۳ ذی الحجه ۱۴۲۳ قمری – صراط مستقیم، افکار (۲)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

موضوع صحبت ما در شبهاي هفته گذشته درباره مسأله صراط مستقيم بود همه ما موظفيم در تمام كارهايمان با ميزان دين تطبيق پيدا كنيم. اگر تطبيق پيدا نكرديم به همان مقدار كه تطبيق نكرد از صراط مستقيم خارجيم و بلكه از اسلام خارجيم اسلام معنايش تسليم است انسان وقتي كه در مقابل پروردگار متعال و پيغمبر اكرم (ص) و ائمه اطهار عليهم الصلوة و السلامتسليم بود معنايش اين است كه در تمام كارها بايد طبق دستورد آنها طبق اعمال آنها طبق گفتار آنها طبق حق، گاهي سكوت آنها بايد عمل بكند خداي تعالي در قرآن به مومنين خطاب مي‌فرمايد:  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً بقره/208، همه‌تان اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، مؤمنيد در سلم و تسليم بودند همه‌تان وارد بشويد مقام تسليم يك مقام بسيار بالايي است در مراحل كمالات كه اولش صراط مستقيم است و آخرش تسليم است صراط مستقيم در اعمال براي شما توضيح دادم در عقائد توضيح دادم گاهي انسان فكرش در صراط مستقيم نيست يك جوري فكر مي‌كند كه انحراف دارد يك طرزي فكر مي‌كند كه اين افكار را خاندان عصمت و طهارت قبول ندارند مثلاً آنچه را كه آنها گفته‌اند حرام ما بايد حرام بدانيم هر چه را كه گفته‌اند كه حرمتش بيشتر ما بايد حرمتش را بيشتر بدانيم و هر چه را كه گفته‌اند حلال حلال و هر چه را كه گفته‌اند مكروه مكروه و هر چه هم مستحب مستحب بدون كم و زياد بعضي افراد هستند كه از بعضي مستحبات بيشتر خوششان مي‌آيد تا از بعضي ديگر اين درست نيست هر مستحبي را مي‌خواهيد بفهميد كه چه قدر محبوب خداست ممكن است شما اهل ثواب نباشيد ولي با اين كار بايد پيدا كنيد كه محبوبيت اين كار نزد خدا چقدر است مثلاً مي‌بينيد نماز جماعت برايش آن قدر ثواب تعيين كرده‌اند كه اگر از ده نفر تجاوز كند اگر همه نويسنده بشوند همه درياها مركب بشود همه درختان قلم شوند نمي‌توانند ثواب يم ركعتش را بنويسد ما از اين ثواب زياد ممكن بگوييم ما اهل ثواب نيستيم بعضي از اين افراد نپخته و تا حدي هم نادان مي‌گويند ما اهل ثواب نيستيم نماز جماعت نمي‌‌خوانيم ولي اگر چه اهل ثواب نمي‌خواهيد باشيد ولي از اين را ه مي‌توانيد بفهميد كه خداي تعالي چه قدر دوست دارد كه نماز به جماعت خوانده بشود اگر شما ديديد يك نفري به شما مي‌گويند اگر اين كار را بكنيد مثلاً ده هزار تومان به تو مي‌دهم ولي اگر آن كار را بكنيد هزار تومان به شما مي‌دهد و هر دوي اينها مطلوب آن شخص است. آن كاري كه ده هزار تومان مي‌گويد مي‌دهم دهد برابر آن برايش اهميت دارد پس از همين راه ما ثوابها را مي‌توانيم بفهميم كه چقدر پيش خدا محبوب است نماز شب محبوب خداست يا مثلاً فلان دعا را خواندن محبوب خداست اما مي‌بينيد درباره نماز شب خداي تعالي در قرآن به پيغمبر اكرم مي‌فرمايد: فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا اسراء/79، به مقام محمود انسان را مي‌رسانند معلوم است كه خيلي خدا دوست دارد كه مردم مؤمنين نماز شب بخوانند و خيلي از مستحبات ديگر شما اگر در روايات نگاه كنيد مستحبي كه هست اينها بعضي‌هايش خيلي ثواب كردند مثلاً يك وقتي درباره دعا يستشير در كتاب مهج دعوات ديدم به قدري ثواب تعيين كردند كه شايد مرحوم آقاي شيخ عباس قمي در مفاتيح ديده كه همه كسي نمي‌توانند هضمش كنند ثوابهايش را ننوشته ولي سند صحيح ثواب زياد و دعاي يستشير هم  مثل دعاي عديله و دعاي كميل است ولي دعاي عديله و دعاي كميل آن قدر ثواب برايش تعيين نكرده‌اند ثوابهايش را ننوشته‌اند و دعاي يستشير عديله و كميل آن قدر ثواب تعيين نكرده‌اند كه براي دعاي يستشير تعيين كرده‌اند از اين معلوم مي‌شود كه دعاي يستشير را خواندنش را براي افراد مؤمن هر صبح بسيار مفيد است بسيار خوب است رشد مي‌دهد به انسان اگر انسان به آن حقيقت برسد كه حقيقت هر شي اگر به حكمت برسد اگر به آنچه كه خدا براي دعاها و ارتباط با خداست  و كيفيت ارتباط با خودش را تعيين كرده اگر انسان برسد آن وقت مي‌فهمد كه چرا دعاي يستشير اين قدر اجر دارد اين قدر ثواب دارد و دعاهاي ديگر آن قدر ثواب ندارد در مضامينش يك مسائلي است كه خوب انسان را به يك اعتقادات فوق العاده‌اي مي‌رساند يا در زيارت جامعه وقتي كه حاج علي بغدادي با حضرت بقيةاللّه ارواحنا فداه به در حرم كاظمين مي‌رسند . حضرت مي‌فرمايد به حاج علي بغدادي كه چه زيارتي را برايت بخوانم عرض مي‌كند هر زيارتي كه افضل باشد بعد حضرت زيارت امين الله را مي‌خواند يا زيارت جامعه را وقتي كه آن شخص در مقابل امام عصر ارواحنا فداه شروع مي‌كند به خواندن حضرت بعد از زيارت مي‌فرمايد نعمت زيارت زيارت خوبي است خوب هر دو آن انسان را به كمال راهنمايي مي‌كند اين فكر در مغزتان باشد كه هر چه را كه خدا ثوابش را بيشتر قرار داده محبوبيتش بيشتر است پيش خدا هر چه را كه كمتر ثواب برايش تعيين كرده‌اند آن قدر كه آن را دوست دارد اين را آن قدر دوست ندارد و آن كسي كه مي‌خواهد به كمال برسد فكرش را بايد بر اين قرار دهد كه ترك اولي كنند شما الان نيم ساعت  وقت داريد چند تا مستحب در مقابلتان هست و هر كدامش نيم ساعت  مثلاً طول مي‌كشد شما برويد مراجعه كنيد ببنيد كدام يك از اين مستحبات اولويت دارد همان را انجام دهيد اين معنايش اين است كه شما نمي‌خواهيد ترك اولي بكنيد ترك اولي يعني آنچه كه اولي است، محترم است آنچه كه بايد انسان انجام بدهد؛ بهتر است انجام بدهد، آن  را انجام بدهند هميشه اگر فكر شما اين طوري تنظيم باشد در اين صراط مستقيم قرار بگيريد شما مطمئناً بهره‌هاي فوق العاده‌اي مي‌بريد كارهايتان در امور ماديتان هم همين طور است يك چيزي نفعش بيشتر ، يك چيزي نفعش كمتر ، يك چيزي ضرر دارد ، يك چيزي بي‌فايده است كدام را انتخاب مي‌كنيد آن را كه نفعش بيشتر است در دنياتون هم همين طور هستيد در امور معنويتان بايد همين طور باشيد يعني آن را كه من مي‌خواهم عرض كنم (اين مسائل خيلي واضح است) ولي آن را كه من مي‌خواهم عرض كنم فكرتان را در صراط مستقيم بيندازيد يعني ببينيد اولي كدام است مستحب داريم مستحبت‌تر به اصطلاح كدام است كدام كار بهتر و كدام كار خوب است حتي در واجبات و محرمات هم همين طور است شما مثلاً فرض كنيد كنار دريا ايستاده‌ايد يك نفر توي دريا دارد غرق مي‌شود نماز ظهر و عصرتان را نخوانده‌ايد يكي از اين دو تا كار را بايد بكنيد اينجا همه فتوي مي‌دهند برويد آن غريق را نجات دهيد هر دوي آنها واجب است هم نجاب غريق واجب است هم نماز كه از اركان دين است واجب است اما بين اين دوتا كدام يكي مقدم است نجات غريق.

 مسجد نجس شده پاك كردن مسجد واجب فوري است ولي نماز واجب فوري نيست مي‌توانيد نيم ساعت ديگر بخوانيد اولا بايد مسجد را تطهير كنيد بعد برويد نماز  ظهر و عصرتان را بخوانيد مگر اينكه وقت ضيق باشد كه آن بحث ديگري است فكرتان را بسازيد هميشه اولي را انجام بدهيد. آن را كه ثوابش بيشتر است انجام بدهيد.

هميشه آن را كه خدا بيشتر دوست دارد انجام بدهيد اگر اين كار را كرديد يك تاجر اگر هر چه نفعش بيشتر است يك معامله اگر نفعش بيشتر است آن معامله را انجام داد ترقي مي‌كند رشد مي‌كند رشد مادي پيدا مي‌كند ولي اگر نه اهميت نداد گاهي بعضي معاملات مي‌كند ضرر مي‌كند گاهي نفعي ندارد گاهي نفع زيادي ندارد اگر اين جوري بوديم هيچ وقت رشد مادي پيدا نمي‌كند. من نمي‌خواهم بگويم در امور مالي‌تان اين جوري باشيد ولي در هر كاري انسان اين طوري است كه با فكرش را رويش كار كند. روي فكرتان كار كنيد ، در صراط مستقيم قرارش بدهيد و مي‌آيد همين طور اين فكر در محرمات مثلاً مي‌بينيد كه در روايت دارد الغيبة اشد من الزنا . غيبت بدتر از زنا است خوب زنا حرام و زشتي زنا برايمان خيلي روشن ولي زشتي غيبت آن قدر روشن نيست به ما فرموده‌اند كه زشتي غيبت بدتر از زشتي زنا است در فكر شما بايد همين باشد يعني از غيبت كننده بيشتر بدتان بيايد تا از زنا كننده اگر يك نفري روزي يك دانه غيبت مي‌كند و يك نفر ديگر روزي يك زنا مي‌كند شما از آن كه روزي يك زنا مي‌كند خيلي بدتان مي‌آيد بد مي‌دانيد براي خودتان اما غيبت را نُقل مجلستان مي‌شود اين معلوم است فكرتان فهم‌تان دانش‌تان از صراط مستقيم خارج است پس بايد انسان فكرش را بسازد كه از صراط مستقيم خارج نشود اگر انسان مي‌خواهد مثلاً فرض كنيد يك چيزي را دوست داشته باشيد بايد در صراط مستقيم دوستش داشته باشيد فرض كنيد بعضي چيزها را انسان دوست دارد مستقلاً مثلاً يك كسي پيدا مي‌شود طلا و نقره را دوست دارد خيلي خوب اين مستقل است محبتش به طلا و نقره اگر رفت حرم حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام و ضريح را بوسيد به ضريح حضرت رضا خيلي اظهار علاقه كرد هيچكس نمي‌گويند اين طلا و نقره را دوست دارد و فكرش تنظيم شده است اين طلا و نقره‌اي را دوست دارد كه متعلق به حضرت رضا صلاة الله عليهاست كه حضرت رضا متعلق به خداي تعالي است و اين اشتباه است كه از طريق مثلاً متعلقات و محبت به متعلقات خودش را انسان به خدا برساند بعضي‌ها اين جوري اشتباه مي‌كنند مي‌گويند ما اول درِ صحن را دوست داريم در اثر در صحن محبت‌مان به در صحن مثلاً محبت به در حرم پيدا مي‌كنيم در اثر محبت به در حرم محبت به ضريح پيدا مي‌كنيم و در اثر محبت به ضريح محبت به حضرت رضا و بعد به خدا اين غلط است در اين مرحله محبت كه گاهي مورد بحث ماست و ان شاء الله شايد مفصل از دو سه شب ديگر شروع كنيم در اين مرحله اين است كه بايد اول تمام محبتمان را متمركز به خداي تعالي بكنيد همان طوري كه بهمان ياد نداده‌اند ولي اين طوري  هستيم وارد حرم حضرت رضا كه مي‌شويم تمام محبتمان به حضرت رضا صلوات الله عليه بعد چون اين ضريح تعلق دارد به حضرت اگر همين ضريح با همين خصوصيات روي قبر يك مخالفي بود روي قبر يك معاندي بود ما هيچ دوستش نداشتيم اين ضريح را دوست داريم چون تعلق به حضرت رضا دارد و در حرم در دوست داريم چون تعلق به حضرت رضا دارد در صحن را دوست داريم چون تعلق به حضرت رضا دارد خوب دقت كرديد از اين طرف شروع كردن بسيار غلط است بلكه حجاب است بلكه مانع است بلكه جلوگيري مي‌كند از رسيدن به خدا اما از آن بلكه انسان خدا را بشناسد و وقتي خدا را شناخت محبت پيدا مي‌كند وقتي محبت پيدا كرد به خدا آنوقت به همه چيزهايي كه مربوط به خداست محبت پيدا مي‌كند لذا در آن دعا مي‌كنيم اللهم عرفني نفسك(اول عرفني نفسك) فإنك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف نبيك . محبتش هم همين است اللهم ارزقني حبك اين جوري بگوييم فان لم ترزقني حبك ما احب رسولك تقريباً همين جورا مي‌شود و اينكه علتش هم اين است كه آن محور را اول بايد انسان بايد پيدا كند تا تمام كارها درست بشود و اينها را عرض كردم ان شاء الله تقريباً شايد 15-16 روز ديگر عيد غدير است ما هنوز به فكر عيد غدير نيستيم اما بفكر عيد نوروز هستيم اين افكار نا سالم اين جوري فكر مي‌كنند. همه ايران شايد طوري باشد كه عيد نوروز . الان اگر از شما بپرسند تا عيد چند روز است . شما مي‌گوييد كه مثلا دو ماه ديگر مانده حالا نمي‌دانم ماه يازده است تا اول فروردين اين قدر مانده اما عيد غدير چطور نه آمادگي داريم نه كاري برايش كرديم نه لباس نويي براي بچه‌هايمان براي عيد غدير خم خريديم نه اهميت مي‌دهيم نه وقتي را كاملاً در نظرمان هست اين براي چيست كدام يكي از اين دو تا عيد مهم‌تر است كدام يك از اين چيزهايي كه ما به آن اتكا‌ء كرديم اهميت مي‌دهيم و مواظبش هستيم با چيزهايي كه خدا و پيغمبر و ائمه اطهار تعيين كرده‌اند مقايسه كرده‌ايم يك چيزهايي يك راهي ما براي خودمان انتخاب كرده‌ايم اسمش را گذاشته‌ايم اسلام و بعضي‌هايش را به اسلام چسبانيديم و بعضي‌هايش را به اصطلاح از خودمان در آورديم و بعضي هايش برايمان از جاهايي كه كفر و زندق است در آورده‌اند و به ما داده‌اند و ما هم همين جور داريم مي‌رويم اگر عيد نوروز بر فرض يك چيزي باشد ديگر چهارشنبه سوري قطعاً چيزي نيست سيزده به درش قطعاً چيزي نيست عيد نوروزش هم حالا تازه تويش حرف است كه اصلاً چيزي هست يا نيست اين افكارتان را بايد تنظيم كنيد با افكار خاندان عصمت و طهارت درباره عيد غدير سه چهار تا آيه نازل شده و اهميت فوق العاده‌اي به آن داده شد و اگر شب قدر و روز قدر نبود شايد مي‌توانستيم بگويم شب عيد غدير و روز عيد غدير از اهم اوقات دوره سال است هيچ به فكرش نيستيم هيچ اهميت (شماها ان شاء الله اهميت مي‌دهيد قطعاً هم اهميت مي‌دهيد) ولي در بين جامعه ما اهميتي داده نمي‌شود ولي عيد نوروز بسيار اهميت داده مي‌شود اين مال اين است كه فكرتان در صراط مستقيم نيست و لذا بگوييم اهدنا الصراط المستقيم خدايا ما را به صراط مستقيم هدايت كن صراط كساني كه به آنها نعمت داده‌اي نه كساني كه به آنها غضب كرده‌اي و نه كساني كه اينها گمراهند آنهايي كه به آنها نعمت داده خوب برويم توي قرآن بگرديم خداي تعالي به چه كساني نعمت داده تحقيق كنيد كساني كه خدا به آنها نعمت داده شهداء هستند انبياء هستند صديقين هستند كه اگر كسي بيايد توي صراط مستقيم و در صراط مستقيم قرار بگيريد كه مي‌فرمايد: وَمَنْ يُطِعْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ  النساء/69، (اول نبيين بعد صديقين) مِنْ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِكَ رَفِيقًا(شهداء) وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِكَ رَفِيقًا» خدايا به آبروي خاندان عصمت و طهارت ما را در صراط مستقيم قرار بده و قلبمان را ، روحمان را ، فكرمان را در صراط مستقيم قرار بده صراط كساني كه به آنها نعمت دادي كه در راس آنها اهل بيت عصمت و طهارت‌اند و براي ما امروز حجت بن الحسن ارواحنا فداه هست خدايا ما را با آنها قرار بده و نه با كساني كه مثل يهود و نصاري همه‌اش توي ماديات و دنيا و مردم آزاري خدايا ما را با آنها قرار مده و صلي الله علي سيدنا محمد و اله اجمعين .

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *