۱۴۲۷/۳/۲۲ قمری – حديث سلسلة الذهب – فراز سوم از بیانات حضرت آیت الله ابطحی در جمع سالکین الی الله در دفتر شيراز

حديث سلسلة الذهب – فراز سوم از بیانات حضرت آیت الله ابطحی در جمع سالکین الی الله در دفتر شيراز   

 

 

معظم له در فراز سوم از فرمايشاتشان فرمودند: مردم نيشابور وقتي به حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام كه از طرف خاندان عصمت بعنوان صراط مستقيم معين شده است برخورد كردند، از ايشان خواستند روايتي را از جد بزرگوارش برايشان نقل نمايد، اينكه مردم نيشابور نگفتند: آقا خود شما هر چه صلاح مي دانيد بفرماييد و درخواست نقل حديث از پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله نمودند درسي است براي ما. چون ما معتقديم اگرچه ائمه اطهار عليهم السلام در علم و عصمت، با پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله مساوي هستند، ولي نبوت ندارند. همانطور كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله به اميرالمومنين عليه السلام فرمود: « انت مني بمنزلة هارون موسي الا انه لا نبي بعدي » تو جانشين من هستي. الا اينكه از طرف خدا درباه معارف به تو وحي نمي شود. حضرت اميرالمومنين عليه السلام در علم و عصمت بايد با پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله مساوي باشد تا بتواند بعنوان جانشين ايشان قرار بگيرد. چون جانشين يك فرد بايد همه خصوصيات آن فرد را دارا باشد تا بتواند جانشين واقعي او باشد. اما چون پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله خاتم الانبياء است و نبوت را ختم كرد، ساير ائمه اطهار عليهم السلام نبوت ندارند. حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام هم از اين مورد مستثني نيستند. لذا هر چه ايشان يا هر كدام از ائمه اطهار عليهم السلام فرموده اند، تمامش از پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله است. پيغمبر هم به تاييد خداي تعالي كه فرموده « مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي  إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَي » نجم/۳و۴  هر چه مي فرمايد از طرف خداست. در روايات فرموده اند: اگر روايتي را مثلا امام صادق عليه السلام فرموده و شما به حضرت رضا عليه اسلام يا پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله يا هر كدام از ائمه ديگر نسبت داديد، اشكالي ندارد. لذا حضرت رضا صلوات الله عليه در جمع مردم نيشابور، حديثي را با ذكر تمام سندش، كه نامش شد حديث سلسلة الذهب، يعني سلسله راويانش همه از ائمه اطهار عليهم السلام هستند، از پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله به نقل از جبرئيل بيان مي فرمايند كه : « قال الله تعالي: كلمة لااله الاالله حصني فمن دخل في حصني امن من عذابي ». اگر چه جمله كوتاهي است ولي خيلي پرمعناست. هر كس كلمه لااله الاالله را بگويد، از عذاب نجات پيدا مي كند. اما اگر كسي فرعون را خداي خودش بداند و مثلا نام الله را روي او بگذارد و بگويد لااله الاالله، آيا باز هم از عذاب در امان است؟ اگر اسم خورشيد را الله بگذاريد، خورشيد هم نور مي دهد، هم يكي است، آيا واقعا خورشيد خداست؟ اگر شما رئيس اداره را روزي دهنده خود تصور كرديد و خدا را موثر ندانستيد، بازهم لااله الاالله را گفته ايد، ولي منظورتان از الله، رئيس اداره است. فقط اسم عوض شده است. خداي تعالي مي فرمايد: « إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَ آبَاؤُكُمْ » نجم/۲۳ بطور كلي هر چيزي كه معتقد باشيد مستقل از خداي تعالي فعال است و به اذن خدا كاري ندارد، براي شما در حكم الله است. و مي توانيد اسم الله را روي آن بگذاريد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *