۱۵ شعبان ۱۴۲۴ قمری – ۲۰ مهر ۱۳۸۲ شمسی – ۱۲ اکتبر ۲۰۰۳ میلادی

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ للهِ وَ الصَّلاهُ وَ السَّلامُ عَلَی رَسُولِ اللهِ وَ عَلَی آلِهِ آل الله لَاسِیَّمَا عَلَی بَقِیَّهِاللهِ رُوحِی وَ اَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفَدَاءُ وَ اللَّعْنَهُ الدَّائِمَهُ عَلَی اَعْدَائِهِمْ اَجْمَعِینَ مِنَ الْآنِ اِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّینِ.

 

«وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمْ الْوَارِثِینَ، وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ»([1])

میلاد مسعود حضرت بقیهاللهرا به همه‌تان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همه‌مان دستمان به دامن آن حضرت برسد و از معارف آن حضرت استفاده بکنیم. مطلبی که از کتاب محضراستاد خواندند مطلبی واقعی بود ولی به من نمی‌خواست نسبت بدهند که بعدش خودشان گفتند از قول کسی نقل شده، ولی حقیقت این است که امروز باید سوره‌ی کوثر تفسیر شود و قرائت شود. و کوثر فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیهااست. آنقدری که من تا حالا تجربه دارم حضرت بقیهاللهارواحنافداهدر مقابل این مادر عزیز به قدری مؤدّب، به قدری تحت فرمان، به قدری پُرمحبّت است که من به شما توصیه می‌کنم هیچگاه برای حاجتی حضرت ولی عصر را به مادرش قسم ندهید چون ممکن است این حاجت شما مصلحت نباشد و امام عصر هم آن طوری که باید رعایت آن ادبی که لازم است بفرماید نتواند انجام بدهد چون تمام کارها در دست خداست، اگر خواستید حاجتی از امام زمان علیه الصلوه و السلامبد نیست به مادرش عرض کنید اگر ایشان صلاح می‌دانند به فرزندشان امر کنند و امام عصر هم ارواحنافداهکه همه‌ی امور در دست آن حضرت است حتّی نفس کشیدن ما، حتّی لحظاتِ عمر ما در دست امام زمان علیه الصلوه و السلاماست نهایت واسطه‌ی فیض است، بیمنه رزق الوری، این رزق، رزق ظاهری نیست، تمام معارفی که باید موجودات عالَم هستی اعم از ملائکه و انبیاء فعلاً در آسمان چهارم و شهداء و صدیقین می‌خواهند از خدا استفاده کنند خدای تعالی به  حضرت ولی عصر عنایت می‌کند و آن  حضرت به آن‌ها فیض می‌دهد. در قرآن مجید مکرّر این مسأله به مَثَل کشیده شده که بارزترینش آیه‌ی نور است، «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»،ولی اگر خدا نور آسمان‌ها و زمین است و ایجاد کننده همه‌ چیز است مثلی خدا برای نورش زده که چگونه به مردم می‌رسد؛«مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونِهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ»([2])،من نمی‌توانم تفسیرِ این آیه را بلکه توضیح این آیه را در این مجلس با این وقت کم عرض کنم، اجمالاً اگر آتشی، آتشی جلوی این نور را نگیرد، اگر ظلمتی در مقابل این نور قرار نگیرد، اگر گناهان ما سایه بر این نور نیاندازد، اگر دور از انسانیّت ما این نور را خاموش یا در پرده قرار ندهد، اگر اعمال زشتِ ما، صفاتِ رذیله ما مانند ابری جلوی آن خورشید را نگیرد نور دائماً، دائماً، «نُورٌ عَلَى نُورٍ»، نور پشت سر نور بر بشریّت فرو می‌ریزد و بشریّت را منوّر می‌کند دلها پُر از حکمت می‌شود، قلب‌ها پُر از نور علم و دانش می‌گردد که فرمود: «اَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاءُ»([3])، یا «فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ»([4])، آتش حسد، آتش بُخل، آتش کبر، آتش صفاتِ رذیله، اینها تمامش آتش‌هایی است که یا از شرق آمده، یا از غرب آمده تهاجم تبلیغاتی که از غرب به سوی ما بوسیله‌ی رسانه‌ها می‌رسد، آنچه که از شرق از دوردست‌ترین مکان‌ها به عنوان صنعت به ما می‌رسد اینها نباید باشد، «لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ»، می‌خواهد این روغنِ چراغ، آن مایه نیرو، آن قدرتِ الهی، آن قوّت پروردگار نورافشانی کند، «وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ»، بیاییم امروز که نیمه‌ی شعبان است و من ضمناً عرض کنم به تصدیق اطبّا‌ء و دوستان بحمداللّه همین امروز دیگر می‌توانم بگویم هیچ کسالتی ندارم، دعاهایتان هم مستجاب شد، بقول یکی از اطباء همین امروز خدمتشان بودیم از متخصصین می‌گفت خیلی کسالتِ سختی متوجّه تو شده بود ولی مثل اینکه عزیزِ دل همه، آقای همه، هنوز من لایق برای اینکه، حالا آن طرف را هم نمی‌دانم ندانستند که از این زندان خلاص بشویم و باید خدمتتان باشم، من سخنانم را از پنج دقیقه شروع کردم، نیم ساعت، بیست دقیقه، نیم ساعت و ان‌شاءاللّه قول می‌دهم ولو باز هم سفارش می‌کنند دوستان که خیلی خوتت را ناراحت نکن، صحبت زیاد نکن، ولی دیگر ما هستیم و امام زمان و طبیب همه و ان‌شاءاللّه دعا کنید ظلمت‌های باطنی من و ما از بین برود تا آن نورِ نُورٌ عَلَى نُورٍ.

به خدا قسم، خدایا تو شاهدی که این قسم را روی جرأت می‌خورم واللّه که صیغه‌ی قسم است اگر با امام زمانتان باشید، اوّلاً بدن‌تان هم مریض نمی‌شود، مریض هم بشود فوراً آقا می‌آید شفایتان می‌دهد، اگر در امور دنیایتان گرفتار بشوید فوراً آقا لطف می‌کند، حتّی اگر در باطن اعتقاد زیادی به امام زمان نداشته باشید چون نمونه‌اش را دیدم ولی زبان‌تان مروّج حجه بن الحسن ارواحنا لتراب مقدمه الفداء باشد آقا عزیزتان می‌کند، آنچنان عزیز می‌شوید، آنچنان محبوبِ دل همه می‌شوید که فرمود خدای تعالی در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمْ الرَّحْمَانُ وُدًّا»([5])،کسانی که ایمان بیاورند، اوّل ایمان بیاورید بابا این امام زمانی که دنیا امروز می‌گوید باید بیاید هست، هست، ایمان داشته باشید، من نمی‌خواهم عرض کنمکه حضرت بقیهاللهتوی مسجد جمکرانند، آن بدن ظاهریشان است که یک جایی ممکن است باشند والاّ روح و علمشان، علم مقدّسشان بر همه‌ی ما احاطه دارد، همه‌ی ما، دیشب در مجلس  حضرت حجهالاسلام والمسلمین جناب آقای کاشانی که بعضی‌تان بودید به من گفتند صحبت کن دیدم دوستان الحمداللّه زیادند و من خودم گفتم که باید مجلّه‌ی خورشید مکّه را که جریانش را این سفر و این مجله که چرا اسمش خورشید مکّه شده جناب آقای نعمتی نوشتند، این را به عنوان عیدی بدهید به همه یک مطالبی حالا مطالب مالِ من است مسلّم، جمع‌آوری شده، یک جا گفتم خودم یادم نیست در قسمتِ احسن‌الحدیث نوشتند درباره‌ی امام زمان، من یک روز نشستم آن قدر گریه کردم برای خواندن همین و تعجّب است آقا ماها تبلیغات نداریم، مجله‌ای که تازه یکسال است توی مردم پخش می‌شود دیشب به من گفتند سی ‌و سه هزار تیراژش شده، شماها نمی‌دانید این یعنی چه؟ آقا یعنی چه؟ امام زمان یعنی چه؟ ایشان یک روزی یادم است یک کسی خوابی دیده بود که حضرت ایشان را سوارِ ماشین کردند بردند در روی یک بلندی و تمامِ جمعیّت زیر پایشان بوده حضرت به ایشان فرمودند به این مردم بگو که من غریبم، به این مردم بگو که من مظلومم، من آن وقتی که این خواب را دیدند و با  ایشان تطبیق کردند اصلاً فکر نمی‌کردم که ایشان بتوانند یک چنین پیامی را به مردم برسانند حالا می‌بینید دارد می‌رسد و به ایشان تبریک عرض می‌کنم امیدواریم که همه‌تان هر کسی که هر جوری می‌تواند خودش به امام زمان وصل کند، ایشان با یک علاقه‌ی شدید اعتقاد و ایمان شدیدی که من از ایشان خبر دارم شاید حدوداً بیشتر از پانزده سال است که با ایشان صمیمی هستم ولی اگر کسی حتّی زباناً، چون محبّت مراحلی دارد یک محبّتِ زبانیست فقط می‌گوید آقا من تو را دوست دارم، امّا در دلش دوستی نیست این محبّت زبانی کار می‌کند فقط در خصوص امام زمان، عجیب است ها! یعنی تو زباناً بگو من آقا را دوست دارم، تو زباناً ترویج آقا را بکن، تو زباناً شب نیمه‌ی شعبان مثلاً صحبت کن درباره‌ی امام زمان، آقا بزرگت می‌کند، محبوبت می‌کند، امّا اگر با ایمان، آقا را با چشمِ دل ببینی، جان و مالت را در راه او قرار بدهی، چون در بعضی از روایات دارد که بقلبه او لسانه، با کلمه‌ی او جدا می‌کند به دل یا با زبان اگر کسی آل‌پیغمبر را دوست داشته باشد در دنیا و آخرت برای او مفید است اگر ایمان انسان داشته باشد یعنی با قلب امام زمانش را دوست داشته باشد همانطوری که شماها الان هستید، یک قضیّه می‌خوانند گریه می‌کنید، نام مقدّس حجه بن الحسن را در ضمن اشعار می‌گویند شما اشک می‌ریزید، این اشک‌ها که اشک حزن نیست اشک شوق است. این از قلب بیرون می‌آید، «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، کارهایی هم که مناسب با مقامِ یک دوست، آقا این مسأله عجیب است من این را جدّاً عرض می‌کنم باید هم ان‌شاءاللّه هر جوری هست رعایتش بکنید، گاهی انسان یک جوری توی مردم حرکت می‌کند که اگر بگویند این امام زمانی است می‌گویند این! با آن قیافه‌اش؟ با آن اعمالش؟ با آن زبان هرزه‌اش؟ می‌گویند امام زمانی نیست، چرا؟ توی دل پُر از محبّت است ما دیدیم، شما گاهی در تلویزیون نگاه کنید می‌بینید یک جوان نشسته، همه جور هم ممکن است از سر و صورتش معصیت می‌بارد امّا تا اسم امام زمان را می‌برند می‌گویند: این بقیهالله، اشکش می‌ریزد، محبّت قلبی دارد، ایمان دارد، با زبان و قدمش هم به طرف امام زمان آمده امّا عملش درست نیست اگر عملِ صالح هم بکند عملی که شایسته‌ی یک امام زمانی است، بیایید تصمیم بگیریم همین امروز نیمه‌ی شعبان آقا ما این هدیه را به تو می‌دهیم، تقدیم می‌کنیم تو هم هر چه خودت صلاح می‌دانی اگر ظهورت را از خدا بخواهی بهترین است و اگر این را صلاح نمی‌دانی، «لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ»([6])،بر خدا پیشی نمی‌گیرید و بدأ باید هنوز ادامه داشته باشد هر چه خودت صلاح می‌دانی همان را به ما لطف کن. الان تصمیم بگیرید توی جمعیّت ما افرادی هستند اهل تزکیه‌ی نفسند، افرادی هستند شاید اوّلین جلساشان باشد آمدند، افرادی هستند مراحلِ تزکیه‌ی نفس را گذرانده‌اند و از اساتید شدند همه جور افراد داریم ولی همه‌مان، همه‌مان مکرر هم این را گفته‌ام و باز هم عرض می‌کنم الان اگر امام زمان تشریف بیاورد وارد خانه‌مان بشود بگوید خوب زندگی داری، این عکس‌ها را خوب عکس‌هایی زدی، این شمایل‌ها را، این نقّاشی‌ها را خوب است، زنِ بسیار متدیّنِ خوبی داری، بچّه‌هایت را خوب تربیت کرده‌ای، دلِ انسان هم که در مقابل حضرت مثل سفره باز است دلت هم پاک است، بارک‌اللّه، خوب آماده هستی؟ به تو می‌گویند دیگر، سرباز می‌گیرند، الان این را بدانید وقتِ سرباز بگیری است، این غیبت‌صغرایی که روز به روز دارید می‌بینید تجلیّاتش بیشتر می‌شود در این غیبت صغری سرباز می‌گیرند، سربازهای خوبی هم می‌خواهند، امام زمان مأمور به باطن است، مأمور به ظاهر نیست. تو بروی بگویی بعد از انقلاب که آقا من این جور کردم، آن کار کردم، من این طور خوبم، نماز شب می‌خوانم چه می‌کنم، امام زمان یک نگاهت می‌کند می‌بیند همین الان داری دروغ می‌گویی تو را طردت می‌کند یک سربازبگیری خیلی عمیق باحساب، با شرایط، خودتان را آماده کنید. سنّ هم مطرح نیست برای امام زمان، چون با اراده پیر را جوان می‌کند، جوان را پیر می‌کند، خوب را خوب‌تر می‌کند، بدها را حتی ممکن است ببخشد آنها را صالحشان کند، اینها مطرح نیست فقط و فقط دلت را پاک کن، «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»([7])، مگر کسی که با قلبِ سالم، دلِ سالم، خدمتِ حضرت برسد. جوان‌ها بیشتر بدرد می‌خورند، بجهت اینکه هم بهتر سربازی ممکن است بروند، هم بهتر ممکن است از نیروی‌شان استفاده کنند و در محضر  حضرت باشند هم، هم اینکه ان‌شاءاللّه اگر آقا تشریف بیاورد که همه‌ی ما جوانیم چون عمر متوسطِ زمان ظهور سیصد سال است، خوب بر فرض من شصت و خورده‌ای هم عمرم باشد هنوز اوّل عمرم است، اگر آقا تشریف نیاورد غم و غصّه بخواهد در دل باشد جوانش هم پیر است، ارتباطِ با حضرت پیدا کنید، عمل صالح کنید، بگویید آقا من آن جوری می‌خواهم که تو دوست داری باشم، حتّی لباسم، یک نفر را من دیدم یک لباس بلندی پوشیده، غیر روحانی بود گفتم این لباس را تو چطور پوشیدی؟ گفت که من حالا خواب دیده بود هر چه بود احساس کردم حضرت این جور لباسی را دوست دارد، نمی‌خواهم بگویم از قول من نقل نکنید که مثلاً حضرت لباس بلند دوست دارد یا لباس کوتاه، او می‌گفت، یک جوری باشید که وقتی در مقابل حضرت ایستادید ایرادی به شما نگیرند، ایرادی به صفاتِ دلتان نگیرند، ایرادی به اعمالتان نگیرند، این را من خیلی دوست دارم دوستان در خودشان پیاده کنند و چون دوستانِ مشهد تلفن می‌کردند که برنامه‌ی مشهد ساعت یازده و ربع اذان است ما مجلس‌مان را چکار کنیم؟ من گفتم تا یازده و ربع ما این‌جا ان‌شاءاللّه بیشتر مجلس‌مان یا مطالبِ خودِ من بیشتر طول نمی‌کشد و این پنج دقیقه‌ای که باقی مانده دو نفر از دوستان که نسبتاً فاضلند، طلبه‌ی خوبی هستند می‌خواهند معمّم شوند و من یک مقداری دوست دارم که درباره‌ی این که این لباس یعنی چه؟ شاید اکثرمان به آن عمل نکنیم ولی خوب یک عدّه‌ای هستند که عمل می‌کنند، ما طلابی داریم همین الان توی همین مجلس پنج، شش‌‌تایشان را دارم می‌بینم که اینها مهندس بودند، لیسانس‌شان را گرفتند و بعد برای حفظ دین‌شان نمی‌خواهم بگویم هر کس در هر شغلی هست نمی‌تواند دینش را حفظ کند ولی اینها این طور خواستند که بیایند و مشغول تحصیل علم قرآن بشوند و موفقیّت‌های معنوی و از علمِ قرآن حکمت بیاموزند بنابراین این لباس را پوشیدند مثل یک سردوشی که به یک سرباز می‌دهند آنهایی که معممند از خود من گرفته و دوستانی که در مجلس هستند و تمام معمّمین اینها سربازِ ثبت‌شده هستند، حالا ممکن است خودشان حواسشان نباشد، خودشان آن بنده‌ی صالحِ امام زمان نباشند امّا وقتی این لباس پوشیده شد یعنی سردوشی گرفته، دیدید سربازها بعضی‌هاشان سردوشی گرفتند، بعضی‌ها نگرفتند، آنهایی که نگرفتند معلوم است هنوز تازه شروع کردند، آنهایی که گرفتند، آنهایی که یک ستاره روی شانه‌شان هست، آنهایی که سابق یک قبّه بود اینها معلوم است به این آسانی‌ها نمی‌توانند فرار کنند مگر خائن باشند، بازنشستشان یا اخراجشان کنند، آقایان معمّمین بدانند و این دو نفری هم که می‌خواهند معمّم بشوند بدانند و قطعاً بدانند که سربازِ رسمی شما خودتان را به امام زمان معرّفی کرده‌اید و ان‌شاءاللّه با عمل‌تان، با کردارتان، با رفتارتان، با مردم و با خدا و با امام زمان جوری باشید که به شما ایرادی نگیرند. حالا ما رسممان این است که وقتی که می‌خواهیم عمّامه به سر کسی بگذاریم همه باید بایستند چون مستحب است من هم می‌ایستم و شماها تا عمّامه‌گذاری که ظاهراً طول هم می‌کشد چون هنوز نه عمّامه‌ای هست و نه صاحب عمّامه‌ای تا وقتی که آقایان را عمّامه به سرشان می‌گذاریم صلوات بفرستید به یاد امام زمان و ان‌شاءاللّه امیدواریم همه‌تان موفق بشوید.

جناب آقای کشاورز ان‌شاءاللّه درس‌شان الحمدللّه پایه‌ی هشت است و بسیار طلبه‌ی متدیّن و فاضل و امیدواریم ان‌شاءاللّه موفق بشود.

جناب آقای عباسپور از فضلای کازورنند و درسشان هم بحمداللّه بسیار خوب و ان‌شاءاللّه امیدواریم از یارانِ خوب امام زمان علیه الصلوه و السلامباشند.

خوب من یااللّه نمی‌کنم نه یااللّه کنم دیگر.

تا عیدی‌ها را پخش می‌کنند آقایان و یک پذیرایی می‌شوند ان‌شاءاللّه ظهر می‌شود نمازتان را اینجا می‌خوانید بعد مثل اینکه بله می‌خواهند نمک‌گیرتان کنند، نمک‌گیر امام زمان بشوید که حرف‌های من را ان‌شاءاللّه عمل کنید. چون وقتی که آدم نمک‌گیر یک کسی می‌شود اگر نمک‌شناس باشد یک قدری فرق می‌کند تا آن وقتی که نمک نخورده است.

عیدی‌ها امروز چیه آقای مداح؟ یک مجلّه‌ی خورشید مکّه است که ویژه‌نامه‌ی همین نیمه‌ی شعبان است پولش را به آقای نعمتی دادیم ها فکر نکنید که ایشان خودش و یک مفاتیح‌الجنانی است که توجیبی کوچک است اینها هدیه‌ی امروز است و یک مقدار هم پول تو جیب من هست

چند تا دعا می‌کنیم مخصوصاً آقا مریضی دارند و هر کس هر حاجتی هم دارد در نظر بگیرد

نسئلک اللّهم و ندعوک و باسمک الاعظم الاعظم الاعظمالحجه بن الحسن یااللّه و یا اللّه  ویا اللّه و یا اللّه و یا اللّه و یا اللّه و یا اللّه و یا اللّه و یا اللّه و یا اللّه

خدایا! روز نیمه‌ی شعبان است از امروز بهتر نداریم خدایا! آن لباس تقوایی که برای ماه رمضان باید بپوشیم از همین الان برایمان مهیّا بفرما

پروردگارا! فرج مولایمان امام عصر را برسان

خدایا! عیدی ما را فرج آن حضرت قرار بده

قلبِ مقدسش را از ما راضی بفرما

خدایا! به آبروی حجه بن الحسنمرض‌های روحی‌مان را شفا مرحمت بفرما

مریض‌های اسلام، مریض منظور، مریضه‌ی منظوره، مریض منظور الساعه! لباس عافیت بپوشان

امواتمان غریق رحمت بفرما

عاقبت‌مان ختم بخیر بفرما

و عجل فی فرج مولانا.

 



[۱]قصص/۵-۶

[۲]نور/۳۵

[۳]مصباح‏الشریعه: ۱۶

[۴]«لَیْسَ الْعِلْمُ بِکِثْرَهِ التَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ أَنْ یَهْدِیهُ» بحار: ۶۷/ ۱۳۹

[۵]مریم/۹۶

[۶]أنبیاء/۲۷

[۷]شعراء/۸۹

 

لینک دانلود : 

کلیک راست و ذخیره

 
 

جهت دانلود صوت و یا پخش آنلاین کلیک کنید

 
 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *