۵ شوال ۱۴۱۴ قمری – ۲۶ اسفند ۱۳۷۲ شمسی-صراط مستقیم،تشریح نوروز

اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمد لله‌ رب‌ العالمين‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ اشرف‌ الانبياء و المرسلين‌. سيدنا و نبينا ابو القاسم‌ محمد. (اللهم‌ صل‌ علي‌ محمد و آل‌ محمد و عجل‌ فرجهم‌). و علي‌ آله‌ الطيبين‌ الطاهرين‌ لا سیما علي‌ سيدنا و مولانا حجة‌ ابن‌ الحسن‌ روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفداء. و اللعنة‌ الدائمة علي‌ اعدائهم‌ اجمعين‌ من‌ الآن‌ الي‌ قيام‌ يوم‌ الدين‌.

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. ربنا لا تحملنا ما لا طاقة‌ لنا به‌. و اعف‌ عنا و اغفر لنا انت‌ مولانا. فانصرنا علي‌ القوم‌ الكافرين‌.

 در قرآن‌ مجيد دعاهاي‌ زيادي‌ هست‌ كه‌ حتي‌ بعضي‌ از علما و بزرگان‌ بعنوان‌ ادعية‌ قرآنيه‌ كتاب‌ نوشته‌اند. منظور ادعية‌ قرآنيه‌، دعاهايي‌ است‌ كه‌ در قرآن‌ خدا بيان‌ كرده‌. چه‌ معنا دارد كه‌ خدا دعا كند؟ آخر ما بندگان‌ خدا اگر دعا كنيم‌، خوب‌ معناش‌ روشنه‌. كه‌ يك‌ محتاج‌ به‌ يك‌ غني‌ نيازمند است‌ و دعا مي‌كند. ولي‌ خداي‌ تعالي‌ چرا اين‌ دعاها را در قرآن‌ آورده‌؟ در اولين‌ سورة‌ قرآن‌، سورة‌ حمد، نصفش‌ تقريبا دعاست‌ كه‌ مي‌گيم‌ اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. صراط‌ الذين‌ انعمت‌ عليهم‌ غير المغضوب‌ عليهم‌ و لا الضالين‌.

 در قسمتهاي‌ مختلف‌ قرآن‌ دعاهايي‌ است‌. اين‌ دعاها يك‌ مقداريش‌ نقل‌ قوله‌ كه‌ از قول‌ بندگان‌ صالح‌، بندگان‌ مؤمن‌، خداي‌ تعالي‌ نقل‌ ميكنه‌. يا زبان‌ حالشون‌ را بصورت‌ كلام‌ در آورده‌ است‌ و خداي‌ تعالي‌ نقل‌ كرده‌. مثلا در ربنا آتنا في‌ الدنيا حسنه‌ و في‌ الاخرة‌ حسنه‌، خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد كه‌ يك‌ عده‌ از مردم‌ هستند مي‌گن‌ كه‌ ربنا آتنا في‌ الدنيا و ما لهو في‌ الاخرة‌ نصيب‌. بعضي‌ها هستند فقط‌ مي‌گويند خدايا دنيا را به‌ ما بده‌ و در آخرت‌ نصيبي‌ ندارند. يك‌ عده‌ هستند مي‌گويند خدايا هم‌ در دنيا به‌ ما خوبي‌ بده‌ هم‌ در آخرت‌. اينها هر دو را خدا بهشون‌ خواهد داد. اين‌ در واقع‌ زبان‌ حال‌ مؤمنين‌ روشن‌ خوش‌ سليقه‌ است‌. كه‌ ميگن‌ خدايا هم‌ دنيا به‌ ما بده‌ هم‌ آخرت‌.

 بعضي‌ از افراد هستند سليقة‌ در دعا كردن‌ ندارند. حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ دربارة‌ حضرت‌ يوسف‌ مي‌فرمايد اين‌ برادر ما يوسف‌ خوش‌ سليقه‌ در دعا نبود. گفت‌ رب‌ سجنا احب‌ من‌ تدعوني‌ اليه‌. خدايا زندان‌ براي‌ من‌ بهتره‌ تا اينكه‌ توي‌ اين‌ زنها باشم‌ و اينها اينجور با ما رفتار كنند و اينجور ما را اذيت‌ كنند. فرمود ايشون‌ ميگفت‌ خدايا ما را از دست‌ اينها نجات‌ بده‌. چيكار داري‌ ما را ببري‌ زندان‌؟ بعضي‌ها مي‌گويند خدا از عمر ما كم‌ بكنه‌ روي‌ عمر تو بگذاره‌. خوب‌ بگيد خدا عمر تو را زياد كنه‌. مگه‌ خدا يك‌ كيلو عمر بيشتر نداره‌ كه‌ مجبور باشه‌ يا به‌ اين‌ بده‌ يا به‌ او. نه‌ بگو خدا عمر تو را زياد كنه‌. ديگه‌ چيكار داري‌ بگي‌ عمر مرا كم‌ كن‌. خدا من‌ را مريض‌ كنه‌ تو را مريض‌ نكنه‌. نه‌ هيچكدوممون‌ را مريض‌ نكنه‌. اينها يك‌ نفري‌ از دوستان‌ ما بود يك‌ وقتي‌ خدا رحمتش‌ كنه‌ اين‌ هر دو پايش‌ از بالا بريده‌ شده‌ بود، دستش‌ هم‌ داشت‌ يك‌ مرضي‌ گرفته‌ بود، مي‌خواستند از مچ‌ قطعش‌ كنند. قطع‌ هم‌ كردند بعد. گفت‌ من‌ كه‌ پردة‌ كعبه‌ را كه‌ گرفتم‌ از خدا خواستم‌ كه‌ خدايا من‌ هر چي‌ گناه‌ كرديم‌ توي‌ همين‌ دنيا عذابمون‌ كن‌، به‌ آخرت‌ نينداز. از همانجا كه‌ آمديم‌ ديگه‌ اين‌ پاي‌ من‌ مثلا يك‌ كسالتي‌ پيدا كرد و چه‌ شد و چه‌ شد و قطع‌ كردند و قطع‌ كردند و تا به‌ اينجا رسيد. خوب‌ اگر پردة‌ خانة‌ كعبه‌ را گرفتي‌، بگو خدايا ما را ببخش‌، بيامرز، خداي‌ مهربان‌، اين‌ حرفها را ندارد كه‌. مجبور باشه‌ خدا تو را عذاب‌ بكنه‌ آنوقت‌ تو جاش‌ را براي‌ خدا تعيين‌ بكني‌ كه‌ در آخرت‌ نباشه‌، در دنيا باشه‌.

 بگيد ربنا آتنا في‌ الدنيا حسنه‌. ايني‌ كه‌ عرض‌ كردم‌ خوش‌ سليقه‌، اين‌ توضيح‌ را براي‌ اين‌ جهت‌ دادم‌ در دعا خوش‌ سليقه‌ باشيد. بگيد خدايا بهترين‌ زندگي‌ را به‌ من‌ بده‌. بهترين‌ ثروت‌ را به‌ من‌ بده‌. بهترين‌ زندگي‌، زن‌، بچه‌هاي‌ خوب‌ به‌ من‌ بده‌. عالم‌ برزخم‌ هم‌ بهترين‌ باشه‌، بهشت‌ هم‌ بهترين‌ جاش‌ باشه‌. تو كه‌ مي‌خواي‌ دعا كني‌، اينطوري‌ دعا بكن‌. خداي‌ تعالي‌ در قرآن‌ مي‌فرمايد كه‌ يك‌ عده‌ هستند مي‌گن‌ خدايا در دنيا به‌ ما بده‌. فقط‌ دنيا. واقعا يك‌ عده‌ نيستند اينجوري‌ حرف‌ بزنندها. ولي‌ اينها معلومه‌ زبان‌ حاله‌. زبان‌ حال‌ يك‌ عده‌ايست‌ كه‌ مي‌گويند پروردگارا به‌ ما در دنيا بده‌. بعضي‌ها مي‌گن‌ در آخرت‌ بده‌. ولي‌ يك‌ عده‌ هستند اينها هم‌ خوش‌ فهمند، هم‌ خوش‌ دركند، هم‌ خوش‌ سليقه‌ هستند، هم‌ معرفت‌ دارند، خدا شناسند. اينها مي‌گويند ربنا آتنا في‌ الدنيا حسنه‌ و في‌ الاخرة‌ حسنه‌ و قنا عذاب‌ النار. ببينيد هم‌ دنياي‌ خوب‌، هم‌ آخرت‌ خوب‌، هم‌ اينكه‌ عذاب‌ آخرت‌ را از ما بردار. عذاب‌ جهنم‌ را هم‌، وقنا عذاب‌ النار. عذاب‌ آتش‌ را هم‌ از ما بردار.

 بعضي‌ دعاهاي‌ قرآن‌ از قول‌ انبياست‌. بعضي‌ دعاها را خدا تعليم‌ داده‌ به‌ ما مثل‌ دعائي‌ كه‌ در سورة‌ حمد هست‌. شما ببينيد اينجا ديگه‌ از قول‌ كسي‌ نقل‌ نميكنه‌ و از قول‌ حتي‌ زبان‌ حال‌ ديگران‌ هم‌ نيست‌. شما شروع‌ مي‌كنيد به‌ سورة‌ حمد: الحمد لله‌ رب‌ العالمين‌، الرحمن‌ الرحيم‌، مالك‌ يوم‌ الدين‌ تا اينجا اوصاف‌ پروردگار را گفتيد، توصيف‌ كرديد ذات‌ مقدس‌ پروردگار را. دو كلمه‌ اينجا وسطش‌ افتاده‌ اياك‌ نعبد كه‌ خيلي‌ مهمه‌، كه‌ اكثر ماها دروغ‌ ميگيم‌. و علت‌ اينكه‌ نماز براي‌ ما معراج‌ نيست‌، نماز براي‌ ما قربان‌ كل‌ تقي‌ نيست‌، نماز تنهي‌ عن‌ الفحشا و المنكر نيست‌، همين‌ دو تا دروغي‌ است‌ كه‌ اينجا مي‌گيم‌. تنها تو را مي‌پرستم‌. تنها بندة‌ تو. نمي‌گيد كه‌ خدايا من‌ بندة‌ تو هستم‌، بندة‌ ديگران‌ هم‌ هستم‌. يك‌ كسي‌ هم‌ كارمند شهرداري‌ باشه‌، هم‌ كارمند فرمانداري‌ مثلا. ميگه‌ كه‌ من‌ كارمند شهرداري‌ هستم‌. يكي‌ ديگه‌ مي‌آد مي‌پرسه‌، ميگه‌ كارمند فرمانداري‌ هستم‌. هردوش‌ ميشه‌. اما يك‌ كسي‌ فقط‌ و فقط‌ كارمند شهرداريه‌، ميگه‌ من‌ فقط‌ كارمند شهرداري‌ هستم‌. اگر عصرها بره‌ براي‌ فرمانداري‌ كار بكنه‌، دروغ‌ گفته‌ ديگه‌. حالا اين‌ در يك‌ حكومته‌، در يك‌ مملكته‌، شهرداري‌ و فرمانداري‌ در يك‌ مملكت‌. هر دو يكي‌ هستند، مال‌ يك‌ حكومته‌. اگر آمد و دو تا حكومت‌ بود و با هم‌ هم‌ دشمن‌ بودند و انسان‌ براي‌ هر دو هم‌ كار بكنه‌. اين‌ خيلي‌ ديگه‌ بده‌. آدم‌ بگه‌ هم‌ فرمانداري‌ ايران‌ من‌ كار مي‌كنم‌ هم‌ فرمانداري‌ عراق‌ كار مي‌كنم‌. ميشه‌؟ ميگن‌ نه‌ به‌ درد اينجا مي‌خوري‌ نه‌ به‌ درد آنجا. ما هم‌ بندة‌ خدا هستيم‌، هم‌ بندة‌ شيطان‌. حالا يك‌ وقت‌ هست‌ انسان‌ هم‌ بندة‌ خدا هست‌ هم‌ بندة‌ امام‌ زمان‌، خوب‌ اينها با هم‌ يكي‌ هستند. اما گاهي‌ ميشه‌ انسان‌ هم‌ بندة‌ خداست‌ هم‌ بندة‌ شيطان‌. من‌ مكرر گفتم‌. يك‌ سرباز توي‌ جبهه‌، هفته‌اي‌، دو ماه‌ يك‌ دفعه‌ ميره‌ حرف‌ صدام‌ را گوش‌ ميده‌ مي‌آد. چيكارش‌ ميكنند؟ اقل‌ مجازاتش‌ اعدامه‌. چرا؟ اگر شما كارمند شهرداري‌ باشيد، گاهي‌ هم‌ مي‌ريد گوش‌ به‌ حرف‌ فرمانداري‌ مي‌ديد. ميگن‌ مهم‌ نيست‌. ولي‌ خوب‌ تو خالص‌ نيستي‌ براي‌ شهرداري‌. اما اگر رفتي‌ با دشمن‌ سازش‌ كردي‌ و حرف‌ دشمن‌ را گوش‌ دادي‌ اينجا نه‌ ديگه‌، پذيرفته‌ نيست‌.

 الم‌ اعهد اليكم‌ يا بني‌ آدم‌ ان‌ تعبد الشيطان‌ عهد كرده‌ خدا با شما، قراداد بسته‌، ميثاق‌ گرفته‌، در روز الست‌ بلي‌ گفتي‌، امروز به‌ بستر لا خفتي‌، آن‌ روز گفتي‌ كه‌ من‌ هر چه‌ تو بگي‌ خدايا، گوش‌ مي‌دم‌. اياك‌ نعبد. اين‌ اياك‌ نعبد را ما از اون‌ عالم‌ آورديم‌ها. منتهي‌ اينجا دروغ‌ ميگيم‌ آنجا راست‌ گفته‌ بوديم‌. تنها تو را عبادت‌ مي‌كنم‌. من‌ هيچ‌ جاي‌ ديگه‌ نميرم‌. با هيچ‌ كس‌ ديگه‌ ارتباط‌ ندارم‌. با هيچ‌ دشمني‌ من‌ هيچ‌ رابطه‌اي‌ ندارم‌. فقط‌ و فقط‌ خالصا و مخلصا بندة‌ تو هستم‌. اين‌ خيلي‌ مهمه‌. اينجا دو تا كلمه‌ هست‌، هر دوش‌ مهم‌. يعني‌ شايد همة‌ نماز در اين‌ دو تا كلمه‌ خلاصه‌ ميشه‌ و ايني‌ كه‌ نماز انسان‌ را نهي‌ ميكنه‌ از فحشا و منكر بخاطر اين‌ دو تا كلمه‌ است‌ و ايني‌ كه‌ انسان‌ را به‌ بالا ميبره‌ به‌ خاطر اين‌ دو تا كلمه‌ است‌ كه‌ معراج‌ كل‌ مؤمن‌ يا معراج‌ كل‌ تقي‌ يا قربان‌ كل‌ تقي‌، اينها بخاطر اين‌ دو تا كلمه‌ است‌. كلمة‌ دوم‌، اياك‌ نستعين‌. خدايا فقط‌ و فقط‌ من‌ كمك‌ از تو مي‌خوام‌ به‌ تو تكيه‌ كردم‌. خوب‌ اگر مثلا فرض‌ كنيد كه‌ رفتيد توي‌ اطاق‌ رئيس‌ اداره‌، رئيس‌ اداره‌ بهت‌ نگاه‌ كرد فهميدي‌ با تو درگير شده‌. شب‌ مي‌آي‌ چرا خوابت‌ نميره‌؟ اگر به‌ او تكيه‌ نكردي‌ چرا خوابت‌ نميبره‌. يك‌ جنسي‌ درست‌ كردي‌ مثلا، ساختي‌، يك‌ متاعي‌ داري‌. و اين‌ بهترش‌ را از خارج‌ آوردند و ارزانتر از آنچه‌ كه‌ شما داري‌ به‌ مردم‌ مي‌دهند. و تو شب‌ خوابت‌ نمي‌بره‌. اي‌ بابا. تو گفتي‌ اياك‌ نستعين‌. تو چرا به‌ همه‌ چي‌ تكيه‌ مي‌كني‌ جز به‌ خدا؟ همه‌ چيز به‌ تو آرامش‌ ميده‌ جز خدا. حالا نمي‌خوام‌ دربارة‌ اياك‌ نعبد و اياك‌ نستعين‌ براي‌ شما صحبت‌ كنم‌. ولي‌ دو تا جمله‌ است‌، خيلي‌ مهمه‌. بدن‌ مي‌لرزه‌. ايني‌ كه‌ مي‌بينيد بزرگترين‌ و عاليترين‌ و بالاترين‌ كلاس‌ بشريت‌ كه‌ معلمش‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحنا لتراب‌ مقدمه‌ الفداء است‌، اين‌ نمازش‌ صد مرتبه‌ اياك‌ نعبد و اياك‌ نستعين‌ داره‌، اين‌ مي‌خواد انسان‌ را از ريشه‌ بسازه‌. مي‌خواد به‌ مردم‌ بگه‌ كه‌ در درگاه‌ ما كسي‌ مقبوله‌ كه‌ اين‌ باشه‌. كه‌ اياك‌ نعبد و اياك‌ نستعين‌ باشه‌. نمازهاي‌ ائمة‌ ديگه‌ اينطور نيست‌. بعضي‌  نمازها هست‌ دو ساعت‌ طول‌ ميكشه‌ خواندنش‌. خيلي‌ هم‌ مشكل‌. ولي‌ نماز امام‌ زمان‌ صلواة‌ الله‌ عليه‌ ده‌ دقيقه‌، يك‌ ربع‌ بيشتر طول‌ نميكشه‌ ولي‌ خيلي‌ مهمه‌. يعني‌ بالاترين‌ مكتب‌ مال‌ امام‌ زمانه‌. شما اين‌ را بدونيد حضرت‌ بقية‌ الله‌ دعاهايي‌ كه‌ در مفاتيح‌ حتي‌ ازشون‌ نقل‌ شده‌ يا در كتابهايي‌ كه‌ كلمات‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ را نقل‌ كرده‌اند، نقل‌ شده‌؛ سطح‌ مطالب‌ خيلي‌ بالاست‌. كتابي‌ قطور است‌، كلمة‌ الامام‌ المهدي‌، اين‌ تمام‌ سخنان‌ حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحنا له‌ الفدا را نقل‌ كردند. كلمات‌، اهل‌ نظر و اهل‌ دقت‌ خوب‌ مي‌فهمند، كلمات‌ خيلي‌ سطحش‌ بالاست‌. براي‌ اينكه‌ كلاس‌ آخره‌ ديگه‌. اين‌ آخرين‌ كلاس‌، آخرين‌ دانشكده‌، آخرين‌ كلمات‌ بايد بوسيلة‌ حضرت‌ وليعصر.

 ببينيد در معرفت‌ امام‌ كه‌ ميرسه‌، نسبت‌ به‌ خدا كه‌ ميرسه‌، ميگه‌ اياك‌ نعبد و اياك‌ نستعين‌. حالا اگر من‌ بخوام‌ اينها را براي‌ شما شرح‌ بدم‌ تمام‌ آن‌ چيزهايي‌ كه‌ يك‌ انسان‌ با كمال‌ بايد داشته‌ باشه‌، در اين‌ دو كلمه‌ هست‌. اياك‌ نعبد و اياك‌ نستعين‌. هدف‌ خلقت‌،: بندگي‌ است‌ و ما خلقت‌ الجن‌ و الانس‌ الا ليعبدون‌. و مرحلة‌ نهائي‌ تزكية‌ نفس‌ عبوديته‌ كه‌ امام‌ صادق‌ فرمود فتلوا في‌ نفسك‌ حقيقة‌ العبوديه‌ و همه‌ جا صحبت‌ از بندگي‌ شده‌، بندة‌ خدا باش‌ منتهي‌ اگر بندة‌ خدا شدي‌ بعد خليفة‌ الله‌ خواهي‌ شد و خليفة‌ الله‌ است‌ كه‌ به‌ خدا فقط‌ تكيه‌ ميكنه‌. كه‌ كلمة‌ دوم‌ نستعين‌ اين‌ را مي‌خواد بيان‌ كنه‌. اياك‌ نعبد. يعني‌ برو اين‌ مراحل‌ را تا به‌ مرحلة‌ عبوديت‌ برس‌. و اياك‌ نستعين‌. باز مراحل‌ را طي‌ كن‌ تا برسي‌ به‌ مقام‌ خليفة‌ اللهي‌ و مقام‌ مخلصين‌. حالا اينجا بحث‌ علمي‌، خدمت‌ شما عرض‌ شود كه‌ عرفاني‌ اگر بگم‌ خيال‌ مي‌كنند از اين‌ عرفانهاي‌ صوفيه‌ مي‌خوام‌ عرض‌ كنم‌. نه‌. بحث‌ علمي‌ معرفتي‌، اينقدر اينجا زياده‌ كه‌ حتي‌ براي‌ بعضي‌ هنوز زود مي‌دونم‌ كه‌ باصطلاح‌ براشون‌ بيان‌ كنم‌. خيلي‌ مطلب‌ است‌. و گرنه‌ مي‌خواستيم‌ رد بشيم‌. من‌ اين‌ سوره‌ را كه‌ شروع‌ كردم‌ اينجا يك‌، يك‌ چي‌ مي‌گيد شما، يك‌ دست‌ اندازي‌ داشت‌، يك‌ مطلبي‌ داشت‌ كه‌ نميشد همينطور ازش‌ رد بشيم‌.

 اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. ببينيد از قول‌ كسي‌ نيست‌ يك‌. زبان‌ حال‌ كسي‌ هم‌ نيست‌، از قول‌ انبياء هم‌ نيست‌، هيچي‌، فقط‌ داره‌ تعليم‌ ميده‌. اگر مي‌خوايد به‌ اياك‌ نعبد و اياك‌ نستعين‌ برسيد بايد دستها را به‌ دعا بلند كنيد بگيد اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. صراط‌ مستقيم‌ آنقدري‌ كه‌ سفارش‌ شده‌ براي‌ صراط‌ مستقيم‌، به‌ خدا قسم‌ همة‌ بدبختيهاي‌ بشر از زمان‌ حضرت‌ آدم‌ تا بحال‌ و از حالا تا زمان‌ ظهور، كه‌ انشاء الله‌ فردا هست‌ ديگه‌ انشاء الله‌ اميدواريم‌ فردا باشه‌، تا مشكلمونه‌ بگيم‌، همة‌ بدبختيهاي‌ بشر از اين‌ بوده‌ كه‌ اين‌ را عمل‌ نكردند و توي‌ صراط‌ مستقيم‌ نبودند. از زمان‌ ظهور تا آخر كه‌ عدل‌ و داد برقررا ميشه‌ و تمام‌ دنيا مدينة‌ فاضله‌ ميشه‌،بخاطر اينكه‌ به‌ اين‌ جمله‌ عمل‌ كردند و مي‌كنند. ببينيد خيلي‌ مطلب‌ خلاصه‌ و روشن‌. شما اگر دعوا مي‌كنيد، بالاخره‌ يكيتون‌ از صراط‌ مستقيم‌ بيرون‌ رفتيد. و ان‌ تنازعتم‌ في‌ شي‌ء فان‌ ردوه‌ الي‌ الله‌ و الي‌ الرسول‌. اگر يك‌ وقت‌ دعواتون‌ شد، دو تا مسلمان‌ دعوا كردند و از هم‌ اوقاتشون‌ تلخ‌ شد، خوب‌ هر كسي‌ ميگه‌ كه‌ تقصير اونه‌. تا حالا كسي‌ را پيدا كرديد كه‌ بگه‌ تقصير من‌ بود؟ همه‌ توي‌ دعواها، حتي‌ به‌ دادگاه‌ هم‌ كه‌ ميرسه‌ مي‌گن‌ تقصير اون‌ طرف‌. او هو ميگه‌ تقصير اينه‌. هميشه‌ اوني‌ كه‌ تقصير داره‌ پيداش‌ نيست‌. آخه‌ اين‌ ميگه‌ تقصير اينه‌، اون‌ ميگه‌ تقصير اينه‌.

 آخه‌ عدل‌ نيست‌، صراط‌ مستقيم‌ نيست‌، انحرافه‌، يعني‌ گاهي‌ ميشه‌ انسان‌ يك‌ كار غلطي‌ كرده‌، انحرافه‌ ديگه‌، از صراط‌ مستقيم‌، صراط‌ مستقيم‌ دين‌، تمام‌ دعواهاي‌ روي‌ كرة‌ زمين‌ شما اين‌ را بدونيد، اگر بياييند عرضه‌اش‌ كنند به‌ قرآن‌ و روايات‌، حل‌ ميشه‌. و اگر در مقابل‌ قرآن‌ و روايات‌ سر تعظيم‌ فرود بياورند، مسئله‌ حله‌. حتي‌ زن‌ و شوهر كه‌ دعوا مي‌كنند. ما زياد داريم‌. دوستاني‌ داريم‌ كه‌ هم‌ زن‌ به‌ ما به‌ ما اظهار مثلا يعني‌ ما هر چي‌ بگيم‌ گوش‌ ميكنه‌، هم‌ مرد. دعواهاي‌ خيلي‌ تند و تيز، البته‌ بعضي‌ هايشون‌ كه‌ اصلا دعوا نمي‌كنند الحمد لله‌. تا من‌ مي‌گم‌ تو اينجور او هم‌ آن‌جور ميگن‌ چشم‌. حرف‌ مرا، چرا؟ به‌ جهت‌ اينكه‌ عمامه‌ سرمون‌ بود، مي‌گن‌ حرف‌ دينه‌. هيچ‌ احتياجي‌ به‌ استدلال‌ هم‌ نداره‌. تا انسان‌ ميگه‌ تو اين‌ كار را بكن‌ آن‌ هم‌ آن‌ كار را بكنه‌. ما داريم‌ توي‌ جمع‌ شما افرادي‌ كه‌ از اين‌ برنامه‌ها زياد داشتند. اين‌ دينه‌ كه‌ اني‌ كار را ميكنه‌. فان‌ تنازعتم‌ في‌ شي‌ء فردوه‌ الي‌ الله‌ و الي‌ الرسول‌. حالا اگر دعواهايي‌ داشتيد، دعواهاي‌ مهم‌.

 در مقابل‌ امير المؤمنين‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ جبهه‌هاي‌ مختلفي‌ تشكيل‌ شد. خوارج‌ بودند. اگر همون‌ راه‌ امير المؤمنين‌ را اينها هم‌ حركت‌ كرده‌ بودند كه‌ خوارج‌ نمي‌شدند. انحراف‌ پيدا كردند. دعواهايي‌ كه‌ در زمان‌ امير المؤمنين‌ بود بخاطر انحراف‌ خوارج‌ بود. ناكثين‌ و قاسطين‌ و مارقين‌ هر كدام‌ با امير المؤمنين‌ كه‌ دعوا كردند بخاطر انحرافشون‌ بود. اگر توي‌ صراط‌ مستقيم‌ بودند، دعوايي‌ نداشتند. حتي‌ آدمي‌ كه‌ توي‌ صراط‌ مستقيمه‌، گرفتاري‌ كه‌ الان‌ براي‌ مردم‌ ايران‌ بوجود آمده‌، شب‌ چهارشنبه‌ سوري‌ گذشته‌، توي‌ اين‌ بلوار وكيل‌ آباد دو هزار تا نيرو پياده‌ كردند كه‌ مردم‌ توي‌ صراط‌ مستقيم‌ باشند. خلاصه‌اش‌. به‌ هم‌ ديگه‌ اذيت‌ نكنند، به‌ ناموس‌ مردم‌ تجاوز نكنند. توي‌ مملكت‌ اسلامي‌، توي‌ مشهد، توي‌ شيعيان‌، اين‌ بدبختي‌ نيست‌؟ عيد غدير شما را چرا اهميت‌ نمي‌دهيد. عيد غدير مهمتره‌ يا عيد نوروز؟ تولد حضرت‌ وليعصر مهمتره‌ يا… من‌ در يك‌ شبي‌ از نيمه‌ شعبان‌ يكي‌ از دوستان‌ از شهرهاي‌ شمال‌ به‌ من‌ تلفن‌ كرد. گفتم‌ تبريك‌ عرض‌ مي‌كنم‌. من‌ ابتدائا. گفت‌ براي‌ چي‌. خيال‌ كرد كه‌ منظورم‌ اينه‌ كه‌ تو را داماد كردند، گفت‌ براي‌ چه‌؟ گفتم‌ امشب‌ شب‌ نيمه‌ شعبانه‌؟ گفت‌ شب‌ نيمة‌ شعبان‌ چي‌ شده‌ ببخشيد من‌ چون‌ حساب‌ برج‌ دستمه‌، حساب‌ برج‌ دستشه‌ بخاطر چك‌ و سفته‌اش‌ و گرفتاريهاي‌ دنيايش‌.چيه‌؟ گفتم‌ شب‌ تولد حضرت‌ وليعصر ارواحنا فداه‌. گفت‌ راست‌ گفتي‌. حالا نمي‌دونم‌ اونهم‌ تصديق‌ بيخود كرد يا راست‌. گفت‌. ولي‌ به‌ خدا قسم‌ شب‌ چهارشنبه‌ سوري‌، حالا عيد نوروز يك‌ چيزي‌ ولي‌ شب‌ چهارشنبه‌ سوري‌. آقا شما هم‌ الحمد لله‌. و حال‌ اينكه‌ اين‌ حرفها از صراط‌ مستقيم‌ خارجه‌ خدا ميدونه‌. عيد نوروز اولا معلوم‌ نيست‌.

 ما يك‌ وقتي‌ توي‌ مسجد الحرام‌ بوديم‌ تحويل‌ سال‌. پهلوي‌ يكي‌ از علماي‌ مكه‌ نشسته‌ بودم‌. عالم‌ بزرگ‌ مكه‌ مرد محترمي‌ بود. الان‌ هم‌ هست‌. من‌ راستش‌ بي‌ اطلاع‌ بودم‌. شايد بايد باشه‌ ولي‌ يك‌ دفعه‌ ديديم‌ توي‌ مسجد الحرام‌ يك‌ عدة‌ زيادي‌ ايراني‌ شروع‌ كردند به‌ سوت‌ زدن‌ و دست‌ زدن‌. ايشان‌ از من‌ پرسيد چيه‌؟ ديدم‌ نمي‌تونم‌ بگم‌ نمي‌دونم‌. بهر حال‌ اينها ايرانيد و ما هم‌ ايراني‌ و بايد بدونيم‌. ما توي‌ ذهنمون‌ آمد كه‌ خدايا به‌ ما كمك‌ كن‌ آبروي‌ شيعه‌ نره‌. چون‌ اين‌ كارها آبروي‌ شيعه‌ را نبره‌. بدبختي‌ اينه‌. حضرت‌ صادق‌ فرمود كونوا لنا زينا. براي‌ ما زينت‌ باشيد. و لا تكونوا علينا شينا. ماية‌ سرافكندگي‌ براي‌ ما نباشيد. ما خجالت‌ مي‌كشيم‌. خدا ميدونه‌ من‌ خجالت‌ كشيدم‌ جلوي‌ اين‌ عالم‌ مكه‌. يك‌ دفعه‌ به‌ ذهنم‌ آمد، الهام‌ شد در واقع‌ كه‌ گفتم‌ كه‌ ايران‌ خيلي‌ هواش‌ سرده‌. زمستان‌ سختي‌ را ما مي‌گذرونيم‌. برف‌ مي‌آيد يك‌ خورده‌ شرح‌ دادم‌، برف‌ مي‌آيد تقريبا گاهي‌ مثلا نيم‌ متر، ما از در خانه‌ نمي‌توانيم‌ بياييم‌ بيرون‌. آن‌ برفهاي‌ سابق‌ گاهي‌ چند سال‌ يكدفعه‌ مي‌آمد و ما وقتي‌ كه‌ عيد نوروز ميشه‌ كه‌ اول‌ بهاره‌ و تحويل‌ سال‌ ميشه‌، چون‌ از آن‌ گرفتاري‌ و سرماي‌ هوا و برف‌ و اينها نجات‌ پيدا مي‌كنيم‌. خوشحال‌ ميشيم‌. و اين‌ خوشحالي‌ كه‌ مي‌بيني‌ اينها مي‌كنند مال‌ اينه‌. گفت‌ اينجا كه‌ هوا فرقي‌ نكرد. حالا اگر…. بهش‌ گفتم‌ كه‌ هر كاري‌ يك‌ افراط‌ و تفريطي‌ داره‌. اين‌ را مجبور شديم‌ تن‌ بديم‌. هر كاري‌ يك‌ افراط‌ و تفريطي‌ داره‌ به‌ هر حال‌. و الا حقيقت‌ اينه‌. شما هم‌ بلد نبوديد حالا اگر از من‌ ياد گرفتيد كه‌ جواب‌ ديگران‌ را بديد كه‌ حالا براي‌ اين‌ جهت‌ كه‌ نيست‌. خرافات‌(قطع‌ صداي‌ نوار)

 هر ساعت‌، هر لحظه‌، همچين‌ مسائلي‌ هست‌. هركس‌ خوش‌ باشه‌، تا آخر سال‌ هم‌ خوشه‌. همچين‌ چيزي‌ هم‌ نيست‌. ما خيلي‌ وقتها بوده‌ آن‌ موقع‌ خوش‌ نبوديم‌. من‌ مكرر شده‌ كه‌ آنموقع‌ خواب‌ بودم‌، بايد تا آخر سال‌ خواب‌ باشم‌. حرفها را بريزيد دور. شما را به‌ خدا قسم‌ بيايد با امام‌ زمان‌ آشنا بشيد، بياييد توي‌ صراط‌ مستقيم‌. اين‌ دعا را هميشه‌ داشته‌ باشيد. درسته‌ حاالا تعطيله‌، بهرحال‌ تعطيل‌ مي‌كنند، ديد و بازديدهايش‌ اشكالي‌ نداره‌، خدمتتون‌ عرض‌ شود كه‌ رفت‌ و آمدهاتون‌ خوبه‌، صله‌ رحم‌ مي‌كنيد خوبه‌. كارهاي‌ خوبش‌ را كه‌ ما نمي‌گيم‌ نه‌. ولي‌ ديگه‌ اين‌ هفت‌ سين‌، يك‌ كسي‌ ميگفت‌ يك‌ سينش‌ كم‌ بود، ما آن‌ سال‌ بدبخت‌ شديم‌. ما كه‌ هيچ‌ سين‌ نداشتيم‌ حالا… حرفهاي‌ چرتي‌ مي‌زنند كه‌ انسان‌ واقعا دچار حيرت‌ ميشه‌. نكنيد اين‌ كارها را. عادي‌ باشيد. خوشحال‌ هم‌ باشيد. اشكالي‌ هم‌ نداره‌. اما اگر مخصوصا مصادف‌ با محرم‌ و روز عاشورا و ايام‌ عزاداري‌ نكرد، خوشحال‌ باشيد. مثل‌ امسال‌. خيلي‌ هم‌ وقت‌ خوبي‌ است‌ خوشحال‌ باشيد. اما ديگه‌ اگر اين‌ خوشحالي‌ نبود، تا آخر سال‌ خوشحال‌ نيستيد. حرم‌ مطهر حضرت‌ علي‌ بن‌ موسي‌ الرضا رفتنش‌ خوبه‌، اما لحظة‌ سال‌ تحويل‌ چند سال‌ قبل‌ يك‌ جمعي‌ اينجا زير دست‌ و پا هلاك‌ شدند. امام‌ رضا خدايا تو شاهدي‌ كه‌ اين‌ را من‌ روي‌ واقعيت‌ ميگم‌، امام‌ رضا از اين‌ رفتن‌ توي‌ حرم‌ بيزاره‌. توي‌ خانه‌هاتون‌ بنشينيد زنها آرايش‌ كرده‌، بدحجاب‌، مي‌آيند توي‌ اين‌ قسمتهاي‌ شلوغ‌. ببينيد اين‌ شهر چه‌ وضعي‌ به‌ خودش‌ گرفته‌. شهر مذهبي‌. حالا شهرهاي‌ ديگه‌، طرفهاي‌ شمال‌ بريد ببينيد چه‌ خبره‌. چقدر گناه‌ ميشه‌، چقدر معصيت‌ ميشه‌، بخاطر اينكه‌ چي‌؟ هيچي‌. اهدنا الصراط‌ المستقيم‌ را درست‌ نگفتيم‌. خداي‌ تعالي‌ به‌ همه‌ واجب‌ كرده‌. چون‌ همه‌ بايد اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. شما ميگيد كه‌ خوب‌ آنهايي‌ كه‌ توي‌ صراط‌ مستقيم‌ هستند چطور؟ خود اولياء خدا؟ بگيم‌ آن‌ راننده‌اي‌ كه‌ پشت‌ فرمان‌ نشسته‌ همه‌اش‌ بايد بگه‌ خدايا من‌ را از جاده‌ خارج‌ نكن‌. با سرعت‌، هر چه‌ سرعت‌ سيرش‌ هم‌ بيشتر باشه‌، بيشتر بايد مواظب‌ باشه‌. همش‌ ميگه‌ اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. شما توي‌ يك‌ اتوبان‌، جاده‌ خيلي‌ خوب‌ و پهن‌، آسفالتش‌ هم‌ بهترين‌ اسفالت‌، اين‌ جادة‌ وصول‌ به‌ حق‌، از هر جاده‌اي‌ هم‌ صافتر، راستتر، شما هم‌ مي‌تونيد با سرعت‌ صد و هشتاد كيلومتر در ساعت‌ بريد. به‌ شرط‌ اينكه‌ ماشين‌ پيكان‌ ننشسته‌ باشيد. ماشينهاي‌ ديگه‌. بجهت‌ اينكه‌ پيكان‌ تكان‌ ميده‌. خوب‌. داريد با سرعت‌ مي‌ريد. هوس‌ كرديد يك‌ نيم‌ ميليمتري‌ فرمونتون‌ را به‌ طرف‌ راست‌ بپيچونيد. چطور ميشه‌ آقا؟ طرف‌ چپ‌. يعني‌ مي‌خوايد بگيد كه‌ اين‌ پيچوندن‌ به‌ طرف‌ عقايد زرتشتي‌ها به‌ اندازة‌ نيم‌ ميليمتر به‌ طرف‌ چپ‌ و راست‌ پيچيدن‌ نيست‌؟

 اين‌ شخص‌ مي‌آد خدمت‌ امام‌ صادق‌، حضرت‌ بهش‌ مي‌فرمايد بگو يا مقلب‌ القلوب‌ ثبت‌ قلبي‌ علي‌ دينك‌. او يك‌ كلمه‌، توي‌ عادتي‌ كه‌ داشته‌، ماها يا مقلب‌ القلوب‌ و الابصار مي‌گيم‌. گفت‌ يا مقلب‌ القلوب‌ و الابصار. حضرت‌ گفت‌، عينا آن‌ تعليم‌ رانندگي‌ رفتيد ديگه‌ لابد. پهلوتون‌ يكي‌ نشسته‌، هم‌ ترمز داره‌ هم‌ كلاچ‌. دو تا را گرفته‌ زير پايش‌. چرا پيچيدي‌؟ هر چي‌ مي‌گم‌ بگو. صراط‌ مستقيم‌ امام‌ توست‌. راه‌ راست‌ گفتار خاندان‌ عصمته‌. تو اين‌ را چرا اينجوري‌ كردي‌؟ الان‌ نزديك‌ بود پرت‌ بشي‌. ميگه‌ لج‌ كردي‌. خودش‌ پياده‌ ميشه‌ ميگه‌ هر جا مي‌خواي‌ بري‌ برو. ولت‌ مي‌كنند. انفسنا طرفة‌ عين‌. يك‌ چشم‌ بهم‌ زدن‌ ولت‌ كنند مي‌افتي‌ توي‌ دره‌. قطعة‌ بزرگت‌ گوشته‌. ربنا لا تكل‌ منا انفسنا طرفة‌ العين‌. چرا مي‌گي‌ يك‌ چشم‌ بهم‌ زدن‌ خدايا من‌ را وا نگذار. او بايد هميشه‌ مواظبت‌ باشه‌. حتي‌ فرمون‌ تو را هم‌ در دست‌ بگيره‌ و تو هم‌ بايد مطيع‌ باشي‌.

 لذا مي‌فرمايد صراط‌ الذين‌ انعمت‌ عليهم‌ ببينيد دعا اينطوري‌ مي‌گن‌ بكنيد. يك‌ سفارشي‌ بهتون‌ بكنم‌. چون‌ اين‌ تعليم‌ دعا كردنه‌ در سورة‌ حمد. به‌ نظر من‌ بهترين‌ دعا در قنوت‌ بعد از صلوات‌ بر خاندان‌ عصمت‌ عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌، بگيد ربنا آتنا في‌ الدنيا، ببخشيد، اهدنا الصراط‌ المستقيم‌. صراط‌ الذين‌ انعمت‌ عليهم‌ غير المغضوب‌ عليهم‌ و الضالين‌. اين‌ دعاي‌ خوبي‌ است‌. به‌ قصد دعا بگيد. خدايا ما را به‌ راه‌ راست‌ هدايت‌ كن‌. يك‌ نفر و دو نفر و صد نفر و ده‌ هزار نفر هم‌ اگر به‌ راست‌ بروند فايده‌ ندارها ز نظر كلي‌. اهدنا، همة‌ مسلمونها، همة‌ عالم‌ بشريت‌، تمامشون‌ راه‌ راست‌ باشند. راهي‌ كه‌ آنهايي‌ مي‌روند كه‌ بهشون‌ خدايا نعمت‌ دادي‌. دعاهاي‌ قرآن‌ ببينيد چقدر پرارزشه‌. بهشون‌ نعمت‌ دادي‌. بهشون‌ محبت‌ كردي‌. كه‌ منظور ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلامند. نعمت‌ دادي‌ بهشون‌. راه‌ آنهايي‌ كه‌ بهشون‌ غضب‌ كردي‌. آنها كه‌ اصلا راه‌ ندارند. آن‌ كوره‌ راهه‌ افتادن‌ توي‌ درة‌ منحرف‌ شدنه‌ به‌ تمام‌ معني‌. غير المغضوب‌ عليهم‌ و الضالين‌. خدايا ما را به‌ راه‌ گمراهان‌، آنهايي‌ كه‌ گوش‌ به‌ حرف‌ خاندان‌ عصمت‌ نميدهند، خدايا ما را در آن‌ راه‌ قرار نده‌.

 خوب‌ اين‌ يك‌ دعاست‌. اين‌ دعا تعليمه‌، اين‌ نه‌ زبان‌ حال‌ كسي‌ است‌، نه‌ نقل‌ قوله‌، نه‌ هم‌ خدمتتون‌ عرض‌ شود كه‌، فقط‌ تعليمه‌. اين‌ دعايي‌ را كه‌ امشب‌ در آياتي‌ كه‌ تلاوت‌ شد خوندند. اين‌ آيات‌. ربنا و لا تحملنا ما لا طاقة‌ لنا به‌. خدايا بر ما تحميل‌ نكن‌ چيزي‌ را كه‌ طاقتش‌ را نداريم‌. خيلي‌ از دستورات‌ الهي‌ بوده‌ در همين‌ ذيل‌ اين‌ آية‌ شريفه‌ داره‌ كه‌ بر امم‌ سابق‌ بوده‌، خيلي‌ مشكل‌ بوده‌، نه‌ اينكه‌ طاقت‌ نداشتند. ولي‌ مشكل‌ بوده‌. تحمل‌ عرفي‌ منظور نه‌ تحمل‌ عقلي‌. مثلا الان‌ بگويند كه‌ به‌ آسمان‌ بپر اين‌ را خدا هم‌ نميگه‌ هيچكس‌ هم‌ نميگه‌ اينجور احتياج‌ به‌ دعا هم‌ نداره‌. اما اگر بهت‌ گفتند روزي‌ بايد صد ركعت‌ نماز بخوني‌. خوب‌ چه‌ اشكال‌ داره‌؟ دو ساعت‌ طول‌ بكشه‌ صد ركعت‌ هم‌ نماز بخون‌. واجب‌. اين‌ خستمون‌ ميكنه‌. خدايا لا تحمل‌ ما لا طاقة‌ لنا به‌. اينها را پيغمبر اكرم‌ گفت‌ براي‌ شما و خدا هم‌ تخفيف‌ داد.

 اگر يك‌ جاي‌ بدنشون‌ بني‌ اسرائيل‌ نجس‌ مي‌شد. بهشون‌ دستور داده‌ شده‌ بود، البته‌ نجاست‌ آنها با نجاستهاي‌ ما فرق‌ مي‌كرد. آخه‌ خون‌ خيلي‌ نجس‌ نيست‌ آنجوري‌ كه‌ ماها خيال‌ مي‌كنيم‌. از ده‌ مورد خون‌ يك‌ موردش‌ نجسه‌. بقيه‌اش‌ پاكه‌. شما مي‌گيد چطور؟ خون‌ حيواناتي‌ كه‌ خون‌ جهنده‌ ندارند مطلقا پاكه‌. درسته‌ يا نه‌؟ يعني‌ وقتي‌ رگهاي‌ گردنشون‌ را مي‌بري‌ اين‌ خونشون‌ بيرون‌ نمي‌ريزه‌، با پرش‌ نمي‌آد بيرون‌. اين‌ خونشون‌ پاكه‌. مثل‌ حشرات‌ مثلا، مار مثلا، ماهي‌، اينها خونشون‌ پاكه‌. خوني‌ كه‌ خدمتتون‌ عرض‌ شود، باصطلاح‌ در بدن‌ حيوان‌ بعد از ذبح‌ شرعي‌ ميمونه‌، شما گردنش‌ را بريديد خون‌ به‌ حد كافي‌ ريخت‌، در بدنش‌ يك‌ مقداري‌ خون‌ ميمونه‌ كه‌ با گوشت‌ و اينها پاكه‌. خوني‌ كه‌ الان‌ توي‌ بدن‌ ما هست‌ پاكه‌ ديگه‌ و الا ما نمي‌تونستيم‌ نماز بخونيم‌. خون‌ داخل‌ بدن‌، توي‌ بدن‌ همه‌ امون‌ خونه‌، اينهم‌ پاكه‌. اگر شما يك‌ سوزني‌ توي‌ دستتون‌ فرو كرديد، بيرون‌ آورديد، به‌ خون‌ برخورد كرده‌، اما وقتي‌ بيرون‌ آورديد خوني‌ نيست‌، پاكه‌. چرا به‌ جهت‌ اينكه‌ به‌ خون‌ پاك‌ برخورد كرده‌. خدمتتون‌ عرض‌ شود خوني‌ كه‌ توي‌ دهن‌ شما، مثلا فرض‌ كنيد خلال‌ مي‌كنيد بيرون‌ مي‌آد، بيرون‌ نياريد پاكه‌. خون‌ پاك‌ زياد داريم‌. فقط‌ خون‌ حيواني‌ كه‌ خون‌ جهنده‌ داره‌ و يكيش‌ هم‌ انسانه‌، وقتي‌ كه‌ سوزن‌ ميزني‌ يك‌ دفعه‌ بيرون‌ ميزنه‌، اين‌ فقط‌ خونش‌ نجسه‌.

 خوب‌ ظاهرا از روايات‌ استفاده‌ ميشه‌ كه‌ اينهم‌ نجس‌ نبوده‌ در بني‌ اسرائيل‌. حالا ما توي‌ علمامون‌ داريم‌ كه‌ مي‌گن‌ خون‌ حيوان‌ جهنده‌ هم‌ پاكه‌. اين‌ را شما بدونيد كه‌ مطلقا ميگن‌ خون‌ پاكه‌ فقط‌ خوردن‌ خون‌ حيواني‌ كه‌ خون‌ جهنده‌ داره‌، حرامه‌. آية‌ قرآن‌ هم‌ مي‌فرمايد كه‌ لا اجد في‌ ما اوحي‌ الي‌ علي‌ طائم‌ يطعمه‌. بگو اي‌ پيغمبر من‌ نمي‌يابم‌ در بين‌ چيزهايي‌ كه‌ هست‌، خوردني‌هايي‌ كه‌ هست‌ بر خورنده‌اي‌ كه‌ بخواد بخوره‌ الا گوشت‌ ميته‌ را يا دم‌ مسفوح‌ كه‌ همون‌ خون‌ جهنده‌ باشه‌. اين‌ حرامه‌ كه‌ فقط‌ حرمتش‌ را توي‌ قرآن‌، البته‌ مورد اتفاق‌ هم‌ هست‌ و شيعه‌ همه‌ نجس‌ مي‌دونند خون‌ را. حالا. اين‌ بحث‌ را زياد چيز نكنيم‌ براتون‌. منظور اينكه‌ اگر يك‌ وقتي‌ بعضي‌ از اين‌ وسواسيها ديدي‌ وقتي‌ دستشون‌ خون‌ ميشه‌، دو روز نگه‌ مي‌دارند كه‌ به‌ جايي‌ نخوره‌، اينها كار بيخوديه‌. نجاست‌ خون‌ بعد از ثابت‌ شدنش‌ هم‌ تازه‌، بعد از ايني‌ كه‌ بگيم‌ هم‌ نجسه‌، از همة‌ نجاستها خفيفتره‌ نجاستش‌. به‌ جهت‌ اينكه‌ يك‌ درهمش‌ اگر روي‌ بدن‌ بود، مي‌تونيم‌ باهاش‌ نماز بخونيم‌. مثل‌ نجاست‌ بول‌ نيست‌ كه‌ با ترشحش‌ هم‌ نشه‌ نماز خوند.

 بني‌ اسرائيل‌ اينطوري‌ بودند كه‌ اگر يك‌ جائيشون‌ نجس‌ ميشد، دستور اين‌ بود آنجا را ببرند. يعني‌ آن‌ پوستش‌ را بكنند. مدتي‌ هم‌ زخم‌ ميشه‌ مي‌خواستي‌ نجس‌ نكني‌. حالا نجاست‌ چي‌ بوده‌، آنهم‌ در زمان‌ آنها بحثي‌ داره‌. بالاخره‌ نجاستي‌ كه‌ در بني‌ اسرائيل‌ نجس‌ بوده‌، اگر اين‌ شخص‌ از بني‌ اسرائيل‌ از اين‌ نجاست‌ به‌ بدنش‌ سرايت‌ مي‌كرد، بايد پوستش‌ را بكنند كه‌ بيندازند دور. با هيچ‌ آبي‌ و اينها هم‌ شسته‌ نميشد. اين‌ واقعا ما لا طاقة‌ لنا به‌. ما طاقتش‌ را نداريم‌. خيلي‌ دستورات‌ اينطوري‌ بوده‌ و مشكلاتي‌ داشتند. و پيغمبر اكرم‌ وساطت‌ كرد ايني‌ كه‌ مي‌گن‌ ما امت‌ مرحومه‌ هستيم‌، واقعا مرحومه‌ هستيم‌. مرحوم‌ هم‌ بمعناي‌ اينكه‌ مهرباني‌ بهمون‌ شده‌. تمام‌ كاري‌ كه‌ خدا واجب‌ كرده‌، چقدر طول‌ ميكشه‌؟ همة‌ نماز واجب‌  شبانه‌ روز شما، واجبش‌، شايد نيم‌ ساعت‌ طول‌ نكشه‌. نيم‌ ساعت‌ هم‌ نميشه‌. كاري‌ بهمون‌ نگفتند بكنيم‌ در مقابل‌ اينهمه‌ نعمتي‌ كه‌ خدا بهمون‌ داده‌. ما لا طاقة‌ لنا به‌ و اعفوا عنا. خدايا اگر همين‌ را هم‌ كوتاهي‌ كرديم‌ عفو كن‌. انت‌ مولانا. تو مولاي‌ ما هستي‌، تو آقاي‌ ما هستي‌. اينجور دعا كنيد. انت‌ مولانا.

 آني‌ كه‌ مهمه‌ در اين‌ دعا فانصرنا علي‌ القوم‌ الكافرين‌. يكي‌ از چيزهايي‌ كه‌ واقعا در دنيا خيلي‌ اهميت‌ داره‌، اين‌ است‌ كه‌ بر كفار انسان‌ خدا ياريش‌ كنه‌ و بر كفار غلبه‌ كنه‌. البته‌ يك‌ كفاري‌ هستند، دشمنان‌ اسلام‌ مثل‌ يهود و صهيونيست‌ و اينها خوب‌ اينكه‌ واقعا همة‌ مسلمونها حتي‌ مسيحي‌ها اگر عاقل‌ باشند بايد عليه‌ اينها اقدام‌ كنند. چون‌ يهود بيشتر از، مخصوصا اسرائيلي‌ هايشون‌، آخه‌ يهود با اسرائيل‌ فرق‌ ميكنه‌. بلا تشبيه‌ بلا تشبيه‌ مثل‌ سيدها توي‌ مسلمونها، اينها مي‌گويند ما فرزندان‌ يعقوب‌ هستيم‌، تمام‌ مردم‌ دنيا بايد فداي‌ سر ما بشوند. كتابشون‌ نوشتندها. من‌ كتابهايشون‌ را يا الان‌ دارم‌ يا خوندم‌. من‌ ديدم‌. همة‌ مردم‌ دنيا را خدا اصلا براي‌ تفريح‌ ما خلق‌ كرده‌. ما اگر خوشمون‌ آمد بكشيمشون‌، بكشيم‌. ميگم‌ توي‌ كتابهاشون‌ نوشته‌، توي‌ اساسنامة‌ دينيشون‌ نوشته‌. اگر خوشمون‌ آمد خونشون‌ را بمكيم‌، بمكيم‌. براي‌ تفريح‌ ما، براي‌ باصطلاح‌ خوش‌ آمد ما، اينها را ماها مثلا مي‌گويم‌ كه‌ خدا گوسفندها را براي‌ ما خلق‌ كرده‌، اگر دوست‌ داشتيم‌، البته‌ ما هم‌ حق‌ نداريم‌ آن‌ ظلمهايي‌ كه‌ آنها مي‌كند نسبت‌ به‌ مسلمانها، نسبت‌ به‌ گوسفند داشته‌ باشيم‌ حتي‌. مسيحي‌ها و تمام‌ مردم‌ دنيا اگر بفهمند، عاقل‌ باشند، بايد با اينها مبارزه‌ بكنند. مي‌گن‌ ما فرزندان‌ يعقوبيم‌. يعقوب‌ هم‌ كه‌ عزيزترين‌ مخلوق‌ خداست‌. پس‌ ما عزيزترين‌ مخلوق‌ خدا هستيم‌ پس‌ همه‌ بايد فداي‌ سر ما بشوند. يهوديها آنهائي‌ هستند كه‌ به‌ مذهب‌ يهوديت‌ هستند. يعني‌ بني‌ اسرائيل‌ نيستندها. بني‌ اسرائيل‌ و اسرائيلي‌ غير از، آنها هم‌ يهودي‌ هستند هم‌ اسرائيلي‌ هستند.

  يعني‌ اسرائيل‌ فاميل‌ حضرت‌ يعقوبه‌. اصلا در كتاب‌ تورات‌ ميگه‌ كه‌ بخاطر اينكه‌ دو دفعه‌ غلبه‌ كرد، يك‌ دفعه‌ بر خدا غلبه‌ كرد يك‌ دفعه‌ هم‌ بر پدرش‌ غلبه‌ كرد كه‌ پيغمبر بود، از اين‌ جهت‌ اسمش‌ اسرائيل‌ بود. اسرائيل‌ به‌ زبان‌ عبري‌ يعني‌ بركت‌ داده‌ شده‌، كسي‌ كه‌ خدا بهش‌ بركت‌ داده‌. و اين‌ بركت‌ را به‌ زور گرفته‌. خود تورات‌ ميگه‌ها. از خدا كه‌ بركت‌ را اينجوري‌ گرفته‌ كه‌ يك‌ شب‌ تا صبح‌ با خدا كشتي‌ گرفت‌. هيچ‌ دفعه‌ خدا او را به‌ زمين‌ نتونست‌ بزنه‌. آخر ايشان‌ پشت‌ خدا را به‌ زمين‌ زد نشست‌ روي‌ سينه‌اش‌. اين‌ صريح‌ توراته‌، همين‌ تورات‌ الان‌. نگرش‌ داشت‌ اينطوري‌ ولي‌ هم‌ نكرد. داوري‌ هم‌ نبود خودشون‌ بايد داوري‌ مي‌كردند. نگرش‌ داشت‌. گفت‌ بهم‌ بركت‌ بده‌ تا ولت‌ كنم‌. گفت‌ بابا مردم‌ بيدار مي‌شوند از خواب‌، روزي‌ مي‌خوان‌ از من‌. ول‌ كن‌. گفت‌ ولت‌ نمي‌كنم‌. بركت‌ بده‌. گفت‌ خوب‌ بركتت‌ مي‌دم‌. اينجا غلبة‌ بر خدا. ايني‌ كه‌ من‌ مي‌گم‌ توي‌ تورات‌، مي‌خوايد بيارم‌ از رو براتون‌ بخونم‌. قدر دينتون‌ را بدونيد شما را به‌ خدا. يك‌ كلمه‌ در سراسر قرآن‌ كه‌ يك‌ كلمه‌ ضعفي‌ نشون‌ بده‌ تا برسه‌ به‌ اين‌ اندازه‌ خرافات‌. يك‌ جاي‌ ديگه‌ هم‌ به‌ زور بركت‌ را از پدر خودش‌ گرفت‌. يعقوب‌ پدرش‌ اسمش‌ عيسو بود. حالا توي‌ تورات‌ نوشته‌. من‌ نمي‌خواهم‌ تأييد كنم‌. آنوقت‌ از قول‌ من‌ نگيد كه‌ فلاني‌ اينجوري‌ گفته‌، نه‌ تورات‌ اينجوري‌ نوشته‌. عيسو دو تا پسر داشت‌، يكي‌ اسحاق‌ يكي‌ يعقوب‌. عيسو دوست‌ داشت‌ كه‌، ببخشيد اسحاق‌ دوتا پسر داشت‌ يكي‌ عيسو يكي‌ يعقوب‌. حالا آني‌ كه‌ آن‌ تو نوشته‌. دوست‌ داشت‌ كه‌ پسر بزرگش‌ را پيغمبر كنه‌. هر كسي‌ هم‌ دوست‌ داره‌ پسر بزرگش‌ را پيغمبر كنه‌. ايشان‌ كور شده‌ بود. اين‌ اواخر كور شده‌ بود. اين‌ پيغمبر كور شده‌ بود. خوب‌ مي‌خواد اين‌ را پيغمبرش‌ كنه‌. گفت‌ مكيري‌ يك‌ آهويي‌ شكار مي‌كني‌ مي‌آري‌ براي‌ من‌، كباب‌ درست‌ مي‌كني‌، چون‌ بي‌ رشوه‌ و بي‌ حساب‌ و همچين‌ خشك‌ و خالي‌ كه‌ نميشه‌ تو را پيغمبرت‌ كنيم‌. يك‌ كباب‌ خوبي‌ درست‌ مي‌كني‌ و به‌ من‌ مي‌دي‌، من‌ كه‌ خوردم‌ تو را پيغمبر مي‌كنم‌. يعقوب‌ از مادر با اون‌ جدا بود. مادرش‌ شنيد كه‌ اين‌ سفارشات‌ را داره‌ به‌ پسر بزرگه‌ داره‌ ميكنه‌. آمد بهش‌ گفت‌ بيا يك‌ كار بكن‌. من‌ يك‌ بزغاله‌ دارم‌، اون‌ چه‌ مي‌فهمه‌ كه‌ بزغاله‌ است‌ يا شكاره‌. من‌ بزغاله‌ را مي‌كشم‌ برات‌ و تو او را كباب‌ كن‌ ببر براي‌ پدرت‌. گفت‌ بابا اين‌ من‌ را مي‌شناسه‌، پدر من‌ هست‌، مي‌شناسه‌، صورت‌ او مو داره‌ صورت‌ من‌ مو نداره‌، دست‌ من‌ مو نداره‌، دست‌ او مو داره‌، دست‌ ميكشه‌ مي‌فهمه‌ كه‌ من‌ او نيستم‌. گفت‌ اين‌ را هم‌ فكرش‌ را كردم‌. از پوست‌ اين‌ بزغاله‌ هم‌ ريش‌ برات‌ درست‌ مي‌كنيم‌ روي‌ دستت‌ هم‌ مي‌بنديم‌. قبول‌ كرد. ورداشت‌ كبابها را برد براي‌ پدرش‌. حالا اون‌ بيچاره‌ رفته‌ توي‌ بيابون‌ كه‌ آهو بزنه‌. برد براي‌ پدرش‌. پدره‌ ديد صدا صداي‌ پسر كوچيكه‌ است‌. گفت‌ بيا جلو دست‌ كشيد نه‌ ريش‌ داره‌. دست‌ به‌ دستش‌ كشيد. گفت‌ خيلي‌ خوب‌ تو را من‌ پيغمبرت‌ كردم‌. اون‌ بيچاره‌ كه‌ رسيد آمد پيش‌ پدرش‌ و كباب‌ آورد و تشكيلات‌. گفت‌ ببخشيد. تموم‌ شد پيغمبري‌. مثل‌ اينكه‌ يك‌ پيغمبري‌ هم‌ بيشتر نداشته‌. تموم‌ شد. اين‌ برادرت‌ با كلك‌ از ما گرفت‌. تو بايد باصطلاح‌ مطيع‌ برادرت‌ باشي‌، هر چي‌ او ميگه‌ گوش‌ بدي‌، و لذا يعقوب‌ به‌ زور از پيغمبر خدا بركت‌، يعني‌ همون‌ نبوت‌ را گرفت‌. اينها آنوقت‌ حالا اين‌ بركت‌ چون‌ گرفته‌ شده‌ اسرائيل‌، و چون‌ اسرائيل‌ شده‌، بني‌ اسرائيل‌ حالا اينها بر همة‌ مردم‌ دنيا مي‌خواهند آقايي‌ بكنند. ببينيد چيه‌؟ ببينيد بشر چقدر.

 اينكه‌ مي‌گويند و الضالين‌، يا غير المغضوب‌. خدايا ما جزء اين‌ مغضوبين‌ نشيم‌، جزء اين‌ گمراهان‌ نشيم‌. خوبه‌؟ بايد اين‌ دعا را بكنيد يا نه‌. اگر مي‌خوايد اين‌ دعا اين‌ قسمتش‌ مستجاب‌ بشه‌ كه‌ مستجاب‌ شده‌ الحمدلله‌ حالا و الان‌ يك‌ نورانيتي‌ پيدا كرديد اين‌ قسمت‌ اولش‌ را هم‌ دقيق‌ عمل‌ كنيد. اهدنا الصراط‌ المستقميش‌ هم‌ آن‌ را هم‌ عمل‌ كنيد. بالاخره‌ دعاهايي‌ در قرآن‌ هست‌ كه‌ فانصرنا علي‌ القوم‌ الكافرين‌. خدايا ما را ياري‌ كن‌ بر قوم‌ كفار. هم‌ در قبل‌ از ظهور حضرت‌ وليعصر مراده‌ و هم‌ بعد. و عمده‌اش‌ بعد از ظهور. آقا كه‌ تشريف‌ آوردند انشاء الله‌ شما از ياران‌ حضرت‌ هستيد و انشاء الله‌ همتون‌ دعا مي‌كنيد كه‌ خدا شما را ياري‌ كند بر قوم‌ كفار. حتي‌ آنهائي‌ كه‌ كفران‌ نعمت‌ الهي‌ را مي‌كنند. حتي‌ توي‌ اقوامتون‌ كساني‌ كه‌ معصيت‌كارند. اين‌ ايام‌، ايام‌ نوروز است‌ و به‌ هر حال‌ رفت‌ و آمدها زياده‌، مراقب‌ باشيد، قوي‌ باشيد. منكر اگر ديديد نهي‌ كنيد. بگيد كه‌ اي‌ بابا ما را مسخره‌ مي‌كنند. حالا دوران‌ عيد است‌، بايد هيچي‌ نگفت‌، حالا اين‌ ميگذره‌. نه‌. گناه‌ و معصيت‌ فرقي‌ نميكنه‌، حتي‌ يك‌ ساعت‌ هم‌ خدا به‌ انسان‌ مهلت‌ نداده‌ كه‌ انسان‌ معصيت‌ كنه‌. اينها كفارند. شما نگيد اِ كافرند؟ بله‌. من‌ ترك‌ الصلاة‌ عامدا، متعمدا، فقد كفر ولو بركعة‌. كسي‌ كه‌ يك‌ ركعت‌ نمازش‌ را ترك‌ كنه‌، كسي‌ كه‌ يك‌ گناه‌ بكنه‌، اين‌ شخص‌ كافره‌. فانصرنا علي‌ القوم‌ الكافرين‌. اينجا هم‌ شامل‌ ميشه‌. معصيتكارها را نهي‌ از منكر كنيد. امر به‌ معروف‌ كنيد. اگر مي‌ببينيد يك‌ واجبي‌ انجام‌ نميشه‌، امر كنيد انجام‌ بشه‌. چرا شخصيت‌ خودشون‌ را از بين‌ مي‌بريد؟ افرادي‌ كه‌ مي‌ترسند امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر بكنند شخصيت‌ ندارند. شخصيت‌ خودشون‌ را قائل‌ نيستند براي‌ خودشون‌ شخصيتي‌. شخصيت‌ داشته‌ باشيد، آقا باشيد، حرف‌ مردم‌ را اصلا بهش‌ اعتنا نكنيد. نه‌ شما بالاتر از امير المؤمنين‌ هستيد. نه‌ هر چقدر به‌ شما فحش‌ بدهند و جسارت‌ كنند بيشتر از آنچه‌ به‌ امير المؤمنين‌ جسارت‌ كردند نميشه‌.

 خوب‌. شب‌ جمعة‌ اول‌ ماه‌ شوال‌ و انشاء الله‌ ماه‌ رمضان‌ خوبي‌ را گذرانديد و از مهماني‌ پروردگار اشباع‌ و سيراب‌ و پر از نور و پر از كمالات‌ شديد. حواستون‌ جمع‌ بشه‌ كه‌ عيد نوروز همة‌ آنها را ازتون‌ نگيره‌. همة‌ آن‌ معنويت‌ را ازتون‌ نگيره‌. و انشاء الله‌ نخواهد گرفت‌. بجهت‌ اينكه‌ ايمان‌ شما ايمان‌ مستقري‌ است‌. ايمان‌ عاريه‌اي‌ نيست‌ كه‌ شما بگيد ماه‌ رمضان‌ مي‌آيد، بعضي‌ها ماه‌ رمضان‌ مسلمونند، ماه‌ شوال‌ باز مي‌شن‌ همون‌ كافري‌ كه‌ بودند. نه‌ شماها الحمد لله‌ در همه‌ حال‌ اميدواريم‌ كه‌ معنويت‌ داشته‌ باشيد و سر سفره‌ و احسان‌ پروردگار نشسته‌ باشيد و هر شب‌ شب‌ قدر است‌ اگر قدر بدانيم‌.

 خوب‌ شب‌ جمعه‌ است‌ و شب‌ زيارتي‌ مخصوص‌ ابي‌ عبد الله‌ الحسين‌. شب‌ جمعة‌ آخر سال‌ شمسي‌ هم‌ هست‌. گفت‌ اگر مي‌خوايد هم‌ براي‌ تحويل‌ سال‌ اهميت‌ قائل‌ بشيد، بگيد خدايا ما يك‌ سال‌ گناه‌ كرديم‌، معصيت‌ كرديم‌، اشتباه‌ كرديم‌. امشب‌ شب‌ جمعة‌ آخر سال‌ است‌ و مي‌خواهيم‌ از تو كه‌ ما را ببخشيد. اگر مرضي‌ خدا بوديد در مقع‌ تحويل‌ سال‌، انشاء الله‌ تا آخر سال‌ مرضي‌ خدا هستيد. اگر خدا از تون‌ راضي‌ بود، حالا اينها را ما مي‌گيم‌ ديگه‌ تفالوا بالخير وجدوه‌. فال‌ نيك‌ بزنيد انشاء الله‌ بهش‌ مي‌رسيد. انشاء الله‌ هم‌ سلامت‌ خواهيد بود، هم‌ سلامت‌ روحي‌ داريد، هم‌ خدا ازتون‌ راضي‌ باشه‌، همه‌ چيز، موقع‌ تحويل‌ سال‌ كاري‌ بكنيد كه‌ خدا ازتون‌ راضي‌ باشه‌، امام‌ زمان‌ ازتون‌ راضي‌ باشه‌ كه‌ انشاء الله‌ تا آخر سال‌ هم‌ خدا ازتون‌ راضي‌ باشه‌ و هم‌ امام‌ زمان‌ عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌. السلام‌ عليك‌ يا ابا عبد الله‌. چراغها را خاموش‌ كنيد حال‌(قطع‌ صداي‌ نوار)

  

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *