۱۳ رجب ۱۴۲۶ قمری – ۲۸ مرداد ۱۳۸۴ شمسی – میلاد امیرالمومنین (علیه السلام)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم اللّه الرحمن الرحيم

الحمدللّه والصلوة و السلام علي رسول‌اللّه و علي آله آل اللّه لاسيما علي بقيةاللّه روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء و اللعنة الدائمة علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون (روم / 41)

روزِ ميلادِ مسعودِ حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليه الصلوة و السلام است، اين ميلادِ وصي اوّل رسول اللّه را به آخرين وصي پيغمبر حضرت بقيةاللّه (ارواحنافداه) تبريك عرض مي كنيم و اميدواريم همه ي ما زير سايه ي آن حضرت توفيقات كاملي در راهِ تزكيه نفس و در نتيجه سربازي خوب امام عصر (ارواحنافداه) ببريم. آياتي كه امروز تلاوت شد يك آيه مناسبِ زمان ما و مناسبِ مجلس ماست اگر چه همه آيات امروز تذكراتي است براي كساني كه مي خواهند قدمي در راه خداي تعالي و معرفتِ اميرالمؤمنين (عليه السلام) بردارند وجود دارد ولي اين آيه وضع زمان ما را بيان مي كند. مي فرمايد: ظَهَرَ الْفَسَادُ كه در آن سيصد و سي و سه آيه اي كه در روايات است و يا آن صد و سي آيه اي كه مرحوم سيد بن طاووس نقل كرده يكي از آياتِ بارزش اين ظَهَرَ الْفَسَادُ درباره ي حضرت بقيةاللّه است. كه در زمان غيبت كبري در روي زمين فساد هم در دريا و هم در بيابان بخاطر كار مردم، به خاطر اينكه مردم كارهايي كرده اند كه اين فسادها بوجود آمده و ظاهر شده است اين فسادها را خداي تعالي جلويش را نگرفته براي اينكه در تنگنايي بعضي از كساني را كه اعمال زشتي انجام داده اند و فساد را در روي زمين بوجود آورده اند اين تنگنايي را مشاهده كنند شايد به سوي خدا برگردند. اگر از جانب پروردگار فشاري بر شما آمد، اگر فرجي براي شما نبود و تنگنايي بوجود آمده بود بدانيد باز هم آن محبوبمان، خداي رحمان و رحيم مان مي خواهد شايد ما به سوي او برگرديم. راه برگشتن به سوي خدا همين است كه از همه ي بلاهاي دنيا عبرت بگيريم و بدانيم كه هيچ ملجا و پناهي جز ذات مقدس پروردگار نيست و بالاخره به طرف او مراجعت كنيم و سيري به سوي او داشته باشيم و در دامن او باز گرديم. همين مقدار درباره ي اين آيه كافي است كه شما دوستان عزيز را در امروز كه روزِ مهمّي است از ايّام اللّه است، روزي است كه در حقيقت اوّلين آياتي كه با زبان عربي بر پيغمبراكرم آن هم به وسيله ي نه جبرئيل بلكه به وسيله آن روح پاكي كه در اوّل خلقت خلق شده و همراه و همگام پيغمبراكرم بوده اوّلين آيات امروز بر پيغمبر قبل از بعثت نازل شده است. وقتي كه قنداقه ي علي بن ابيطالب را به رسول اكرم دادند تا آنجا علي عليه الصلوةوالسلام چشم باز نكرده بود، نمي خواست دنيا را قبل از پيغمبر ببيند، نمي خواست هيچ كس را قبل از پيغمبر مشاهده كند، وقتي كه قناداقه ي علي بن ابيطالب را به دست رسول اكرم دادند چشم باز كرد، دو دوستي كه مدّت كوتاهي از نظر بدني همديگر را نديده اند يك تبسّم آشنايي به صورت رسول اكرم و رسول اكرم صلوات اللّه و سلامه عليه و آله به علي بن ابيطالب فرمود، يار آشنا كجا بودي؟! چند روز در كعبه بودي، كعبه ي خشكي كه هنوز بُتها در آن فعّالند و خدا از آن بخاطر اين بتها بيزار است، دلهاي شما هم همين طور است. تا دلهاي شما سالكين الي اللّه داراي بتهاي مختلفي است، داراي محبتهاي مختلفي كه گاهي انسان به مالش، گاهي به زنش، گاهي به اولادش، گاهي به سيصد بُت كه همه اش بُت است و غير خداست تا اينها در دل ما هست مسأله تولّد اميرالمومنين و كعبه و بتها و بعد به وسيله علي بن ابيطالب بتها از بين رفتن و همه ي اينها مثالي است براي من و شما، مُلكي است براي ملكوت من و شما، ما قبل از تزكيه نفس دلهاي مان پر از بُت است. به هر طرف از دلمان که نگاه مي كنيم يك بتي نصب است. يك وقتي در هندوستان من رفته بودم، شهري به نام بنارس، بتخانه اي را ديدم كه حدوداً متجاوز از صد بُت در آنجا بود. از آن كسي كه راهنماي ما بود پرسيدم اگر خدا يكي است بايد يك شكل داشته باشد حالا از مجسّم بودن خدا صرف نظر مي كنيم شما مي گوييد اينها مجسمه ي خداست، خوب يك خدا كه بيشتر نداريم. شما اينجا بيشتر از صد بُت گذاشته ايد و همه اش به اَشكال مختلف، گفت: يكي از اين بتها – كه نشان مي داد – اين پول به انسان مي دهد، يكي از اينها به مجرّدها زن مي دهد، يكي از اينها به بيچارگان چاره مي دهد، شمرد ديگر من يادم رفته، ولي وقتي كه به دل خودمان مراجعه كنيم مي بينيم همه ي اين بتها هستند، دراين بتخانه ي دلمان هستند، در اين كعبه اي كه حضرت ابراهيم نه، خدا براي خانه ي خودش، براي نزول خودش خلق كرده همه ي اينها را ما نصب كرده ايم. يك قدري نصف شب بلند شويد ببينيد چند تا بُت در دلتان است، اگر بتها را بيرون ريختيد آن هم بوسيله مولايي كه امروز تولّدش هست، به وسيله ي هر يك از ائمه عليهم السلام، بوسيله محبّت حضرت بقيةاللّه ارواحنافداه، اگر اين بتها را بيرون ريختيد خانه ي دلتان، خانه ي كعبه اي مي شود كه مردم بُت پرست، مردم بي توجّه به حقائق حتّي دائماً آرزو مي كنند دور شما طواف كنند. دور دل شما بگردند، جان به قربانتان كنند اين كار را اگر كرديد از نظر مُلكي خدا مَثَلش را به شما نشان داده. از نظر مُلكي علي بن ابيطالب از سه روز قبل وارد كعبه شده، در محضر مادرش فاطمه بنت اسد نگوييد هنوز متولّد نشده بود او خالقِ يا واضح تر عرض كنم دست خالقِ خلق است. همه چيز را خلق كرده، در آن روايت دارد كه در نهج البلاغه هم نقل شده نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا، همه ي مردم صنعت ما هستند و مخلوق ما هستند چون خدا به ما اذن خلقت داده. حضرت عيسي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ (آل عمران / 49) من خلق مي كنم، -صريح قرآن است- از خاك به هيئت طير، امّا به او اجازه نداده بودند از خاك به هيئت بشري خلق كند. در همان حدّ است، در كلاس ابتدايي بشري است. امّا علي بن ابيطالب عليه الصلوةوالسلام بخاطر اذن پروردگار، به امر پروردگار خالق جميع خلق است. والخلق بعد صنائعنا، اين موجود پرعظمت من اگر اينطوري تعبير كردم كه در محضر مادرش وارد كعبه شد نه اينكه مادرش او را به كعبه برد بلكه او مادر را به كعبه برد. به وسيله مادر به كعبه وارد شد، مادر به وسيله او به كعبه وارد گرديد، والاّ فاطمه ي بنت اسد كجا و شكافتن ديوار خانه ي خدا كجا؟ درست است مادر علي بن ابيطالب است ولي اراده ي تكويني الهي به دست مولا اميرالمومنين علي عليه الصلوةوالسلام است. وارد كعبه شده آنجا ميزبانش خداست، مهمان فاطمه ي بنت اسد، صاحب خانه علي عليه السلام، چند روزي بوسيله زنهاي محترمه اي از فاطمه ي بنت اسد پذيرايي شد. چرا؟ بخاطر اينكه چند ماهي بدن مقدس علي بن ابيطالب را پذيرايي كرده، در بغل نگه داشته، عزيزش نگه داشته و متولّد شد مثل امروزي علي بن ابيطالب عليه الصلوةوالسلام. او را مي خواهند اسم گذاري كنند. اوّل كاري كه يك پدر و مادر مهربان نسبت به فرزندشان مي كنند چه هست؟ اين است كه يك اسمي بگذارند. اهل معرفت باشند، اهل آداب و رسوم باشند مي گويند بزرگتر فاميل بيايد اسمي براي اين بگذارد. اگر يك مقداري بالاتر فكر كنند مي گويند قرآن را باز مي كنيم هر چه در اوّلين صفحه قرآن آمد و مناسب بود آن اسم را رويش مي گذاريم و بالاخره طبق رسومات به يكي از اين مسائل متوسّل مي شوند براي چه؟ براي نامگذاري. اين را بدانيد نام هر شخصي بسيار اهميّت  دارد يكي از چيزهايي كه روز قيامت خود انسان در فشار واقع مي شود و  خدا در فشارش مي گذارد در اسم گذاري فرزندان است. الاسماء تنزل من السماء، اسم از آسمان نازل مي شود. در دل پدر مي افتد كه اسم فرزندت را مثلاً كسري بگذار، كلمه ي قشنگي است! اين را شيطان در دلت انداخته. اسم دخترت را پروانه بگذار! خدا كه نمي گويد پروانه اسم دخترت را بگذار، از آسمان آمده ولي الهام بخشت يا وسوسه بخشت شيطان است. فرزند تو عقب اسم خودش حركت مي كند، اين را بدانيد اگر اسم فرزندي علي بود كم كم به فكر اين مي افتد علي كه هست؟ محبّت او در دلش مي افتد. اگر يك قدري عميق تر جلو برود مي بيند كه علي اسم خداست. اسم اعظم پروردگار است. اين اسم را بايد به آن توجّه داشت. آقا اسمت چه هست؟ علي، علي يعني چه؟ يعني علي بن ابيطالب، علي بن ابيطالب چرا اسمش علي شد؟ به جهت اينكه در رفعت و بزرگي و معرفتِ ذات مقدس پروردگار را در دلش داشت و مَثَل اعلاي پروردگار بود. تو مي خواهي چكاره بشوي؟ ما هم انشاءالله جزء شيعيانش خواهيم شد. امّا اسامي ديگر، نه! اقل كارش اينست كه فايده اي براي صاحب اسم ندارد. ابي طالب سلام اللّه عليه، فاطمه بنت اسد سلام اللّه عليها اين دو جز خدا كسي را ندارند، بزرگشان خداست. يا ربّ يا ذا الغسق الدجيّ؛ آمدند كنار كعبه، مادر از داخل كعبه پدر از خارج كعبه، كنار كعبه اي خدا!اسم اين فرزند را چه بگذاريم؟ ببينيد ادب يعني چه. گاهي به من تلفن مي زنند دوستان كه خدا فرزندي به ما داده، اسمش را چه بگذاريم؟ مي گويم از پدر بزرگش بپرسيد. از پدر مادرش بپرسيد، از بزرگ خانواده تان بپرسيد. خيلي اصرار مي كنند مناسبتهاي زمان را كه همين ديروز يكي از دوستان خدا پسري به او داده بود گفتم اسمش را بگذار علي. چه بهتر از علي. گفت: پدرش هم اسمش علي است. اگر چه من با او اين شرح را ندادم گفتم اسمش را بگذاريد امير، ولي چه اشكال دارد؟ امام حسين علي بن ابيطالب را دوست داشت، پدرش است، ولايت حسين بن علي از علي بن ابيطالب برايش اهميّتش بيشتر از ولادت آن حضرت است از علي. چرا امام صادق مي فرمايد: ولايتي لعلي أحب اليّ من ولادتي منه،من ولايت علي بن ابيطالب برايم اهميتش بيشتر از اينست كه فرزند علي بن ابيطالب باشم. حسين بن علي عليه الصلوةوالسلام يك علي اكبر دارد، يك علي اصغر دارد، يك علي اوسط دارد اين اوسط و اصغر و اكبر را تازه ما براي اينكه فرق بگذاريم گذاشتيم والاّ همه شان علي. چون علي را دوست داشتند، علي اسم اعظم پروردگار است. اينرا روي باصطلاح تعصّب نمي گويم، روي شيعه گري نمي گويم از نظر معنا سنّي و شيعه قبول دارند كه علي يعني علوّ، برتر و برتر اسم اعظم پروردگار است. فوراً جواب آمد خُصّصتما بالولد الزّكيّ، به به! شما استثنائاً بين همه ي ملّت دنيا اختصاص پيدا كرديد به اينكه يك پسر پاك و پاكيزه، پاك و پاكيزه به شما داده بشود. اسم خدا علي است، ديگر از اين بالاتر نمي شود او را هم علي بناميد. نامش علي باشد. به شما خدا يك پسر پاك و پاكيزه داده. نه اين پاك و پاكيزه هايي كه ما فكر مي كنيم اگر تمام عالَم وجود را بگرديد يك موجود پاك، صد درصد پاك، خدا مَثَل اعلاي خودش قرار داده و آن چيزي بود كه اوّل خلقت، خلق شد. فقال له خداي تعالي به اين نور پرعظمت فرمود: أقبل فأقبل، ثم قال له ادبر فادبر، بنده واقعي خدا شد. اينجا خداي تعالي اشاره فرمود اين نور دو نصف شد. حالا هر چه مي فهميد از اين عرايض، بفهميد. فقال للنصف كن محمّداً و قال للنصف كن عليّاً؛ همان يك نور، اين نور را خدا خلق كرده. زكّي به تمام معنا. و للّه الامثال العليا؛ براي خدا يك مَثَلهاي بسيار بلندي است. اين مَثَل اعلاي پروردگار است. لذا مي گويد: خصّصتما بالولد الزّكيّ يك ولد زكي، تزكيه شده، پاك، خوب به تمام معنا. اسمش را علي بگذاريد. اسم من كه خدا هستم علي است اسم او را هم علي بگذاريد. چرا؟ به جهت اينكه مَثَل اعلاي پروردگار است. اله الارض است. در آيات قرآن است. و للارض اله، براي زمين يك خدايي است، يك الهي است، حالا اله را به هر معنايي كه بخواهيد تصوّر كنيد مانعي ندارد. امام مي فرمايد: هل رأيت احداً يسبّ اللّه، به راوي مي فرمايد كه ديدي كسي خدا را فحش بدهد؟ گفت: نه، چون آنهايي كه معتقد به خدايند كه جرأت نمي كنند به خدا فحش بدهند آنهايي هم كه معتقد نيستند به چه فحش بدهند؟ فرمود: اينجا اين آيه ي شريفه وَ لَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ (مائده / 108) منظور امام است. وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ (آل عمران / 28) منظور امام است. اين امام را خدا به اين دو بزرگوار، خدا لعنت كند كساني را كه مي گويند ابي طالب، شخصيت  ابي طالب را پايين مي آورند به دشمني با علي بن ابيطالب، ابيطالب نبيّ است دليل نبوتش هم همين كه امروز از جانب خدا بر او وحي شد و اسم علي را دستور داد پروردگارش كه بر روي فرزندش بگذارد. اين بچّه را گرفتند حالا مي گوييد كجا لباس پوشاندش، كجا مثلاً تميزش كردند، آن خانم هايي كه آمده بودند هم لباس از بهشت آورده بودند علي هم كه طاهر و پاك و پاكيزه وارد اين دنيا شده چند روزي با من و شما بنشيند شايد هدايت شويم. حضرت موسي و هارون را نزد فرعون مي فرستد خداي تعالي شايد فرعون هدايت بشود. ما شايد هدايت بشويم. چشم هايش بسته، يعني باز نكرده، ديده ايد بچّه وقتي متولّد مي شود چشمش بسته است. آن يك نوع بستن است، اين يك نوع، آوردند خدمت رسول اكرم.اين كه گفتم اوّلين آيه اي كه از قرآن نازل شد بر رسول اكرم حتّي قبل از بعثت همين جا بود. چشمها را باز كرد، نگاهي كرد، بسم اللّه الرحمن الرحيم، قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، اَلَّذِينَهُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (مومنون / 1 و 2) شما تصور كنيد روي دست پيغمبر يك فرزند تازه متولد شده، لبهايش مثل غنچه باز بشود، آيه اي كه هنوز پيغمبر اجازه ندارد بخواند نه اينكه نازل نشده باشد، من در نزول قرآن تقسيماتي كه از آيات و روايات كرده ام اكثرتان بلديد اين نزول سوّم است كه بايد بوسيله إذن پروردگار بر پيغمبراكرم نازل بشود يا نزول چهارم است در نزول چهارم قرآن اول كسي كه قدم برداشت براي نزول چهارم كه امروز من و شما همه مان هدايت شده ايم كه خداي تعالي مي فرمايد: ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ (بقره / 2) و در روايت دارد مراد از كتاب، علي بن ابيطالب عليه الصلوةوالسلام است هدايت است براي متّقين و او هم امام متقّين است. و اينجا هم قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، من مكرر اين مطلب را عرض كردم كه خداي تعالي در قرآن درباره ي تزكيه نفس چند جا صحبت كرده، صريح ترينش قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (شمس / 9) است ولي اجمالي و مشروحش قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، كه دارد شرح مي دهد چه خصوصياتي دارند مؤمنين كه نتيجه اش قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا است. اين آيات را خواند نه جبرئيل اين آيات را آورده بود براي پيغمبر، پيغمبر هم فكر نكنيد – خدا لعنت كند – من اين كه مي گويم خدا لعنت كند بيشتر از اين مي خواهم فحش بدهم منتها ادب كلام اجازه نمي دهد، چون خيلي دلم پر است از آنهايي كه مي گويند پيغمبر تا چهل سالگي سواد نداشت. هيچ چيز بلد نبود! جبرئيل آمد گفت: إقرأ، گفت: ما أنا بقاري، ما أنا بقاري، يعني من خواندن را ياد نگرفتم نه خواندن را بلد نيستم. اينكه مي گويم خدا لعنت كند بخاطر اينست كه امام باقر فرموده است خدا لعنتشان كند يا مي فرمايد رسول اكرم با هفتاد زبان حرف مي زد و با هفتاد زبان مي نوشت و چطور مي شود كسي كه خودش نوشتن و خواندن بلد نباشد وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ (بقره / 129) نوشتن را به مردم تعليم بدهد؟ آيه ي شريفه است هُوَ الَّذِيبَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ (جمعه / 2) اين را امام باقر مي فرمايد، خواندن نمي دانست شيعه ها هم مي گويند حتّي بعضي ها خيال مي كنند اين يك افتخاري است كه خدا يكدفعه يك نفري را، خوب يكدفعه همان اوّل يك نفري را، زمانش كه معجزه نيست. زمان كه معجزه نمي تواند باشد. ما هم مي گوييم يكدفعه خدا وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَي (ضحي / 7) يكدفعه خدا همه ي حقايق را به قلب پيغمبر نازل فرمود، ما هم مي گوييم يكدفعه منتها يكدفعه اي كه شما مي گوييد بعد از چهل سال كه بين اين بُت پرستها بوده، چرا كار خوب مي كرد؟ پيغمبر هم هواي نفس طبعاً – نستجيرباللّه – داشته باشد و همان كارهايي كه آنها مي كنند بكند، بله؟! پس اولين آياتي كه در نزول چهارم بر پيغمبر نازل شد بوسيله علي بن ابيطالب بود. اجازه داده شد كه بگويند: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ پيغمبراكرم هم فرمود أنت امامهم، يا علي تو امامشان هستي، توامام اين مؤمنين هستي. امامتان را بشناسيد امروز، اگر اهل تزكيه نفسيد، اگر جزء مؤمنين واقعي هستيد، اگر جز ء كساني هستيد كه اَلَّذِينَهُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ٭ وَ الَّذِينَهُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (مومنون / 2 -3)از لغو اعراض مي كنيد بدانيد كه امروز امامتان متولّد شد. يعني با خودش آيات قرآن را آورد، فتح باب كرد براي اينكه قرآني كه هُدًي لِلْمُتَّقِينَ اين در بين مردم انشاءالله پياده بشود، عملي بشود و اين قرآن آمد. نزول چهارم را شروع كرد. اين درباره ي اين، ولي متأسفانه همه ي زحمات پيغمبراكرم و زحمات علي بن ابيطالب و زحمات ائمه اطهار و زحمات همه ي مصلحين دنيا با ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ، شما يك حركتي در عراق بكنيد، يك حركتي درافغانستان بكنيد، يك حركتي در بين ممالك اسلامي داشته باشيد، در بيابانها من يك وقتي در لبنان يك قدم گفتند جلوتر نرويد كه اينجا تمامش مين دفن كرده اند و خطرناك است در بيابان! از طرف اسرائيل اينجا مين گذاري شده، فِي الْبَرِّ  در دريا نرويد تمام ناراحتي ها مي بينيد از دريا بوجود مي آيد. علم و صنعت عوض اينكه مفيد براي بشريّت باشد شما فكر نكنيد كه اين سفينه هاي فضانورد و هواپيماها و اينها را اولياء خدا بلد نبودند بسازند، آصف بن برخيا با علم نه با معنويت و معجزه، از اعجاز نيست، از اعجاز آصف نيست كه تخت بلقيس را از شش ماه راه به يك چشم بهم زدن آورد. قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ (نمل /40) از آن كتاب، از آن نوشته هايي كه از حكمت سرچشمه مي گيرد و حقيقت اشياء را مي شناخت كه چطور مي تواند يك تخت با آن عظمت را از شش ماه راه به يك چشم بهم زدن بياورد. كم كم مردم دارند مي رسند، بين مشهد و تهران شش ماه راه است با يك ساعت هواپيما بالاخره مي روند. اين از طريق علم است. بلكه اگر سفينه هاي فضانورد را ما حساب بكنيم شايد به يك چشم بهم زدن شش ماه راه را طي كنند، ما اين علم را كنار گذاشتيم. علم معنوي را كه بالاتر از اين كار مي كند آنرا كنار گذاشتيم، علوم مختلف را كنار گذاشتيم مثل حيوانات نه علي را مي شناسيم، خاك بر سر آن كسي كه، تو به تاريكي علي را ديده اي ٭ زين سبب غيري بر او بگزيدي، من نمي خواهم خيلي تصريح كنم براي اينكه، نه اينكه بترسم، امروز ترس بين شيعه و سنّي و غير مسلمان نبايد باشد. همه همديگر را مي شناسند كتابهايشان هم گوياي همه چيز هست. زماني است كه بوسيله اينترنت همه ي مطالب را به هم مي گويند پس ديگر تقيّه به آن صورت نيست. ولي تفرقه من معتقدم كه تفرقه بين مسلمانها، بين حتي يهود و نصاري و مسلمانها نبايد باشد چون خداي تعالي در قرآن مي فرمايد: يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَي كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ (آل عمران / 64) از اين جهت ، والاّ ما للتراب و رب الارباب، آنكه تمام عالم خلقت را زير نظر پروردگار دارد هدايت مي كند، ايجاد مي كند، او كجا و كسي كه -چه عرض كنم؟!- حتي نمي تواند خودش را جمع و جور كند، نمي تواند معني أبّ را در روايات متعددي هست كه پرسيدند از اينها كه أبّ چه معنايي دارد که در قرآن هست؟ گفتند: نمي دانيم، برويم از علي بپرسيم. علي فرمود: أب به معناي علوفه است. اينجا گفت كه: لو لا عليّ لهلك فلان! اينطوري است، علي بن ابيطالبي كه محور است، آخر كدام آدم بي انصافي است که سيصد آيه قرآن در شأن علي كه يكي اش سوره ي هل أتي است كه همه قبول دارند در شأن علي بن ابيطالب نقل بكند اين را ترجيح ندهند بر آن كسي كه يك آيه هم برايش نازل نشده. بلكه در مذمّتش خودشان نقل مي كنند يك آيه اي حالا براي اوّلي نازل شده كه: ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا (توبه / 39) اين در مذّمت است! فكر نكنيد در مدح است، چون اولياء خدا هيچ وقت حزني ندارند اقلش اينست كه ايشان كنار پيغمبر، حالا هر چه به سر پيغمبر مي آيد به سر تو هم بيايد. من يك وقتي در حرم حضرت رضا وقتي كه بمب گذاري كردند يك چند نفر كشته شدند گفتم اي كاش من يكي از آنها بودم. در حرم كسي بميرد خيلي خوب است. كنار پيغمبر، چسبيده به پيغمبر، بدنش مي لرزيد كه لرزشش را پيغمبر احساس مي كرد،  چسبيده به پيغمبر! اينجا بترسد كه پيغمبر بگويد لا تحزن، اين آيه است. من در اين بحث عرض كردم نمي خواهم وارد بشوم زياد هم وارد نشدم و حتّي در كتاب شبهاي مكّه هم وقتي بحث اين مسائل را وارد شدم خيلي رعايت احترامات مسلمانها را در فرق مختلف كرده ام كه طوري نباشد كه درگير بشوم. حتّي چند نفر از علماي اهل سنت وقتي اين كتاب را خواندند با من تماس گرفته بودند بعضي هايشان كه حقّ با شماست، انصافاً خوب، منصفانه نوشتي. خوب، علي كجا؟! غير علي كجا؟! حضرت فرمود: انزلني الدهر شما مردم اينقدر من را پايين آورديد انزلني الدهر حتي قيل علي و معاويه؛ گفتند يك خليفه علي است يكي هم معاويه است. بدترين توهين به علي بن ابيطالب اينست كه بگويند اوّل فلان و دوم فلان و سوم فلان، چهارم علي بن ابيطالب، شما نگوييد آنها علي را قبول دارند. چه قبولي دارند؟ به هر حال ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ؛ اين دشمنان دينند كه هر روزي تحت عنوان تروريست و امثال اينها مسلمانها را دارند متهم مي كنند، افرادي را دارند مي كُشند، آنهايي كه به ائمّه اطهار اعتقاد ندارند برويد تحقيق كنيد ببينيد چه کساني اين كارها را مي كنند. به كلّي مي گويند پيغمبر مُرد من با خيلي هايشان بحث كرده ام و ديگر از پيغمبراكرم خبري نيست و ائمّه اطهار كه به طريق اُوليٰ و امام زمان هم حالا چون خيلي روايت دارد ايشان بعداً متولّد مي شود از امام حسن عسكري، لابد امام حسن عسكري هم بعداً متولّد مي شود، لابد امام هادي هم بعداً متولد مي شود، آخر  فاصله را، هيچ حواسشان نيست. مي گويند يك دروغگو وقتي از دور مي آيد يك پايش مي لنگد. آخر چطور تو مي گويي اين پسر امام حسن عسكري است؟ امام حسن عسكري هزار و صد و هفتاد سال قبل از دنيا رفته حالا هنوز ايشان متولّد نشده. اينطوري مي شود. به هرحال اميدواريم كه امروزمان روز خوبي باشد، جمعه است، بگوييم علي بن ابيطالب از امام زمان تقاضا كند، امام زمان از علي بن ابيطالب تقاضا كند، هر دويشان از خداي تعالي كه حقّش هم همين است تقاضا كنند كه ديگر اين  فساد از بين برود. اين وضع تمام بشود، اقلاً بيابانها تحت عدل و داد قرار بگيرد، اقلاً روحانيين و حوزه ها تحت نفوذ اهل بيت عصمت و طهارت باشد، اقلاً مسلمانها بتوانند درست فكر كنند و درست عمل كنند و به امام زمانشان نزديك بشوند. ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ. خدا انشاءالله همه ي ما را از همه ي بلاها حفظ كند و ما امروز به خاطر اينكه روز جمعه است و نماز جمعه را هر هفته يك ساعت زودتر كه تمام مي كرديم از ظهر و اينجا خودمان نماز نمي خوانديم بخاطر نماز جمعه که وحدت مسلمانها حفظ بشود و امروز كه روز فوق العاده اي است كه خود رهبر انقلاب تشريف مي آورند لذا زودتر جلسه مان – زودتر هم تمام نمي شود – منتها خوب روزهاي عيد آقايان را نگه مي داشتيم، نهاري به آنها مي داديم امروز با شيريني پذيرايي كرديم و انشاءالله اميدواريم همه ي همت مان را براي روز ميلادِ مسعود ولي عصر و عيد مبعث پيغمبراكرم، در بيست و هفتم ماه رجب انشاءالله دو تا عيد داريم كه انشاءالله اميدواريم كه بتوانيم جلسات پرشور و پرمحتوا و پرمعنايي در خدمت آقايان داشته باشيم. مراحل كه عرض كردم بحمداللّه همه امتحاناتشان را دادند وانشاءالله آنهايي كه اهميّت مي دهند، جديّت مي كنند، انتخاب مي شوند و جدّي تر با دوستانمان مشغول فعاليّت مي شوند،  پيشرفت مي كنند و ما هم كوشش مي كنيم تا بتوانيم بهترين برنامه هايي كه به  فكرمان مي رسد و از روايات و آيات استفاده مي كنيم به دوستانمان پيشنهاد مي كنيم و اميدواريم شما هم جدّاً عمل بكنيد و از اينكه ديشب آن جمعيت زيادي كه اينجا بودند بعضي هايشان همان شبي رفتند، بعضي هايشان جا براي استراحت خيال مي كردند ندارند ولي ما يك چند تا منزل را براي استراحت آقايان تهيّه كرده بوديم و منتها بعضي اطلاع پيدا نمي كردند با اينكه گفته بودند آقايان و بعضي با خانواده آمده بودند كه من اصرار كرده بودم كه با خانواده هايتان نياييد چون ما حساب جاي مان را مي كرديم و ما دلمان نمي خواهد كساني كه اهل تزكيه نفسند شب مثلاً در پارك و اين پارك مجاور خداي نكرده استراحت كنند بخاطر اينكه زن و بچّه شان را آورده اند، بخاطر اينكه خوب دقّت به برنامه ها نكردند و حتّي خودِ من يك هفته اي دنبال يك هتلي مي گشتم كه خالي باشد، همه را جا بدهيم متأسفانه پيدا نكرديم و اميدواريم در عين حال، به هرحال آقايان ما را ببخشند. ما جايمان همين است ديگر، آن سه طبقه را ما ديشب تخليه كرده بوديم حتي زنهايي كه در اينجا ساكنند آنها هم تشريف برده بودند و جا را براي آقايان باز كرده بودند. دعا بفرماييد كه آقا تشريف بياورد، آنقدر جايتان وسيع مي شود كه هر كدامتان روي يک تخت دو نفره دراز بكشيد. دو نفره نه اينكه يك نفرش بخوابد ولي جايش وسيع باشد، شما خنده تان من را به فكر يك چيزي انداخت كه يعني دو نفره بخوابيد! نه، آن بايد يك تخت چهار نفره باشد. اميدواريم موفّق باشيد.

نسئلك اللّهم و ندعوك باعظم اسمائك و بمولانا صاحب الزمان يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه و يا اللّه يا رحمن و يا رحيم يا غياث المستغيثين، يا ربّاه، يا سيّداه، عجّل لوليك الفرج، عجّل لمولانا الفرج، عجل لسيدنا العزيز الفرج، خدايا همه ي ما را موفق به تزكيه نفس بفرما. خدايا حبّ جاه و رياست و حب مال و حبّ غير خودت را از دلهاي ما بيرون بفرما. استقامت كامل در راه دينت بخاطر امام زمان به ما مرحمت بفرما. خدايا به آبروي ولي عصر موفق به جهاد نفس ما را بفرما. موفق به بندگي كاملت همه ي ما را بفرما. خدايا به آبروي آقايمان حجة ابن الحسن خير دنيا و آخرت به ما مرحمت بفرما. خدايا تو قادري، تعلم حاجتي تو حاجت ما را بهتر از ما مي داني نيازمندي ها ما را بهتر از ما مي داني خدايا تمام نيازمندي هاي ما را به آبروي امام زمان برطرف بفرما. عاقبت امرمان ختم بخير بفرما. مريض هاي اسلام شفا عنايت بفرما. خدايا مريض هايي كه در مدّ نظر اين جمعند، مريض منظور، مريضه منظوره الساعه لباس عافيت بپوشان، امواتمان غريق رحمت بفرما. عاقبت امرمان ختم بخير بفرما. و عجل في فرج مولانا.

 

 

لینک ویدیو در آپارات: 

کلیک کنید

 
 

جهت دانلود صوت و یا پخش آنلاین کلیک کنید

 
 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *