۲۷ صفر ۱۴۲۷ قمری – ۸ فروردین ۱۳۸۵ شمسی – انواع رحمت (عام، خاص) – تبعیت – محبت
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و الصلاه و السلام علی رسولالله و علی آله آل الله لا سیما علی بقیه الله روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و اللعنه الدائمه علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ
” إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً * إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً ” (احزاب/۵۶-۵۷)
شب شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام مجتبی علیه السلام، شب حزن مسلمانان جهان است و قطعاً طبق روایات، حضرت بقیهالله ارواحنا فداه هم امشب محزون هستند. شما هم که در کنار قبر مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام واقع شدهاید و در شبهای آینده باید برای آن حضرت عزاداری کنید و مردم شیعه و شیعیان خالص که مسلمان حقیقی هستند باید در عزای حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بسیار محزون باشند، چون در احادیث هست کسی به حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و امامت ایشان اعتقاد داشته باشد از خواص شیعه هست. باید بسیار این ایام را اهمیت بدهیم و کوشش کنیم به هیچ وجه خود را از خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام جدا نکنیم و بکوشیم که به حزن آنها محزون باشیم، اگر میخواهید از شیعیان واقعی آن حضرت و از پیروان واقعی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام مجتبی علیه السلام باشید.
لذا کوشش کنید- حالا هر کاری در این چند روز عید نوروز یا ایام اول فروردین انجام دادید- خوشحالیها را کنار بگذارید، محزون به حزن خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام باشید. البته خوشحال هستیم که دوستان اهل تزکیه نفس از اول فروردین خیلی معمولی با این رسومات خرافیِ عقلی- که عقلا همه اینها را خرافات میدانند- همه چیز نوروز را، همه چیز این ایام را، حتی کلمه سال نو را وقتی باید بگوییم که یا زرتشتی باشیم یا دین قَیّمی که خدای تعالی دربارهی ماه قمری فرموده است که ” ذلِکَ دینُ الْقَیِّمَهِ “(بینه/۵) از آن دور باشیم و یا باید به هیچ وجه برای هدفی که دوست عزیز من- خدا میداند آنجا نشسته بودم فرمایشات ایشان را گوش میدادم- جناب آقای معلم بسیار نکته پُرارزشی را گفتند، ما به خاطر هوسهای نفسانی خود از هدفی که همه انبیاء و همه ائمه برای آن زحمت کشیدهاند صرف نظر کنیم و خود را دست مذهب زرتشت بدهیم.
در همین دو سه روز قبل بود دیدم علمای زرتشتی را در تلویزیون آورده بودند و اینها اظهار میکردند این عید برای ما است و مردم ایران هم به خاطر باستانی بودن ایران و سابقهی ایران که خدا لعنت کند آن ملعون را که میخواست تاریخ ایران را عوض کند، ۲۵۰۰ ساله، چند سالی هم بود و وقتی که دید مردم نمیپسندند تغییر داد. ما باید کوشش کنیم خدایی نکرده همان برنامهها را تعقیب نکنیم که شماها بحمدلله مطمئن هستم آنهایی که حتی یکی دو قدم در راه تزکیه نفس برداشتهاند، موفق شدهاند که بیاعتنا باشند، هم به چهارشنبه سوری و هم به تحویل سال و هم إنشاءالله به سیزدهبدر و امثال این خرافاتی که دامنگیر ما شده است. بنابراین این دو سه روز را بیشتر محزون باشید، بیشتر اهمیت بدهید، مخصوصاً امسال که به خاطر توهینهایی که دشمنان به رسول اکرم صلی الله علیه و آله کردهاند، به خاطر جسارتها و به خاطر اهانتهایی که به فرزندان پیغمبر و ائمه اطهار علیهم السلام در سامرا نمودهاند، به خاطر همهی مشکلاتی که برای شیعه پیدا شده است و امتحان سختی است که قبل از ظهور حضرت بقیهالله باید این امتحانات پیش بیاید و انسانِ تزکیه شدهی قابل توجه حضرت بقیهالله از بین مردم مشخص بشود.
بنابراین دیگر فردا و پسفردا و روز جمعه باید دوستان ما کوشش کنند در هر کجا که صدای من را میشنوند محزونتر از هر وفاتی، از هر مصیبتی باشند و یک وقت خدایی نکرده همان راهی که در این روزها داشتهاند، در ایام فروردین داشتهاند، ادامه ندهند. این یک مطلبی بود که میخواستم تذکر بدهم و إنشاءالله همه شما متذکر هستید، حالا بعضی از دوستان تازه وارد شدند و مرحله یقظه هستند، برای آنها من مقیّد هستم تذکراتی هر چند وقت یکبار عرض کنم.
در این آیاتی که تلاوت شد، خدای تعالی پیشگام و ملائکه او پیشقدم، فرمودهاند: ” إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ “(احزاب/۵۶) خدا و پیغمبر و همه انبیاء; البته ممکن است بگویید در این آیه نیست ولی وقتی که خدای تعالی یک کاری را میکند همه انبیای معصوم هم این کار را میکنند و ملائکهی خدا هم که رابط بین خدا و خلق هستند، آنها هم انجام میدهند، ” یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ ” (احزاب/۵۶) اینها بر پیغمبر صلوات میفرستند. صلوات در اینجا; از امام سؤال میشود که خدا چطور بر پیغمبر صلوات میفرستد؟ او هم میگوید ” اللهم صل علی محمد و آل محمد “؟ اینکه معنا ندارد، امام علیه السلام میفرماید: رحمت خاص الخاص خدا برای پیغمبر صلوات است. اگر یاد شما باشد که اکثر شما بودید و به یاد دارید که رحمت پروردگار و مهربانی خدا را در یک جلسه به سه بخش تقسیم کردم، رحمت عام، مهربانی عام. مهربانی غیر از محبت است، خدا ظالم را دوست ندارد اما به او مهربان است. مثل اینکه شما مثلاً فرض کنید: یک حیوان نجسالعینی را شما دوست ندارید، حتی اصلاً حاضر نیستید به آن نگاه کنید اما ممکن است به او مهربانی بکنید. گرسنه هست، یک غذایی میآورید جلوی او میگذارید، آبی برای او میآورید، به این مهربانی کردید اما او را دوست ندارید، به او محبت ندارید. خدای تعالی بر همه مخلوقات خود مهربان است، حتی میبینیم بدترین خلق خدا را روزی میدهد، نفس میدهد، جان میدهد، سلامتی میدهد تا وقتی زنده هستند، این معنای رحمانیت پروردگار است طبق آیات قرآن و روایات. یک مهربانی خاصی دارد به کسانی که هدفی که همه انبیاء داشتند، من دوست دارم همان فرمایش ایشان را که بسیار حرف جالبی بود; همان هدفی که برای آن هدف در حدود شاید ده هزار سال انبیاء، اولیاء، ائمه اطهار کار کردند، این نکتهای بود که فرمودند، خیلی عالی بود. انسان زحمت کشیده است تا به یک هدفی برسد و باید اجر زحمات او را به او بدهند، حتی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله که میفرماید: من از شما اجر و مزدی نمیخواهم مگر موّدت به ذیالقربی هستند، در آیه دیگر میفرماید: بگو ای پیغمبر ” ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ ” (سباء/۴۷) آنچه که من از شما اجری سؤال کردم برای خودِ شما و به نفع خودِ شما است و در آیه دیگر میفرماید: ” قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبیلاً ” (فرقان/۵۷) ای سالکین إلی الله اگر میخواهید راهی به سوی خدا پیدا کنید باید اجر رسالت پیغمبر را بدهید، اجر رسالت تبعیت از خاندان عصمت و طهارت است، محبت به آنها است. اینهایی که این کار را کردند و برای این هدف اهمیتی قائل شدند و من میشناسم افرادی که سالها است زحمت کشیدند خود را از رذایل اخلاقی پاک کردند، اینها مورد رحمت خاصالخاص خدای تعالی واقع میشوند. یعنی یک چیزهایی به اینها داده میشود، یک علم و حکمتی به اینها داده میشود، یک زندگی راحتی به اینها داده میشود که ” لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ ” (بقره/۶۲) نه خوفی دارند، نه افسردگی دارند، شاد، بسیار عالی و در آخرت هم محزون نمیشوند، هر چه میخواهند خدا به آنها میدهد، این رحمت خاص پروردگار است که با کلمه رحیم خدا در اول هر سوره بیان کرده است. ” بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ” یک رحمت خاصالخاص است، رحمت خاصالخاص پروردگار صلوات است، صلوات مخصوص پیغمبر اکرم نیست، برای پیغمبر هست، مخصوص آل پیغمبر نیست، ولی برای همه آنها هست، برای یک عدهای که این هدف را اجر نهادهاند، ارزش قائل شدهاند، این هدفی که ۱۲۴ هزار پیغمبر و ۲۳ سال رسول اکرم و تا به حال، تا همین لحظهای که من در خدمت شما هستم ائمه اطهار علیهم السلام که آخرین آنها حضرت بقیهالله است که خدا میداند اگر فکری داشته باشیم باید بنشینیم بر غربت امام زمان خود اشک بریزیم. شما یک فرزندی داشته باشید که این فرزند هیچ اعتنایی به شما نکند، هیچ ارزشی برای شما قائل نباشد، شما هم به اصطلاح معدن علم و حکمت باشید میبینید چقدر به این پدر سخت میگذرد. هفت میلیارد جمعیت روی کره زمین، یک عده حتی اصلاً اعتقاد به خدا ندارند، یک عده اعتنایی به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله که نمیکنند بماند، توهین هم میکنند. یک عده به علی بن ابیطالب علیه السلام توجه ندارند، یک عده هم که شیعه هستند و علی را مولای خود میدانند، به هیچ وجه در راهی که علی برای آنها تعیین کرده است، یعنی صراط مستقیم; چهل جای قرآن کلمه صراط مستقیم داریم و در تمام اینها روایت داریم منظور علی بن ابیطالب علیه السلام است، به این هم اعتنا نکردند، منحرف، راههای انحرافی که میبینید یک ایام نوروز پیش میآید همه آنها عوض میشوند. من نمیدانم چطور میشود اسم یک مسلمان را مسلمان گذاشت، حضرت صادق فرمود: ” کُونُوا لَنَا زَیْناً “[۱] ای مردم شیعه برای ما زینت باشید، در یک سایتی دیدم نوشته بود: اینکه اینها شب چهارشنبه آخر سال از روی آتش میپرند، اگر اسم آن زرتشتی بودن نیست، آتشپرستی نیست، اسم آن چیست؟ چرا ما آبروی اسلام را باید از بین ببریم، اگر شما اسم سیزدهبدر را نمیدانید من عرض کنم اصحاب رس که در قرآن هم آمده است که همین کنار رود ارس بوده است، اینها روز سیزده پخش میشدند در بیابان و پیغمبر خود را هم کشتند، خیلی مردمان بدی بودند که خدا در قرآن آنها را مذمت کرده است، اگر اسم این پیروی از آنها نیست، پس اسم این چیست؟ اگر شما پیرو خاندان عصمت هستید، یک روایت بیاورید که مثلاً امام صادق یا یکی از ائمه روز سیزدهبدر از داخل خانه بیرون رفته است تا نحسیِ سیزده را بیرون کند و تا روز چهارده بشود، این حرفها چیست؟ ما باید پیرو پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله باشیم. آنهایی که اینها را کنار میزنند، تزکیه نفس میکنند، جهاد با نفس میکنند; ” وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا “(عنکبوت/۶۹) آنهایی که جهاد با نفس میکنند ما آنها را هدایت میکنیم، دست آنها را میگیریم، آنها را به طرف خود هدایت میکنیم ” سُبُلَنا ” خدا میگوید. اینها چه رحمتی را از خدا ممکن است دریافت کنند؟ صلوات; میبینید خدای تعالی در قرآن میفرماید: ” هُوَ الَّذی “(احزاب/۴۳) همانطوری که درباره پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: ” هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ “(احزاب/۴۳) خدا همان کسی است که صلوات بر شما میفرستد ای اهل تزکیه نفس ” وَ مَلائِکَتُهُ ” مثل همان کلامی است که ” إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ ” مثل همان است ” هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ ” شما را از ظلمت خارج میکنیم. انسان به افرادی میگوید: آقا چرا این گناه را میکنی؟ میگوید: حالا چه فرقی میکند، آنقدر تاریک است که گناه با ثواب برای او فرقی نمیکند، در یک تاریکی عجیبی واقع شده است. یک تلاشی بکن، یک تزکیه نفسی بکن، خیلی جملهی جالبی فرمودند که خدای تعالی در قرآن میفرماید: پیغمبر را خدا مبعوث کرد در بین شما ” وَ یُزَکِّیهِمْ “(بقره/۱۲۹) عجیب است، این ملت بزرگی که الحمدلله تشَیُع دارد، اینها به فکر تزکیه نفس نیستند، آقا خود را پاک کن، هدف تزکیه نفس است، پاک شدن است، در این دنیا آمدی یک مدتی در سنین بچگی آلودگی پیدا کردی، مثل پدر مهربان، مثل مادر مهربان، میگوید بیا برو حمام این کثافتها را از خود پاک کن. پاک کنی خدا بر تو صلوات میفرستد، ملائکه خدا هم صلوات میفرستند. دیگر تو از تاریکی خارج میشوی و در نور میآیی، در روشنایی میآیی. وقتی در روشنایی واقع شدی- ما این را برای عدهای که مراحل تزکیه نفس را گذراندهاند عرض میکنم- اگر دیدید که خوب روشن هستید، همه چیز را میفهمید، بعضی از اوقات یک حکمتی در قلب انسان وارد میشود که لغات، انحرافات، تمام خصوصیات دینی، چه مربوط به دنیا و چه مربوط به آخرت، همه را خود او میفهمد. اینقدر نور در قلب او وارد میشود، این نور در قیامت هم برای او مفید است، در روز قیامت وقتی که حرکت میکنند در آن ظلمات عجیب، هر کسی مثل آنهایی که در- لابد دیدید حالا از باب تشبیه عرض میکنم- معدن کار میکنند یک نوری در پیشانی خود دارند که جلوی پای خود را میبینند، آنهایی که تزکیه نفس نکردند، میگویند آقا صورت خود را برگردان ما هم جلوی پای خود را ببینیم ” قیلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً “(حدید/۱۳) باید برگردید در دنیا، آنجا نور تقسیم میکنند، آنجا نور میدهند، آنجا چراغ قوه به اصطلاح معدنچیها میدهند، اینجا که هر کسی یک نوری برای خود دارد. در عین حال همه خواب هستیم ” فَالْتَمِسُوا نُوراً ” یک نوری برای خود تهیه کنید، شما عالم برزخ دارید، حالا قیامت که بماند، فاصله دارد، عالم برزخ دارید ” فَالْتَمِسُوا نُوراً ” آن نور کدام است؟ همین ” هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ ” بیایید اینجا نور تقسیم میکنند، شما از ظلمات بیرون بیا تا به تو نور بدهیم. نه همین خوب است، ما با مردم هستیم. همه به این خرافات گرفتار هستند، نمیشود که ما از همه جدا بشویم، خوب بمانید، هیچ مشکلی نیست، نه خدا، نه پیغمبر، نه مبلغین، نه اولیاء خدا، هیچ کس دعوتنامه نمیفرستد، ولو اینکه پیغمبر اکرم آنقدر حریص بود که خدا او را تا حدی نهی میکند، یعنی میگوید خود را به زحمت نینداز ” حَریصٌ عَلَیْکُمْ “(توبه/۱۲۸) بر شماها حرص میزند که مبادا شماها در ظلمت بمانید، در قیامت هم در ظلمت باشید، در جهنم هم در ظلمت باشید، بیایید خدا بر شما صلوات بفرستد. خدا بر چه کسانی صلوات میفرستد؟ خود خدای تعالی در آن آیه دیگر میفرماید: ” وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ “(بقره/۱۵۵) خدا شما را امتحان میکند و شما را مبتلا میکند ” وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ ” صابرین، آنهایی که خوب امتحان دادند، یک بچهای را در جلسه امتحان آوردند این به در و دیوار، به آن کسی که کنار او نشسته است و میخواهد امتحان بگیرد، هر کسی هست نگاه نمیکند. صندلی او هم شکسته است، صندلیهای دیگر خوب است ولی برای این شکسته است، باشد من زود امتحان میدهم، مینشیند مؤدب، هر چه از او سؤال کردند امتحان میدهد. میبینند از همه هم زودتر کار او تمام شد، جدیتر شد، امتحان سخت را داد، میگویند جلسه بعدی را بگذران، فرض کنید مثلاً در حوزه میگویند پایه اول و پایه دوم و پایه سوم و پایه چهارم، همه را امتحان داد رفت جلو، در دانشگاه هم که اکثر شماها بیشتر از همه میدانید که سال اول و سال دوم، همینطور امتحان داده است و جلو رفته است، همه امتحانهای او خوب است، اینجا خدا میفرماید: ” بَشِّرِ الصَّابِرینَ ” آنهایی که صابر هستند، یعنی آرامش دارند، بردبار هستند، مشکلات را حل میکنند، اهمیتی به مشکلات نمیدهند. تا انسان بچه است و جوان است پدر و مادر و اینها میگویند: بچه جان یک کاری بکن، هرطور هست، با گرفتاری، هر طوری هست خود را به یک شغلی برسان، البته مِنهای خدا، شغل ممکن است منهای خدا نباشد و خوب باشد که خود آن عبادت است. بعد هم زن بگیر، زندگی بکن، چه بکن، چه بکن، تا وقتی که از دنیا میرود، امتحان این خوب نبوده است ” هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ ” منظور همین ظلمات است، همینها، در این آیه هم میفرماید: ” وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ * الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَهٌ ” هر مصیبتی که بر اینها وارد میشود; میگفت: یک نفر در جلسه امتحان بود، یکی آمد به او گفت مادر تو فوت شده است، گفت: بگذار امتحان خود را بدهم بعد به این مسئله رسیدگی میکنیم. وسط امتحان حواس شما پرت نشود، جدی باشید ” قالُوا إِنَّا لِلَّهِ “(بقره/۱۵۶) میگویند ما مال خدا هستیم، همینقدر، واقعاً این جمله را درست بگویید، برای شیطان نباشید، بگویید ” إِنَّا لِلَّهِ ” یعنی ما برای خدا هستیم، یک کارگر یا کارمند یک ادارهای، آن اداره میگوید این مال ما است، اگر یک اداره دیگر به او فرمان بدهد او هم میگوید مال ما است، نمیشود یک نفر در دوتا اداره دائماً کار بکند، نمیشود. یک کاری بکنید که خدا بگوید و شما هم بتوانید ” إِنَّا لِلَّهِ ” بگویید. این ” إِنَّا لِلَّهِ ” مصیبت نیست ” إِنَّا لِلَّهِ ” یعنی ما مال خدا هستیم و داریم راه خدا را هم میپیمایم ” وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ” َخود شما بدانید که در راه خدا حرکت میکنید ” أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ “(بقره/۱۵۷) پس خدا بر اینها باز هم صلوات میفرستد، اینجا خوب توضیح داده است. رحمت هم هست، نگویید صلوات همش مثلا فرض کنید که وارد نور شدن و چه و اینطور چیزها; پس ناهار و شام ما چه میشود؟ خرج زندگی ما چه میشود؟ خدا میگوید ” وَ رَحْمَهٌ ” رحمت هم هست، دنیا هم هست، آخرت هم هست، همه چیز به تو میدهند ” وَ ما تَشاؤُنَ “(انسان/۳۰) هرچه بخواهید به شما میدهیم ” فیها ما تَشْتَهیهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُنُ “(زخرف/۷۱) هر چیزی که نفس تو بخواهد، هر چیزی که چشم تو از آن لذت ببرد به تو میدهند. چه میخواهی؟ یک کاری بکنیم إنشاءالله که در این ایام از این مجالس، از محافلمان- بدبختی این است که بعضی وقتها عزاداریهای خود را هم میکشانیم به مسائل خودساخته، خارج از آنکه ائمه اطهار علیهم السلام فرمودهاند- یک طوری باشد که واقعاً رعایت همه چیزها را بکنیم. من از دوستان خیلی متشکر هستم که واقعاً رعایت همه آداب را میکنند و در مقابل قرآن، در مقابل این ایام، در مقابل آنچه که لازم است احترام بکنند موفق هستند، ولی یک خواهش دارم که خود را قاطی با مردمی که اینها اهل تزکیه نفس نیستند، نکنید ” وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ “(بقره/۱۷۰) در آن آیه شریفه میفرماید: شما نمیتوانید یک کسی را پیدا بکنید که خدا و پیغمبر را دوست نداشته باشد و دوست شما باشد ” وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ “(مجادله/۲۲) پدر شما باشد، مادر شما باشد، فرزند شما باشد، اقوام شما باشند، خانه شما آمدهاند، به عنوان عید هم آمدهاند، به عنوان تحویل سال هم آمدهآند، آنها را پذیرایی کنید، و یک تذکراتی به آنها بدهید که إنشاءالله بهتر عمل کنند. اگر شما یک مهمانی داشته باشید و این یک کار منکری را بکند بر شما واجب است که او را نهی از منکر بکنید. آخر مهمان است، مهمان باشد، مهمان که بیشتر باید عزیز باشد. شما عزیز خود را نهی از منکر میکنید، شما هیچوقت دشمن خود را به طرف راه صحیح راهنمایی نمیکنید، دشمن است ولی دوست خود را راهنمایی کنید.
إنشاءالله کوشش کنید که پیرو پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله باشید، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله مثل فردایی در میان بستر افتاده است و اطراف او نزدیکان او نشستهاند. روایت دارد و صحیح هم هست. جبرئیل خدمت حضرت آمد، حضرت فرمودند: چه بشارتی برای من آوردی؟ عرض کرد: تمام بهشت را آذینبندی کردیم، چه کردیم، چه کردیم، رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: یک چیزی بگو که من بتوانم از اینجا- به اصطلاح ما- کَنده بشوم، درباره امت من چه کار کردید؟ آخر میدانی که این امت خام، این امت غافل، این امت گرفتار به هوای نفس، اینها چه میکنند. جبرئیل گفت: این سوره را هم آوردهام ” وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى “(ضحی/۵) گفت حالا راضی شدم، حالا دیگر حضرت عزرائیل بیاید. به زودی خدا آنقدر به تو میدهد تا تو را راضی کند. امام سجاد میفرماید: به خدا قسم تا همه امت او، معتقدین به علی بن ابیطالب علیه السلام- به نظر من اینطور باشد- تا همه اینها را شفاعت نکند پیغمبر راضی نمیشود، سر خود را به سجده میگذارد، میفرماید: ” ربِّ أُمَتـی ” اینها فردا انجام میشود، این بُعد معنوی آن، بُعد ظاهری آن چیست؟ اطراف بدن حضرت را گرفتهاند، در همه تواریخ دارد که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله برای اینکه یک مقداری به صورت خوابیده نباشد به علی بن ابیطالب علیه السلام فرمود: بیا پشت سر من، من به تو تکیه بدهم، سر مقدس او روی سینه علی بن ابیطالب علیه السلام بود. حضرت هم نشسته است ” فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًى وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا أَرَى “[۲] حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از همینجا شروع شد، ظلم به این اول مظلوم از همین جا شروع شد. حضرت با همان حال ضعف فرمود: ” ائْتُونِی بِدَوَاهٍ وَ بَیَاضٍ “[۳] برای من یک قلم و کاغذ بیاورید، من خودم میخواهم بنویسم ” لَأَکْتُبَ ” کاغذ و قلم بیاورید، من یک چیزی میخواهم بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. گفتم، شنیدید، شنیدهاید و از ابن عباس سؤال شد: بزرگترین مصیبت چه بود؟ گفت: آن ساعتی که پیغمبر اکرم فرمود: برای من کاغذ و قلم بیاورید، علاوه بر اینکه نیاورند، جسارت هم به پیغمبر اکرم کردند. این مردمی که امروز جسارت به رسول اکرم میکنند پیرو همان کسی هستند که گفت: ” إِنَّ الرَّجُلَ لَیَهْجُرُ “[۴] این مرد ” قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ ” درد بر او فشار آورده است، هذیان میگوید، لا إله إلّا الله، به خدا قسم این مصیبت از مصیبت کربلا اگر شدیدتر نباشد کمتر نیست. آنقدر با هم کنار بدن پیغمبر دعوا کردند که پیغمبر با همان حال ضعف فرمود: از منزل بیرون بروید، سزاوار نیست که کنار بدن من این همه با هم دعوا و زد و خورد کنید. آنها را بیرون کرد و همه رفتند یک جایی جمع شدند برای پیغمبر خلیفه تعیین کردند. همچنین فردا شهادت امام مجتبی است، شما میدانید که امام مجتبی علیه السلام چگونه از دار دنیا رفت، آن شخص-جناده- میگوید: من رفتم خدمت امام مجتبی علیه السلام گفتم: آقا شما حال ندارید، مریض هستید، به من یک نصیحتی کنید، یک حرفی برای من بزنید. امام علیه السلام فرمود: یا جناده ” اسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ “[۵] این را برای جناده تنها نفرموده است، به همه ماها فرموده است، که آماده برای مسافرت به عالم آخرت باشید ” وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ ” زاد و توشه خود را بردار قبل از اینکه مسافرت تو شروع بشود. میگوید: در همین حال دیدم حضرت تقاضای تشتی کرد، زینب کبری علیها السلام آن تشت را آورد، در مقابل امام مجتبی علیه السلام گذاشت. حضرت سر خود را خم کردند در میان تشت، دیدم از حلقوم مبارک ایشان خون میریزد. عرض کردم: آقا چرا خود را معالجه نمیکنید؟ فرمود: ” ما هو الموت الذی یجب علاجه؟ ” مرگ را با چه چیز میشود معالجه کرد؟ ” لا حول و لا قوّه إلّا بالله العلی العظیم “.
همه با توجه ” نسئلک اللهم و ندعوک بإسمک الأعظم الأعظم الأعظم الحجه بن الحسن یا الله، یا الله، یا الله، یا اللهُ یا اللهُ یا اللهُ یا الله، یا الله، یا الله یا الله، یا رحمن و یا رحیم، یا غیاث المستغیثین، یا ربّاه، یا سیداه، عجل لولیّک الفرج. عجل لمولانا العظیم الفرج. عجل لسیدنا العزیز الفرج. ” خدایا همه ما را از یاران خوب آن حضرت قرار بده. پروردگارا مشکلات مسلمانها بالأخص شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام را با فرج او برطرف بفرما. پروردگارا به آبروی حجه بن الحسن قَسَمَت میدهیم شناخت و معرفت کامل آن حضرت را به ما مرحمت بفرما. خدایا به آبروی آن حضرت، ایشان را از ما راضی بفرما. پروردگارا همه ما را اهل تزکیه نفس قرار بده. خدایا ما را قدردان زحمات پیغمبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار بده. خدایا امراض روحی ما را برطرف بفرما. مریضهای اسلام شفاء عنایت بفرما. خدایا مریضهای جسمی منظور الساعه لباس عافیت بپوشان. اموات ما را غریق رحمت بفرما.
[۱]. بحارالانوار، ج ۶۵ ص۱۵۱٫
[۲]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص ۴۸٫
[۳]. المسترشد فی إمامه علی بن أبی طالب علیه السلام، ص ۴۸۰٫
[۴]. بحار الأنوار، ج ۳۰، ص ۵۳۵٫
[۵]. بحار الأنوار ، ج ۴۴، ص ۱۳۹٫
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.