۱۵ شعبان ۱۴۱۵ قمری – جشن میلاد حضرت بقیة الله (روحی فداه)

جشن نيمه شعبان۱۴۱۵

أحسنت گروه سرود محبّان امام زمان، إن‌شاءالله اميدواريم كه همه ما و نام همه ما در زمره محبّان امام عصر (عليه الصلاة‌ و السلام) قرار بگيرد. اگر توجه كنيد چند تا حديث كه فوق‌العاده اهميت دارد براي شما بخوانم تا قدر خود را بدانيد. فكر نكنيد تنها شما دوستان امام زمان هستيد، شما هستيد كه براي حجة بن الحسن (روحي فداء) اشك مي‌ريزيد و اظهار محبت مي‌كنيد. من خيلي دوست دارم كه برادران اين چند حديث را كه الآن تهيه شده است به عرض برادران عزيز خود برسانم. آن‌قدر اين احاديث ارزش دارد كه حيف است حواس يك نفر از شما پرت باشد و اين حديث را من بخوانم و متوجه نشود، اين احاديث را من بخوانم و متوجه نشود، لذا خيلي اصرار دارم كه زن و مرد متوجه اين چند حديث بشوند تا بتوانيم در راه مولاي عزيز خود عشق بورزيم و جان خود را كه ارزشي در مقابل خاك پاي او ندارد… وقتي كه امام عزيز ما (رضوان الله تعالي عليه) خطاب به حضرت بقيةالله مي‌كند و مي‌فرمايد: روحي و أرواح العالمين لتراب مقدمه الفداء، يعني روح من، روح تمام مردم دنيا فداي خاك پاي او، فداي خاك پاي او. شما باز فكر مي‌كنيد خيلي مهم است، نه، مهم‌تر از اين، اين چند حديث هست. ببينيد پيغمبر اكرم چه مي‌گويد، بچه‌ها را ساكت كنيد اين چند حديث را امروز به عنوان عيدي به گوش دل خود بسپريد تا إن‌شاءالله عاشق امام زمان باشيد، بدانيد چه امامي داريد. روز قيامت يكي از الطافي كه پروردگار به ما مردم رنج‌كشيدهِ در غيبت امام زمان زندگي كردهِ مستضعف و حق ما از بين رفته، عنايتي كه مي‌كند به دست امام زمان (عليه الصلاة و السلام) از آب كوثر داده مي‌شود. در دعاي ندبه مي‌گوييم: «وَ اسْقِنَا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، بِكَأْسِهِ وَ بِيَدِهِ»[1] به‌به، به دست خود، با جام خود «بِكَأْسِهِ وَ بِيَدِهِ رَيّاً رَوِيّاً هَنِيئاً سَائِغاً لَا ظَمَأَ بَعْدَهُ» ديگر انسان تشنگي ندارد، در همين دنيا هم اگر با دست بزرگوار آن حضرت از آب كوثرِ علم و دانش و حكمت استفاده كنيد ديگر تشنگي نداريد، تشنه علوم ديگران و فلسفه يوناني‌ها و علم و دانش غربي‌ها ديگر نمي‌شويد. به اين چند تا حديث توجه كنيد. پيغمبر اكرم فرمود: پدر و مادر من به قربان تو، پيغمبر دارد مي‌گويد، پدر من به قربان تو، مادر من به قربان تو. هم‌اسم من، شبيه من، اي كسي هم‌اسم من هستي، اي كسي كه شبيه من هستي، اي كسي كه همه كارهاي تو شبيه موسي بن عمران هست، غيبت او… آقا جان يا صاحب‌الزمان، در غيبت تو ما خيلي رنج كشيديم، اگر فرعون و فرعونيان فرزندان پسر را مي‌كُشتند و بدن ظاهري آن‌ها را از دست آن‌ها مي‌گرفتند، تهاجم فرهنگي غرب روح زن و مرد ما را دارد از بين مي‌برد، ديگر بيا آقا، بيا قربان تو بشويم. حالا فهميديد پدر و مادر و جان ما براي فدا كردن ارزش ندارد. پيغمبر مي‌گويد: جان من به قربان تو.

اميرالمؤمنين نشسته است آه مي‌كشد، آه، آه «أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ»[2] در بين اصحاب خود نشسته است و آه مي‌كشد، اشاره به سينه خود مي‌كند، ببينيد سينه شما پر عشق‌تر است يا سينه أميرالمؤمنين؟ «أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِ» آقا جان چقدر من تو را دوست دارم كه ببينم. آه، آه «شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِ» بعد فرمود: آه، آه، چقدر من شوق دارم آن اصحاب و ياوران و دوستان او را ببينم، اين هم از أميرالمؤمنين (عليه السلام). امام باقر مي‌فرمايد، اين روايت قابل توجه است امام باقر ما، امام صادق ما است، مي‌فرمايد: «أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ»[3] اگر من زمان آن حضرت را درك كنم، اگر آن‌وقت باشم يا درك مي‌كردم، چه مي‌كردم؟ خود را با او نگه مي‌داشتم، در خدمت او بودم «لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ». «لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي» ببينيد عبارت چيست «لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ» در كتاب غيبت نعماني اين روايت گفته شده است، در بحارالأنوار، در اكثر كتب صحاح شيعه اين روايت گفته شده است. باز چه فرمود؟ يك روز ديگر امام باقر نشسته بود، اصحاب او ديدند مي‌فرمايد:‌ «بِأَبِي وَ أُمِّي»[4] پدر من به قربان تو، پدر امام باقر امام سجاد است، پدر من به قربان تو، مادر من به قربان تو «الْمُسَمَّى بِاسْمِي» پيغمبر اكرم هم اين جمله را گفت، امام باقر هم اين جمله را گفته است، مثل كسي كه افتخار مي‌كند كه من هم‌نام او هستم «الْمُسَمَّى بِاسْمِي وَ الْمُكَنَّى بِكُنْيَتِي‏» هم اسم او اسم من است، هم كنيه او كنيه من است «السَّابِعِ مِنْ بَعْدِي» هفتمي بعد از من است، باز مي‌فرمايد: «بِأَبِي» پدر من به قربان كسي كه «يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» پدر من به قربان كسي كه دنيا را پر از عدل و داد مي‌كند همان‌طوري كه پر از ظلم و جور شده باشد.

امام صادق، رئيس مذهب ما، ايشان مي‌فرمايد…، جمله عجيب است، آقايان به خدا قسم عاق امام زمان مي‌شويم اگر اسم حضرت را به سبكي ببريم. پيغمبر اكرم را كسي اسم مي‌برد در حضور حضرت علي بن موسي الرضا، حضرت رضا نمي‌ايستادند اما وقتي اسم حجة بن الحسن را مي‌بردند، حضرت رضا دست روي سر خود مي‌گذاشت، بلند مي‌شد، مي‌ايستاد، تعظيم مي‌كرد و مي‌گفت: «صل الله عليه، صل الله عليه، صل الله عليه». ببينيد امام صادق چه مي‌گويد «وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي‏»[5] اگر من زمان او را درك مي‌كردم، تا وقتي زنده هستم خدمتگزار او بودم، عجيب است. در جاي ديگر مي‌فرمايد: «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي»[6] اي آقاي من، امام صادق به امام زمان مي‌گويد، شماها مي‌گوييد يابن‌الحسن، اي پسر حسن، او مي‌گويد: سيدي، سيدي، غيبت تو رمق را از پاي من برده است، يعني هر وقت نگاه مي‌كنم در تاريخي كه براي آينده است كه چقدر غيبت تو طولاني مي‌شود رقم از پاي من مي‌رود «نَفَتْ رُقَادِي» نفي مي‌شود، منفي مي‌شود تمام قدرت و قوه من.

 در جايي ديگر باز امام صادق مي‌فرمايد: «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ» آقا جان، يا صاحب الزمان –من نمي‌گويم، امام صادق مي‌گويد- آقا جان يا صاحب‌الزمان غيبت تو تمام مصائب را ابدي مي‌كند، امام كاظم چه فرموده است؟ ببينيد يك‌يك از ائمه به امام زمان شما عشق ورزيدند. امام كاظم فرمود: «بِأَبِي مَنْ لَيْلَهُ يَرْعَى النُّجُومَ سَاجِداً وَ رَاكِعاً»[7] پدر من به قربان تو، آن كسي كه شب‌ها نجوم دارند او را مشاهده مي‌كنند كه تا صبح ركوع مي‌كند و سجود مي‌كند. امام زمان ما در ميان مردم هست ولي مردم او را نمي‌بينند. كنار قبر علي بن موسي الرضا مشغول عبادت است، شما هم آن‌جا رفتيد زيارت مي‌كنيد شب نيمه شعبان ولي متوجه آقا نيستيد، ركوع مي‌كند، سجود مي‌كند «بِأَبِي مَنْ لَا يَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ» پدر من به قربان تو اي آقايي كه وقتي كسي تو را ملامت مي‌كند، تو را سرزنش مي‌كند كه چرا مثلاً اين‌طوري هستي؟ هيچ تأثيري در تو نمي‌كند، چون اين جمله عين كلام معصوم است من مي‌خواهم عرض كنم و بايد به احترام او همه بايستيد، عرض مي‌كنم: پدر من به قربان تو اي قائم به امر الله، امام كاظم فرمود: جان من به قربان تو اي كسي كه به امر الهي ايستاده‌اي تا اوامر پروردگار را اطاعت كني. امام رضا خودِ ما چه فرموده است؟ كه جان ما به قربان او، مي‌گويد: «بِأَبِي وَ أُمِّي»[8] پدر و مادر من به قربان تو، همه ائمه مي‌گويند پدر و مادر من به قربان تو. اين بزرگترين جمله‌اي است كه انسان در مقام محبت بايد بگويد، آن هم يك امام. حواس‌ها جمع باشد، اين‌ها را گوش بدهيد «بِأَبِي وَ أُمِّي سَمِيُّ جَدِّي» كسي كه هم‌اسم جدّ من پيغمبر است و شبيه خود من است، قربان او برويم، أئمه (عليهم السلام) همه شبيه به هم هستند مخصوصاً‌ در جنبه‌هاي روحي «وَ شَبِيهُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ» شبيه موسي بن عمران است در كارهاي خود، چون در روايات زيادي دارد كه ائمه اطهار فرمودند: هر چه در بني إسرائيل واقع شد در امت پيغمبر هم واقع مي‌شود و وقتي كه تشريف مي‌آورند، إن‌شاءالله طاغوت‌هاي عالم را در ميان درياها و در ميان بيابان‌ها از بين مي‌برند.

كتاب دلائل الإمامه، تمام اين رواياتي كه من خواندم سند دارد،‌ اسناد آن معتبر است و الآن من به جناب آقاي نعمتي گفتم كه اين اسناد را پيدا كند. قصيده دعبل، دعبل خزاعي، وقتي كه خدمت حضرت علي بن موسي الرضا در خراسان آمد، قصيده تائيه مشهوره، خدمت حضرت رضا خواند، كه اول آن اين است كه:

«أَ فَاطِمُ قَوْمِي يَا ابْنَةَ الْخَيْرِ وَ انْدُبِي             نُجُومَ سَمَاوَاتٍ بِأَرْضِ فَلَاةِ»[9]

اي فاطمه برخيز نگاه كن، فرزندان تو در روي زمين بي‌آب و علف چطور گوشه و كنار پراكنده شدند. رسيد به اين‌جا كه «وَ قَبْرٌ» قبور خاندان عصمت دارد معرفي مي‌كند، رسيد به اين‌جا كه: «وَ قَبْرٌ بِبَغْدَادَ لِنَفْسٍ زَكِيَّة» يك قبر هم در بغداد هست براي نفس زكيه، حضرت موسي بن جعفر است، حضرت فرمود: مي‌خواهي من هم يك شعري اين‌جا بر اشعار تو اضافه كنم؟ گفت: آقا شعر خود را بفرماييد من اولِ اشعار خود مي‌گذارم، شعر امام است اول اشعار خود مي‌گذارم، حضرت فرمود: نه، جاي آن همين‌جا است، همين‌جا بعد از اين شعري كه تو گفتي، بعد آن است. و آن شعر چيست؟ «وَ قَبْرٌ بِطُوسَ» يك قبري هم در طوس هست «يَا لَهَا مِنْ مُصِيبَةٍ» جقدر مصيبت بر اين قبر وارد مي‌شود؟ آقايان اين از معجزات علي بن موسي الرضا است، يك قبري در طوس هست كه چقدر مصيبت بر قبر وارد مي‌شود. درباره هيچ‌يك از ائمه نداريم، در كنار اين مرقد مطهر، اين اخيراً دفعه چهارم بود كه شيعيان خالص او كنار ضريح او كشته مي‌شوند. يك دفعه به وسيله عبدالمؤمن اُزبك كه به خراسان حمله كرد و دست‌هاي مردم به پنجره فولاد ضريح علي بن موسي الرضا بود، دستور داد دست‌ها را قطع كردند و جمع زيادي را كنار ضريح علي بن موسي الرضا كشتند. دفعه دوم به وسيله شوروي‌ها بود كه به حرم مطهر علي بن موسي الرضا (عليه الصلاة ‌و السلام) حمله كردند و جمع زيادي را در حرم كشتند، يعني گنبد مطهر هدف گلوله‌هاي توپ بود. دفعه سوم به وسيله رضاخان ملعون كه خدا آن به آن عذاب او را زيادتر كند و خدا را شكر مي‌كنيم كه ما را از شرّ اين سلسله طاغوتي خداي تعالي نجات داد به وسيله مرجع بزرگ، عالم جليل، رهبر عزيز كه خدا إن‌شاءالله رحمت خود را آن به آن بر او بيفزايد. در زمان او هم، در زمان رضا خان ملعون، به خاطر كشف حجاب، جمعي آن‌جا متحصن شده بودند، دستور داد حرم مطهر علي بن موسي الرضا را به توپ بستند و جمع زيادي را آن‌جا كشتند. اخيراً هم كه ديگر شاهد بوديد، ملاحظه كرديد كه منافقين كوردل، منافقين دور از خدا كه حتي وجدان… حضرت سيدالشهداء روز عاشورا مي‌گويد: اگر شما دين نداريد «فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ»[10] اگر دين نداريد اقلاً آزادمرد باشيد، حُر باشيد، حُر باشيد آخر، چند تا زائر در حرم مشغول عبادت هستند آن هم روز عاشورا، به شما افراد كوردل چه كار دارند كه شما بايد اين‌ها را به خاك و خون بكشيد، آن هم كنار قبر مطهر حضرت رضا. كنار قبر مطهر علي بن موسي الرضا، شنيدم بدن‌هاي حدود متجاوز از 25 نفر در كنار قبر علي بن موسي الرضا تكه پاره شد، باز هم معجزه حضرت رضا بود وإلّا مي‌خواست خيلي جمعيت آن‌جا كشته بشود. مي‌فرمايد: «وَ قَبْرٌ بِطُوسَ يَا لَهَا مِنْ مُصِيبَةٍ» چقدر مصيبت بر اين قبر نازل مي‌شود. تا چه موقع؟ «إِلَى الْحَشْرِ» تا روز حشر، حشر هم به شما بگويم زمان ظهور بقيةالله است، آن روز است كه بهشت ما شروع مي‌شود، آن روز است كه حساب ما شروع مي‌شود، نمي‌گويم قيامت نيست، نه، يك قيامت صغري داريم و آن ظهور امام عصر (أرواحنا الفداء) است. «خُرُوجُ الْإِمَامِ لَا مَحَالَةَ خَارِجٌ»[11] حضرت در همان اشعاري كه به دعبل مي‌دهند مي‌گويند:

«خُرُوجُ الْإِمَامِ لَا مَحَالَةَ خَارِجٌ                        يَقُومُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ وَ الْبَرَكَاتِ»

امام زمان بر اسم خدا و بر بركات قيام مي‌كند، اين را حضرت رضا مي‌گويد. وقتي حضرت اين جمله را فرمود، دست‌ها را روي سر خود گذاشتند، من هم اسم امام زمان را مي‌برم، شما دست‌هاي خود را روي سر بگذاريد و هر چه مي‌گويم با من بگوييد: «وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِهِ شَريفَه و تواضع قائماً»[12] حضرت در مقابل اين نام مقدس ايستاده تواضع كرد و دعا براي فرج كرد، حالا شما هم دعا كنيد، عين كلام علي بن موسي الرضا است «اللَّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ».

جناب آقاي نعمتي تشريف بياورند براي دكلمه‌اي كه دارند. يك عده از جوان‌ها و آقازاده‌هاي شهداي ما، جوان‌هاي شاهد كه وجود اين‌ها خيلي پرقيمت است به شرط آنكه امروز تصميم بگيرند پيرو خط پدرها و آن‌هايي كه در راه دين از دست دادند باشند و از ياران خوب امام عصر باشند، بعد از جناب آقاي نعمتي إن‌شاءالله آن‌ها هم سرودي دارند كه مي‌خوانند.

أحسنت سربازان كم‌سن ولي پُرايمان امام زمان از مدرسه شاهد. خدا إن‌شاءالله كه همه فرزندان ما را در اين حكومت اسلامي و در اين مملكت اسلامي به نحو احسن براي ظهور حجة بن الحسن (أرواحنا الفداء) آماده بفرمايد.

امام زماني كه آن‌طور عشاق دارد، حالا او به شما مردم ببينيد… به خدا قسم آقايان ما قدر خود را نمي‌دانيم، ما اگر عمر ما هزار سال باشد سر خود را در تمام عمر خود روي سجده بگذاريم و اشك بريزيم به خاطر اين لطفي كه پروردگار به ما كرده است كه امام ما را بقيةالله قرار داده است جا دارد. شما حالا دقت كنيد ببينيد كه امام زمان (عليه الصلاة و السلام) براي شما چه گفته است؟ ديديد ائمه اطهار براي امام زمان چه گفته‌‌اند، حالا ببينيد حضرت براي شما چه گفتند. مي‌فرمايد: «إِنَّا غَيْرُ مُهْمَلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ»[13] جان من به قربان تو آقا «وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ» خوب دقت كنيد، مي‌فرمايد: ما در رعايت شما و مواظبت شما إِهمال نمي‌كنيم، مثل مادر مهرباني كه مي‌گويد: من كوتاهي در محافظت تو نمي‌كنم، و ياد شما را فراموش نمي‌كنم، قربان تو برويم مولا، يا صاحب الزمان، ما هستيم كه آن حضرت را فراموش كرديم «وَ لَوْ لَا ذَلِكَ» اگر اين جهت نبود به شما آن‌قدر مصيبت وارد مي‌شد. برادران عزيز اكثر شماها از اول انقلاب اسلامي ايران تا به حال بوديد،‌ چقدر بلا بر دور سر اين يك مُشت شيعه آمده است و امام زمان رفع كرده است. اگر اين مملكت، مملكت امام زمان نبود به خدا قسم، والله‌العظيم، بدتر از افغانستان و لبنان و بعضي از ممالك اسلامي بود. تمام ممالك دنيا مي‌خواهند مسلمان‌ها را از بين ببرند. شما مي‌بينيد در اين شوروي سابق چرا اين‌طور به يك مملكت خودمختار چِِچِن اين‌طور حمله مي‌كنند و اين‌طور مردم را مي‌كشند؟ مي‌خواهند مسلمان بكشند. در بوسني و هرزگوين چرا مسلمان‌ها را مي‌كشند؟ جنوب لبنان كه مورد حملات إسرائيل و اين صهيونيست بدبخت هست…، من اين‌ها را بدبخت مي‌دانم، چون كسي كه روي پاي خود نايستد و متكي به ابرقدرت‌ها باشد اين بيچاره است، چرا جنوب لبنان مرتب بمباران مي‌شود؟ براي اينكه آن‌جا مركز شيعه بوده است، علماي بزرگ مثل مرحوم سيد محسن جبل عاملي، مثل مرحوم صاحب كتاب المراجعات و علماي بزرگ، مثلاً مثل شيخ بهايي، شيخ بهايي اهل جبل عامل بوده است. شيخ حرّ عاملي صاحب وسائل الشيعه، چون اين‌جا مركز شيعه است، مركز علماي شيعه است، امروز زير پاي اين صهيونيست‌ها قرار گرفته است. مملكت شيعه با اين همه مخاطراتي كه از اول انقلاب تا به حال داشته است، البته دعاهاي مردم مسلمان و رهبران عزيز ما بوده است، اما همه آن حفظ حضرت بقيةالله بوده است، امام زمان اين مملكت را نگه داشته است و آن‌هايي كه در اين مملكت اسلامي خدايي نكرده ظلم مي‌كنند، رشوه مي‌گيرند، آن‌هايي كه طبق دستور اسلام عمل نمي‌كنند بدانند، بدانند كه از طرف حجة بن الحسن هر وقت باشد سيلي آن را خواهند خورد، يقين بدانند، به خدا قسم من دست امام زمان (عليه الصلاة و السلام) را روي سر اين مردم با چشم دل مي‌بينم. اين مردم شيعه صاحب دارند، بي‌صاحب نيستند كه هر كس هر ظلمي به اين‌ها بكند كسي نباشد كه انتقام بگيرد. ما إِهمال نمي‌كنيم، سستي نمي‌كنيم در مراعات شما «وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ» فراموش نمي‌كنيم شما را، ولي حضرت مي‌فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا [وَفَّقَهُمُ اللَّهُ]» اگر شيعيان ما كه خدا آن‌ها را به طاعت توفيق بدهد، اگر بيايند يك كار بكنند «عَلَى اجْتِمَاعِ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ» بياييد دل‌هاي خود را يكي كنيد، نسبت به امام زمان وفادار باشيد، ولو اينكه «يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ سَأَلَهُ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ»[14] كساني كه در اين مملكت او را نمي‌شناسند باز هم آقا به آن‌ها لطف مي‌كند، كسي كه آقا را نمي‌شناسد، از آقا سؤال هم نكرده است باز هم به او مي‌دهد، اما با دشمنان حضرت خوب رفتار نمي‌كند «مُذِلُ الأَعداء» است، بترسيد، مخصوصاً اين جمله را به مسئولين… الحمدلله مسئولين رده بالا همه متوجه مقام مقدس حضرت بقيةالله هستند، اما اين‌هايي كه عوضي… متوجه نيستند، خدا حفظ كند، من لازم مي‌دانم اينجا، نمي‌خواستم اسم كسي را ببرم ولي لازم مي‌دانم افراد خوب تشويق بشوند و بدانند مردم اين مملكت كه يقيناً همه شماها اين مسئله را متوجه هستيد، مردم اين مملكت مردمي هستند كه طرفدار امام زمان هستند، خدا حفظ كند آيت‌الله امامي كاشاني روز جمعه در نماز جمعه… كه ما در اين مجلس، مجلس ما آن‌قدر كوچك است، شايد صداي ما به گوش ايشان نرسد ولي وظيفه‌اي است كه ما بايد انجام بدهيم، خدا إن‌شاءالله مثل ايشان را زياد كند، افرادي مثل ايشان را در مملكت ما بيشتر كند كه مسئولين رده بالا بحمدالله اين‌طوري هستند، درباره امام زمان سنگ‌تمام گذاشتند، ولي يك عده هستند كه از اين افرادي كه مملكت اسلامي را با مملكت غير اسلامي زمان طاغوت اشتباه گرفتند و از آن‌جا به اين‌جا منتقل شدند، ممكن است بي‌دريغ ظلم بكنند، بي‌دريغ رشوه بگيرند، بي‌دريغ مردم را اذيت و آزار بكنند، بدانند امام زمان آن‌ها را كتك خواهد زد و شما دوستان امام زمان از خدا بخواهيد كه هر چه زودتر اين عده افراد را از ميان مملكت اسلامي بيرون بيندازد و به بدبخت‌ترين وضع اين‌ها را مبتلا كند. روايت ديگر «وَ اعْلَمْ أَنَّ قُلُوبَ أَهْلِ الطَّاعَةِ وَ الْإِخْلَاصِ نَزَعَ إِلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إِلَى أَوْكَارِهَا»[15] به‌به، إن‌شاءالله همه ما اهل اخلاص و اهل طاعت باشيم. اگر اهل اخلاص و اهل طاعت شديم، اگر مراحل تزكيه نفس را پيموديم، اگر موفق شديم به كمالات روحي برسيم، اگر امراض روحي را از بين برديم، اگر تحت تربيت علما و دانشمندان و بزرگان از همه بدي‌هاي روحي و عملي دور شديم، امام (عليه الصلاة و السلام) مي‌فرمايد: قلب شما مثل يك پرنده‌اي كه طرف لانه خود مي‌رود همين‌طور  طرف امام زمان مي‌رود، دل‌هاي شما پرواز مي‌كند، روح شما به سوي حجة بن الحسن (عليه الصلاة و السلام) پرواز مي‌كند. براي اينكه من شما را خسته نكنم، با چند بيت شعري در مدح حضرت بقية‌الله آقاي جواد آقاي فاني شما را مستفيض مي‌كند.

أحسنت، حضرت علي بن موسي الرضا (عليه الصلاة و السلام) اين گريه‌هاي شما را در وقتي كه نام آقا مي‌برند اين‌طور تعبير مي‌كند: «لَتَدْمَعَنَّ عَلَيْهِ عُيُونُ الْمُؤْمِنِينَ»[16] چشم‌هاي مؤمنين در فراق امام زمان اشك مي‌ريزد، همه انتظار وجود مقدس آن حضرت را دارند. انتظار وجود مقدس آن حضرت تنها به خاطر اينكه بيايد و بعضي از رفاه را براي ما به وجود بياورد نيست، حضرت امام (رضوان الله تعالي عليه) در ضمن كلماتي مي‌فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است. هر كس مسلمان هست انتظار قدرت اسلام را دارد. اسلام بايد قدرتمند باشد، نه همه جا او را ضعيف تصور كنند و حملاتي به او داشته باشند. ما انتظار داريم يك روز دنيا پر از عدل و داد بشود و دنيا پر از اسلام بشود، دنيا پر از كلمه «لاإله‌إلا الله، محمدٌ رسول‌الله» بشود، اگر همه شما، اگر شيعيان ما كه خدا آن‌ها را…، ببينيد تا اسم شما را مولاي شما مي‌برد براي شما دعا مي‌كند، شما هم تا به ياد مولاي خود افتاديد او را دعا كنيد. دعا علامت محبت است، دعاهاي ما در پيشگاه مقدس امام زمان ارزشي ندارد، اما اظهار محبت هست «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا [وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ‏] عَلَى اجْتِمَاعِ الْقُلُوبِ» اگر دل‌هاي آن‌ها يكي بشود، حضرت چه مي‌كند؟ «لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا» اين بشارتي است كه روز عيد به شما داده مي‌شود، دل‌هاي خود را يكي كنيد، دل‌هاي خود را به دين تطبيق بدهيد، دل‌هاي خود را با حقايق دين مطابق كنيد، در صراط مستقيم قرار بگيريد، حضرت وعده كردند كه ديدار ما براي آن‌ها تأخير نشود، يعني تأخير نمي‌اندازند. فوراً «لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا» با سرعت به سعادت رؤيت ما و مشاهده ما مي‌رسند، آن هم چطور؟ با حق معرفت،‌ با صداقت به ما خواهند رسيد، اين بشارتي است كه داده مي‌شود، پس همه إن‌شاءالله براي تزكيه نفس و كمالات روحي بكوشيد و اميدوار هستيم خداي تعالي شما را از مؤمنيني قرار بدهد كه حضرت بقيةالله بيان فرمودند. وقت ما كم است، مطالب هم زياد، روايت ديگري از علي بن موسي الرضا (عليه الصلاة و السلام) نقل كردند: «كَمْ مِنْ حَرَّى مُؤْمِنَةٍ وَ كَمْ مُؤْمِنٍ مُتَأَسِّفٍ حَيْرَانَ حَزِينٍ عِنْدَ فِقْدَانِ الْمَاءِ الْمَعِينِ»[17] يك مؤمن يا مؤمنه‌اي چقدر در وقتي كه آب گوارا را ندارد و استفاده كند متأسف است، مؤمنين و مؤمنات هم از دوري امام زمان (عليه الصلاة و السلام) متأسف هستند. حضرت سيدالشهداء (عليه الصلاة‌ و السلام) فرمود: «وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي» اگر من آن حضرت را درك مي‌كردم، خدمتگزار او بودم در تمام دوران عمر خود.

 سرود ديگري هست، اگر اين نزديك‌ها هستند بيايند بخوانند و اگر دور هستند مزاحم مردم نشوند، بعد… نزديك هستيد؟ ضمناً از همه برادران و عزيزان و خانم‌ها عذر مي‌خواهم كه جاي ما خيلي كم است و اكثراً سرپا ايستادند، اميدواريم إن‌شاءالله در ظهور حضرت بقية‌الله (أرواحنا الفداء) همه دل‌ها كه وسيع مي‌شود،  جاها هم وسيع بشود.

از گروه سرود كانون بحث و انتقاد ديني تشكر مي‌كنيم، از اظهار محبتي كه به امام زمان كردند بسيار ممنون هستيم، فرصت خيلي كم است ولي در عين حال يكي دو تا از برنامه‌هاي ما باقي مانده است. ما در همين فضاي مختصر و محل كوچك خود كارهاي مختلفي بحمدالله خدا توفيق آن را به ما داده است كه انجام مي‌شود، مِن‌جمله يك عده طلاب مهذب و خوب و اهل تزكيه نفس كه از اول طفوليت و از اول نوجواني شايد تحت مراقبت خود ما بودند، اين‌ها در اين‌جا درس مي‌خوانند، بعضي از آن‌ها آن‌قدر خوب هستند كه من با كمال اعتماد مي‌گويم از اول تكليف يك دانه گناه نكردند، شايد در همين مجلس من اگر بياورم آن‌ها را معرفي بكنم صدتا بيشتر شاهد داريم كه اين‌ها يك دانه گناه نكردند. البته بايد سربازان امام زمان اين‌طوري باشند و به ياد امام زمان باشند. بايد تهذيب نفس كرده باشند، بايد صفات رذيله را دور ريخته باشند، لذا چند نفر هستند كه اين‌ها به وسيله جناب آقاي معلم استاد آن‌ها، البته اساتيد ديگر هم دارند، چون بسيار خوب درس خواندند در حضور شما دوستان جوايزي به آن‌ها داده مي‌شود. اين در بُعد درسي آن‌ها است، در بُعد معنوي آن‌ها ما نمي‌توانيم براي آن‌ها جايزه قائل بشويم ولي در بُعد درسي آن‌ها الحمدلله خوب هستند و حاضر هستند كه مقدار زماني كه اين‌ها مشغول درس شدند و چگونه درس خواندن، اين‌ها را ما در حوزه بياوريم ببينيم كه الحمدلله مورد توجه همه واقع مي‌شوند و ما بحمدلله از سطح خارج تا پايين، دوستاني كه داريم كه اهل تهذيب نفس هستند و به بركت تهذيب نفس شاگرد اول هستند، حتي در حوزه در درس خارج از ممتازها هستند، آن‌ها بزرگتر هستند و من نمي‌خواهم آن‌ها را معرفي كنم ولي اين افراد تازه و كم‌سن‌تر اين‌ها اين‌جا از دست جناب آقاي معلم… بالأخره يكي از آن گل‌هاي سرسبد حوزه اين كوچكِ كانون بحث و انتقاد جناب معلم هستند كه يكپارچه نور است، خدا إن‌شاءالله ايشان را حفظ كند.

 

 

 

 

 

 



[1]. بحار الأنوار، ج ‏99، ص 110.   

[2]. همان، ج 51، ص 115.

[3]. الغيبة للنعماني، النص، ص 273.   

[4]. بحار الأنوار، ج ‏36، ص 394.

[5]. همان، ج 51، ص 148.

[6]. همان، ج 51، ص 219.

[7]. همان، ج 83، ص 81.

[8]. همان، ج 51، ص 152.

[9]. همان، ج 49، ص 248.

[10]. همان، ج 45، ص 51.

[11]. همان، ج 49، ص 237.

[12]. إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج ‏1، ص 249.

[13]. بحار الأنوار، ج ‏53، ص 175.   

[14]. همان، ج‏ 95 ص 390.    

[15]. همان، ج ‏52، ص 35.  

[16]. الكافي، ج ‏1، ص 336.    

[17]. بحار الأنوار، ج ‏51، ص 152.  

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *