۱۴۲۷/۲/۲۳ قمری – فراز چهارم از بیانات حضرت آیت الله ابطحی در جمع سالکین الی الله در مشهد مقدس

فراز چهارم از بیانات حضرت آیت الله ابطحی در جمع سالکین الی الله  در مشهد مقدس

  

 

بسمه تعالي…………………………….معظم له در فراز ديگري از فرمايشاتشان درباره معرفت به پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله فرمودند: متاسفانه در زماني واقع شده ايم كه هنوز در دنيا عده اي هستند كه معرفت به مقام رسول اكرم صلي الله عليه و اله ندارند . بعضي از نويسندگان نادان بي مطالعه مي گويند: وقتي پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله در غار حراء بود و جبرئيل خدمت حضرت رسيد ، آن حضرت هيچ چيز بلد نبود و تازه آنجا شروع كرد به چيز ياد گرفتن . رواياتي از ناحيه اهل سنت و شيعه رسيده كه اول چيزي كه خداي تعالي خلق فرمود روح مقدس رسول اكرم صلي الله عليه و اله بود ، و در همان لحظه يعني همانجا كه آن روح مقدس و آن قوه دراكه عجيب خلق گرديد، تمام علم پروردگار كه در مخلوق بايد پياده بشود به او عنايت شد . « وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَي » ضحي/۷ البته معناي اين آيه اين نيست كه مدتي پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله گمراه بود و چيزي بلد نبود، در همان لحظه ، همه علوم به ايشان عنايت شد . علي بن ابيطالب و ساير معصومين عليهم السلام هم همينطور . چون فرموده اند « كلّنا واحد ». رواياتي هست كه ائمه اطهار عليهم السلام فرموده اند: «فسبّحنا فسبّحت الملائكة » ما تسبيح كرديم، پس ملائكه تسبيح كردند و فرموده اند: « بنا عُبِد الله، بنا عُرِف الله » بوسيله ما خدا بندگي شد، بوسيله ما خداي تعالي شناخته شد . ائمه اطهار و حضرت زهرا عليهم السلام بجز نبوت، از نظر علم و عصمت مساوي با پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله هستند و معناي نبوت، ارتباط پيامبر با خداي تعالي در زمينه امور ديني است كه همه آنچه براي بشر لازم بود، بر پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله نازل شد و ائمه اطهار عليهم السلام ناشر همان مطالب بودند. يك باب از كتاب بحار الانوار روايات مربوط به اين موضوع است و در كتاب ينابيع المودة كه يك سنّي نوشته ، يك فصل مهمش به اين موضوع اختصاص دارد . شيخ سليمان حنفي سنّي استدلالي از قرآن كرده كه در آيه شريفه « إِنْ كَانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ » زخرف/۸۱ خداي تعالي مي فرمايد : بگو اگر براي خدا مي خواست فرزندي باشد ، من اول عابد هستم . اول عابد يعني اول مخلوق . چون همه مخلوقات و موجوداتي كه در عالم هستند يك عبادت تكويني دارند كه مجبور به انجامش هستند ، مثل گردش خورشيد و ماه كه خداي تعالي امر فرموده كه اين طور حركت كنند و آنها هم اطاعت مي كنند . البته عبادت تشريعي هم داريم كه از روي اختيار انجام مي شود و اجر و مزد بيشتري دارد . اين پيغمبر با اين عظمت آمده بين مردم دنيا، ۶۳ سال زندگي كرده، ۴۰ سالش را اجازه نداشته صحبتي بكند ، فقط عمل مي كرده، ۲۳ سال ديگر حرف زده ، آن هم از جانب خدا ، « وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَي » نجم/۳و۴ . 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *