ببينند همشون‌ متفرق‌ مي‌شن‌. ولي‌ اگر همه‌ قرص‌ با هم‌، يك‌ صدا يك‌ شعاري‌ را دادن‌ با صداي‌ بلند. اون‌ هم‌ همه‌ يك‌ دل‌ نيستند كه‌ صلوات‌ را با هم‌ بفرستند توي‌ مجالس‌ كوشش‌ بكنيد، من‌ زياد اصرار ندارم‌ كه‌ صلوات‌ بفرستيد بخاطر اين‌ كه‌ همين‌ بحثمون‌ صلوات‌ زيادي‌ داره‌ ولي‌ در عين‌ حال‌ اگر صلوات‌ خواستيد بلند بفرستيد همتون‌ با هم‌ باشيد كه‌ تذهب‌ بانفاق‌، نفاق‌ را از بين‌ مي‌بره‌. اين‌ دستوره‌ صلواته‌. صلوات‌ حالا خود صلات‌ و صلوات‌ چي‌ هست‌.

 اين‌ يك‌ رحمت‌ خاصي‌ است‌ كه‌ از ناحية‌ خدا براي‌ مؤمنين‌ خيلي‌ خصوصي‌ يك‌ رحمتي‌ است‌ كه‌ براي‌ دوستان‌ خيلي‌ خوب‌ خدا آماده‌ شده‌. اول‌ مال‌ پيغمبر اكرم‌ دوم‌ مال‌ آل‌ پيغمبره‌ سوم‌ مال‌ كساني‌ است‌ كه‌ راه‌ تزكية‌ نفس‌ را پيموده‌اند و جزء صابرين‌ هستند كه‌ و لنبلوئنكم‌ بشي‌ من‌ الخوف‌ و لنقص‌ من‌ الاموال‌ و انفس‌ و الثمرات‌ و بشر الصابرين‌ الذين‌ اذا اصابتهم‌ مصيبه‌ قالوا انا لالله‌ و انا عليه‌ راجعون‌ اولئك‌ صلوات‌ من‌ ربهم‌ و رحمه‌ صلوات‌ بر اينهاست‌ ببينيد. كساني‌ كه‌ اين‌ روايت‌ مخصوصا مربوط‌ به‌ عالم‌ قبل‌ را ظهور حجت‌ ابن‌ الحسنه‌. و مومنين‌ در وضع‌ اينطوري‌ هستند. خداي‌ تعالي‌ شما را آگاه‌ مي‌كنه‌ و مبتلاتون‌ مي‌كنه‌ و امتحانتون‌ مي‌كنه‌ و اين‌ معناي‌ در تفاسير گفته‌ شده‌. به‌ شي‌ من‌ الخوف‌ و الجوع‌ ترس‌، ضمينة‌ ترس‌ همگاني‌. يك‌ ضمينة‌ گرسنگي‌ همگاني‌. كمبود، گرسنگي‌ لازم‌ نيست‌ كه‌ شما حتما ناهار نخورده‌ باشيد، نه‌. هم‌ گرانيها كه‌ در عالم‌ امروز هست‌ مربوط‌ به‌ ايران‌ نيست‌. من‌ بعضي‌ وقتها گفتم‌ ايران‌ باز بهتر از بعضي‌ جاهاست‌. اونها كه‌ خارج‌ مي‌رن‌ برمي‌ گردن‌ مي‌فهمند و گراني‌، خوف‌ و جوع‌ و نقص‌ من‌ اموال‌ و انفس‌. اموالتون‌ كم‌ مي‌شه‌ بركت‌ را خدا ازش‌ بر مي‌داره‌. بركت‌ را از جانتون‌ بر مي‌داره‌. به‌ وسيلة‌ اينها خداي‌ تعالي‌ امتحان‌ مي‌كنه‌ و نقص‌ من‌ اموال‌ و انفس‌ و الثمرات‌. ميوه‌جات‌ هم‌ كه‌ يا زراعت‌ و كشاورزي‌ خيلي‌ رو به‌ نقص‌ مي‌ره‌ و بعد فبشر الصابرين‌. صابرين‌ اونهايي‌ كه‌ در همين‌ جا بدون‌ اسباب‌ و دردسر درست‌ كردند بدون‌ نق‌ زدن‌، بدون‌ هيچ‌ ناراحتي‌ با شرح‌ صدر كامل‌ از كنار اينها عبور مي‌كنند به‌ اينها بشارت‌ بده‌. كه‌ چي‌؟ مي‌رسه‌ به‌ اينجا كه‌ اولئك‌ عليهم‌ صلوات‌ من‌ ربه‌. از جانب‌ پروردگار اون‌ رحمت‌ خاصه‌ بر اينها نازل‌ مي‌شه‌. اين‌ رحمت‌ خاصه‌ كه‌ مخصوص‌ پيغمبر اكرم‌ و اولاد پيغمبر اكرمه‌. و اميدواريم‌ به‌ بركت‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها امشب‌ اون‌ رحمت‌ خاصة‌ الهي‌ بر ما نازل‌ بشه‌ (الهي‌ آمين‌) و اهميت‌ به‌ نماز كه‌ مغز نماز صلواته‌، پس‌ به‌ صلوات‌ بدهيد و بدانيم‌ كه‌ چه‌ از خدا خواستيم‌ و چه‌ فايده‌اي‌ داره‌ و انشاءالله‌ اين‌ را بايد بدونيم‌ كه‌ فاطمة‌ اطهرا سلام‌ الله‌ عليها هر چه‌ بر فرزندانش‌ خداي‌ تعالي‌ اظهار محبت‌ مي‌كنه‌ به‌ خاطر فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليهاست‌. آل‌ پيغمبر در مرحلة‌ اول‌ فاطمه‌ سلام‌ الله‌ عليهاست‌. و هر چه‌ هست‌ مربوط‌ به‌ اين‌ بانوي‌ بزرگواره‌. يك‌ مطلبي‌ را الان‌ به‌ نظرم‌ رسيد اشاره‌ كنم‌ اگر ما به‌ اصطلاح‌ پيرو پيغمبر اكرم‌ هستيم‌ اين‌ را مي‌گم‌ بخاطر اين‌ كه‌ در باطن‌ ما در اون‌ باطن‌ ناخودآگاه‌ ما يا خود آگاه‌ ما نمي‌دونم‌ يك‌ افكاري‌ از زمان‌ جاهليت‌ باقي‌ مانده‌. از زمان‌ جاهليت‌. و الان‌ هم‌ هست‌. در زمان‌ جاهليت‌ براي‌ دختر هيچ‌ ارزشي‌ قائل‌ نبودند. دختر را اصلا به‌ حساب‌ نمي‌آوردند بلكه‌ مي‌خواستند هر جوري‌ هست‌ از بين‌ ببرندش‌. زنها را از ارزشي‌ براشون‌ قائل‌ نبودند. پيغمبر اكرم‌ آمده‌ تمام‌ خرافات‌ را بشكنه‌. لذا به‌ پيغمبر اكرم‌ خدا يك‌ دختر داده‌. دخترش‌ را پيغمبر اكرم‌ در مقابل‌ اين‌ مردمي‌ كه‌ يك‌ چنين‌ روحياتي‌ داشتند اون‌ قدر احترام‌ مي‌كرد كه‌ حساب‌ نداشت‌. اين‌ بايد براي‌ ما درس‌ باشه‌. اگر يك‌ نفر ده‌ تا پسر داشته‌ باشه‌. چقدر خوشبختي‌ كه‌ ده‌ تا پسر داري‌. اگر خداي‌ نكرده‌، خداي‌ نكرده‌ پنج‌ تا دختر داشته‌ باشه‌ ناراحته‌ كه‌ اينها و اين‌ از همان‌ زمان‌ جاهليت‌ در مغز و فكر ما باقي‌ مانده‌. روزي‌ هر كسي‌ را خدا مي‌ده‌. رحمته‌ دختر و ماية‌ بركته‌ دختر. و بايد ما هم‌ مثل‌ پيغمبر اكرم‌ فكر كنيم‌. يك‌ وقت‌ خداي‌ نكرده‌، اگر يك‌ دختر داريد يك‌ پسر با پسرت‌ گرمتر نباشيد تا با دخترتون‌. دختر لطيفه‌. اساسا زنها اينطوري‌ هستند. يك‌ قلب‌ مهرباني‌ خدا بهشون‌ داده‌ كه‌ اينها بتوانند فرزند را تربيت‌ كنند. اين‌ حالت‌ رأفت‌ مهرباني‌ اين‌ حالتي‌ است‌ كه‌ در مردها نيست‌. شما بهتون‌ يك‌ شب‌ يك‌ بچة‌ يك‌ ماهه‌ را بدن‌ بگن‌ آقا نگهش‌ دارد. چقدر مي‌تونيد طاقت‌ بياريد. شما به‌ جهت‌ اين‌ كه‌ اون‌ حالت‌ رأفت‌ و مهرباني‌ در شما نيست‌. كارهاي‌ خشن‌، كارهاي‌ به‌ اصطلاح‌ ولو پر زحتمت‌ اما از اين‌ نوع‌ كارها را هيچ‌ دوست‌ نداريد. اما يك‌ زن‌ را خدا يك‌ جوري‌ خلق‌ كرده‌ كه‌ هر قدر به‌ بچه‌اش‌ محبت‌ كنيد باز مي‌بينيد دوستش‌ داره‌. گاهي‌ اين‌ قدر فرزندش‌ را دوست‌ داره‌ كه‌ اينها بد تربيت‌ مي‌شن‌. عزيز مادر مي‌شن‌ و اين‌ روحيه‌ را متوجه‌ باشيد. من‌ يك‌ جمله‌اي‌ را مي‌خوام‌ عرض‌ كنم‌ سفارشي‌ مي‌خوام‌ به‌ شما آقايون‌، چون‌ خانمها را كه‌ ما نمي‌بينيم‌ انشاء الله‌ هم‌ اينها خودشون‌ را يك‌ وقتي‌ لوس‌ نكنند و اشتباه‌ هم‌ نكنند كه‌ اين‌ سفارش‌ را من‌ مي‌كنم‌. يك‌ خانمي‌ كه‌ توي‌ خونه‌ نشسته‌ اين‌ تمام‌ انتظارش‌ اينه‌ كه‌ شب‌ مردش‌ بياد و با مهرباني‌ با او روبرو بشه‌. خدايي‌ نكرده‌ نكند خشونتي‌ داشته‌ باشيد كه‌ بدترين‌ گناهان‌ از نظر پيغمبر اكرم‌ اون‌ مردي‌ است‌ كه‌ اين‌ كار را مي‌كنه‌ و اين‌ گناه‌ را مي‌كنه‌ كه‌ در بين‌ مردم‌ خيلي‌ خوش‌ اخلاق‌ ولي‌ در خانه‌ كه‌ مي‌ره‌ بداخلاق‌ باشه‌. اين‌ شخص‌ را پيغمبر اكرم‌ تشيع‌ كرد و فرمود اون‌ قدر ملائكه‌ به‌ تشييع‌ اين‌ آمدند كه‌ حساب‌ نداره‌ و پيغمبر با دست‌ خودش‌ او را در قبر گذاشت‌ مادرش‌ گفت‌ خوشا به‌ حالت‌ كه‌ يك‌ چنين‌ سعادتي‌ داشتي‌. پيغمبر فرمود نه‌ اينجور نيست‌. روحش‌ الان‌ در فشاره‌ بخاطر چه‌؟ اين‌ كه‌ اهل‌ عبادت‌ بود، اهل‌ نماز شب‌ بود، فرمود در خانه‌ اخلاق‌ خوبي‌ و خوشي‌ نداشت‌. هر چه‌ محبت‌ داريد بايد توي‌ خونه‌ انجام‌ بديد. اين‌ دستور اسلامه‌. هر چه‌ عاطفه‌ داريد مال‌ زن‌ و بچة‌ خودتونه‌. نسبت‌ به‌ اونها محبت‌ بكنيد. اينها نياز به‌ محبت‌ ديگران‌ نداشته‌ باشند كسي‌ در صراط‌ مستقيم‌ دينه‌ كه‌ پشت‌ سر پيغمبر، پيغمبر اكرم‌ دست‌ دخترش‌ را مي‌بوسه‌ در مقابل‌ دخترش‌ بلند مي‌شه‌، احترامش‌ مي‌كنه‌. البته‌ خانمها هم‌ بايد رعايت‌ همة‌ چيزها را بكنند. و پشت‌ سر فاطمة‌ زهرا حركت‌ كنند و مردها هم‌ پشت‌ سر پيغمبر اكرم‌ تا صراط‌ مستقيم‌ هم‌ مرد در صراط‌ مستقيم‌ قرار بگيره‌ هم‌ زن‌. اين‌ يك‌ مطلبي‌ است‌ كه‌ من‌ در مناسبتي‌ اشاره‌ كردم‌ و انشاء الله‌ مطالب‌ در اين‌ خصوص‌ زياده‌ و دستورات‌ دين‌ بايد يك‌ آقايون‌ تشريف‌ ببرن‌ دقيق‌ تحقيق‌ كنند كه‌ ببينند كه‌ دستور دين‌ براي‌ نگهداشتن‌ زن‌ و فرزند بخصوص‌ دختر چيه‌. كه‌ اكثر ما اين‌ را رعايت‌ نمي‌كنيم‌. و فكر هم‌ مي‌كنيم‌ كه‌ بسيار متدين‌ و مسلمانيم‌. نه‌ واقعا از صراط‌ مستقيم‌ خارجيم‌. زن‌ و فرزندش‌ را انسان‌ خيلي‌ مواظبت‌ كنه‌. ما شنيديم‌ كه‌ مرد اگر اجازه‌ نداد زنش‌ را از خانه‌ بيرون‌ بره‌ ديگه‌ او اگر رفت‌ گناه‌ كرده‌. ديگه‌ اين‌ يك‌ كلمه‌ را خوب‌ قرص‌ گرفتيد اما حقوق‌، بقية‌ حقوق‌ زن‌ را و حقوق‌ زن‌ را ابدا رعايت‌ نمي‌كنيد. و انشاءالله‌ اميدواريم‌ به‌ طور كلي‌ به‌ اين‌ مسئله‌ دقت‌ بشه‌ و رعايت‌ بشه‌.

 پيغمبر اكرم‌ اين‌ قدر دخترش‌ را احترام‌ مي‌كرد. شما مي‌گيد او فاطمة‌ زهرا بود خوب‌ تو هم‌ پيغمبر اكرم‌ نيستي‌. بالاخره‌ اگر او فاطمة‌ زهراست‌، زن‌ تو فاطمة‌ زهرا نيست‌ تو هم‌ پيغمبر نيستي‌. در ارتباط‌ با يكديگر بايد خيلي‌ مواظب‌ باشيد. زن‌ تمام‌ فكرش‌ شوهرش‌ باشه‌. چه‌ در زينت‌، چه‌ در لباس‌ پوشيدن‌، چه‌ در محبت‌ كردن‌ مرد هم‌ تمام‌ همتش‌ جلب‌ توجه‌ و محبت‌ زنش‌ و فرزندانش‌ باشه‌. واجب‌ النفقة‌ انسان‌ هستند. يعني‌ اخلاق‌ شما يك‌ مهر النفقه‌اي‌ است‌ كه‌ بايد به‌ زن‌ و فرزندتون‌ به‌ طور وجوب‌ برسه‌. فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها كه‌ جانمون‌ به‌ قربانش‌. اين‌ مردمي‌ كه‌ دخترها خودشون‌ را زير خاك‌ مي‌كنند. اين‌ مردمي‌ كه‌ اين‌ طبع‌ ناپسند را نسبت‌ به‌ زن‌ دارند اينها مي‌تونن‌ ببينند كه‌ پيغمبر اين‌ همه‌ احترام‌ را دخترش‌ بكنه‌، ابدا. اصلا زن‌ را به‌ حساب‌ نمي‌آوردند. لذا برداشت‌ نامه‌ نوشت‌ به‌ معاويه‌ كه‌ من‌ مي‌دونستم‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا پشت‌ دره‌. ولي‌ جات‌ خالي‌ بود اونچنان‌ لگد به‌ در كوبيدم‌ كه‌ صداي‌ فاطمه‌ پشت‌ در بلند شد. فاطمة‌ زهرا در اين‌ مدت‌ هفتاد و پنج‌ روز يا نود و پنج‌ روز خيلي‌ فشار ديد. شب‌ و روز گريه‌ مي‌كرد. نه‌ بخاطر فشارها بخاطر اين‌ كه‌ چقدر اين‌ مردم‌ فراموش‌ كارند. اين‌ همه‌ زحمت‌ پيغمبر اكرم‌ كشيد كه‌ اينها را در صراط‌ مستقيم‌ قرار بده‌ اينها در صراط‌ مستقيم‌ قرار نگرفتند. چون‌ عمدة‌ حزن‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ اين‌ بود كه‌ چرا مردم‌ كج‌ روي‌ مي‌كنند، چرا مردم‌ به‌ طرف‌ هدايت‌ حركت‌ نمي‌كنند. لذا اشك‌ مي‌ريخت‌. جزء بكائين‌ شد. يعني‌ چهار نفر در عالم‌ خيلي‌ گريه‌ كردند. يكي‌ حضرت‌ آدم‌ بود. يكي‌ هم‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليه‌ بود. خيلي‌ گريه‌ كرد.

 حالا من‌ اون‌ جرياناتي‌ كه‌ نقل‌ مي‌كنند زياد اطلاع‌ ندارم‌ و من‌ هيچ‌ وقت‌ نقل‌ هم‌ نمي‌كنم‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا در خانه‌ گريه‌ مي‌كرد همسايه‌ها را اذيت‌ مي‌كرد. اين‌ حرفها را نمي‌دونم‌، ولي‌ جزء گريه‌ كنندگان‌ بود. گاهي‌ اشعاري‌ را نسبت‌ به‌ فاطمة‌ زهرا مي‌دن‌ مي‌فرمود ثبت‌ علي‌ مصائب‌ بر من‌ مصيبتهايي‌ ريخته‌ شد. لو آنهاثبت‌ علي‌ الايام‌ سر لياليا. اگر اين‌ مصيبتها بر روزگار، بر روزهاي‌ عالم‌ ريخته‌ مي‌شد شب‌ مي‌شد. تا اين‌ كه‌ همين‌ يك‌ دو روز قبل‌ طبق‌ اين‌ روايات‌ فاطمة‌ زهرا از دار دنيا رفت‌. علي‌ بن‌ ابيطالب‌ عليه‌ الصلاة‌ والسلام‌ مي‌آمد كنار قبر فاطمه‌ اشك‌ مي‌ريخت‌. مي‌فرمود نفسي‌ علي‌ زفراتها محبوست‌. يا منتهي‌ زفرت‌ به‌ زفراتي‌. اين‌ جان‌ من‌ اي‌ كاش‌ را اشك‌ چشم‌ علي‌ بيرون‌ مي‌آمد. لا خير بعدك‌ في‌ الحيات‌ اي‌ فاطمه‌ بعد از تو خيري‌ در زندگي‌ نيست‌. و انما ابكي‌ نخافت‌ تطول‌ حياتي‌ من‌ گريه‌ مي‌كنم‌ مبادا زندگي‌ من‌ زياد بعد از تو طول‌ بكشه‌. شبها مرتب‌ علي‌ كنار قبر بود. من‌ يك‌ جمله‌اي‌ مي‌خوام‌، يادم‌ آمد. چون‌ من‌ مصيبتهاي‌ تند را نمي‌خونم‌. هيچ‌ هم‌ احتياج‌ ندارم‌ كه‌ شما گريه‌ بكنيد يا گريه‌ نكنيد. ولي‌ يك‌ وقتي‌ من‌ در مدينه‌ مشرف‌ بودم‌. خوب‌ با زحمات‌ زيادي‌ نود درصد متوجه‌ شدم‌ قبر فاطمة‌ زهرا كجاست‌. اونجا ايستاده‌ بودم‌ زيارت‌ مي‌خوندم‌ شب‌ در عالم‌ رؤيا ديدم‌ كه‌ همانجايي‌ كه‌ من‌ اينجوري‌ فكر كردم‌ حضرت‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها ايستاده‌ اما اين‌ دستشون‌ را گذاشتند روي‌ صورتشون‌. من‌ در عالم‌ رؤيا متوجه‌ اين‌ معنا نشدم‌ كه‌ چرا حضرت‌ زهرا اين‌ كار را كرده‌ ولي‌ وقتي‌ بيدار شدم‌ همان‌ جهتي‌ كه‌ شما به‌ همين‌ دليلي‌ كه‌ شما گريه‌ كرديد من‌ هم‌ نشستم‌ زياد گريه‌ كردم‌ چون‌ تا زنده‌ بود فاطمة‌ اطهر صورتش‌ را علي‌ نشون‌ نمي‌داد. چون‌ كنار چشمش‌ كبود شده‌ بود. از اون‌ سيلي‌ كه‌ به‌ صورتش‌ اون‌ ملعون‌ زده‌ بود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *