۱۱ ذی القعده ۱۴۲۱ قمری – میلاد امام رضا (علیه السلام)

1-خطبه:

اعوذ بالله من الشّيطان الرّجيم بسم الله الرّحمن الرّحيم الحمد لله و الصّلوة و السّلام علي رسول الله و علي آله آل الله لا سيّما علي بقيّة الله روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء و اللّعنة‌ الدّائمة علي اعدايهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدّين

 

2-عبارت قرآني آغازين:

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ. وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِي إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُو}هود/29.

 

3-تبريك ميلاد حضرت رضا عليه السلامو دعا:

ميلاد مسعود حضرت علي‎ بن موسي الرضا عليه الصلاة و السلام را به پيشگاه مقدس حضرت بقية الله ارواحنا فداه تبريك عرض مي‎كنيم و اميدواريم شما دوستان و ياران حجة ابن الحسنارواحنا فداه در اين روز و شب عزيز زير ساية آن حضرت همة زندگيتان با بركت و پر رحمت و با مغفرت برگزار شود و ان‎شاءالله روزي برسد كه چشممان به جمال مقدسش روشن شود.

 

4- هدف انبياء:

يكي از اهداف مقدس انبياء عظام اين بوده است كه مردم از گمراهي و كوري و بدبختي و ظلمت نجات پيدا كنند.

 

5- اولين پيامبر اولوالعزم و سطح رشد مردم اوليه:

 پيشگامتر از همة انبياء و اول پيغمبر اولو العزم حضرت نوح عليه السلام بوده.اين پيغمبر با عظمت كه اول پيغمبر اولو العزم است و در زمان آن حضرت جمعيتي تقريباً قابل توجه در كرة زمين پيدا شده و تصميم گرفته است اين پيغمبر اولو العزم كه مردم را به طرف خدا و لقاء پروردگار دعوت كند ولي متأسفانه هر چه به اول خلقت بشر نزديكتر بوده جهل و ناداني‎اش بيشتر بوده؛

 

6- معرفي سطح علم انسان اوليه از نظر قرآن و افكار بشري:

با اينكه پروردگار متعال اول انساني را كه خلق كرد همة علوم را به او تعليم داد كه بشر با جهل زندگي نكند، با علم و دانش زندگي كند‎. تجربياتش در امور زندگي مادي‎اش باشد، ولي حقايق را بايد حتماً درك كند.

به عكسِ آنچه كه متأسفانه در كتابهاي ما هم گفته شده كه بشر در روزگاري عصر حجري داشته و نادان محض بوده است و همة چيزها را با تجربة خودش درك كرده به عكسِ اين، قرآن بياني است كهوَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَاحضرت آدم همة حقايق را ياد گرفت، خدا به او تعليم داد و چون فردي بوده است تقريباً تنها با يك عده از فرزندانش نهايت در انتها

 

7- چرا حضرت آدم عليه السلام پيامبر اولو العزم نشد؟

و علاوه خدايتعالي در قرآن مي‎فرمايد:وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًاما براي او عزم و استقامتي كه لازمة يك پيغمبر اولو العزم است نديديم بخاطر همان لغزش مختصري كه در بهشت كرد و از شجره‎ي منهيّه خورد، ولي نوح كه

 

8- حضرت آدم مظهر مرحله توبه:

يكي از دوستان يك تحقيقي كرده بود و بد تحقيقي نبود، نسبتاً تحقيق خوبي بود كه حضرت آدم مظهر مرحله توبه بوده لذا بعد از جريان بهشت كه

 

A– معرفي بهشت حضرت آدم:

اين بهشتي بوده، بهشت خلد نبوده، باغي بوده، جنّتي بوده آن هم موقت به او داده بودند مثل كسي كه وارد يك شهري مي‎شود تا خانه و زندگي براي خودش پيدا كند در يك باغي در يك هتلي به او جا مي‎دهند و غذاي مرتبي به او مي‎دهند و در آنجا زندگي مي‎كند، لباس مرتبي داشت غذا و زندگي خوبي داشت، شيطان آمد به اصطلاح ما او را فريب داد و بالاخره او را از بهشت زودتر از موعدي كه بنا بود بيرونش كرد

 

B– زمان توبه حضرت آدم از نظر وقوع و مدت:

و لذا از آن روز تا دويست سال در روايات دارد كه به توبه مشغول بود و اظهار ندامت مي‎كرد اولين مرحله‎ي سير الي الله را مي‎گذراند.

 

C– زمان مرحله توبه براي افراد بشر و نحوه آن:

اساس خلقت بشر بايد بر اين محور، بر اين برنامه انجام شود. يعني تمام افراد بشر به مجرد آن كه به حد تكليف مي‎رسند اگر لغزشي دارند، لغزشي داشته‎اند  استغفار كنند و اگر لغزش هم نداشته‎اند بايد توبه بكنند و به سوي خدا حركت كنند.

 

D– چرا توبه حضرت آدم دويست سال طول كشيده است:

 حضرت آدم(ع) اين كار را كرد. مشغول توبه شد نهايت چون معلم است، چون سرمشق است، شما اگر يك مدرسه‎اي رفته باشيد، بخواهيد تمرين خط بكنيد مي‎بينيد يك خطي را در سر صفحه يا روي تخته سياه نوشته‎اند، همه‎ي شاگرادان آن مكتب بايد مثل آن را بنويسند. البته آن معلم اول خيلي با دقت بيشتر با زحمت بيشتر با زمان بيشتر اين خط را مي‎نويسد.

بقيه از آنها آن توقع نيست، لازم نيست كه همه مثل او را بنويسند ولي بايد كوشش كنند حتي المقدور همان را بنويسند. حضرت آدم دويست سال مشغول توبه بود. استغفار مي‎كرد.

 

E– نحوه توبه حضرت آدم و رمز موفقيتش در اين امر:

حالا برنامه‎ي توبه‎اش چه بود، چگونه اشك مي‎ريخت، چگونه در خانه‎ي خدا تضرع و زاري مي‎كرد بماند؛ اجمالاً آخر كارش و امضاء توبه‎اش و تأييد تكميل اين برنامه‎اش به نام مقدس خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام انجام شد. يعني جبرئيل آمد در مقابلش نشست به او گفت بگو:يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحُسَنِ يَا قَديِمَ الْاِحْسَانِ بِحَقِّ الْحُسَيْنِاشكش جاري شد، نام مقدس ابي عبدالله (ع) را كه شنيد چشمش گريان شد. به جبرئيل فرمود كه چرا اين‎طوري شدم؟اين اسم مقدس چرا بايد من را اين طور تحت تاثير قرار بدهد. جبرئيل نشست جريان كربلا را براي حضرت آدم بيان كرد، حضرت آدم اشك ريخت كه در روايت داردمَنْ بَكَي اَوْ اَبْكَي اَوْ تَبَاكَيبراي سيد الشهداوَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُبه اين روايت من شخصًا معتقدم منتها گريه بايد بعد از توبه باشد. همانطوري كه شرمشق دهندة اوليه بشريت اين كار را كرد. توبه كرد، استغفار كرد بعد بر حسين بن علي گريه كرد بهشت بر او واجب شد.

 

9- حضرت نوح از ديدگاه مراحل تزكيه نفس:

اما حضرت نوح؛ حضرت نوح معلم استقامت است

 

10- فوايد و آثار استقامت:

استقامت در راه دين، در راه تزكيه‎ي نفس در هر يك از كارهائيكه شما بخواهيد صحيح انجام شود لازم است.استقامت انسان را محكم مي‎كند، متعهد مي‎كند. ما در برنامه‎هايمان شايد برنامه‎ي تعهد كم داشته باشيم و از همه چيز مهمتر است ولي اگر كسي استقامتش خوب باشد قطعاً متعهد هم خواهد بود يعني انسان وقتي داراي استقامت است كه متعهد باشد.

 

11- استقامت در تبليغ:

شما در حالات حضرت نوح(ع) دقت كنيد. حضرت نوح به صريح آيه‎ي شريفه‎ي قرآن كمتر از هزار ساللَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا  ظاهراً بايد قبل و بعد هم داشته باشد، در ميان قومش 950 سال، در بين آنها تبليغ مي‎كرد. ما اگر يك هفته بيائيم ببينيم كه جلسه‎ي تهران يكي دو نفري بيشتر باقي نمانده ممكن است هفته‎ي بعد نيائيم، بگوييم شما قدر داني نمي‎كنيد، مقيد نيستيد، درست برنامه‎ها را انجام نمي‎دهيد و سرد بشويم اما 950 سال خدا در قرآن مي‎فرمايد كه از قول حضرت نوح  إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا  هر چه شب و روز من اينها را دعوت به خدا مي‎كردم،  فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا ،  خواندن من و دعوت من آنها را جز فرار فايده‎ي ديگري نداشت، آن قدر اينها فاسدند خدايا كه نسلشان خراب شدهوَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا  اينها متولد نمي‎شود ازشان مگر كافر، فاجر، خدا هم قبول كرد لذا آن عذاب را بر آنها نازل فرمود بعد از 950 سال، بعد از دعوت 950 ساله، بعد از آنكه هر چه نيرو داشت حضرت نوح مصرف كرد پيرمردي شده ، 950 سال عمرش هست، در ميان مردم صحبت كرده، همان جمعيتي كه در كشتي سوار شدند همانها دست آورده‎ي حضرت نوح(ع) بودند. درباره‎ي اينها اين جمله را خداي‎تعالي مي‎فرمايد كه:وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًامن از شما مالي نميخواهم از شما چيزي نميخواهم.

 

A– يكي از راههاي مؤثر واقع شدن تبليغ:

يكي از راه‎هاي تأثير تبليغ همين است كه آنهائيكه بايد تحت تأثير تبليغ بايد واقع بشوند بدانند كه اين مبلِّغ پولي از انسان نميخواهد.

 

B– مزد فعاليت مبلغ دين:

لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِي إِلَّا عَلَى اللَّهِ.من بي‎مزد هم كار نمي‎كنم، اجر من با خداست

 

C– يكي از بهانه جويي هاي افراد ثروتمند در پذيرش رسالت انبيا:

وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُواآنهائي را كه ايمان آورده‎اند من طردشان نمي‎كنم.چون يك عده افراد مي‎گويند آقا، آنها نباشند تا ما باشيم! افرادي هستند مثلاً ثروتمند{كه مي‎گويند} آقا؛ يك عده افرادِ بي‎پول و بي‎ثروتي دور تو جمع شده‎اند، اينها مي‎خواهند به خدا برسند، آنها نباشند تا ما بيائيم. اين مسئله درباره‎ي همه انبياء بوده حتي رسول اكرم(ص). عَبَسَ وَتَوَلَّى أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى،  پيغمبر اكرم(ص) نشسته با يك عده از كفار قريش و از بني اميه دارد صحبت مي‎كند حرف مي زند من جمله عثمان بن عُفّان قبل از اينكه به ظاهر مسلمان بشود خدمت پيغمبر(ص) با يك لباس فاخر آمده نشسته. عبدالله بن ام مكتوم كه مؤذن پيغمبر اكرم(ص) است از در وارد شد چون چشمش نابينا بود، طبعًا آدم نابينا ديگر حالاحساب نمي‎كند كه يك ثروتمند با لباس فاخر اينجا نشسته. آمد كنار عثمان نشست. عثمان لباسش را جمع كرد، رويش را از او گرداند، صورت درهم كشيد؛ خدا با عتاب شديديعَبَسَ وَتَوَلَّى، صورت در هم كشيد و روگرداند،أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى

 

D– ملاك ارزشمندي انسان:

وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى ،ارزش انسان به پاكي است، ارزش انسان به تزكيه‌ي‌نفس است، تو چه مي‌‌فهمي؟ شايد اين نابينا تزكيه شده . توي ثروتمندي كه ، ثروت به درد شخصيّت انسان كه نمي‌خورد. در اطراف پيغمبر (ص) هم اينها بودند. با زحمت مسلمان شدندبعضي‌هايشان ، بعضي‌هايشان هم كه با سياست مسلمان شدند.

 

12- شناخت شجره طيبه و شجره خبيثه و آثار استفاده از آنها:

شما در زيارت جامعه‌ي كبيره مي‌‌خوانيد كه ما از«جِبْت و طاغوت» بيزاريم «و الشياطين و حزبهم» جزب اينها كه از ساير روايات استفاده مي‌‌شود كه شياطين بني‌اميّه بودند كه اوّلِ آنها عثمان بن عُفّان است. شما فكر نكنيد كه بني‌هاشم با بني‌اميّه يك دشمني خاصّي داشتند، هر چه بني‌هاشم كه پيغمبراكرم (ص) در رأس آنهاست و حضرت هاشم )ع(جدّ آنها است پرارزشند و شجره‌ي طيّبه هستند، تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ  نه اينكه فقط يك نژادپرستي باشد، اين شجره‌ي طيّبهتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ ،به خاطر اين شجره‌ طيّبه شده، شجره‌ي طيّبه يعني درخت پاك و پاكيزه‌اي كهأَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ،اصلش و ريشه‌اش در اعماق زمين محكم خودش را نگاه داشته و شاخه‌هايش در آسمان قرار گرفته و هر كس مراجعه كند در هر زمان و هر وقت از آن درخت استفاده مي‌‌كند به خاطر استفاده‌اش به مردم، به خاطر علم علي‌بن ابيطالب )ع(، به خاطر حقيقتي كه پيغمبراكرم (ص) دارد، به خاطر علمي كه حضرت علي بن موسي الرضاعليه الصلاة و السلامدارد كه عالم آل محمّدصلي الله عليه و آله و سلماست يك توصيه تان مي كنم اگر خواستيد صلوات بفرستيد يا اصلاً آهسته زير لب صلوات بفرستيد همه‌تان، يا اگر بلند فرستاديد چون جنبه‌ي شعار دارد همه‌تان باهم بلند صلوات بفرستيد اين شجره‌ي طيّبه به خاطرتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ، خيلي اين به اصطلاح لطيف است، دقّت كنيد، هر كس مفيد باشد براي مردم در هر زمان و با هر مراجعه انسان يك فايده‌اي از آن شخص ببرد چه از طريق مثلاً تلفن، چه از طريق نوشته‌ها، چه از طريق گفتارها، من غالباًبه دوستانم اين سفارش را كرده‌ام و به‌‌ حمدالله خداي تعالي لطف كرده به نتيجه هم رسيده كه آقايان هم گوينده باشيد و هم نويسنده، فرق هم نمي‌كند روحاني باشد يا غير روحاني، هر كس به اندازه‌ي بضاعت خودش كهتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍباشيد، مخصوصاً كتاب، شما كتاب را توي اتاقتان داريد، بالاي تختخواب‌تان، خوابتان نمي‌برد دست دراز مي‌‌كنيد  از اين شجره‌ي طيّبه مي‌‌خواهيد يك استفاده‌اي بكنيد يك صفحه كتاب مي‌‌خوانيد اين يعنيتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ ،هر وقت بخواهيد و هر موقع كه بخواهيد.

كتاب در مرحله‌ي اول است. بحمدالله دوستانمان ،خُب نويسندگاني الحمد لله در مجلس داريم كه مايع افتخار اند،تعارف ندارد شماها بهتر از من مي‌‌دانيد، شايد من دقيق كتابهاي مثل كتابهاي آقاي رفيعي و آقاي نعمتي و آقاي مسعودي و دوستاني كه ديگر الحمد نويسندگاني كه هستند شايد من دقيق نخوانده باشم يا حوصله نكرده باشم كه اين هم نقصي است براي من، ولي شماها يقيناّ بهتر از من‌ خوانده‌ايد مي‌‌دانيد اين كتابها، اين نوشتجات چقدر ارزش دارد. شما هر موقع دست ببريد دو زانو بنشيند مؤدب ، رو به قبله قرآن را باز كنيدتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ

 

13- انسان بايد ذائقة معنوي خود را اصلاح كند:

مي‌‌بينيد يك رزق معنوي از قرآن استفاده مي‌‌كنيد. مي‌‌بينيد از كتاب تفسير يك رزق معنوي استفاده مي‌‌كنيد، منتهي حواستان جمع درخت‌هايي هست كه اگر يك ميوه از آن بچينيد آن چنان ذائقه‌تان را تلخ مي‌‌كند اگر ذائقه داشته باشيد، اگر درك داشته باشيد آن چنان تلختان مي‌‌كند كه تا چند روز ذائقه‌تان تلخ است. هر كتابي كه زير سايه‌ي قرآن و روايات نوشته شده باشد جزو شجره‌ي طيّبه است ولو صاحبش غير سيّد باشد.  وهر كتابي كه از گفتار دانشمندان غيرمسلمان يا مسلمان‌نما ولي جداي از آيات و قرآن و روايات نوشته شده باشد اين شجره‌ي خبيثه است كه ذائقه‌تان را تلخ مي‌‌كند. حنزل كه به اصطلاح مي گويند هندوانه‌ي ابوجهل حالا نمي دانم در مشهد ما اينرا مي گوينديا همه جا اين را مي گويند اگر ديده باشيد من در قسمت‌هاي خوزستان ديده‌ام اين شبيه به هندوانه است و بزرگ هم گاهي مي‌‌شود شما بازش كنيد مثل اين است كه يك هندوانه را شما شكسته‌ايد. داخل آن قرمز، دانه‌ها هم همانطور امّا آن قدر تلخ است كه اگر كف پايتان آبش را بماليد بعضي‌ها مي‌‌گويند من تجربه نكرده ام ، مي گويند كه دهان انسان تلخ مي‌‌شود. به خدا قسم آقايان در زماني واقع شده‌ايم كه نوشته‌هايي، كتابهايي هست كه اگر به هر جاي بدن شما حتي بخورد ذائقه‌تان تلخ مي‌‌شود اگر ذائقه داشته باشيد، البته گاهي انسان ذائقه ندراد، انسان يك قدري برگ درخت عنّاب را بجويد بعد قند را بگذاريد به دهانتان با سنگ هيچ فرق نمي‌كند تا آب برگ درخت عنّاب توي دهانتان هست اين قند و سنگ و هر چيزي كه داراي يك مزّه‌اي باشد مزّه ندارد ذائقه‌تان را براي يك مدّت موقّت خنثي مي‌‌كند. آن قدر بعضي افراد ذائقه‌شان خنثي است، ذائقه ندارد كه برايشان فرق نمي‌كند كه يك كتاب بخوانند آنها را به جهنم ببرد و كتابي بخوانند كه آنها را به بهشت ببرد.

 

14-ميزان در تشخيص كتاب خوب:

حالا شما مي‌‌گوئيد كه ما از كجا بفهميم حالا ما كه ذائقه نداريم ما كه شما مي گوييد فلان چطور بفهميم كه اين كتاب تلخ است يا شيرين؟ من براي شما امشب ميزاني عرض مي كنم و مقياسي عرض مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنم؛ آن ميزان مي دانيد چي هست؟ خوب يادتان باشد به خدا قسم اگر توجه نكيند روز قيامت در دادگاه عدل الهي محاكمه‌تان مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنم، خودم محاكمه‌تان مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنم و غير از اين هم كه مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گويم نيست، اگر مسلمانيد. هر كتابي كه زير سايه‌ي روايات و آيات قرآن نوشته شده باشد و همان مضامين را منتقل كرده باشد و نهايت يك مقدار توضيح داده باشد اين كتاب شجره‌ي طيّبه استتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ  شيرين است، تو ذائقه هم نداشته باشي بدان شيرين است، مفيد است، تو ذائقه نداشته باشي مسئله‌اي نيست. به تو رشد مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. امّا اگر غير از اين باشد ما اگر گفتيم امام صادق )ع(اين طوري فرموده شما خوب بسيار خوب، اما اگر گفتم سقراط و افلاطون اين حرفها را زده‌اند عجب آقا ماشا‌الله از سقراط وافلاطون هم مطالبي بلد است و حرف را فوراً يادداشت مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنيد، فوراً در دل مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌سپاريد، اين جور نباشيد. بزرگتريننستجيرُباللهكه اين جوربخواهم حرف بزنم بزرگترين و پر عظمت‌ترين سقراطها و دانشمندان و بزرگاني مثل افلاطون‌ها و فيثاغورثها و امثال اينها بايد بيايند اگر بخواهند چيز ياد بگيرند در مقابل امام صادق )ع(و علي بن موسي الرضا )ع(زانو بزنند. حرف را اگر ساده گفتند شما فكر مي‌‌كنيد جنبه‌ي علمي ندارد؟

تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ  محسوس انسان است، حالا اين جنبه‌ي مُلكي اش هست كه مي‌‌‌گويم كتاب را برداريد هر وقت و استفاده كنيد.

 

15- چه كسي از ملكوت شجرة طيبه بهره مند مي شود :

يك جنبه‌ي ملكوتي دارد كه متأسفانه مجلس مقتضي نيست كه درباره‌ي آن بخشش صحبت كنم، اجمالاً آن كسي كه با خدا مأنوس است، تزكيه‌ي نفس كرده و مراحل تزكيه‌ي نفس را گذرانده خدا دل دلش، دلش متعلّق به خدا، آنجا حتّي چشم كه باز مي‌‌كند و مي‌‌گويد يا الله مي‌‌بيند رحمت پروردگار ،حكمت پروردگار در دلش وارد مي‌‌شود. ان شا‌ءالله كوشش بكنيد ظرف دلتان را پاك بكيند تا از اين بهشت پر نعمت كه درختانش مثل درخت طوبي است همه جور ميوه دارد همه نوع نعمت دارد از اين استفاده كنيد.لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ ،نه به طرف شرق برويد و نه به طرف غرب. نه به علما‌ء غرب توجّه كنيد و نه به علماي شرق، اكثر علماي اهل‌سنت شرقي بودند و دانشمندان و فلاسفه هم اكثراً غربي بودندلَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ مَنْ يَشاء‌آنهائي كه مي‌‌فهمند فهميدند من چه عرض كردم و خدا مي‌‌داند جز وظيفه ام، چيز ديگري نبود كه اين عرايض را عرض كنم، آنهائي كه فهميدند و درك كردند متوجّه شدند كه منظورم چيست. جايي نرويد با هيچ كتابي آشنا نشويد جز قرآن و روايات و اين كلمه‌ي طيّبه كهأَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ

 

16- فرق شجرة طيبه با شجرة خبيثه:

اين شجره‌ي طيّبه‌اي كهتُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍاين شجره‌ي طيّبه با شجره‌ي خبيثه يا شجره‌ي ملعونه خيلي منافات دارد. نمي‌توانند با هم زندگي كنند. از نظر ملكي پدرشان اُميّه است، دشمن پيغمبر و فرزندانش بني‌اميّه‌اند كهاللّهمَّ الْعَنْ بَني اُمَيَّةَ قاطِبَةً،قاطبه‌شان ملعونند و شجره‌ي خبيثه.است.

 

17- معرفي شجره خبيثه:

اين شجره‌ي خبيثه اين طور خداي‌تعالي در قرآن مَثَل مي‌‌زند كه مثلِ يك گياهي روي سنگ يك مقداري خاك جمع شده. اين گياه ريشه‌اش آمده روي سنگ، و يك باران و بادي كه مي‌‌وزد اين ريشه‌ها مي‌‌ريزد آن طرف و از بين مي‌رود

 

18- نابودي بني اميه به دست امام زمان (ارواحنا فداه):

و ان شاء الله خواهيد ديد كه چگونه بني‌اميّه از بين خواهند رفت كه يك نفر شايد از آنها باقي مانده باشد از نظر ظاهر كه حكومت را بخواهد در دست بگيرد و آن عثمان بن عنبسه است، سفياني است، مي‌‌آيد با امام زمان )ع(آن مظهر قدرت، آن مظهر نور مبارزه كند و آن هشت ماهي كه باقي مانده شايد هم حكومت كند و ان شاءالله جزء وعيدها است چون آن را هم خداي‌تعالي به او اجازه نمي‌دهد كه حكومت كند و در مقابل حضرت ولي‌عصر(ارواحنافداه)كه شجره‌ي طيّبة جهاني است،

 

19- ظلم شجره خبيثه بر تمام عالم است:

آخر اين شجره‌هايي كه بودند اين درختان طيّبه‌اي كه بودند خدا لعنت كند دشمنان خاندان عصمت را، همان شجره‌ي خبيثه را، همان جمعي كه پيغمبراكرم (ص) به شكل بوزينه آنها را ديد كه بر منبرش بالا مي‌‌روند آنها نگذاشتند اين درخت كاملاً در تمام عالم، در تمام كره‌ي زمين شاخه‌هايش را برساند و سايه بيندازد و همه را مورد رحمت قرار بدهد. اگر چه كارشان را انجام داده‌اند، كلماتشان را گفتند ولي آمدند شاخ و برگ را زدند، خاندان عصمت و طهارت را تحت فشار قرار دادند حتّي علي‌بن موسي الرضا )ع(كه عالم آل محمّد است ايشان را خيلي خواستند به او افتخار به اصطلاح بدهند وليعهد مأمون شد و مي‌‌دانيد كه چقدر حضرت ناراحت و ناراضي بود يك كسي مي‌‌گفت كه اهل سنت اينها به علي بن ابيطالب )ع(علاقه دارند، دوست علي بن ابيطالبند. من يك جمله‌اي به او گفتم. گفتم اگر يك بي‌سوادِ فاسقِ فاجري را داشته باشيد، يك مجتهد كامل اعلمِ كره‌ي زمين را هم كنارش گذاشته باشيد، اين مثال است كه خيلي مسئله از اين هم {بالاتر است}، شما بگوئيد اول اون بعد اين، اول او را من دوست دارم بعد اين را، اول اطاعت او را مي‌‌كنم بعد اطاعت اين را. اين فحش و جسارت به آن عالِمِ بزرگ نيست؟ تا چه برسد به علي )ع(و ديگران. لذا هميشه در دستگاه‌هاي مختلف انبياء (ع) يك عدّه بودند كه اينها مزاحم بودند. بايد بگوئيم خوش به حال حضرت نوح )ع(كه همه را غرق كرد، كلك را كند.

 

20- معناي «ما اذي نبي مثل ما اذيت»:

 و مثل پيغمبراكرم (ص) نبود كه بفرمايدما اُذي نَبيّ مِثْلُ ما اوذيت،پيغمبر مهربان،رحمةٌ للعالمين،حاضر نيست كه يك نفر كوچك‌ترين ناراحتي به او برسد،عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ، عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْاين مربوط به همه‌ي مردم است. يك كسي ناراحتي جزئي داشته باشد همين الان شما تجربه كنيد هر ناراحتي كه داشتيد به پيغمبراكرم (ص) مراجعه كنيد پيغمبر(ص) برايش سخت است كه ناراحتي تو را ببيند مگر خدا مصلحت بداند.فاطمه‌ي زهرا سلام الله عليهاسخت است برايش كه ناراحتي شما را ببيند، حضرت نوح )ع(همه را غرق كرد بعد آمد راحت؛ كه هر پيغمبري كه بيشتر توانست پاي امّتش صبر بكند و بيشتر به آنها محبّت كرد عظيم‌تر و اولوالعزم‌تر شد. تازه حالا حضرت نوح )ع(خيلي صبر كرده امّا پيغمبر خاتم، پيغمبر اكرم (ص) مي‌‌‌داند كه ابن زياد چه خواهد كرد؛ پيغمبر اكرم (ص) مي‌‌داند كه معاويه چه خواهد كرد؛ مي‌‌داند كه عثمان چه شجره‌اي است و چه كساني را پر و بال مي‌‌دهد كه فرزندانش را اين طور قلع و قمع بكنند، امّا در عين حال صبر مي‌‌كند، مي‌گويد ما اُذي نَبيّ مِثْلُ، روزي صد مرتبه انسان را بكشند آسان‌تر است از اين كه با كسي انسان بنشيند كه بداند اين شخص در به پهلوي فاطمه زهرا (س) مي‌‌زند.اين شخص حسينش را مي‌‌كشد، اين شخص زهر به حسن بن علي )ع(مي‌‌دهد و او يتململ تململ السليم اين معني ما اُذي نَبيّ مِثْلُ ما اوذيت،است. يك انسان، ماها خبر نداريم از بدي‌ها افراد ولي پيغمبر (ص) كه قلب عالم امكان است مي‌‌داند كه بر حسين بن علي )ع(همين ابن زياد و زياد بن ابيه و معاويه و امثال اينها چه مي‌‌كنند، مي‌‌داند.

 

21-پيامبر رحمت:

لذا از طرف پروردگار دستور داده شده مدارا كن.وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ ، اي پيغمبر ما تو را نفرستاديم مگر براي رحمت براي همه عالمين حتّي شامل اوّلي و دوّمي و عثمان و معاويه و همه مي‌‌شود. تو با همه محبّت كن، تو با همه بنشين، هيچ كس را نفرين نكن و نكرد. و استقامت كرد. فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَدر دو آيه از قرآن خداي‌تعالي به او مي‌‌فرمايد كه استقامت كن و استقامت هم كرد.

 

22- الگوي اهل تزكيه نفس:

وَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌبراي شما اهل تزكيه‌ي نفس هم در مقابل پيغمبر، پيغمبر (ص) را الگوي خودتان و خودتان را الگوي حضرت قرار دهيد. همان طوري كه پيغمبر (ص) بوده شما هم بايد باشيد، همان شرح صدري كه پيغمبراكرم (ص) داشته ولو اينكه ما لايق نيستيم، آن صدر را نداريم تا شرحش باشد امّا بايد شرح صدر داشته باشيم. لذا حضرت نوح )ع(در آيه‌ي شريفه {مي‌‌فرمايد} وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا همان چند نفري كه آمده‌اند آن قدر مهربان است كه اينها را طرد نمي‌كند، شايد  صد تا اشكال هم كارشان داشت.إِنَّهُمْ مُلَاقُوا رَبِّهِمْاينهايي كه ايمان آورده‌اند به من اينها خدا را ملاقات مي‌‌كنند.

 

23- تشرف يافتگان حقيقي:

اگر بدانيد لذّت ملاقات پروردگار چيست، يك لحظه به هيچ لذّتي در دنيا فكر نمي‌كنيد. متأسفانه چه كنيم، خداي‌تعالي ما را مبتلا،يعني مبتلا به معني امتحان تا براي امتحان ما به اين در و ديوار و زر و زيور و مال واولاد و اينها مبتلايمان كرده، امتحان‌مان مي‌‌كند.إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ ، أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌامتحانِ شماست، مستقل با زن و فرزند و مالِ دنيا روبرو مي‌‌شويد يا به خاطر خدا؟ خدا و مال و زن و فرزند؟ يا زن و فرزند و مال و خدا؟ كدام يكي؟ واي به حال آن كسي كه يعني بزرگترين توهين را به خدا كرده كه بگويد زن و فرزند و مالِ دنيا و خدا. امّا چه خوب است آن كسي كه بگويد خدا و زن و فرزند و مال و بهشت و حتّي تمام خوبي‌ها. اين طور باشيد، بگوئيد خدايا تو را من مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم، ضمنش زن و فرزند و مال دنيا هم شد، شد. نشد، نشد. هم عملاً بايد اين طور بود هم فكراً و اعتقاداً. خوشا به حال آنهائي كه اين كار را بكند آن وقت .إِنَّهُمْ مُلَاقُوا رَبِّهِمْحالارَبّدر اينجا به چه معني است؟ حالا اقلاً اين طوري توضيح بدهيم كهرَبّشان، رَبُّ الارْضِ امامُ الارَضِبه اين نكته رسيديد كه اگر مي‌‌‌‌‌‌‌خواهيد امام زمانتان را ملاقات كنيد بايد بگوئيد خدا و زن و فرزند و مال. اين طور ‌بايد بود اينجا .»مُلاقُوا«ملاقات مي‌‌‌‌‌‌كنند»رَبِّهم«، امّا يك عده هستند كه

 

24- خودتان را به نفهمي نزنيد:

اين جمله‌ي حضرت نوح(ع) هم خيلي جالب است، يعني آيه‌ي قرآن است وَلَكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ولي من شما را مي‌‌‌بينم كه مردمي هستيد كه خودتان را به نفهمي زده‌ايد. آخر آدم گاهي نفهم است و گاهي خودش را به نفهمي مي‌‌‌زند، انسان خودش را جاهل معرفي {مي‌‌‌كند} ما چه كار داريم؟ عيسي به دين خود، موسي به دين خود. بعضي‌هايشان هم كه آنقدر بي‌سوادند كه مي‌‌‌‌گويند جا به جا كَنَعْبُدُ جابه جا كَنَسْتعَين اصلاً من نمي‌فهم معنايش {چيست}؟حيَّ علي خَيْرِ الْعَمَلِبعد هم خودشان ترجمه مي‌‌كنند كه هر كس به عمل خودش،حيَّ علي خَيْرِ الْعَمَلِمعنايش اين نيست، ما چه كار داريم، امر به معروف نمي‌كنيم نهي از منكر نمي‌كنيم، وَلَكِنِّي أَرَاكُمْاين را امام زمان شما به شما نگويد كوشش كنيد نگويد، يك وقت نگويد وَ اِنّي أَراكَچون اينجا ديگر «كَ» مي‌‌شود. اي سالك الي الله، اي كسي كه همه جور ادّعا داري وَ اِنِّي اَرَاكَقَومًايا ِمن قَومٍتَجهَلُون خودتان را به نفهمي نزنيد همه‌ي حقايق روشن است به خدا قسم آن قدر كه همين مَثَل شجره‌ي طيّبه و مَثَل شجره‌ي خبيثه روشن است خورشيد اين قدر روشن نيست ولي مردم خودشان را به نفهمي مي‌‌زنند تنها من و شما هم نيستيم يك شخصيّت‌ها، يك كساني كه آدم بهتش مي‌‌زند كه اين آقا با اين شخصيّت چرا اين قدر نافهم است؟!، چرا اين قدر نمي‌فهمد؟!، وَلَكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

 

25-ياري طلبي امام زمان(ارواحنا فداه):

وَيَا قَوْمِ مَنْ يَنصُرُنِيخيلي مهم است شما اين جمله را از امام زمانتان بشنويد اي آقايان؛ چون زمان حضرت نوح )ع(هر جوري بود گذشت. اگر آقا ولي‌عصر )ع(بفرمايد اي قوم من، اي طرفداران من، كيست كه مرا ياري كند؟ هنوز صداي ابي‌عبدالله الحسين )ع(در گوشها بايد زنگ بزند كههَلْ مِنْ ناصرٍ يَنْصُرُِني،بايد صداي امام زمانتان در گوشتان زنگ بزند كههَلْ مِنْ ناصرٍ يَنْصُرُِني،خوب مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوئيد من چه كار كنم؟ من مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گويم چكار كنيد،

 

26- معناي ياري امام زمان (ارواحنا فداه):

هر چه را كه امام عصر )ع(بعد از ظهور در سطح جهاني مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد انجام بدهد تو در خانه‌ات انجام بده، اين را كه مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواني،در خانه ات انجام بده. بچّه‌ات را آن طور تربيت كن كه اما زمان )ع(دوست دارد، زنت را آن طور از خانه بگذارد بيرون برود كه امام زمان )ع(دوست دارد. هر جايي هر كاري كه مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهي بكني يك چنين فكري داشته باش. اين معني ياري امام زمان )ع(است و ان شاء الله اميدواريم كه همه‌مان در اين شب عزيز شب دوازدهم ماه ذيقعده كه امروز ميلاد مسعود حضرت علي بن موسي الرضا )ع(بوده خداي تعالي به ما كمك كند كه ما همه‌مان ان شاء الله جزء ياران خوب امام زمان )ع(باشيم.

 

27- استفاده از شجره طيبه زمان خاصي ندارد:

اميدوارم فرد فرد اين جمعيّت از اين شجره طيبه استفاده كنند، زير سايه اين شجره طيبه باشند و از آنچه كه اين شجره طيبه، شجره طيبة‌ اهل بيت عصمت و طهارت (ع) كه سايه‌ي قرآن است، زير سايه‌ي قرآن است ان شاءالله همه‌تان كمال استفاده را بكنديد، شب و روز استفاده بكنيد. نيمه‌هاي شب بلند شويد مي‌‌خواهيد برويد نماز شب بخوانيد يك نگاهي به اطرافتان بكنديد، امام زمانتان مظهر آن كسي است كه لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ، اگر به صورت ظاهر بخوابند امام را مي‌‌فرمايد چشمهايش ممكن است بسته باشد ولي دلش بيدار است، شما هم عملاً همينطوريد منتهي عمل كنيد،ياصاحب الزمان، يا صاحب الزمان بگوئيد ، از جايتان بلند شويد برويد نماز شب بخوانيد. ببينيد چه نماز شب خوبي خواهيد خواند. تنها به نام هم اكتفا نكنيد يك نفري را من يك مدّتي شبها با او بودم، اين وقتي مي‌‌خواست بلند شود براي نماز شب با اينكه مُسن بود بالاتر از شصت سال عمرش بود مثل اين كه امام زمان )ع(بالاي سرش وايستاده باشد مي‌‌پريد دو زانو مي‌‌نشست السلام عليك يا بقيةالله،عجيب است ها، شما اينجور بلند شويداز خواب.شما نگو ما كه كسي را نديديم، اينقدر، چه بگويد انسان گاهي انسان واقعًا دلش خالي نمي شود مگر اينكه يك فحشي حسابي انسان بدهد،آخرهمه اش به فكر000 امام زمان )ع(را كوچك كردي كوچك كردي آوردي تو يك غالب بدن گوشت و پوست و استخواني؟ امام زمان )ع(احاطة بر ما سوي الله دارد، كنار بستر تو است بپر از خواب، دو زانو بنشين،السلام عليك يا بقيةالله،آقا ببخشيد من خوابم برده بود، آن وقت پاشو برو وضو بگيرد و نماز شب بخوان ببين چه لذّتي مي‌‌‌‌‌بري، چه استفاده‌اي مي‌‌‌‌كني.

همان شخص كه عرض مي‌‌كنم بلند مي‌‌شد، من مي‌‌نشستم به او نگاه مي‌‌كردم. نماز شبش را كه شروع مي‌‌كرد سوره‌ي قاف را من مي‌‌ديدم كه در ركعات نمازش مي‌‌خواند، آن چنان مي‌‌لرزيد و اشك مي‌‌ريخت كه حساب نداشت. ماها هر كاري مي‌‌كنيم چشمانمان از خواب باز نمي‌شود تا چه برسد به اين كه گريه بكنيم، تا چه برسد به اينكه متوجّه خدا باشيم.

 

28- چندين دعاي اساسي و مفيد:

اميدواريم ان شاء الله كه همه‌مان به آنچه كه بايد برسيم، برسيم و به آنچه كه خدا ما را براي آن خلق كرده ان شاء الله نائل شويم و از ياران حجةابن الحسن )ع(باشيم

 

29- توسل به علي بن موسي الرضا عليه السلامحلّال مشكلات معنوي است:

وامام هشتم )ع(كه براي توسّل به آن حضرت، خدا رحمت كند اين را من علّتش را نمي‌دانم مرحوم حاج ملا آقا جان مي‌‌گفت كه توسل به حضرت رضا )ع(انسان را در پيشرفت‌هاي سير و سلوكي كمك مي‌‌كند، حتّي اگر يك كسي يك قدري متوقّف شده بود، تنبل شده بود و مي‌‌گفت من نمي‌دانم چه كار كنم موفق بشوم مي‌‌گفت برو زيارت حضرت رضا )ع(، امام السالكين است، امام المتقين است، امام همه چيز

 

30- پاره اي از خصوصيات آقا علي بن موسي الرضا عليه السلام:

ان شاء الله اميدواريم كه امشب نظر لطف خاصي حضرت علي بن موسي الرضا )ع(به همه‌مان بفرمايد و آن چنان كه خودش آن طور بود كه دوست و دشمن از او راضي بودند به ما هم آن چنان شرح صدري عنايت كند كه دوست و دشمن را از خودمان راضي كنيم مگر آنهائي كه با دين خدا مبارزه مي‌‌كنند.

 

31- دعاي ختم جلسه:

نسئلك اللهم و ندعوك باعظم اسمائك و بمولانا صاحب الزمان يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله يا الله

خدايا شب شده امروز از صبح نشستيم يك عده ما لااقل اينطوري بوديم كه ببينيم عيديمان به ما داده مي شود يا نه؟ اين بچه ها 0000

جهت دانلود و یا پخش آنلاین کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *