۱۴ جمادي‌ الاول‌ ۱۴۲۱ قمری – عالم‌ آخرت‌، برزخ‌، و قيامت‌

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌.

 الحمد لله‌ و الصلاة‌ و السلام‌ علي‌ رسول‌ الله‌ و علي‌ آله‌ آل‌ الله‌ لا سيما علي‌ بقية‌ الله‌ روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ لتراب‌ مقدمه‌ الفداء‌ و اللعنة‌ الدائمة علي‌ اعدائهم‌ اجمعين‌ من‌ الان‌ الي‌ قيام‌ يوم‌ الدين‌.

 اعوذ بالله‌ من‌ الشيطان‌ الرجيم‌. الي‌ الله‌ مرجعكم‌ ثم‌ ينبئكم‌ بما كنتم‌ تعملون‌. از آياتي‌ كه‌ تلاوت‌ شد همين‌ آيه‌ در ذهنم‌ ماند. آيات‌ مختلفي‌ بود دربارة‌ خمر و ميسر و انصاب‌ و ازلام‌ و مسائل‌ مختلفي‌ كه‌ مردم‌ مسلمان‌ به‌ اون‌ مبتلا و ممكن‌ است‌ بشوند يا بوده‌اند. در صدر اسلام‌ همانهايي‌ كه‌ مسلمان‌ شده‌اند و اسلام‌ آورده‌ بودند همانها مبتلا به‌ قمار و مشروب‌ و معصيتهاي‌ مختلفي‌ بودند. نمي‌توانستد عاداتشون‌ را ترك‌ كنند. مي‌گفتند اينها چيزهايي‌ است‌ كه‌ ما وجدنا آبائنا، ما پدران‌ ما در همين‌ وضع‌ بوده‌اند. ما هم‌ كم‌ و بيش‌ اگر در صراط‌ مستقيم‌ نباشيم‌ همين‌ طوريم‌. نهايتا آخر كار برگشت‌ همة‌ ما به‌ سوي‌ خداست‌. الي‌ الله‌ مرجعكم‌ برگشت‌ همة‌ ما به‌ سوي‌ خداست‌. اونجا خدا ما را آگاه‌ مي‌كند به‌ اونچه‌ كه‌ عمل‌ كرده‌ايم‌. مطلبي‌ كه‌ تقريبا در هفتة‌ گذشته‌ با بعضي‌ از دوستان‌ مخصوصا ديشب‌ و پريشب‌ كه‌ مجلس‌ مختصري‌ بود به‌ مناسبت‌ شهادت‌ حضرت‌ فاطمة‌ زهرا، مطلبي‌ كه‌ بحث‌ شد و صحبت‌ شد و بعضي‌ شايد اطلاع‌ نداشته‌ باشند و بسيار اهميت‌ دارد كه‌ انسان‌ از اون‌ اطلاع‌ داشته‌ باشد بحث‌ مردن‌ و عالم‌ برزخ‌ و قيامت‌ و بهشت‌ جهنم‌ بود. ما اين‌ مسئله‌ برامون‌ روشن‌ نيست‌.

 يك‌ نفر كه‌ از دار دنيا مي‌ره‌ اين‌ چه‌ برسرش‌ خواهد آمد. چه‌ خواهد شد. و چه‌ كاري‌ انجام‌ مي‌دهد. خيلي‌ از مطالب‌ هست‌ كه‌ برداشت‌ اولية‌ انسان‌ از روايات‌ كه‌ برخورد مي‌كند يا حتي‌ آيات‌ قرآن‌ انسان‌ مي‌بيند يك‌ تضادي‌ هست‌. بعضي‌ افراد هستند كافر، فاسق‌، معصيت‌ كار ولي‌ در عين‌ حال‌ بعد از مردن‌ انسان‌ در خواب‌ مي‌بيند يا در مكاشفه‌ يا در هر وضعي‌ مي‌بيند اينها آيا آزادند يا آزاد نيستند. مؤمنين‌ و اولياء خدا چطور؟ شهدا و صديقين‌ و صالحين‌ چطور؟ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ و كساني‌ كه‌ ولايتشون‌ كامل‌ است‌ نسبت‌ به‌ اونها چطور؟ اينها يك‌ مسائلي‌ است‌ كه‌ ما يك‌ اطلاعات‌ صحيحي‌ از اونها نداريم‌. يعني‌ حتي‌ اگر ما بدانيم‌ كه‌ آيا از فساقيم‌، از مؤمنينيم‌، از صالحينيم‌، از شهداييم‌ اطلاع‌ نداريم‌ كه‌ چه‌ بر سرمون‌ خواهد آمد؟ گاهي‌ برخوردمون‌ اين‌ است‌ كه‌ مثلا خيال‌ مي‌كنيم‌ آخرين‌ منزل‌ هستي‌ اين‌ است‌، آرامگاه‌، قبر، مطالبي‌ از اين‌ قبيل‌. من‌ فكر مي‌كنم‌ از اكثر شما دوستاني‌ كه‌ در مجلس‌ هستيد اگر سؤال‌ بشه‌ با اونچه‌ كه‌ قبلا چه‌ من‌، چه‌ دوستان‌ صحبت‌ كرده‌اند، كه‌ انسان‌ بعد از مرگ‌ چه‌ نحوه‌ باهاش‌ معامله‌ مي‌كنند؟ يك‌ چند مورد را اطلاع‌ داشته‌ باشيد. اين‌ هم‌ از خواص‌ شماهاست‌ كه‌ اين‌ مطالب‌ را بيشتر دقت‌ كرديد و الا ساير مردم‌ هيچ‌ اطلاعي‌ از هيچ‌ جهتش‌ ندارند. يك‌ تقسيم‌ بندي‌ هست‌. براي‌ انسان‌ بعد از مرگ‌. يك‌ عده‌ از مردم‌ كه‌ اينها راه‌ تزكية‌ نفس‌ را پيموده‌اند دلشهاشون‌ را پاك‌ كرده‌اند. قلبهاشون‌ را از هر آلودگي‌ و صفات‌ رزيله‌ پاك‌ نموده‌اند اينها يك‌ عده‌ افراد هستند. اگر انشاء الله‌ شما موفق‌ بشويد بر تزكية‌ نفس‌ و تهذيب‌ نفس‌ و خودتون‌ را به‌ مقام‌ بندگي‌ كامل‌ پروردگار برسانيد، اينها، شما يك‌ مسير داريد و اين‌ مسير واضحي‌ است‌ و هيچ‌ ترديدي‌ هم‌ نداشته‌ باشيد و اون‌ مسير اين‌ است‌ كه‌ انسان‌ بعد از مردن‌ ممكن‌ است‌ با همين‌ بدنش‌ نه‌ اين‌ بدني‌ كه‌ الان‌ توش‌ هست‌، با بدن‌. چون‌ اون‌ مقداري‌ كه‌ ما دليل‌ داريم‌ براي‌ بودن‌ با همين‌ بدن‌ خاكي‌ كرة‌ زمين‌ مربوط‌ به‌ قيامت‌ است‌. يعني‌ قيامت‌ همين‌ بدن‌ را حاضر مي‌كنند و روح‌ را درش‌ قرار مي‌دهند. والا بعد از مرگ‌ تا روز قيامت‌ كه‌ همه‌ جمع‌ مي‌شوند ممكن‌ است‌ يك‌ بدني‌ از هر چه‌ براي‌ انسان‌ درست‌ كنند و همانجايي‌ كه‌ ائمة‌ اطهار عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ و حضرت‌ عيسي‌ تشريف‌ دارند اولياء خدا را هم‌ در اونجا قرار بدهند. اولئك‌ مع‌ الذين‌ انعم‌ الله‌ عليهم‌ من‌ النبيين‌ و الصديقين‌ و الشهداء و الصالحين‌ و حسن‌ اولئك‌ رفيقا. با پروردگارشون‌ هستند.

دربارة‌ شهدا تصريح‌ دارد. مي‌فرمايد و لا تحسبن‌ الذين‌ قتلوا في‌ سبيل‌ الله‌ امواتا بل‌ احياء عند ربهم‌ يرزقون‌. شما گمان‌ نكنيد اونهايي‌ كه‌ در راه‌ خدا كشته‌ شده‌اند اينها ميتند. همة‌ مردم‌ وقتي‌ كه‌ از دنيا مي‌رن‌ ميت‌ مي‌شن‌. ميت‌ در لغت‌ به‌ چيزي‌ مي‌گن‌ به‌ كسي‌ مي‌گن‌ كه‌ روح‌ از بدنش‌ جدا شده‌ باشه‌. يعني‌ روح‌ در يك‌ جهت‌ قرار گرفته‌ باشه‌، بدن‌ در يك‌ جهت‌. حتي‌ زمين‌ را در زمستان‌ ميته‌ مي‌گن‌ بخاطر اين‌ است‌ كه‌ روح‌ نمو ازش‌ گرفته‌ مي‌شه‌.  روح‌ نمو گياهان‌ ازش‌ گرفته‌ مي‌شود لذا ميت‌ مي‌گن‌. خداي‌ تعالي‌ دربارة‌ شهدا مي‌فرمايد شما گمان‌ نكنيد كه‌ اونهايي‌ كه‌ در راه‌ خدا كشته‌ مي‌شوند اينها روح‌ از بدنشون‌ جداست‌. بلكه‌ روح‌ در بدنشون‌ هست‌. شما ممكن‌ است‌ بعد از چند ماه‌، چند سال‌ ببينيد كه‌ همين‌ ديشب‌ و امروز تشييع‌ جنازه‌هايي‌ كه‌ شايد ده‌ سال‌ قبل‌ شهيد شده‌اند مي‌كنند. بعضيها را استخوانهاشون‌ را پيدا مي‌كنند، بعضيها را بدنهاشون‌ را پيدا مي‌كنند، بعضيها را هم‌ پلاكي‌ ازشون‌ پيدا مي‌كنند. اين‌ بدن‌ شهيد از توي‌ خاك‌ شما مي‌بينيد كه‌ استخوانهاش‌ هست‌، شما يك‌ قبر يك‌ شهيد مسلم‌ حتي‌ اگر باز كنيد دربارة‌ قبر حر بن‌ يزيد رياحي‌ داره‌ كه‌ قبرش‌ را باز كردند ديدند بدن‌ سالم‌ توي‌ قبره‌. پس‌  به‌ اين‌ آيه‌ منافات‌ دارد يا ندارد؟ اون‌ جا مسئله‌ حل‌ مي‌شه‌ خيلي‌ ساده‌. چون‌ به‌ اون‌ بدني‌ كه‌ توي‌ دنيا داشته‌ كاري‌ ندارند. اينجا لازم‌ نيست‌ همان‌ بدن‌ باشد كه‌ روح‌ درش‌ وارد شده‌ باشد. با يك‌ بدني‌ خداي‌ تعالي‌ كه‌ خلق‌ مي‌كند روح‌ شهيد را و روح‌ صالحين‌ را و روح‌ نبيين‌ را و صالحين‌ و صديقين‌ و اينها را روحشون‌ را مي‌ياره‌ در يك‌ بدنهايي‌. در عين‌ اين‌ كه‌ بدنشون‌ در روي‌ كرة‌ زمين‌ هست‌. در عين‌ اين‌ كه‌ در قبر دفن‌ شده‌ ولي‌ با بدن‌ عند ربهم‌ در نزد پروردگارشون‌، پرروردگارشون‌ مربي‌ صدقين‌ و شهدا و صالحين‌ و مؤمنين‌ و متقين‌ كيه‌؟ طبعا امام‌ هر زماني‌ رب‌ اون‌ جمعيت‌ است‌. رب‌ الارض‌، امام‌ الارض‌. مربي‌ مردم‌ روي‌ كرة‌ زمين‌، همين‌ الان‌ هم‌ كه‌ ما اگر يك‌ دقتي‌ بكنيم‌ رب‌ ما حضرت‌ بقية‌ الله‌ ارواحنا فداه است‌. و امام‌ هر زماني‌ رب‌ اوست‌. شهدا و صدیقين‌ و اين‌ دسته‌ از افراد اينها عند ربهم‌ يرزقون‌. نزد پروردگارشون‌، يعني‌ اونجايي‌ كه‌ وقتي‌ يك‌ امامي‌ از دار دنيا مي‌رود در كتاب‌ من‌ لا يحضره‌ الفقیه‌ رواياتش‌ هم‌ صحيحه‌ است‌. مي‌فرمايد كه‌ وقتي‌ يك‌ امامي‌ از دار دنيا مي‌ره‌ اين‌ امام‌ يعني‌ يك‌ نفر ازاين‌ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ والسلام‌ نيست‌ مگر اونكه‌ با گوشتش‌، با خونش‌، با استخوانش‌، با همين‌ بدني‌ كه‌ در دنيا داشته‌ اين‌ در حالا كجاست‌ اونجا؟ انشاء الله‌ ما هم‌ جزء اولياء  خدا باشيم‌ و برويم‌ اونجا، اونجا كجاست‌؟ آسمان‌ چهارمه‌ كه‌ حضرت‌ عيسي‌ در اونجاست‌ يا جاي‌ ديگر.

 در اونجا با اربابانشون‌ با ائمه‌ شون‌ يرزقون‌، رزق‌ مي‌خورند. زندگي‌ مي‌كنند. پس‌ بنابر اين‌ دستة‌ اول‌ كساني‌ هستند كه‌ اين‌ خيلي‌ بشارته‌، نمي‌دونم‌ باز هم‌ مثل‌ قصه‌ مي‌شنويد يا اعتقاد پيدا مي‌كنيد و بايد اعتقاد پيدا بكنيد. كساني‌ كه‌ تزكية‌ نفس‌ كرده‌اند، كساني‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ به‌ اونها نعمت‌ داده‌، مع‌ الذين‌ انعم‌ الله‌ عليهم‌. نعمت‌ ولايت‌ به‌ اونها داده‌. پس‌ صديقين‌ من‌ النبيين‌ و الصديقين‌ و الشهدا و الصالحين‌ همه‌ را با هم‌ قرار داده‌ و حسن‌ اولائك‌ رفيقا. اينها بسيار رفقاي‌ خوبي‌ هستند. اين‌ را اعتقاد داشته‌ باشيد. به‌ مجرد اين‌ كه‌ يك‌ صالح‌ از دار دنيا مي‌ره‌ روحش‌ را وارد بدني‌ مي‌كنند و در آسمانها با اربابانشون‌، تا مرديد، شما را برمي‌ دارند دو تشييع‌ جنازه‌ مي‌شيد. يكي‌ بدن‌ خاكيتون‌ كه‌ مال‌ همين‌ كره‌ است‌، دوستان‌ جمعش‌ مي‌كنند مي‌برن‌ يك‌ جا دفنش‌ مي‌كنند. يك‌ عده‌ ملائكه‌ هم‌ صريح‌ قرآنه‌، اونها مي‌يان‌. چون‌ در قرآن‌ خداي‌ تعالي‌ براي‌ قبض‌ روح‌ هم‌ خودش‌ را معرفي‌ كرده‌ و هم‌ ملائكه‌ را معرفي‌ كرده‌ هم‌ عزرائيل‌ را معرفي‌ كرده‌. خودش‌ كه‌ اصل‌ است‌. حضرت‌ عزرائيل‌ گاهي‌ در بعضي‌ از موارد خودشون‌ تشريف‌ مي‌يارن‌. مثل‌ قبض‌ روح‌ حضرت‌ ابراهيم‌ و رسول‌ اكرم‌ و ائمة‌ اطهار و چون‌ شخصيت‌ متفوي‌ خيلي‌ اهميت‌ داره‌، خود اون‌ وجود مقدس‌ حضرت‌ عزرائيل‌ خودشون‌ تشريف‌ مي‌يارن‌. اما براي‌ ديگران‌ ملائكه‌ را مي‌فرستند. يعني‌ يك‌ مشت‌ خدمتگزاراني‌ داره‌ حضرت‌ عزرائيل‌ دستور مي‌ده‌ فلان‌ جا فلان‌ شخص‌ مي‌خواد از دنيا بره‌ تو، يك‌ عده‌ ملك‌ الموت‌ هستند ملك‌ مرگ‌ هستند و اينها هم‌ خيلي‌ مهربانند و قبض‌ روح‌ مي‌كنند. گاهي‌ دسته‌ جمعي‌ ملائكه‌ مي‌يان‌. يعني‌ يكي‌ قبض‌ مي‌كنه‌، قبض‌ هم‌ به‌ معناي‌ گرفتنه‌. يعني‌ يك‌ شخصي‌ كه‌ مي‌خواد بميره‌ بدنش‌ ديگه‌ لايق‌ نگه‌ داشتن‌ روح‌ نيست‌. يا سكتة‌ قلبي‌ كرده‌ يا سرطانش‌ پيشرفت‌ كرده‌ يا فرض‌ بفرماييد سكتة‌ مغزي‌ كرده‌ اين‌ بدن‌ ديگه‌ نمي‌تونه‌ روح‌ را نگه‌ داره‌ ول‌ مي‌كنه‌. وقتي‌ كه‌ او ول‌ كرد او قبض‌ مي‌كنه‌. قابض‌ الارواح‌ مي‌گن‌. ايني‌ كه‌ شما شايد توي‌ ذهنتون‌ آمده‌ باشد كه‌ روح‌ را از بدن‌ بيرون‌ مي‌كشند خيلي‌ هم‌ با فشار. بكش‌، بكش‌ راه‌ انداخته‌اند به‌ طوري‌ كه‌ گاهي‌ مي‌گن‌ روح‌ تا روي‌ قلبش‌ آمده‌، تا روي‌ گردنش‌ آمده‌، تا روي‌ حلقومش‌ آمده‌ اينها نيست‌. قبض‌ مي‌كنند روح‌ خودش‌ بيرون‌ مي‌ياد. اينها مي‌گيرند.

 وقتي‌ كه‌ گرفتند فورا وارد يك‌ بدني‌ مي‌كنند. نه‌ از اين‌ بدنهاي‌ اين‌ كره‌. در يك‌ لحظه‌ به‌ اون‌ محلي‌ كه‌ روح‌ را بايد منتقلش‌ بكنند روح‌ را منتقل‌ مي‌كنند و وارد بدن‌ مي‌كنند. و اونجا چشم‌ انسان‌ باز مي‌كنه‌ مي‌بينه‌ ائمة‌ اطهار عليهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ هستند. شهداء از اولين‌ تا به‌ آخر و صديقين‌، جمعيت‌ زيادي‌ هستند كه‌ اونجا زندگي‌ مي‌كنند و عند ربهم‌ يرزقون‌. اين‌ يك‌ دسته‌. اين‌ اونچه‌ را كه‌ من‌ الان‌ گفتم‌ با صدها آيه‌ و روايت‌ تطبيق‌ مي‌كنه‌ و همة‌ مشكلات‌ را هم‌ حل‌ مي‌كنه‌. حالا يك‌ ولي‌ خدايي‌ را كه‌ بردن‌ در يكي‌ از اين‌ كرات‌ بالا در محضر حضرت‌ عيسي‌ و ائمة‌ اطهار عليه‌ الصلاة‌ والسلام‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ يك‌ نمونه‌ زنده‌ عمل‌ كرده‌ تا بقيه‌ هم‌ خودتون‌ بتونيد قياسش‌ كنيد. حضرت‌ عيسي‌ را همين‌ طور زنده‌، ديگه‌ روحش‌ را از بدنش‌ جدا نكرد. همين‌ طوري‌ برد. در قرآن‌ مي‌فرمايد كه‌ حضرت‌ عيسي‌ را نكشتند و ما قتلوه‌ و ما صلبوه‌ اين‌ مسيحي‌ها مي‌گن‌ حضرت‌ عيسي‌ را كشتند و به‌ دارش‌ زدند اين‌ دروغه‌. و ما قتلوه‌ و ما صلبوه‌ و لكن‌ شبه‌ لهم‌. اشتباه‌ شد براشون‌. يك‌ نفر ديگه‌ را دار زدند بعد هم‌ صبح‌ ديدند كه‌ اشتباه‌ گرفتند. صداش‌ را بالا نياوردند، اظهار نكردند بردند اون‌ را دفنش‌ كردند و گفتند حضرت‌ عيسي‌ را دفن‌ كرديم‌ و بعدها يك‌ مظهريتي‌ از حضرت‌ عيسي‌ ديدند. حضرت‌ عيسي‌ گاهي‌ در بينشون‌ ظاهر مي‌شد. بعد گفتند بعد از سه‌ روز خداي‌ تعالي‌ دوبارة‌ حضرت‌ عيسي‌ را زنده‌ كرده‌ و برد. بالاخره‌ قدر مسلم‌ اين‌ است‌ كه‌ الان‌ حضرت‌ عيسي‌ الان‌ در آسمان‌ چهارم‌ در اونجا زندگي‌ مي‌كنه‌ و شما مي‌گيد كه‌ خوب‌ اونجاست‌ و ما اينجا. يا مثلا اولياء خدا اونجا هستند يا فرض‌ بفرماييد، ائمة‌ اطهار عليه‌ الصلاة‌ و السلام‌ اونجا هستند به‌ ما ارتباطي‌ ندارند. نه‌ اينطور نيست‌. يك‌ مطلبي‌ را خدمتون‌ عرض‌ كنم‌ كه‌ طي‌ الارض‌ كه‌ ريشة‌ اصليش‌ توي‌ قرآنه‌ در جريان‌ اصف‌ ابن‌ برخيا، اون‌ وجود داره‌. اين‌ را ما نمي‌تونيم‌ منكر بشيم‌. چون‌ اگر منكر طي‌ الارض‌ شديم‌. طي‌ الارض‌ هم‌ به‌ معناي‌ سير زميني‌ است‌. استفادة‌ ديگري‌ ما ازش‌ مي‌كنيم‌. يعني‌ فورا با بدن‌ از جايي‌ به‌ جايي‌ منتقل‌ شدن‌. اين‌ را اسما ما مي‌گيم‌ طي‌ الارض‌ والا انتقال‌ از مكاني‌ به‌ مكاني‌ با چشم‌ به‌ هم‌ زدن‌. اصف‌ ابن‌ برخيا علاوه‌ بر اين‌ كه‌ خودش‌ به‌ يك‌ چشم‌ به‌ هم‌ زدن‌ از شش‌ ماه‌ راه‌ آمد به‌ محلي‌ كه‌ خدمتون‌ عرض‌ شود حضرت‌ سليمان‌ بود علاوة‌ بر اين‌ يك‌ تختي‌ كه‌ ولها عرش‌ عظيم‌. براي‌ بلقيس‌ يك‌ تخت‌ بزرگي‌ بود. تختي‌ بود كه‌ روش‌ جمعيت‌ مي‌نشست‌. يك‌ منبر، يك‌ صندلي‌ اينطوري‌ نبود. و لها عرش‌ العظيم‌ او را هم‌ منتقل‌ كرد.

 پس‌ اصل‌ طي‌ الارض‌ را ما نمي‌تونيم‌ منكر بشيم‌ و اين‌ دسته‌ از اولياء خدا كه‌ در اونجا زندگي‌ مي‌كنند خوب‌ دقت‌ كنيد، اينها اقل‌ چيزي‌ كه‌ بهشون‌ داده‌ شده‌ اسم‌ اعظمه‌ كه‌ يك‌ حرفش‌ را عاصف‌ ابن‌ برخيا داشت‌ و اون‌ كار با عظمت‌ را كرد. اگر در آسمان‌ چهارم‌ ما امروز اولياء خدا حضرت‌ عيسي‌ باشند با طي‌ الارض‌ مي‌تونند بيان‌ از زمينيها مثلا چيزهايي‌ سؤال‌ كنند با اينها در ارتباط‌ باشند. اين‌ مي‌شه‌. چون‌ طي‌ الارض‌ مي‌كنند. حضرت‌ عيسي‌ مكرر بعد از اون‌ كه‌ به‌ آسمان‌ رفت‌ در بين‌ مسيحيها در بين‌ پيروانش‌ ظاهر شد. اولياء خدا در همين‌ زمان‌. حالا من‌ نمي‌خوام‌ خصوصيات‌ خاصي‌ را بيان‌ كنم‌، اولياء خدا اونهايي‌ كه‌ مثلا به‌ يك‌ مرحله‌اي‌ از همين‌ چند دسته‌اي‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد صديقين‌، نبيين‌، شهدا، صالحين‌ از همين‌ها، اينها زياد مي‌يان‌ تو كرة‌ زمين‌ و برمي‌ گردند. اونقدر روايت‌ و قضيه‌ در اين‌ ارتباط‌ داريم‌ كه‌ حساب‌ نداره‌ كه‌ من‌ اگر بخوام‌ اونها را بحث‌ بكنم‌ اقلا بايد يك‌ ده‌، پانزده‌ روزي‌ بنشينيم‌ به‌ عنوان‌ درسي‌ اين‌ مطالب‌ را براتون‌ عرض‌ كنيم‌. اينها مي‌يان‌ رفت‌ و آمد مي‌كنند، اطلاعاتي‌ از ما كسب‌ مي‌كنند و بعضيهاشون‌ فعال‌ هم‌ هستند. يعني‌ بعضي‌ از اولياء خدا جنبة‌ به‌ اصطلاح‌ مربي‌ دارند. يعني‌ همانطوري‌ كه‌ وقتي‌ در دنيا بودند يك‌ عده‌اي‌ را تربيت‌ مي‌كردند در عالم‌ برزخي‌ كه‌ اونها دارند يعني‌ با همين‌ بدنشون‌، هم‌ زمان‌ را درك‌ مي‌كنند، هم‌ شب‌ و روز دارند. اينها مي‌يان‌ و يك‌ عده‌اي‌ را تربيت‌ مي‌كنند. از همه‌ چيز دنيا هم‌ استفاده‌ مي‌كنند. مي‌شه‌. به‌ وسيلة‌ طي‌ الارض‌. پس‌ اين‌ دسته‌ از اولياء خدا كه‌ انشاء الله‌ اميدواريم‌ شماها يا لااقل‌ اكثرتون‌ جزء اون‌ دسته‌ باشيد مسيرتون‌ معلومه‌. يعني‌ تا انسان‌ مرد كجا مي‌ره‌؟ الان‌ جدا اگر به‌ شما بگن‌، همين‌ الان‌ شما مثل‌ حضرت‌ عيسي‌ برمي‌ دارند مي‌يارن‌ در يك‌ كرة‌ ديگه‌ كه‌ ائمه‌ اونجان‌، تمام‌ شهدا، صالحين‌ صدقين‌ همه‌ اونجا هستند با اونها زندگي‌ كنيد از مرگ‌ مي‌ترسيد. من‌ كه‌ فكر مي‌كنم‌ ما را از تو تهران‌ به‌ خصوص‌ و اين‌ همه‌ معصيتها، جنگ‌ اعصابها و با اين‌ همه‌ امر به‌ معروف‌ كردنها و نهي‌ از منكرها و اعتنا نكردنها و اينها بردارند ببرن‌ اونجا انسان‌ تا مي‌رسه‌ مي‌بينه‌ حضرت‌ صادق‌ صلوات‌ الله‌ عليهاست‌، علي‌ بن‌ ابيطالب‌. اين‌ هم‌ لحظه‌ است‌ها. يعني‌ در روايت‌ دارد من‌ در كتاب‌ عالم‌ عجيب‌ ارواح‌ رواياتش‌ را نوشته‌ام‌ در روايات‌ دارد كه‌ مثل‌ يك‌ گياه‌ بو كشيدن‌، بو بكش‌ چقدر معطلي‌ داره‌. يك‌ دفعه‌ مي‌بيني‌ كه‌ يك‌ بدن‌ تميزي‌، يك‌ لباس‌ تميزي‌ بهت‌ پوشاندن‌ و جات‌ هم‌ يك‌ همچين‌ جايي‌ قرار داده‌اند. اين‌ را بدونيد اين‌ كه‌ من‌ مي‌گم‌ اگر مسلمان‌ باشيد بايد بهش‌ معتقد باشيد. دقت‌ كرديد. اين‌ يك‌ دسته‌. من‌ اين‌ دسته‌ را چرا اول‌ گفتم‌؟ بخاطر اين‌ كه‌ انشاء الله‌ اميدواريم‌ كه‌ شما اين‌ باشيد.

 اگر اين‌ بوديد هم‌ اصحاب‌ امام‌ زمان‌ هستيد هم‌ از اولياء خدا هستيد، هم‌ از صديقينيد هم‌ از صالحينيد از همة‌ اينها هستيد. و از مرگ‌ نمي‌ترسيد. خدا مي‌دونه‌ اگر باورمون‌ بياد و يقين‌ كنيم‌ اين‌ كه‌ امروز من‌ گفتم‌ كه‌ اگر باورمون‌ نياد مسلمان‌ نيستيم‌، خوب‌ دقت‌ كنيد چرا؟ به‌ جهت‌ اين‌ كه‌ آيات‌ قرآن‌ اين‌ را مي‌گه‌. روايات‌ اين‌ را مي‌گه‌. اگر باورمون‌ بياد هيچ‌ از مردن‌ نمي‌ترسيم‌. از همين‌ جاست‌ كه‌ خداي‌ تعالي‌ به‌ يهوديها مي‌گه‌ كه‌ شما مي‌گيد كه‌ ما اولياء خدا هستيم‌ فتمنوا‌ الموت‌ ان کنتم‌ صادقين‌. ولي‌ خدا يك‌ همچين‌ جايي‌ داره‌، تمناي‌ مرگ‌ بكنيد. بخوابيد بگيد خدايا من‌ ديگه‌ بيدار نشم‌. خدايا من‌ بميرم‌. اگر كسي‌ بهتون‌ گفت‌ خدا مرگتون‌ بده‌، نگيد چرا فحش‌ مي‌دي‌. بگيد عجب‌ دعايي‌ كردي‌ براي‌ من‌. اينه‌. حالا شما ممكن‌ است‌ بگيد كه‌ حالا به‌ اين‌ مقام‌ رسيدن‌ خيلي‌ مشكل‌ است‌ و مخصوصا با تنبليهايي‌ كه‌ ماها اكثرا داريم‌. ما حاضريم‌ هر كاري‌ را بكنيم‌ يك‌ درآمدي‌ داشته‌ باشه‌، مثلا فرض‌ كنيد كه‌ يا يك‌ وجه‌اي‌ انسان‌ توي‌ اين‌ مردم‌ بي‌ وجه‌ بده‌ يك‌ ارزشي‌ انسان‌ توي‌ اين‌ مردم‌ بي‌ ارزش‌ پيدا بكنه‌ حاضريم‌ بكنيم‌ هر كاري‌ را اما روي‌ چي‌ پيش‌ خدا و ائمة‌ اطهار و انبياء و چون‌ يكصدو بيست‌ و چهار هزار پيغمبر اونجا هستند. اولائك‌ مع‌ النبيين‌. اول‌ نبيينند بعد صديقينند، بعد شهدا هستند بعد صالحين‌ هستند و حصن‌ اولائك‌ رفيقا. دقت‌ فرموديد. اين‌ شما و اين‌ فعاليت‌ شما و اين‌ موفقيت‌ شما و اين‌ تزكية‌ شما و اين‌ رسيدن‌ به‌ مقام‌ خلوص‌ و اخلاص‌ شما و اين‌ هم‌ نتيجة‌ كارتون‌ اين‌ يك‌ دسته‌.

 دستة‌ دوم‌ كساني‌ هستند كه‌ تزكية‌ نفس‌ نكردن‌ ولي‌ عقايدشون‌ خوبه‌. عقايدشون‌ خوبه‌ ولي‌ تزكية‌ نفس‌ نكردن‌. يا اگر تزكية‌ نفس‌ هم‌ كردن‌ مثل‌ ماها تزكية‌ نفس‌ كردن‌ مشكل‌ دارند. اين‌ تا مي‌ياد يك‌ آمپول‌ بيهوشي‌ بهش‌ مي‌زنند مي‌گن‌ برو روز قيامت‌. اين‌ هم‌ خيلي‌ زود مي‌گذره‌. يعني‌ اينقدر زود مي‌گذره‌ كه‌ در قرآن‌ مي‌فرمايد كه‌ وقتي‌ اينها مبعوث‌ مي‌شن‌ روز قيامت‌ خيال‌ مي‌كنند لم‌ يلبسوا الا اشيتا او زهاها. يك‌ روز ما خوابيديم‌ يا يك‌ شب‌. يك‌ روز از دنيا مفارقت‌ پيدا كرديم‌ يا يك‌ شب‌. روز قيامت‌ اين‌ بيهوشها را كه‌ به‌ هوش‌ مي‌يارن‌ با اين‌ كه‌ ممكنه‌ يك‌ ميليارد سال‌ گذشته‌ باشه‌ مثلا همان‌ فرزندان‌ حضرت‌ آدم‌ كه‌ در روزگار اول‌ بودند تا هر چه‌ بگذره‌. وقتي‌ بيدار مي‌شن‌ الا اشيتا او زهاها. عين‌ حضرت‌، عين‌ حضرت‌ عضير. عضير از كنار يك‌ جمعيتي‌، يك‌ دهي‌ كه‌ همه‌ مرده‌ بودند عبور كرد گفت‌ كه‌ خدا چطور اينها را زنده‌ مي‌كنه‌، اينها همه‌ مخلوط‌ شده‌اند. گوشتهاشون‌ به‌ هم‌ مخلوط‌ شده‌. فاما طع‌ الله‌ مع‌ طعام‌ خدا صد سال‌ او را، و روح‌ را از بدنش‌ جدا كرد. الاغش‌ را هم‌ اونجا بسته‌ بود غذاش‌ را هم‌ اونجا گذاشته‌ بود وقتي‌ كه‌ بعد از صد سال‌ زنده‌اش‌ كرد، خداي‌ تعالي‌ بهش‌ فرمود كه‌ غذات‌ را نگاه‌ كن‌، غذاي‌ تو زودتر مي‌پوسه‌ و زودتر از بين‌ مي‌ره‌ و گنديده‌تر مي‌شه‌ غذا لم‌ يتصنه‌ اصلا دست‌ نخورده‌، حتي‌ هنوز گرمه‌، اگر غذاي‌ گرمي‌ بوده‌. لم‌ يتصنه‌. وانظر الي‌ حمارك‌. اين‌ الاغت‌ را يادته‌. او كه‌ دو  سه‌ روز بالاخره‌ بايد مي‌موند. اون‌ ببين‌ چطور زنده‌ مي‌شه‌. باد بلند شد و خاكها را از اطراف‌ بلند كرد و يك‌ جا متمركزشون‌ كرد و يك‌ مجسمة‌ الاغ‌ خاكي‌ درست‌ شد و بعد هم‌ خداي‌ تعالي‌ گوشت‌ و پوست‌ و استخوان‌ بر او دميد و يك‌ دفعه‌ الاغه‌ بلند شد حالا عر عر كرده‌ يا نكرده‌ ديگه‌ توي‌ روايت‌ من‌ نديدم‌. خدا بهش‌ نشون‌ داد. ببينيد صد سال‌ چقدر خوابيدي‌ آقا؟ يا نصف‌ روز، يا يك‌ روز. بالاتر از اين‌ جريان‌ اصحاب‌ كهف‌ را كه‌ ديگه‌ توي‌ سورة‌ كهف‌ همتون‌ خونديد. خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد كه‌ اينها را و كذلك‌ ليعلموا ان‌ وعد‌ الله‌ حق‌. ما اينها بلندشون‌ كرديم‌ از خواب‌ تا اين‌ كه‌ بدونند وعدة‌ خدا براي‌ قيامت‌ حقه‌. اصلا مسئلة‌ قيامت‌ مطرح‌ بود كه‌ اينها را بيدارشون‌ كرد. وجه‌ شبه‌، خوب‌ دقت‌ كنيد من‌ يك‌ خرده‌ مي‌خوام‌  اينها به‌ عنوان‌ درس‌ باشه‌. خوب‌ متوجه‌ باشيد چند روز قبل‌ به‌ بعضي‌ از رفقا مي‌گفتم‌ مطالبي‌ كه‌ من‌ عرض‌ مي‌كنم‌ جنبة‌ كليد داره‌ اگر دل‌ بديد خيلي‌ مطالب‌ گيرتون‌ مي‌ياد. خوب‌ دقت‌ كنيد. خواب‌ را تشبيه‌ به‌ مرگ‌ كردند. هيچ‌ دليلي‌ نداره‌ كه‌ خواب‌ شبيه‌ به‌ مرگ‌ باشه‌. جز زود گذشتنش‌. جز اين‌ كه‌ زمان‌ را انسان‌ درك‌ نمي‌كنه‌. سيصد سال‌ با يك‌ ساعت‌ براي‌ اصحاب‌ كهف‌ فرقي‌ نمي‌كرد. صد سال‌ با يك‌ ساعت‌ با نصف‌ روز براي‌ عضير فرق‌ نمي‌كرد. لازم‌ نيست‌ شما به‌ قضاياي‌ گذشتگان‌ توجه‌ كنيد نصف‌ شب‌ كه‌ خوابيديد  ساعت‌ دور و برتون‌ نباشه‌، وقتي‌ پامي‌ شيد مي‌گيد چند ساعت‌ خوابيديد. چقدر خوابيديد. هيچ‌ به‌ ذهنتون‌ زمان‌ نمي‌ياد. مردن‌ هم‌ همينه‌. يعني‌ شما مرديد. شما كه‌ مي‌گم‌ به‌ اصطلاح‌ محبت‌ بهتون‌ كرده‌ باشم‌. اگر كسي‌ مرد، اين‌ شخص‌ روز قيامت‌ كه‌ بلند مي‌شه‌ فكر مي‌كنه‌ همان‌ يك‌ لحظة‌ قبر مرده‌. اين‌ را هم‌ بدونيد. لذا در روايات‌ زيادبه‌ عالم‌ برزخ‌ توجه‌ نشده‌.

 افرادي‌ كه‌ بد عملند و بسيار بد عمل‌ هستند يعني‌ قدر مسلمشون‌ معاندينند دشمن‌ خدا و دينند. مشركينند. اينها دير برشون‌ مي‌گذره‌. يعني‌ باز زمان‌ نمي‌گذره‌ها ديرتر از حد خودش‌ مي‌گذره‌. و اولياء خدا و دشمنان‌ دين‌ دو بعد دارند. يعني‌ مرگشون‌ هم‌ مي‌تونند در عالم‌ بالا باشند با شهدا و صديقين‌ هم‌ مي‌تونند بيان‌ در كرة‌ زمين‌ با ما حرف‌ بزنند. اختيار هم‌ دست‌ خودشونه‌. بعضيهاشون‌ مثل‌ دنيا منتظر بودند برن‌ خونه‌ روي‌ تخت‌ دراز بكشند، استراحت‌ طلب‌ بودند اونها شايد از اونجا پايين‌ نيان‌. اما يك‌ عده‌ فعالند. بريم‌ ببينيم‌ قوم‌ و خويشها چي‌ شدند. پسرم‌ راه‌ حق‌ را پيش‌ گرفته‌ يا نه‌؟ دخترم‌ چه‌ كرد؟ دامادام‌ چه‌ كرد؟ اقوامم‌ چه‌ كردند؟ خلاصه‌ اينها اين‌ حالات‌ را دارند مي‌يان‌ ارتباط‌ برقرار مي‌كنند. و كفار هم‌ مشركين‌ هم‌ همين‌ طورند. يعني‌ اونها البته‌ توي‌ همين‌ بدن‌ بعضيهاشون‌ كه‌ خيلي‌ بدند معذب‌ مي‌شن‌. منتهي‌ با يك‌ عذابهاي‌ درناكي‌ كه‌ انسان‌ وقتي‌ كه‌ مي‌شنوه‌ از روايات‌ خيلي‌ پشتش‌ مي‌لرزه‌. به‌ محمد ابن‌ ابي‌ بكر علي‌ ابن‌ بيطالب‌ فرمود برو در فلان‌ قبرستان‌ پدرت‌ اونجاست‌ ازش‌ بپرس‌ كه‌ امانت‌ را چكار كردي‌؟ يا به‌ صورت‌ حيوانات‌ خيلي‌ كثيف‌ يا به‌ صورت‌ مورچه‌اي‌ كه‌ كشته‌ نمي‌شه‌، آخه‌ مورچه‌ پاي‌ انسان‌ بره‌ روش‌ كشته‌ مي‌شه‌ تمام‌ مي‌شه‌. اما كشته‌ نمي‌شه‌. اينها هم‌ با اين‌ نحوه‌ در بدن‌ و طولاني‌ اون‌ هم‌. شما اين‌ را بدونيد زمان‌ بر آدمهاي‌ بزرگ‌ زودتر مي‌گذره‌. تا باز بچه‌ها و بر حيوانات‌ بزرگ‌ زودتر مي‌گذره‌ تا بر حيوانات‌ كوچك‌. يك‌ پشه‌ ممكنه‌ يك‌ شبانه‌ روز بيشتر عمرش‌ نباشه‌ ولي‌ به‌ اندازة‌ صد سال‌ ما عمر كرده‌، يعني‌ اينجوري‌ فكر مي‌كنه‌. يك‌ مورچه‌ ممكنه‌ يك‌ سالي‌ بيشتر عمرش‌ نباشه‌ ولي‌ خيال‌ مي‌كنه‌ خيلي‌ طولاني‌ شده‌ عمرش‌. اين‌ را بدونيد اين‌ زمانها اينجوريه‌. اين‌ انسان‌ متكبري‌ را به‌ صورت‌ مثلا متكبر كه‌ در مقابل‌ پروردگار تكبر داره‌ به‌ صورت‌ مورچه‌ خدا قرارش‌ داده‌ ولش‌ كرده‌. حالا لاي‌ جمعيت‌ ولش‌ كرده‌ باشه‌ كه‌ هر لحظه‌ لگد مي‌كوبند روي‌ سرش‌ و او باز بلند مي‌شه‌ راه‌ مي‌افته‌. همة‌ فهم‌ و شعوري‌ هم‌ كه‌ در زمان‌ حياتش‌، طبعا فهم‌ و شعور زيادي‌ نداشته‌ كه‌ راه‌ كج‌ را انتخاب‌ كرده‌. اين‌ هر چه‌ داشته‌ در همانجا در همان‌ حال‌ كوچكي‌ مورچگي‌ داره‌. در همان‌ حال‌ سگ‌ بودن‌ داره‌ توي‌ قبرستان‌ مي‌گه‌ ديدم‌ يك‌ سگي‌ كه‌ همة‌ سگها بهش‌ حمله‌ مي‌كردند. تمام‌ بدنش‌ زخم‌، موهاش‌ ريخته‌ گفتند اين‌ پدرته‌. خوب‌ امانت‌ را چكار كردي‌. گفتش‌ كه‌ فلان‌ جا گذاشتم‌ اما اگر مي‌خواي‌ به‌ روزگار من‌ نيافتي‌ دست‌ از دامن‌ علي‌ بن‌ ابيطالب‌ از اين‌ صراط‌ مستقيم‌ نكش‌. بله‌. اين‌ هم‌ پس‌ دو بعد دارند يك‌ عده‌ روحشون‌ در عذابه‌ يك‌ عده‌ هم‌ با بدن‌ در عذابند. اينها اولياء خدا هم‌ با بدن‌ در نعمت‌ هستند در رفاه‌، يك‌ عده‌ هم‌ هستند كه‌ عرض‌ كردم‌ اهل‌ تزكية‌ نفس‌ هستند بدنشوت‌ را دفن‌ مي‌كنند روحشون‌ هم‌ يك‌ حالت‌ بيهوشي‌ بهش‌ دست‌ مي‌ده‌ روز قيامت‌ هم‌ بلند مي‌شد و خوب‌ اينجا اوله‌ كارشه‌. حتي‌ كساني‌ هستند كه‌ مشكلاتي‌ دارند كه‌ نمي‌شه‌ در، نمي‌شه‌ اونها را ببرن‌ به‌ آسمان‌ چهارم‌ و در محضر شهدا و صديقين‌ و اينها، مشكلاتي‌ دارند. اينها را يك‌ آمپولي‌ بهش‌ مي‌زنند حالا بخواب‌. روز قيامت‌ زودتر تو را رد مي‌كنيم‌ كه‌ بري‌ مثلا براي‌ بهشت‌. اما اين‌ دسته‌ از اولياء خدا. اين‌ دسته‌اي‌ كه‌ انشاءالله‌، من‌ نمي‌دونم‌ مي‌ترسم‌ مشمول‌ اين‌ آية‌ شريفه‌ بشم‌ البته‌ با بي‌ لياقتي‌ كامل‌ كه‌ حريص‌ عليكم‌. يك‌ حرصي‌ انسان‌ داره‌ كه‌ همة‌ شماها انشاء الله‌ جزء اون‌ دسته‌ باشيد.

 اما خيلي‌ قيمت‌ داره‌ها. انسان‌ تا مرد چشمش‌ را باز كنه‌ ببينه‌ دوازده‌ امام‌ دور و برش‌ نشسته‌اند. تمام‌ انبياء هستند. نه‌ اين‌ كه‌ ملاقات‌، خوب‌ با اينها ملاقات‌ مي‌كنه‌ و بعد هر كي‌ عند ربهم‌ يرزقون‌ با اينها زندگي‌ مي‌كنند. شب‌ و روز دارند. هم‌ خونه‌اند. حالا نمي‌دونند كي‌ مي‌شه‌. شما فرض‌ كنيد كه‌ از تو تهران‌ پر غوغا بلندتون‌ بكنند ببرنتون‌ يك‌ جايي‌ كه‌ همه‌ شما را دوست‌ دارند. همه‌ مي‌خوانتون‌. هر كس‌ را مي‌بينيد چشمتون‌ روشن‌ مي‌شه‌ با ديدنش‌. خيلي‌ عجيبه‌. يك‌ همچين‌ جايي‌ بريد. ما (قطع‌ نوار) براي‌ فاطمة‌ زهرا چيه‌؟ مي‌دونيد براي‌ چيه‌؟ براي‌ اين‌ كه‌ چرا ما اينقدر بي‌ لياقت‌ باشيم‌ كه‌ عايشه‌ را هشتاد سال‌ تو خودمون‌ نگه‌ داريم‌ فاطمة‌ زهرا را هيجده‌ سال‌ بيشتر نتونيم‌ نگه‌ داريم‌. والا فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها كه‌ خوشحال‌ شد وقتي‌ كه‌ پيغمبر بهش‌ فرمود تو اول‌ كسي‌ هستي‌ كه‌ از اهل‌ بيت‌ من‌ به‌ من‌ ملحق‌ مي‌شي‌. او خوشحال‌ بود. چرا ماها پس‌ براي‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها گريه‌ مي‌كنيم‌. همين‌ عبارت‌ كه‌ المظلومه‌. مظلومه‌ يعني‌ چي‌، يعني‌ يك‌ ظالمي‌ بوده‌، چرا ماها بايد نسبت‌ به‌ فاطمة‌ زهرا ظالم‌ باشيم‌؟ چرا من‌ و شما خو گرفتيم‌ با اين‌ افرادي‌ كه‌ اينطوري‌ هستند در دنيا زيادند از اينها. اگر يك‌ ميليارد جمعيت‌ مسلمانها باشه‌، هشتصد ميليونش‌ از همين‌ها هستند. چرا با اينها ما دوست‌ داشته‌ باشيم‌ مأنوس‌ باشيم‌. اينها ظالم‌ به‌ حضرت‌ زهرا بودند. المقهوره‌. مقهوره‌ يعني‌ چي‌؟ يعني‌ تحت‌ فشار قرار گرفتن‌. يعني‌ اگر يك‌ كسي‌ تحت‌ فشار يك‌ ظالمي‌ قرار گرفت‌ در خانه‌اش‌ را شكستند به‌ زور شوهرش‌ را برداشتند بردند در مسجد و حرفش‌ را گوش‌ نكردند و اين‌ مي‌شه‌ مقهوره‌. المقصورة‌ حقها. حقش‌ را غصب‌ كردند. و آتي‌ اذي‌ القربا، خداي‌ تعالي‌ مي‌فرمايد اي‌ پيغمبر تو به‌ ذي‌ القربايت‌ حقش‌ را بده‌. ذي‌ القرباي‌ پيغمبر فقط‌ فاطمة‌ زهرا در اون‌ روز بود. حقش‌ را گرفتند. اذيتش‌ كردند. الممنوعه ارثها. زمينه‌ سازي‌ كردند كه‌ بگن‌ حضرت‌ زهرا ارثش‌ را حق‌ نداره‌. منظور فدك‌ نبوده.

 فدك‌ هم‌ اونها مي‌دونستند كه‌ مال‌ حضرت‌ زهراست‌ و هم‌ همه‌ مي‌دونستند كه‌ پيغمبر به‌ او عنايت‌ كرده‌. مي‌خواستند همة‌ اموالش‌ را بگيرند. مي‌خواستند خانه‌اش‌ را بگيرند. تمام‌ اموال‌ فاطمة‌ زهرا را مصادره‌ مي‌كردند اگر اون‌ سخنراني‌ فاطمة‌ زهرا نبود كه‌ يابن‌ ابي‌ قهافه‌ اترس‌ اباك‌ و ارث‌ ابي‌ تو از بابات‌ ارث‌ مي‌بري‌ من‌ از پدرم‌ ارث‌ نبرم‌. سخنراني‌ فاطمة‌ زهرا تأثير داشت‌ كه‌ ارثي‌ كه‌ از پدرش‌ رسيده‌ بود ازش‌ نگرفتند. لذا روزي‌ كه‌ فاطمة‌ زهرا از دار دنيا رفت‌ هفت‌ پارچه‌ آبادي‌ داشت‌ كه‌ به‌ حضرت‌ امام‌ حسن‌ مجتبي‌ توليتش‌ را سپرد والا فدك‌ كه‌ ارث‌ نبود. فدك‌ مال‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها بود. اين‌ جملة‌ بعدي‌ را من‌ نمي‌خوام‌ بگم‌. نمي‌تونم‌ هم‌ بخونم‌. اخيرا من‌ يك‌ حالي‌ پيدا كردم‌ نمي‌تونم‌ اين‌ روضه‌ها را هم‌ بخونم‌، هم‌ گوش‌ بدم‌ همين‌ ديشب‌ يكي‌ از دوستان‌ تو مجلس‌ گفته‌ بود كه‌ چادر حضرت‌ خاكي‌ بود. من‌ ناراحت‌ شدم‌. گفتم‌ اين‌ حرفها را نزنيد. نمي‌تونم‌ بشنوم‌، نمي‌تونم‌ بگم‌. مشكله‌. بعضي‌ مطالبش‌ كه‌ اصلا دروغه‌ بعضيهاش‌ حالا راست‌ هم‌ كه‌ باشه‌ آخه‌ شماها هم‌ فرزند فاطمة‌ زهرا هستيد مي‌تونيد بشنويد كه‌ مادرتون‌ فاطمة‌ زهرا سلام‌ الله‌ عليها باهاش‌ چنين‌ و چنان‌ كردند، اذيتش‌ كردند، كتكش‌ زدند. المظلوم‌ بعضها. السلام‌ علي‌ اول‌ مظلوم‌. علي‌ بن‌ ابيطالب‌ اول‌ مظلوم‌ عالمه‌. لعن‌ الله‌ قاتلها. خدا لعنت‌ كند آن‌ كسي‌ را كه‌ سبب‌ كشتن‌ فاطمة‌ زهرا شد. از امام‌ صادق‌ سؤال‌ كردند يابن‌ رسول‌ الله‌ علت‌ شهادت‌ مادرتون‌ زهرا چه‌ بود؟ فرمود ان‌ قنفذ مولا فلان‌. قنفذ غلام‌ فلانكس‌، همانطوري‌ كه‌ ايشان‌ گفتند ماهم‌ عرض‌ ميكنيم‌، با غلاف‌ شمشير آنچنان‌ به‌ بازوي‌ مادرم‌ فاطمه‌…

 وصيتنامه‌اي‌ بر همين‌ اساس‌ كه‌ مظلوم‌ است‌ و مي‌خواد ظالمين‌ اسلام‌ و ظالمين‌ به‌ پروردگار و ظالمين‌ به‌ پيغمبر را معرفي‌ كند، وصيتنامه‌اي‌ امروز علي‌ بن‌ ابيطالب‌ زير بستر فاطمة‌ زهرا پيدا كرد. نوشته‌ بود يا علي‌ هذا ما اوصت‌ به‌ فاطمه‌ بنت‌ محمد. اين‌ وصيتنامه‌اي‌ است‌ كه‌ فاطمه‌ دختر پيغمبر براي‌ تو مي‌نويسد. اشهد ان‌ لا اله‌ الا الله‌ وحده‌ لا شريك‌ له‌ و اشهد ان‌ ابي‌ عبده‌ و رسوله‌. يا علي‌! مي‌دونيد چي‌ مي‌خواد بگه‌؟ يا علي‌ غسلني‌ بالليل‌، كفني‌ بالليل‌، دفني‌ بالليل‌ و لا تعلم‌ احدا. شب‌ مرا غسل‌ بده‌، شب‌ مرا كفن‌ كن‌، شب‌ مرا به‌ خاك‌ بسپار و به‌ كسي‌ خبر نده‌. و اقراء ولدي‌ السلام‌ الي‌ يوم‌ القيامه‌. به‌ فرزندانم‌ تا روز قيامت‌ سلام‌ مرا برسان‌.

جهت دانلود و یا پخش آنلاین کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *