۱۴۲۶/۱۱/۱۲ قمری – جلسه سوم صراط مستقيم آقايان مورخ ۱۴۲۶/۱۱/۱۰ مصادف با ۱۳۸۴/۹/۲۲

جلسه سوم صراط مستقيم آقايان مورخ ۱۴۲۶/۱۱/۱۰ مصادف با ۱۳۸۴/۹/۲۲

 

 

بسمه تعالی ………….. فراز اول از سخنان حضرت آیه الله ابطحی در مرحله صراط مستقیم …………..

                             اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ * وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»

شب ميلاد مسعود حضرت امام هشتم عليه آلاف التهية و الثناء را به همه شما تبريک عرض مي کنم اميدوارم همه مان مشمول الطاف حضرت رضا عليه السلام واقع شويم و مورد عنايات خاصه ي حضرت بقية الله ارواحنا فداه واقع گرديم.

 

حضر ت علي بن موسي الرضا علیه السلام زماني که در دنيا بودند آن قدر مهرباني کردند که امام جواد علیه السلام فرمود:  دوست و دشمن از ايشان راضي بود و به همين جهت نام مقدس ايشان « رضا » شد. و بعد از رفتن ايشان از دنيا به عالم بالا يا عرش يا هر کجا که خدای تعالی  مناسب این وجود مقدس مي داند باز احاطه علمي ايشان در عالم هست و نسبت به دوستان اظهار لطف و محبت مي کنند.

 فراموش نمي کنم که اگر کسي راه وصول به ذات مقدس پروردگار و تزکیه نفس برايش مشکل شده بود مرحوم حاج ملا آقا جان به ايشان مي گفت برو مشهد مقدس و به زيارت حضرت رضا علیه السلام مشرف شو راه برايت باز مي شود و همين طور هم بود. غالباً اهل معنا به حضرت علي بن موسي الرضا علیه السلام توجه خاصي دارند.

مطلبي که جناب آقاي کاشاني فرمودند و خود ايشان هم در اوائلي که ما در تحقيق مراحل تزکيه نفس با هم کار مي کرديم این بود که مسئله صراط مستقيم در بين اهل معنا اعم از صوفيه غير شيعه و صوفيه شيعه و مسالک مختلفي که در بين مسلمانان هست و حتّي کساني که ما غالبا به آنها ارادت داشتيم و داريم. همه ی بحث های مراحل تزکیه نفس مطرح بود جز بحث صراط مستقيم. شما آزاديد الان هم مي توانيد به کتب شيعه و سني در ارتباط با تزکيه نفس مراجعه  کنيد از صراط مستقيم يعني از اين کلمه خبري در آن  کتابها نيست. و آنرا یکی از مراحل تزکیه نفس نمی دانند مثلاً از کتب اهل سنت کتاب منازل السائرين هست یعنی منزلهاي سير کنندگان بسوي خدای تعالی که مسئله توبه, مسئله يقظه و جهاد با نفس امثال اينها خيلي هم مکرر در مکرر نقل شده اما از صراط مستقيم در اينها خبری نيست.

يا در کتب شيعه, مرحوم نراقي پدر و پسر هر دو از اساتيد بزرگ علم اخلاق بوده اند کتابهايي در اين ارتباط  نوشته اند اما حالا چطور شده که از اين مسئله بحثي نکرده اند. به هر حال صراط مستقيم از پايه ها و اركان مهم تزكيه نفس است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *